ar
door arandshuizen Jul 5, 2012 om 20:13
Elektronica & tv

Vette bonen

Mijn espresso machine siemens tk589nl/02 is voor de 2e keer in een half jaar ( in jan. 2012 gekocht) vastgelopen met als oorzaak vette bonen. Hij wordt nu voor de 2e keer gerepareerd. Wie herkent dit probleem? Hoe kun je dit voorkomen?

51673 33 Rapporteer

ab
door abcde - Jul 5, 2012 om 20:25
146 Antwoorden / 11 Vragen

Welke koffie gebruikt u?

Het lijkt mij eerder een smoes om onder de garantie uit te komen. Ik denk dat ze met vet de olieën bedoelen die vrij komt als de boon wat steviger (donkerder) gebrandt word.

diumenge
door diumenge - Jul 5, 2012 om 20:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=abcde schreef op donderdag 5 jul 2012, 20:25]Welke koffie gebruikt u?

Het lijkt mij eerder een smoes om onder de garantie uit te komen. Ik denk dat ze met vet de olieën bedoelen die vrij komt als de boon wat steviger (donkerder) gebrandt word. Waar maak je uit op dat de machine niet onder de garantie valt?

Ik heb zelf ook een espresso apparaat (geen Siemens) en herken dit probleem niet. Ik heb het vaakst bonen van V&D gebruikt, maar ook wel 's anderen (nu bijvoorbeeld HEMA). Volgens mij zijn alle koffiebonen wel wat vettig.

zwemmer
door zwemmer - Jul 5, 2012 om 20:49
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Hoe dit voorkomen kun je beter aan de fabrikant vragen. Alle koffiebonen zijn min of meer vettig, dat zal niet onbekend zijn bij de fabrikant.

hi
door hilda01 - Jul 6, 2012 om 13:22
4 Antwoorden / 0 Vragen

Dat bonen vet afgeven is bekend. Ook bij ons op het werk moet alles regelmatig schoongemaakt worden. Let maar eens op, soms kun je de koffiemachine zien staan en zie je de bonen in de bak erboven op. Daar zit soms een vetlaagje. Bij ons komt daar iemand speciaal voor (via de leverancier). Heeft Siemens geen tips voor je? Het lijkt mij heel logisch dat zij weten hoe je dit kunt verhelpen/voorkomen.

vliegenderob
door vliegenderob - Jul 6, 2012 om 13:23
292 Antwoorden / 1 Vragen

onzin.
Ik heb een reparatiebedrijf gehad en heb relaties bij Douwe Egberts, ik zal daar vragen of dit mogelijk een koffiebonengerelateerde oorzaak heeft, kan deze man nu niet bereiken.. U hoort van mij

ja
door jac.linda - Jul 6, 2012 om 13:25
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben dat zelfde probleem gehad. Wij gebruikten de bonen van douwe egberts. Het ging zich bij ons ook om de combinatie van het malen (maalstand kun je zelf instellen) van de bonen en het merk.Siemens heeft dit netjes hersteld en enkele onderdelen vervangen. Nu gebruiken we andere koffiebonen (Sligro, Alex Meijer) en hebben nergens meer last van! Succes

zwemmer
door zwemmer - Jul 6, 2012 om 13:29
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Heb je al eens op het web naar "vette koffiebonen" en dergelijke gezocht? Best wel verhelderend.

es
door essie29 - Jul 6, 2012 om 13:45
3 Antwoorden / 0 Vragen

je moet opletten dat je geen koffiebonen gebruikt met een glans laagje idaar bedoelen ze de vette bonen mee ik gebruik de bonen van de c1000 en albert heijn (perla) daardoor gaat je molen namelijk stuk als je wel die met een speciaal laagje gebruikt meestal zijn dat bonen met een aparte smaak.

hi
door hilda01 - Jul 6, 2012 om 13:47
4 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn bericht is zeker geen onzin, onze machine kwam inderdaad bij Douwe Egberts vandaan!

pi
door pietro1948 - Jul 6, 2012 om 13:52
18 Antwoorden / 1 Vragen

Toen wij onze volautomatische espressomachine kochten werd ons in de winkel gewaarschuwd om geen Illy-bonen te gebruiken, omdat die te vettig zouden zijn.

ga
door gamba - Jul 6, 2012 om 14:20
4 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben ook een Siemens Espressomachine. Gebruiken hem al een jaar of drie, vier. Vanaf het begin koffiebonen van Alex Meijer (Sligro), nog nooit een probleem gehad en we 'tikken' toch best wel wat kopjes per dag weg.

ma
door maxhans1943 - Jul 6, 2012 om 14:22
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=arandshuizen schreef op donderdag 5 jul 2012, 20:13]Mijn espresso machine siemens tk589nl/02 is voor de 2e keer in een half jaar ( in jan. 2012 gekocht) vastgelopen met als oorzaak vette bonen. Hij wordt nu voor de 2e keer gerepareerd. Wie herkent dit probleem? Hoe kun je dit voorkomen?

heb zelf een siemenssurpresso tk 65001,heb hem nu 3 jaar en nooit problemen,doe er bonen van de hema,liddl,aldi,v en d en andere merken in,weet niet welke bonen u gebruikt,maar probeer mijn bonen eens,grmax

es
door essie29 - Jul 6, 2012 om 14:37
3 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb eerst een delonghi gehad veel problemen mee gehad maar heb nu een bosch sinds begin april en niks mee aan de hand en we drinken veel koffie
en we letten ook goed op welke bonen we nemen

ar
door arnobratvic - Jul 6, 2012 om 15:18
17 Antwoorden / 0 Vragen

Ik raad u aan om voortaan magere bonen te gerbruiken.
De klantenservice van Siemens kan u ongetwijfeld de adressen geven waar u die magere bonen kunt kopen.

ha
door harmes - Jul 6, 2012 om 16:13
26 Antwoorden / 2 Vragen

En zijn de Fair Trade/Max Havelaarkoffiebonen vet?

pavoordf
door pavoordf - Jul 6, 2012 om 16:24
519 Antwoorden / 73 Vragen

Ik heb ook een Siemens. Probleem is dat de koffiebonen niet in de koffiemaler komen. Blijven hangen. Voor mijn vakantie naar Siemens gebeld en daar kreeg ik een vergelijkbaar verhaal. Ik gebruik DE dark roasted. Ik meot mijn machine nog opsturen voor reparatie. Wanneer ze volharden in dit verhaal, dan laat ik de koop ontbinden omdat het apparaat niet voldoet aan de verwachtingen die ik als consument van een espressomachine mag hebben.

Hiervoor had ik een DeLonghi waarvan 3x het thermo block is stukgegaan. Ik dacht nog, ik stap over op duitse degelijkheid..................

br
door brigges - Jul 6, 2012 om 16:36
11 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een onzin! Die apparaten moeten voor elke boon geschikt zijn. En...... vet zou juist voor een soepelere werking moeten zorgen. De onderdelen van zo'n machine zijn vaak ook nog van kunststof dus daar kan het allemaal niet aan liggen. Het is gewoon een smoes om de garantie te ontduiken.

vliegenderob
door vliegenderob - Jul 6, 2012 om 16:37
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hilda01 schreef op vrijdag 6 jul 2012, 13:47]Mijn bericht is zeker geen onzin, onze machine kwam inderdaad bij Douwe Egberts vandaan!

Sorry Hilda, mijn antwoord was voor Arandshuizen, degene die de vraag stelde en mijn antwoord was op zijn vraag over de vette bonen als oorzaak van het vastlopen.
Goed dat je even reageerde overigens, is dit misverstand ook weer uit de wereld. Zullen we samen in de politiek gaan, daar is behoefte aan helderheid.!

ab
door abcde - Jul 6, 2012 om 16:51
146 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=arnobratvic schreef op vrijdag 6 jul 2012, 15:18]Ik raad u aan om voortaan magere bonen te gerbruiken.
De klantenservice van Siemens kan u ongetwijfeld de adressen geven waar u die magere bonen kunt kopen.[quote=brigges schreef op vrijdag 6 jul 2012, 16:36]Wat een onzin! Die apparaten moeten voor elke boon geschikt zijn. En...... vet zou juist voor een soepelere werking moeten zorgen. De onderdelen van zo'n machine zijn vaak ook nog van kunststof dus daar kan het allemaal niet aan liggen. Het is gewoon een smoes om de garantie te ontduiken.

Hier ben ik het volledig mee eens. We kunnen met z'n allen wel een bepaald merk koffie aanbevelen, maar de meeste mensen vergeten dat koffie een natuurproduct is. Als ik dus vandaag koffiebonen koop en over een maand weer, dan zal de koffie anders zijn zelfs als de boontjes van de zelfde plantage af komen.

Ik verwacht eerder dat het probleem opgelost kan worden door bv beter schoon maken van het maal gedeelte. Het verhaaltje van 'vette bonen' is onzin.

ab
door abcde - Jul 6, 2012 om 16:53
146 Antwoorden / 11 Vragen

Oh, de quote van arnobratvic was niet bedoeld om te copieeren. Jammer dat dit forum nog steeds geen editknop heeft..... :-(

schneider
door schneider - Jul 6, 2012 om 16:54
28 Antwoorden / 28 Vragen

Ik herken het probleem.
Ik heb een Siemens inbouwmachine. Op ons bedrijf gebruiken wij een Jura en nemen van de leverancier daarvan bonen af. Ik ben dus thuis ook die bonen gaan gebruiken. Constant gaf de machine door: bonen vullen en dan hoorde je dat er niet gemalen werd.
Gek werd ik ervan. Siemens laten komen kwam ook met het verhaal van vette bonen.
Ik moest iedere keer graaien in de bonenlader en dan ging het weer. Ik heb nu de koffie van AH (Perla) geprobeerd en dat gaat prima. Als er nu staat BONEN VULLEN dan is het reservoir ook echt leeg terwijl ik bij die andere bonen iedere keer als ik koffie ging zetten bijna de melding bonen vullen kreeg en dan maar weer stond te roeren in het reservoir.
Dus andere (niet vette) bonen helpt echt.

ha
door hanshh - Jul 6, 2012 om 22:40
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een Saeco machine in combinatie met DE bonen. Uitloop zat steeds verstopt. Is 2x gerepareerd en zelfs nieuwe machine gehad. Uiteindelijk terggebracht en een Bosch gekocht. Deze werkt al jaren prima, maar wel met AH perla expresso bonen.

he
door henny54 - Jul 7, 2012 om 13:19
2 Antwoorden / 0 Vragen

wat ik in de reacties mis is dat je espresso bonen moet gebruiken en geen "gewone". De gewone zijn namelijk vet. Dat is wat ons verteld werd bij aankoop van onze Jura machine. Merk maakt dan niet uit. Dat is smaak afhankelijk.

ti
door tiempje - Jul 7, 2012 om 13:54
40 Antwoorden / 0 Vragen

Onderstaan heb dit gekopieerd als achtergrond informatie vooral i.v.m. het vetgedrukte. Het leek mij wel interessant als staat er geen oplossing bij, is eigenlijk niet eens van toepassing op wat de TS vraagt, wél kan een mogelijke oorzaak uit dit verhaal "gefilterd " worden, namelijk het te heet worden van de bonen. Wél las ik elders dat in dit geval speciale "espressobonen" aan te bevelen zijn. "Vette" bonen zou er toch wel iets mee te maken kunnen hebben, namelijk verbranden door de grote hitte tijdens het malen van de bonen dat wat stroever gaat, bij "espressobonen" heb je dat niet!

Koffie malen kun je het beste zelf doen. Een goede koffiemolen is van zeer groot belang bij koffie malen. Grofheid en gelijkmatigheid van de maling is belangrijk. Er zijn verschillende soorten koffiemolens te koop.

Maar allereerst: hoe moeten de koffiebonen gemalen worden? Dit is erg belangrijk. De juiste maling hangt af van de soort koffie die je wilt gaan zetten. Oefening baart kunst; alleen door veel uit te proberen en te proeven kom je erachter wat de juiste maling is. Hier enkele basisregels:

Voor espresso hoort de maling zo fijn mogelijk te zijn;
Voor gewone koffie kunnen de koffiebonen grover gemalen worden;
Vind je de koffie te slap? Probeer dan een fijnere maling, zodat het water meer tijd nodig heeft om door de koffie geperst te worden;
Is de koffie te sterk of te bitter? Stel de maling dan grover in.

Handmolens

HandmolenGedurende lange tijd maalde men de koffie zelf thuis met een handmolen. Dit zijn (vaak houten) vierkante molentjes met een geringe inhoud. Er kan vaak niet meer in dan voor één pot koffie. Deze handmolens zijn relatief goedkoop. Het malen zelf is echter een tijdrovende klus.

Het resultaat van deze molens is echter zeer goed. Met name de gelijkmatigheid van de maling is uitstekend. De maling kan worden ingesteld, van grof tot medium tot fijn. Kwalitatief goede handmolens worden geproduceerd door o.a. PeDe, DeVe, Armin Trosser, Zassenhaus, Lehnartz, KyM en Peugeot.
Turkse koffiemolens

Turkse koffiemolenDe échte koffieguru heeft thuis een Turkse koffiemolen. Dit wordt ook wel de koning van de koffiemolens genoemd. In Turkije en het Midden-Oosten is dit type molen zeer gebruikelijk. Het zijn hoge molens, gemaakt van koper en brons en daardoor vaak zwaar. Onder de afschroefbare dop zitten de koffiebonen. De gemalen bonen komen onderin de molen terecht. Ook dit opvangreservoir kan men losschroeven. Turkse koffie dient zéér fijn te worden gemalen, iets dat een Turkse koffiemolen als geen ander kan.

De maalgradatie van de koffie kan worden ingesteld door de stelschroef bovenop de molen aan te passen.
Elektrische koffiemolens

Er zijn verschillende types elektrische koffiemolens te koop. Het oudere type bevat nog propellermesjes. Deze mesjes ‘slaan’ als het ware de koffiebonen stuk. Deze molens hebben twee grote nadelen. Ten eerste is de gelijkmatigheid van het maalresultaat erg slecht, wat resulteert in slechte koffie. Grotere brokken koffie gaan namelijk verloren doordat het water er niet echt in door kan dringen, terwijl de fijnere deeltjes te snel verzadigen en voor een bittere smaak kunnen zorgen. Ten tweede kan men de molen telkens maar voor korte tijd aanzetten, om te voorkomen dat de koffiebonen verschroeien door oververhitting. en dient ten gevolge de smering opdroogt en de machine vastloopt. Een opmerking van mij, Tiempje..

Elektrische koffiemolenDe echte barista heeft een molen met metalen maalschijven. Maar ook metalen schijven zijn er in soorten. Vaak is goedkoop toch duurkoop. Koffiemolens met goedkope maalstenen leveren niet altijd het gewenste resultaat. De meeste elektrische koffiemolens vermalen de koffiebonen met een opvallende goede gelijkmatigheid. Ondanks dat ze vaak veel lawaai maken, is het zeker waard te investeren in een goede molen. De meeste van deze molens hebben een draaischijf of -knop waarmee de gewenste maalgradatie kan worden ingesteld. Experimenteer hiermee tot je het gewenste resultaat hebt gevonden.

!

vliegenderob
door vliegenderob - Jul 7, 2012 om 14:01
292 Antwoorden / 1 Vragen

Na wat gegoogeld te hebben en de ervaringen van anderen te hebben gelezen moet ik terugkomen op mijn eerst conclusie die ik kennelijk te snel heb getrokken, "vettere" bonen worden (te) heet tijdens het malen en dan loopt de zaak soms vast, dit afhankelijk van de constructie van iedere individuele molen.
Speciale "espressobonen" hebben dat niet dus. . . .

ab
door abcde - Jul 8, 2012 om 12:51
146 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=tiempje schreef op zaterdag 7 jul 2012, 13:54]... Er zijn verschillende types elektrische koffiemolens te koop. Het oudere type bevat nog propellermesjes. Deze mesjes ‘slaan’ als het ware de koffiebonen stuk. ... Ten tweede kan men de molen telkens maar voor korte tijd aanzetten, om te voorkomen dat de koffiebonen verschroeien door oververhitting. en dient ten gevolge de smering opdroogt en de machine vastloopt. Een opmerking van mij, Tiempje..

Deze opmerking heeft alleen betrekking op molens met propellormesjes. Het model van TS heeft een molen met maalschijven.

Espressobonen worden donkerder gebrandt dan 'gewone' koffie, verder is het de zelfde koffieboon. Sterker nog: Espressobonen zijn, doordat de olieën vrijgekomen zijn, vetter dan een koffieboon met een lichte branding.

ti
door tiempje - Jul 8, 2012 om 14:31
40 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=abcde schreef op zondag 8 jul 2012, 12:51]

Deze opmerking heeft alleen betrekking op molens met propellormesjes. Het model van TS heeft een molen met maalschijven.
Espressobonen worden donkerder gebrandt dan 'gewone' koffie, verder is het de zelfde koffieboon. Sterker nog: Espressobonen zijn, doordat de olieën vrijgekomen zijn, vetter dan een koffieboon met een lichte branding.

Ik heb die wijsheid elders gelezen en vond dat wel logisch klinken, ik moet mijn bronnen kennelijk zorgvuldiger kiezen. Ik meende juist te begrijpen dat de espressoboon minder vet was, temeer daar andere respondenten daar gunstigere resultaten mee bereikten, maar het ging inderdaad, lees ik nu, over propellermesjes, sorry!

mo
door mostro - Jul 8, 2012 om 16:58
8 Antwoorden / 5 Vragen

Een goede espressomachine moet gewoon tegen vettige bonen kunnen. Die Siemens is kennelijk niet goed. Duitse degelijkheid lees ik - espressomachines moeten natuurlijk Italiaans zijn. Ik heb zelf een Vibiemme. Geen enkel probleem met welke boon ook. (Al heb ik natuurlijk niet C1000 of Aldi troep geprobeerd.)
Ik zou eens naar een "echte' koffiewinkel gaan en vragen wat je het beste kunt gebruiken en een paar soorten uitproberen. Je kunt dan kleine hoeveelheden kopen en uittesten. Probeer Simon Levelt of een kleine plaatselijke koffiewinkel die losse bonen verkoopt.
Een koffiemolen moet je kunnen instellen. Als de bonen vers zijn moet je de maling anders instellen dan dat ze een paar weken in de bus hebben gezeten. Ook als het buiten regent en de luchtvochtigheid is hoger moet de maling bijgesteld worden.

ti
door tiempje - Jul 8, 2012 om 20:18
40 Antwoorden / 0 Vragen

Mostro, klinkt heel logisch, momenteel ben ik echter sinds kort helemaal weg van "Wiener Melange", één van de vele uitstekende producten van Aldi, drie schepjes en heet water in een kopje, geweldig, vooral met een beetje slagroom en/of een beetje melk of creamer, dus voorlopig maal ik niet meer.

diumenge
door diumenge - Jul 8, 2012 om 20:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tiempje schreef op zondag 8 jul 2012, 20:18]Mostro, klinkt heel logisch, momenteel ben ik echter sinds kort helemaal weg van "Wiener Melange", één van de vele uitstekende producten van Aldi, drie schepjes en heet water in een kopje, geweldig, vooral met een beetje slagroom en/of een beetje melk of creamer, dus voorlopig maal ik niet meer.Zal best lekker zijn als het je smaak is, maar heeft natuurlijk weinig met verse espresso te maken.

ti
door tiempje - Jul 8, 2012 om 22:08
40 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, net zoiets als een test van deskundige over chocoladepoeder, volgens de deskundigen had die van C1000 niets met chocolade te maken maar werd door het panel wél het lekkerste gevonden, en daar ging het tenslotte om!

ja
door jan moraal - Jul 20, 2012 om 20:13
4 Antwoorden / 1 Vragen

Siemens verkoopt liever als dat ze garantie verlenen, in mijn beleving een k bedrijf.
Toen mijn bonenmachine defect raakte kreeg ik het verwijt dat ik de machine niet vaak genoeg schoon gemaakt zou hebben, ondanks ik bij iedere melding van de machine zowel voor reinigen en ontkalken zorgvuldig had uitgevoerd en waar ik notabene zelfs de data had bijgehouden.
Zowel bij de Treffer in Winschoten als bij de fabrikant kreeg ik nul op request,
in ons huis NOOIT meer een product van Siemens.

Jan Moraal.

hv
door hvboltar - Sep 8, 2013 om 11:35
1 Antwoorden / 0 Vragen

Er is veel bekend over koffie en waarom vet een onderdeel is van koffie wat koffie ----koffie maakt zie. http://www.food-info.net/nl/national/ww-koffie.htm
Misschien zal de fabrikant nu wel extra nadenken voordat hij koffievet een oorzaak vind die niet onder garantie kan vallen.