jo
door josef Nov 20, 2017 om 13:49
Elektronica & tv

Vuil achter ruitje van camera

Er is vuil (huidsmeer?) achter het ruitje van mijn Sony DSLR-A200 spiegelreflex camera gekomen. Ik krijg het ruitje niet los. Is iemand bekend met dit probleem?

3920 10 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 20, 2017 om 13:56
7156 Antwoorden / 3 Vragen
marita5
door marita5 - Nov 20, 2017 om 13:58
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Josef ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

http://sony-eur-eu-nl-web--eur.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/143501

@H
door @HENK@ - Nov 20, 2017 om 14:05
158 Antwoorden / 1 Vragen

Een ruitje in een Dslr ?? huh?

jo
door jorisw Dec 8, 2017 om 12:22
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is daar gek aan? Zo'n DSLR heeft meerder ruitjes waar vuil achter zou kunnen zitten. De bescherming van het display en het venster voor de zoeker.

@H
door @HENK@ Dec 10, 2017 om 17:42
158 Antwoorden / 1 Vragen

wat er gek aan is?? een kachel heeft ruitjes, een camera heeft een scherm ;-)

newmikey
door newmikey - Nov 20, 2017 om 14:11
830 Antwoorden / 0 Vragen

Wat bedoelt u precies met "het ruitje" van de camera? Als dit het oculair van de camera is (waar u met uw oog door kijkt) heeft dat geen invloed op de fotos en u kunt dat alleen met een servicebeurt laten oplossen. Maar als u het vuiltje op de fotos terugziet, kan dit duiden op een vuiltje op de sensor of een vuiltje op het achterste element van uw lens. Loop het volgende stappenplan eens door:
1. Maak een aantal fotos van een witte muur of van een blauwe lucht, iedere foto met een kleinere diafragma opening.
2. Als u nog een lens heeft, doe dan hetzelfde met die tweede lens op de camera.
3. Als geen van de fotos donkere vlekken of vegen vertonen, ligt het probleem inderdaad bij het oculair. U hoeft niets te doen tenzij het u erg stoort.
4. Als u bij gebruik van de ene lens wel donkere vlekken of vegen op de fotos ziet, maar met de andere lens niet, maak dan het achterste element van de betreffende lens schoon.
5. Als u bij beide lenzen vlekjes of vegen op de fotos ziet, die duidelijker en scherper worden met kleinere diafragma openingen, moet u de sensor van de camera (laten) schoonmaken. Dat is zelf te doen maar als u dat eng vindt, kan elke goede fotozaak dit voor u (laten) doen.

jo
door josef - Nov 20, 2017 om 14:54
1 Antwoorden / 3 Vragen

Ik bedoel dit ruitje van mijn Sony spiegelreflex. Hoe kan ik dit vuil verwijderen?

newmikey
door newmikey Nov 20, 2017 om 15:01
830 Antwoorden / 0 Vragen

Hmm, dat ziet er uit als vochtaanslag die achter het LCD scherm is gekropen. Dit kan alleen door de servicedienst van Sony opgelost worden met het plaatsen van een nieuw LCD schermpje. Het beinvloedt de kwaliteit van uw fotos echter niet dus u zou kunnen overwegen het te laten zitten. Dit model van Sony is echter van 2008 dus ik vraag me af of een reparatie niet kostbaarder zou zijn dan een nieuwe camera, nog afgezien van de vraag of deze LCD schermen nog wel leverbaar zijn.

@H
door @HENK@ Dec 7, 2017 om 22:16
158 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat er ooit een beschermglaasje op het eigenlijke scherm is geplaatst wat in de loop der tijd gedeeltelijk los is gegaan.

Als dat zo is is dat eenvoudig te verhelpen, glaasje er af en schoonmaken en (eventueel) een nieuw beschermglaasje plaatsen.

wanneer dit vuil onder het eigenlijk scherm zou zitten zou dit hoogstwaarschijnlijk niet meer naar behoren functioneren dus dat is zo goed als onmogelijk!

jpm
door jpm Dec 8, 2017 om 14:00
820 Antwoorden / 28 Vragen

Lijkt mij normaal te reinigen door de vakhandel. Niet moeilijk over doen zou ik zeggen. Duur hoeft het niet te zijn, zeker als u met (de resultaten van) het toestel tevreden bent.

Cookies
door Cookies - Nov 20, 2017 om 14:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ga er eens mee naar een goede fotovakhandel.

@H
door @HENK@ - Dec 7, 2017 om 22:16
158 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat er ooit een beschermglaasje op het eigenlijke scherm is geplaatst wat in de loop der tijd gedeeltelijk los is gegaan.

Als dat zo is is dat eenvoudig te verhelpen, glaasje er af en schoonmaken en (eventueel) een nieuw beschermglaasje plaatsen.

wanneer dit vuil onder het eigenlijk scherm zou zitten zou dit hoogstwaarschijnlijk niet meer naar behoren functioneren dus dat is zo goed als onmogelijk!

newmikey
door newmikey Dec 8, 2017 om 08:48
830 Antwoorden / 0 Vragen

Verrek! Noooit aan gedacht, wat goed van je! Nog even de foto beter bekeken en jawel hoor, het lijkt er op alsof er zo'n zelfklevende LCD protector (Expert Shield of Phantom Glass) op zit. Simpel op te lossen dus. Het glaasje kan er met moed, beleid en trouw zo afgehaald worden.

Nu maar hopen dat de OP hier nog even kijkt of al bij de fotowinkel is geweest waar ze dit hebben geconstateerd. Maar complimenten voor jou, Henk!

@H
door @HENK@ Dec 8, 2017 om 12:03
158 Antwoorden / 1 Vragen

ik gebruik dergelijke protectors zelf ook en soms komen ze los, vandaar ;-)

audb
door audb - Dec 8, 2017 om 13:22
1668 Antwoorden / 5 Vragen

https://nl.ifixit.com/Search?query=Sony+DSLR-A200+

Huidsmeer is het niet het ziet er meer uit als lijm waar mee de lcd scherm vast gezet wordt.

Helaas is de foto niet super duidelijk maar als het een kristal structuur heeft dan moet het wel lijm zijn lijkt mij.

Grunnen.
door Grunnen. - Dec 8, 2017 om 13:46
509 Antwoorden / Vragen

LCD schermpje dus.Mooi laten zitten ,tast de kwaliteit van foto's niet aan toch?

gerbera
door gerbera - Dec 9, 2017 om 15:16
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@josef, jammer dat u niet de moeite, of moet ik zeggen het fatsoen, neemt ff te reageren of, met name de tip van @henk, heeft geholpen.