ob
door obn052001 Jul 29, 2006 om 12:14
Elektronica & tv

Wat doet een airco

Wij hebben een verrijdbare airco gekocht bij Hornbach in Zaandam voor een ruimte van circa 100M3. Als bij ons binnen (50M3) in de temperatuur 30 graden is en men zet de airco aan met de afvoerslang via het raam naarbuiten dan wordt het 4 graden kouder ook als de airco de hele dag aanstaat. Wij zijn bij Hornbach wezen vragen of de airco wel goed was en wij kregen het volgende antwoordt.    Een airco is niet om te koelen maar om het vocht uit de omgevings lucht te halen waardoor men een aangenaam gevoel krijgt? Misschien kan iemand mij uitleggen of en waarom dit waar is want ik geloof het niet, volgens de afdeling's chef is de airco goed en hij wil deze niet ruilen.Volgens mij koelt de airco niet goed genoeg

40231 37 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 29, 2006 om 12:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een airco is als een koelkast, verplaatst warmte, de koelkast haalt gaat door de keuken via achterkant koelkast te verwarmen de binnenkant koelen,

Uw airco is vermoedelijk een ontvochtiger, deze haalt vocht uit de lucht en droge lucht is minder drukkend dan warme lucht.

Dus niet de temperatuur, maar de vochtigheid en benauwdheid neemt af, tenzij U ramen open zet, en vers vocht binnenhaalde,want dan werkt U voor moeder natuur, en niet in de kamer...

ve
door verwijderd - Jul 29, 2006 om 15:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteraard moet een airco altijd de lucht koelen en daarbij zal de als gevolg daarvan condenserende waterdamp in de vorm van water moeten worden afgevoerd. Verrijdbare units functioneren doorgaans stukken slechter dan vaste units die buiten zijn gemonteerd.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2006 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Obn.....

4 graden verschil is niet veel. Volgens mij moet een goede airco toch zeker een daling van 8 tot 10 graden kunnen halen. En helemaal als de airco geschikt is voor een ruimte die 2x zo groot is als bij u.

Maar als u eens gaat 'Googlelen' met het merk en type van uw airco, kunt u dan niet meer gegevens vinden. Staat er ook niets in de handleiding?

Om te weten hoe een airco werkt, heeft u hier een paar linken:

hoe werkt een airco -1hoe werkt een airco -2hoe werkt een airco -3

U ziet, een airco is eigenlijk een koelkast zonder deur.....

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jul 29, 2006 om 15:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

In tegenstelling tot wat anderen hier beweren vind ik 4 graden koeler wel degelijk een vooruitgang. Zeker voor een verrijdbaar apparaat.

Om een aantal redenen:

1. Houdt U al die tijd alle deuren en ramen van het vertrek dicht?! Denk het niet, en doordat dit steeds gebeurt moet de airco steeds weer nieuwe lucht gaan behandelen. De airco van een auto werkt immers ook alleen goed met de ramen dicht.

2. Heeft U de airco gekocht voor of tijdens de hittegolf?! Als het tijdens de hittegolf was was uw huis en m.n. de muren al behoorlijk opgewarmd, dat duurt een aantal dag voordat dat koeler is.

Kortom, voor een bouwmarkt-systeem voldoet 't apparaat i.m.o aan de doelstelling. U bent het hier helaas niet mee eens, maar wil dit toch even melden.

Overigens, op mijn kantoor (25m2) heb ik ook zo'n ding staan. Als ik (aan het begin van de hittegolf) dan 's morgens binnenkwam had de airco de temp. in 2 uur 5,5 graden omlaag (van 29 naar 24,5) daarna gebeurde er niet meer. De laatste dagen van de hittegolf kwam de temp tijdens het gebruik van de airco echter niet meer lager dan 26 graden!!

ve
door verwijderd - Jul 29, 2006 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

met de afvoerslang via het raam naar buiten

En dat is nou het grootste nadeel van een verrijdbare airco, er moet altijd een raam open staan!

ve
door verwijderd - Jul 31, 2006 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is een duidelijk verschil tussen een ontvochtiger en een airconditioning.

Een ontvochtiger (het woord zegt het al) zorgt voor verwijdering van vocht uit de omgevingslucht terwijl een aircontitioning de omgevingslucht op temperatuur brengt (verwarmt of koelt) en vocht uit de omgeving onttrekt of er juist aan toevoegt.

Als uw apparaat alleen vocht uit de lucht onttrekt, dan is het dus typisch geen airconditioning. De verkoper heeft/had er blijkbaar geen verstand van, maar laten we realistisch zijn, wie koopt er nou een airconditioner bij een tuincentrum?

ve
door verwijderd - Jul 31, 2006 om 12:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

I.p.v. een raam open zetten kun je ook even aan het knutselen slaan. Ik heb een schuifpui en die zetten we op een kier van 15 cm. Hierin is een houten lat van 15 cm breed gezet met daarin precies een opening voor de slang. Werkt super!

Bij de verrijdbare airco's is een duidelijk onderscheid in 2 types: de ontvochtigers en de koelers. Even nagaan dus welke u heeft.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2006 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

het rendement van zo'n mobiele airco is inderdaad vrij laag, terwijl ze bovendien een enorme herrie maken.

bij mij daalt de temperatuur met ongeveer 0,5 graad per uur als het erg warm is, maar het voelt wel een stuk aangenamer aan.

komt ook nog bij dat de warme lucht die via welke weg dan ook naar buiten wordt geblazen natuurlijk ook automatisch via andere wegen wordt aangevuld met warme lucht van buiten, anders zou er een vacuum ontstaan, ook dit komt het effect niet ten goede.

echt goed werkt alleen een goed geinstalleerde split unit airco, maakt minder herrie binnen en koelrendement is stukken beter!

maar hangt ook een ander prijskaartje aan

ve
door verwijderd - Jul 31, 2006 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben ook een mobiele airco op de slaapkamer. Deze zetten we 's avonds om een uur of 10 aan. Met de hitte stond deze op 28 of 29 graden. 's morgens op 25 en leek het zelfs koeler. Normaal kan hij koelen tot een graad of 20.
Ook wij hebben zo'n plank met een gat er in, want anders haal je alle warme lucht die je uitblaast zo weer naar binnen.
Naast het ontvochtigen koelt deze ook en blaast hij koele lucht de kamer in.

Het lijkt mij dat je óf een kat in de zak heb gekocht, óf de deuren te vaak en te lang open hebt, een open raam hebt, of het apparaat verkeerd hebt ingesteld.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2006 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

U mag zeker niet klagen over het resultaat van uw airco.Verriidbare airco's zuigen de warme lucht in het vertrek aan en blaast die naar buiten.Het verschil met een airco met buiten unit is ,dat de uitgeblazen lucht weer aangevuld wordt met de warme buitenlucht.Dus heeft het dichthouden van buitendeuren of ramen heeft geen zin.Zet iets open wat niet in de zit van de afvoerslang.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2006 om 14:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

U mag zeker niet klagen over het resultaat van uw airco.Verriidbare airco's zuigen de warme lucht in het vertrek aan en blaast die naar buiten.Het verschil met een airco met buiten unit is ,dat de uitgeblazen lucht weer aangevuld wordt met de warme buitenlucht.Dus heeft het dichthouden van buitendeuren of ramen heeft geen zin.Zet iets open wat niet in de buurt zit van de afvoerslang.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2006 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij kochten bij Hornbach een airco voor 250 euro met een vermogen van 12000 BTU. De kamer waarin hij staat heeft een inhoud van ca. 90 m3. De slang heb ik via een gat in de muur naar buiten geleid. De airco heeft 3 programma's:koelen, ontwasemen en ventileren.Daarbij nog 3 snelheden en een digitale display en nog een losse afstandsbediening. De airco koelt fantastisch, na een half uur moet ik de snelheid terugschakelen. Zo'n airco van 12000 BTU krijg je nergens voor 250 euro. En nog 2 jaren garantie. Wij zijn er dik tevreden over. Trouwens over Hornbach ook.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2006 om 14:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo OBN,

Wederopm veel antwoorden maar weinig ter zake doende. Een Airco is eigenlijk, dat is een juiste benadering, een grote koelkast. Het koelproces is niet bepaald affiënt te noemen. Vandaar het ongunstige energieverbruik. Het advies om een split unit  te nemen komt o.a. daar vandaan. Dit terzijde. Bij een verplaastbare Airco is alles in één gemonteerd en dient de warme lucht, die ontrokken is aan de ruimte waar de airco staat, via en afvoerslang naar buiten geblazen te worden. Belangrijk is dat deze slang zo dicht mogelijk en met zo min mogelijk bochten naar buiten geplaatst wordt. Zorg ook voor een goede afdichting van het raam de slang en het kozijn. Werd er geen afvoerset bijgeleverd inclusief een verstelbare doorvoerplaat met slangaansluiting? Het is bijvoorbeel zinvol om de airco op een tafel/verhoging te plaatsen zodat de afvoerslang recht naar buiten kan lopen.

Als je de inhoud van de ruimte goed berekende dat dient de Airco te voldoen en dient dan meer dan vier graden te kunnen koelen. Kijk even op het typeplaatje naar de capaciteit, reken ongeveer 105 BTU(Eenheid voor koelvermogen) per M3. Zorg ervoor dat alle ramen en deuren zoveel mogelijk gesloten blijven, gebruik de aanwezige zonwering en laat de airco 24 uur per dag aan staan. Dit kost het minste doordat een ruimte die eenmaal op temperatuur is gebracht makkelijk op temperatuur te houden is. Je zult dan merken dat de airco na het bereiken van de ingestelde temperatuur korte periodes funktioneerd waardoor ook het geluidsniveau minder hinderlijk is. Kijk eventueel ook op de site van de fabrikant.

Elke airco ontvochtigd dit is inherrent aan het koelproces.

Mocht je er geheel niet uitkomen neem dan contact op met het hoofdkantoor van Hornbach aan de Ravenswade te Nieuwegein.

Hopelijk kun je hiermee uit de voeten. Veel succes henri1942

ve
door verwijderd - Jul 31, 2006 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

 hier in de dom.rep. hebben heel veel  mensen thuis of in de zaak een airco, wat ik niet begrijp is, dat elke airco kan je met een afstandsbediening instellen op de graad die men wil hebben, als ik b.v. 18 graad wil hebben, en buiten is het 35 graad, heb ik daar helemaal geen probleem mee,en ook hier gaan alle airco's via de afvoerslang naar buiten waar de motor staat, dus vertel niet dat een goede airco maar 4 graden koelt, zouden wij hier nog dood blijven liggen van de hitte.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2006 om 15:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf ook airco maar het klopt dat je het niet zo veel kunt koelen ik heb een gat door de muur laten maken en daar de slang in. Zelfde als een afzuigkap dat werkt goed ik heb de slaapkamer 50 kub. tijdens de zomer 18 en 22 graden kunnen houden terwijl het buiten ruim dertig was binnen goede zonwering 26 graden.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2006 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een opmerking, van de detaillist, zoals je kunt verwachten! Veel bedrijven hebben immers geen productkennis meer! Je zult maar een koelkast gekocht hebben die je producten ONTVOCHT! Of een auto met airco die jouw de hele rit zit te ontvochtigen! Nee dus, een airco ontvocht (vandaar die slang of opvangbak) maar koelt ook de omgevinglucht, afhankelijk van de gekozen instelling. Ik heb de idee dat u met een fout apparaat zit.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2006 om 21:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben ook een verrijdbare airco op onze slaapkamer staan, met een slang naar buiten. Die gaat nog wel via de deur! dus de deur heeft de gehele hitte periode open gestaan, toch is onze airco er elke dag weer in geslaagd om de temperatuur heerlijk omlaag te houden, en dan spreek ik over meer dan 5.5 graden. Toen het buiten 36.7 graden was, heb ik op bed gelegen met een temperatuur van 26 graden overdag en 'snachts zelfs 19 graden. Daar koop je zo'n ding toch ook voor? Ik lig veel en vaak op bed en ben dan ook erg blij met deze airco! Ik heb inderdaad het idee dat jullie een ontvochtiger hebben aangesmeerd gekregen, ik zou ook even de handleiding erbij pakken en op internet naar hetzelfde apparaat gaan zoeken , kom je er vanzelf achter. Succes

ve
door verwijderd - Jul 31, 2006 om 22:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben bij ons op kantoor ook enkele verrijdbare airco's en iedereen klaagt erover. Het probleem is dat er sommige helderen van geest zijn die verordoneren dat op uren dat niemand op kantoor is de airco uit moet! Dat betekend dat je 's-ochtends in een warme ruimte komt en tegen de tijd dat je helemaal duf bent van het geluid, de temperatuur redelijk laag is maar jij naar huis gaat. Dit werkt dus ook niet echt. Wel hebben we een gat in de muur waarop de slang gemonteerd zit, als het buiten 25 is, dan koelt het apparaat nog wel redelijk, maar als het warmer is dan kun je het schudden.

Ik weet één ding: een goeie airco heeft twee losse units, ééntje voor buiten en eentej voor binnen, maar die dingen zijn ook duurder dan 300 euro, en zeker niet te vinden in de klasse van verrijdbare airco's. Natuurlijk is het van belang dat er geen warme lucht mag worden aangezogen, die moet ook zo koel mogelijk zijn, kijk maar naar de koelkast of zelfs de vriezer, die blijft mooi dicht en is super geïsoleert en dan koelt het apparaat wel, overigens is de luchtstroom bij een verrijdbaar apparaat die de warme lucht afvoert niet zo sterk, waardoor er relatief weinig nieuwe lucht moet worden aangevoerd, maar dan moet de slang wel zo kort mogelijk gehouden worden anders ontsnapt die warmte weer naar de huiskamer.

Conclusie het beste functioneert een goed gesloten en goed geïsoleerde ruimte die je helemaal open zet en ventileert als de temperatuur laag is, dus 's-nachts en deze weer hermetisch afsluit als de temperatuur buiten hoger begint te worden als binnen. Dat werkt bij mij thuis nog het beste, als ik 's-avonds thuis kom is het nog lekker koel in huis, maar owee als ik een deur op raam open, dan stijgt de temperatuur megasnel. Het vergt een ijzeren disciplinem met of zonder hulp van welke airco dan ook.

Succes met je eventuele klacht bij het hoofdkantoor van Hornbach (waarbij ik persoonlijk tot nu toe nog geen klachten over heb gehad wat betreft garantie vraagstukken.)

ve
door verwijderd - Jul 31, 2006 om 23:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even een ander aspect wat Airco’s aangaat, het beste is een split unit ten alle tijde en zorg dat het buitengedeelte in de schaduw staat. Dan de 4< Celsius is voor winkels een veiligheid norm dat wanneer de mensen de winkel verlaten dan kunnen oudere mensen door het grote verschil in ademproblemen komen. Je kan thuis het lager zetten als je de goede isolatie hebt, wat energie bespaard en het grote voordeel van een airco is dat de luchtvochtigheid verlaagd wordt wat een beter gevoel geeft.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2006 om 00:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vorige week een mobiele airco gekocht van Proline. Slang naar buiten dus deur op een kier van ongeveer 12 cm. Ondanks dat is de temperatuur binnen een uur van 30 graden gedaald naar de 20 graden waar ik de airco op ingesteld heb. Dus ik weet uit ervaring: het kan ZELFS met een deur op een kier.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2006 om 00:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vorige week een mobiele airco gekocht van Proline. Slang naar buiten dus deur op een kier van ongeveer 12 cm. Ondanks dat is de temperatuur binnen een uur van 30 graden gedaald naar de 20 graden waar ik de airco op ingesteld heb. Dus ik weet uit ervaring: het kan ZELFS met een deur op een kier.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2006 om 08:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn verschillende Airco's. Indien u een dure koopt, dan koelt & ontvochtigd deze. De meeste verrijdbare koelen alleen maar. U zegt een ruimte van 50M3. Dit is een kamer van ongeveer 6x6 meter, niet erg groot dus. (heeft u de maat wel goed gemeten?) Zelf heb ik een verrijdbare airco welke of koelt of ontvochtigd of alleen blaast en is geschikt voor een ruimte van 120M3. Onze ruimte is ongeveer 100M3 en ook bij ons komt de temperatuur maar een paar graden naar beneden. Een echt goed systeem is uiteraard de split unit omdat deze veel harder kunnen koelen maar kijk eens in veel winkels! Ook daar krijgen ze de temperatuur nauwelijks naar beneden. Zoals een spreker voor mij al zegt moet je een airco niet pas aan zetten als het al warm is omdat dan de muren de warmte al hebben opgenomen. Voordeel van een airco die niet ontvochtigd is dat deze de vochtigheid niet omlaag brengt. Heeft u wel eens gekeken welke vochtigheid het afgelopen weken was? Ik wel, zo rond de 25% en dit is VEEL te laag. Bovendien is dit kwalijk voor hout en electrische apparaten zoals computers. Uiteraard zal de afgezogen lucht weer ergens vandaan moeten komen zoals roosters en dergelijke. Heeft u alles dicht? dan gaat hij zijn lucht aanzuigen via de afzuigkap en misschien wel via het rookgaskanaal van de open cv ketel. Onderdruk in de woning moet je dus voorkomen anders zou er wel eens een gevaarlijke situatie kunnen ontstaan. Mijn advies zou dan ook zijn: Zet uw airco op tijd aan en wacht niet tot het te warm is maar een beetje airco zal in dat geval VEEL stroom verbruiken en kan al snel oplopen van € 6 tot € 10 per dag. In ieder geval veel succes met uw airco.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2006 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even een correctie over de inhoud en opgegeven oppervlak. Een ruimte van 50 m3 kan natuurlijk geen 36 m2 groot zijn, maar veel kleiner bijv. 20 m2 of minder, want de hoogte telt uiteraard ook mee.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2006 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw reactie inhoud.

De inhoud van een kamer c.q. woning is lengte x breedte x hoogte. Dit is de inhoud oftewel M3. Ik begrijp uw reactie dan ook niet.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2006 om 15:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als een kamer van 50 m3  6x6 meter is dan kan de hoogte maar 1,40 meter zijn. Krapjes ;-)))

ve
door verwijderd - Aug 1, 2006 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog steeds begrijp ik uw vraag niet. 50M3 is een kamer van gemiddeld 6 x 6 vierkante meter. Berekening is breedte x lengte x hoogte en dit is dus in M3. Ik ben uitgegaan van een gemiddelde hoogte van 2,80 meter.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2006 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de kamer 2.80 meter hoog is dan is de berekening toch 6 x 6 x 2,80   Dan kom ik op een totaal van 100 m3

ve
door verwijderd - Aug 1, 2006 om 16:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor een verrijdbare airco is een daling van 4 graden vrij veel. De gevoelstemperatuur s echter veel lager, omdat de airco het (warme) vocht naar buiten afvoert, zodat u een gevoel zou moeten krijgen, dat de temperatuur met minstens 6-7 graden gedaald zou moeten zijn.

Ik heb geen verrijdbare airco in huis, maar 3 normale airco's. Deze zet ik op 25 graden en dan is het al vrij koud, gevoelstemperatuur is dan ongeveer 18 graden, dus ideaal voor 's nachts. In de tijd van de hittegolf had ik de airco's in de slaapkamers op 25 graden en de woonkamer op 22 graden (dit omdat er daar nogal eens deuren open en dicht gaan). Temperatuur was ideaal.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2006 om 18:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn airco ontvochtigt razend snel en laat de temperatuur ongeveer 2-3 graden zakken in ca 2 uur, en de luchtvochtigheid van bijvoorbeeld 63% naar 48%.
In mijn huiskamer staat het weerstation dan op COMFORT en er heerst in de kamer een aangenaam klimaat.
Dus naar mijn mening is het niet belangrijk HOE VER de temperatuur zakt - ontvochtigen is VEEEEEL belangrijker.

vr. groet

Ineke

ve
door verwijderd - Aug 1, 2006 om 19:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met respect voor uw reactie.

Luchtvochtigheid is ter dege wel belangrijk. Comfort is tussen de 45 en 65%. Als de meting dus 25% is, is het onnodig de lucht verder te ontvochtigen en zelfs gevaarlijk voor uw electronische apparatuur.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2006 om 07:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik heb een mobile airco van het merk Amcor met een koel vermogen van 12000 BTU, de afvoerslang blaast de warme lucht uit via een gat in de muur. We hebben een gat door de muur geboord van 125 mm rond, in het gat hebben we en PVC buis van 125 mm geplaatst om te voorkomen dat de afgevoerde warme lucht tussen de binnen en buiten muur terecht zou komen. De lucht die de kamer in wordt geblazen heeft een temperatuur van 3,4 graden celcius, onze woonkamer is 7 X 4 X 2,40 ( L X B X H ) dus 67,2 M3 als de airco een paar uur heeft gedraaid daald de temperatuur van 29 graden zonder airco naar 24 graden, opzich niet echt veel maar omdat deze unit ook het vocht uit de ruimte ontrekt is de gevoels temperatuur rond de 20 graden en voor mijn gevoel is het lekker koel in de kamer. Het is echter wel zaak de ramen en deuren gesloten te houden. De meeste mobiele units werken via en gat in de muur beter dan waneer je de lucht via een raam afvoert.

Henk

ve
door verwijderd - Aug 2, 2006 om 08:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie hier nu weer dat er bij koelvermogen over BTU wordt gesproken. Op mijn mobiele airco (DéLonghi) staat alleen 2000 Watt koelvermogen. Hoe is dit te vergelijken?

ve
door verwijderd - Aug 2, 2006 om 09:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de koeltechniek gebruikt men de term BTU. Voor veel toestellen zoals gas - electra - radiatoren etc. gebruikt men de term Watt. Als u meer inzicht wil hebben en uw vermogen zou willen berekenen dan kunt u dit doen op de volgende site:

http://www.internetshop.nl/

Ga dan naar Airconditioners en dan naar informatie en dan naar Airconditioners en als laatste naar capaciteit. Hier kunt u uw berekening maken.

In uw voorbeeld 2000 Watt zou dit uitkomen op ongeveer 6.800 BTU.

Veel succes, Harry

ve
door verwijderd - Aug 2, 2006 om 11:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de uitleg, Harry

ve
door verwijderd - Aug 16, 2009 om 03:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zucht zucht zucht zucht. Moedeloos wordt je van al die 'zogenaamde' specialisten.

1. een mobiele airco kán net zo goed presteren als een split airco. kán... dus.

mits............

je hem goed opstelt...

Een split airco wordt meestal OPGEHANGEN.... daardoor is de luchtcirculatie ontdaan van allerlei obstakels... en daalt de koele lucht neer.

wil je dus optimaal rendement hebben uit je mobiele airco zorgt dan dat hij rondom een meter niets heeft staan en vrijuit kan stralen...

Gebruik nooit de thermometer van je cv om de temperatuur te controleren. Je zithoogte zit ruim 40 tot 70 cm hieronder... koele lucht daalt!!! m.a.w. de temperatuur kan op uw thermometer idd vele graden hoger zijn, terwijl het op zitniveau heel erg koel is.

Gewoon zorgen:

1. zorg voor een zo kort mogelijke afvoer. de enige goede mogelijkheden zijn: klapraam weghalen: gat met stuk boord erin (bovenluikje, onderluikje)  Schuifraam, met schuifstuk en afvoer.......  (ik snap niet dat mensen klapramen hebben, schuiframen zijn zoveel beter en prettiger in gebruik) ... zorg dat je geen obstakels hebt. Je zult merken dat de airco steeds stiller wordt.

Ik heb een rowenta van 10 jaar geleden. inkomende lucht was 28 graden: uitkomende lucht 8 graden: koelt dus 20 graden, met 7000 btu. koelt hij een huiskamer van 32m2 en 3 hoog zonder probleem van  30 graden naar 20 graden.... maar mensen zetten m maar even aan: maar zo werkt een airco niet. De eerste dagen moet hij de boel eerst goed ontvochtigen!!!! Uit de muren etc. Vochtige lucht is ook warm, en zorgt ervoor dat de GEVOELSTEMPERATUUR vele malen hoger ligt... dan de werkelijke temperatuur. m.a.w.  24 graden is helemaal NIET warm bij een luchtvochtigheid van 30 procent............... wel érg droog, maar wel érg comfortabel... in de zomer... (je kunt altijd een emmer met water neerzetten als het te droog is..... of de airco zachter afstellen.

Bij installatie:

1. mobiele airco plaatsen zonder obstakels

2. aansluiting permanent maken, via gat, of via schuifraam, of klepje vervangen voor schot met uitlaat. (gordijn ervoor: je ziet er niets van) .

airco bij aanvang hitte: 2 dagen continu laten draaien.

Daarna.......... kan je m lager stellen; vocht uit huis, warmte uit muren: koelen maar... is uiteindelijk VELE MALEN GOEDKOPER.. dan af en toe dat ding aanzetten....

geloof me.. mensen kopen zo'n ding en denken dat het een wondermiddel is...

Split aircos werken sneller omdat ze hoger opgehangen worden. Nadelen zijn er ook... als er wat stuk aan is.. zit je met de gebakken peren. Bij goede installatie van een mobiele airco is ie stil, zuinig en efficient.

Maar dat goede installeren.

dat doet niemand.

Omdat ze voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten, geen gebruiksaanwijzing lezen en vervolgens de boel bij elkaar schreeuwen dat het apparaat niet goed is!

en zo zit het, en niet anders!

ve
door verwijderd - Aug 16, 2009 om 05:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@pietjeprec: denk je dat topicstarter na 3 jaar nog op antwoord zit te wachten.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2009 om 03:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zullen heus meer mensen zijn met dit probleem die hier regelmatig lezen.

.........................................

Waarom geef jij zulke domme antwoorden die off topic zijn?  Om even de bal terug te kaatsen!