ja
door jay Apr 19, 2006 om 20:22
Elektronica & tv

Verwarmingselement en thermostaat wasdroger

Hoe kan je een thermostaat en verwarmingselement van een aeg lavatherm diamant 339 controleren of ze nog werken.

Wasdroger verwarmt niet meer.

11703 5 Rapporteer

hell-rider
door hell-rider - Apr 19, 2006 om 20:43
573 Antwoorden / 0 Vragen

Hai Jay,

Kijk eerst eens of de boel nog schoon is want anders doet hij het ook niet meer. Zie de handleiding.

Verder zit normaal gesproken ergens aan de voor- onderkant een klepje met daarachter een filter. Als dat filter helemaal verstopt zit dan slaat het thermokoppel uit en dat zal waarschijnlijk ergens aan de achterkant zitten. Dit kan je weer indrukken. De boel schoonmaken zou het recept kunnen zijn. Probeer eerst dit.

Succes,
Hell-Rider

cz
door czieck - Apr 21, 2006 om 17:04
1 Antwoorden / 0 Vragen

op het element zit precies bovenaan in het midden een klein thermostaatje haal een schuifje eraf en meet het met een ohm meter door u kunt ook de twee schuifjes even aan elkaar doen en een stukje isolatieband erover en proberen of hij dan verwarmt. zo ja vervang de rhermostaat

verder zitten er opzij in het element in een porseleinen huisje nog twee thermische zekeringen. die moet je echt door meten. zijn ze kapot dan is er een reparatiesetje voor verkrijgbaar

dan zit erin het luchtkanaal aan de voorzijde onder nog een thermostaat. daarvoor moet je de zijkanten loshalen

als dat allemaal goed is dan is de printplaat bovenop de timer ingebrand. als je het bovenblad erafhaalt en het kapje bovenop de timer loshaalt kan je dat goed zien en evenntgueel doorsolderen

voor onderdelen kijk op www.europart.nl evt kunt u in een europartshop bij u in de buurt het element door laten meten

succes toegewenst door www.wateringsewitgoedservice.nl

he
door henri1942 - Apr 21, 2006 om 17:51
43 Antwoorden / 2 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Hallo Jay,

Het antwoord van Zciek is een goed en deskundig. Je geeft helaas niet aan of het een afvoer of condensdroger is. In geval van een condens in ieder geval de condensor(zie gebruiksaanwijzing) bevindt zich meestal links onderaan. Je geeft ook niet aan of de trommel wel draait, is dit niet het geval dan kan ook nog de deurschakelaar defect zijn. Hiervoor moet de droger gedeeltelijk gedemonteerd worden, als je niet echt technisch bent zou ik je dit niet aanbevelen. Wat ook nog een oorzaak kan zijn is vervuiling van het verwarmingslement met stof waardoor er onvoldoende luchtcirculatie kan plaats vinden, ook hiervoor moet de de droger gedeeltelijk gedemonteerd worden. Als dit het geval is schakelen de thermostaten en/of de thermische beveiligingen het verwamingslement uit. Een vaak voorkomende storing en wanneer dit te lang doorgaat zal één van de genoemde delen of beide defect raken.

Dit als aanvulling op het antwoord van ZSieck.

Veel succes,

Henri1942

brenda99
door brenda99 - Apr 21, 2006 om 21:48
10 Antwoorden / 16 Vragen

Geachte experts! Gaan deze antwoorden ook op voor een Zanussi (autoreverse TD - 340 T)?? Ik heb deze afvoer-droger al jaren niet gebruikt vanwege hetzelfde probleem.

sp
door spuij - Apr 22, 2006 om 07:08
1 Antwoorden / 0 Vragen

Halo gebruiker , het is normaal dat de thermische beveiliging er uit gaat als de machine (de filters niet goed schoongehouden worden )

een 2e mogelijkheid is dat de afvoerslang de warme lucht niet goed kwijt kan (te lange slang of naaar boven om door een raam naar buiten te moeten .De oplossing is meestal de schakelaar weer indrukken ,hij zit meestal in de machine in het gedeelte waar de warme lucht de machine moet verlaten. ook kan de machine gaan stinken als er te veel stof om het element ophoopt .op telossen of door een vakman of door een goede doe het zelver .als je er geen verstand van hebt doe het dan niet zelf .