sleutelaar
door sleutelaar Jul 11, 2008 om 16:11
Elektronica & tv

Versleten koolborstels Brandt WFH 1681 D

hallo Wasmachine specialisten

ik heb mijn versleten koolborstels vernieuwd het gewone wasprogramma gaat prima ,maar gaat deze centrifugeren ongeveer 1500 toeren  komt er bij een borstel een flinke blauwe vonk en produceert zelfs een knisperend geluid

kan ik deze mischien verkeerd gemonteerd hebben?

heb de collector naar massa op sluiting gecontroleerd

wat kan er nu nog aan de hand zijn

al vast bedankt voor reacties

groet van de sleutelaar

7461 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 11, 2008 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

waren de oude koolborstels al snel versleten of pas na vele jaren ?? Gezien de snelheid van 1500 toeren krijgen de nieuwe koolborstels het natuurlijk erg voor hun kiezen, ze moeten natuurlijk wel inslijten op de rotor. even hardop denken: heeft u de nieuwe koolborstels wel met de goede kant erin gezet ? ( kan meestal ook maar op een manier ) of zit er misschien een beschadiging op de rotor waartegen de koolborstels steeds aanslaan (wikkelling koper gedeeltelijk los of beschadigd )

ve
door verwijderd - Jul 11, 2008 om 19:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

bij borstels vervangen word vaak vergeten de collector te reinigen de gleuvjes er tussen dus. boven dien zal de collector niet 100% vlak gesleten zijn. dus dansen de borstels in het begin door de hogere stroom echt wel een poosje vonken. op den duur moet het wel over zijn

ve
door verwijderd - Jul 12, 2008 om 00:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nieuwe koolborsteltje prima, maar, zoals al geopperd, men vergeet de collector.
Deze is op bepaalde plekken ingesleten door de oude koolborstels en moet niet alleen goed schoon gemaakt maar vooral ook weer gevlakt worden.
Het beste gebeurd dat op een schaafbank.

Het kan ook vanzelf overgaan na een poosje gebruiken, slijt wel weer een keer in.
Groet, Rebel

ve
door verwijderd - Jul 12, 2008 om 02:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ rebel:

Op een schaafbank????? De collector is toch rond?

Huidige koolborstels zijn zo zacht en breed dat afdraaien of schuren niet meer nodig is. Wel de collector reinigen. Het simpelst met perslucht, zodat koolstofresten weg zijn.
Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jul 12, 2008 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Grindweg

je hebt inderdaad gelijk dat de lammel groeven vaak vergeten worden schoon te maken

deze waren niet vuil ik heb de gehele motor met perslucht schoongeblazen

inderdaad een beetje ingelopen na 7 jaar gebruik

ik hen een klein schuin kantje aan de borstels gemaakt

nu is het gevonk inderdaad iets minder

ik hou de machine nauwlettend in de gaten

bedankt voor je reactie

ve
door verwijderd - Jul 12, 2008 om 12:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Toolboy

ik heb met polijst plastic de collector gereinigd

korrel groote meer dan 1200

groet de sleutelaar

ve
door verwijderd - Jul 12, 2008 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na 7 jaar waren de borstels versleten

wat betreft de montage van de bostels  machine draaid zowel links als rechts om

bedankt voor je snelle reactie

groet van de sleutelaar

ve
door verwijderd - Jul 12, 2008 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste sleutelaar.Met reinigen is niets mis wel rustig aan beginnen met het wassen en de toeren opvoeren.Is er geen sleepspoor te zien op het anker/collector.

groet T

ve
door verwijderd - Jul 12, 2008 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ grindweg, off topic:

Over die AG/G3 installatie heb ik gisteren nog wat vragen aan je gesteld, o.a. hoe die self learning in z´n werk gaat met die splitpen. Nog geen reactie daarop gehad. Of vroeg ik teveel. Dit doe ik onder het motto:
`Één gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden.´
H.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2008 om 20:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hopende dat U  geen schuurpapiertje over de  lamellen  heeft gehaald.Anders rustig aan met de eerste wasjes en  op lage toeren laten centrifugeren .

T

ve
door verwijderd - Jul 16, 2008 om 20:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste  mensen

iedereen bedankt voor de reacties

machine draait nu weer tot tevredenheid

groet van de sleutelaar