alexishoop
door alexishoop Nov 21, 2013 om 07:29
Elektronica & tv

Temperatuur vaatwasser en energielabel

ik dacht altijd dat je voor een hygiënisch schone vaat minstens 65 graden nodig had (ideaal boven de 70graden ) nu komt siemens met de SN26N293EU, die ook op 40 graden een vol programma kan draaien.

het eco programma is trouwens 50 graden, het valt me op dat het energielabel eveneens uitgaat van deze stand, dwz, op basis van het stroom/water verbruik in deze stand worden energielabels gegeven.) en onlangs de -10% A+++, maar de meeste vaatwasser in die klasse verbruiken bij normaal gebruik evenveel stroom of water als een A klasse.

dus waarom is de overheid niet veel strenger bij het uitdelen van en toezicht op die energielabels?

dat ze het verbruik vertegenwoordigen bij dagelijks gebruik en niet op basis van een weinig gebruikte ideale ecostand.

10618 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2013 om 11:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die hoge temperatuur hoeft natuurlijk helemaal niet, want dat zou betekenen dat elke met de hand afgewassen vaat niet schoon zou zijn.

En wat is nu hygiënisch schoon? Heb je ook on-hygiënisch schoon of gewoon schoon? Dus eco is mijn inziens heet genoeg.

gsm
door gsm - Nov 21, 2013 om 11:29
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Wil je de machine schoonhouden, voeg dan iets azijn bij het wasmiddel en laat de (af)wasmachine ook af en toe, desnoods leeg, draaien op minstens 60 graden.

alexishoop
door alexishoop - Nov 23, 2013 om 09:58
561 Antwoorden / 6 Vragen

ja je hebt schoon & hygiënisch schoon, nu vaatwassers, maar ook wasmachines steeds vaker op lagere temperaturen kunnen wassen en met minder water hetzelfde schoon kunnen maken, zijn we ook steeds meer (sterkere) schoonmaakmiddelen gaan gebruiken, feitelijk meer zout en dat maakt steeds meer micro-organismen resistent. het enige dat dan nog hygiënisch preventief werkt is het doden van gevaarlijke bacteriën, schimmels enz, dus juist hogere temperaturen gebruiken en vers schoon water, dus ook meer water.

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2013 om 10:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u uw afwas in een teiltje afwast, is het water niet heter dan 40 graden en is die schoon. Al dat overdreven schoon en zuinig met water gedoe, maakt dat een mens nergens meer tegen kan.

Slechte zaak.

sl
door slobberbone - Nov 23, 2013 om 11:27
508 Antwoorden / 2 Vragen

Vindt altijd leuk gevonden die super energiezuinige machines hier een ouderwetse Miele enkel op warmwater aangesloten en wast op het zuinigste programma met een verbruik van 0,10 Kw/h en slecht 75 liter gasverbruik dat is zeer zuinig en ook op het heetste programma verbruikt hij slechts 0,5 kw/h en 80 liter gasverbruik dit is meerdere malen na gemeten met een Cresta.

Mensen willen graag super energie zuinige machines vaak valt resultaat tegen want een vette juspan moet echt warmer gewassen worden dan 40 graden, zelfde geld die Eco bubble hype resultaat is mager en beloofde besparing is ook veel minder.