vl
door vladimirnykl May 4, 2012 om 12:57
Elektronica & tv

Wastijd bij Bosch wasmachine

Ik heb een Bosch wasmachine WAS283A1NL die aangeeft de resttijd van de wasbeurt. Als deze op b.v. 1 uur staat is de wasbeurt nooit in die uur klaar maar meestal pas na 1,5 uur. Het eerste LED-lichtje van WASSEN blijft de hele programma knipperen. Volgens de gebruiksaanwijzing gebeurdt dit als teveel waspoeder in de machine is. Maar zelfs na schoonmaak en wassen zonder waspoeder wordt de wastijd verlengd. Je weet nooit wanneer het programma afgelopen is, heel irritant, De wasmachine corrigeert weliswaar tijdens het wassen van alles maar een correctie met verlenging van een van een halfuur lijkt mij niet in orde. Nog van de leverancier nog van de fabrikant krijg ik afdoende verklaring voor. Oostindisch doof!
Kent iemand dit probleem?

14840 2 Rapporteer

kiran
door kiran - May 4, 2012 om 20:57
2791 Antwoorden / 0 Vragen

vladimirnykl

M.i. is het GEEN probleem, het is zo zoals de machine gemaakt is. Dat de leverancier en fabrikant hier geen afdoende verklaring voor weten is een vreemde zaak. Men weet niet wat ze maken en/of verkopen?

Het 'euvel' zit hem in de "varioperfect". Dat is een optie voor tijd en/of energiebesparing bij een MAX. resultaat. [=standaard] Maar gooi je je trommel helemaal vol, dan kan ondanks dat er in je boekje staat dat het programma een uur moet duren, de was er dik 1 1/2 uur of nog langer over doen. Zou je HALF beladen, doet hij het wel in een uur. Probeer maar eens een ander programma uit. [ipv bont/wit] Bv 'kreukherstellend of Snel en Mix'. Die houden zich wel keurig aan de 1 1/2 en het uur.

M.a.w. je machine is zo gemaakt dat je altijd een maximum was-resultaat KAN behalen. Maar dat gaat ten koste van tijdwinst. Vandaar het langer draaien dan dat aangeven staat.

En kom niet terug op: en die besparing dan? Want dat is een discussie die ik ook al bij de zaak waar ik mijn Bosch heb gekocht gevoerd heb. Want ik snap niet waar die besparing dan in zit als de machine langer draait dan staat aangeven. Kost je meer elektra .... en dan zegt meneer ... ja, maar je draait langzamer met minder water. {?????} En verder weten ze het dus ook niet. ;)

Gewoon dus wat andere programma's uitproberen. En je komt er vanzelf dan wel achter welke naar je zin wast. Succes!

vl
door vladimirnykl - May 4, 2012 om 21:25
9 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Kiran,
dank voor je reactie. Ik weet in ieder geval dat er iemand is die tenminste een verklaring voor geeft. Toen ik voor het eerst hier over belde naar de winkel waar ik het kocht zei de man van de technische afdeling dat ie hier nog nooit over had gehoord. Hij gaf het door naar Bosch(moet je nagaan zaak die maakt reclame met eigen TD) en hun monteur zei alleen dat het normaal is als er teveel schuim ontstaat. Wij hebben zelfs zondeer wasmiddel gewassen nadat de machine helemaal schoongespoeld was met 90 graden en dan nog was de tijd te lang. Eigenlijk hoor ik nu van je teminste een normale verklaring maar of ik hier mee blij ben weet ik niet. En die besparing snappen ze waarschijnlijk alleen maar bij Bosch. Wij zullen nog je advies opvolgen en hopen de machine ooit te begrijpen voordat ie het begeeft.
Vladimir