lo
door loessel Nov 27, 2020 om 17:50
Elektronica & tv

Wat kan ik met een internetbedrijf die verkeerde artikelen stuurt?

Het bedrijf coldy, beloofd mooie acties. Na aankoop verzenden ze verkeerde niet bestelde producten. Ik had een pro Active beveiliging camera gekocht, 1 plus 1 gratis.
Na,6 weken, krijg ik een andere camera toegezonden. Retour formulier gekregen, kosten om te verzenden bijna  29 euro naar China. Maar nu, miss heeft er iemand tips? Of het ook meegemaakt.  Ben benieuwd...

2940 12 Rapporteer

getty
door getty - Nov 27, 2020 om 17:53
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wat maar nu?

diumenge
door diumenge - Nov 27, 2020 om 17:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De vragen over dropshippers verschijnen hier bijna sneller dan dropshippers webshops...

Accepteer die paar tientjes verlies en bestel dit soort zooi voortaan direct in China.

newmikey
door newmikey - Nov 27, 2020 om 18:14
830 Antwoorden / 0 Vragen

Nu niks. Voortaan beter uitkijken en niet meer bij shady dropship webshops bestellen. Gewoon even KvK, BTW, telefoon en adres checken - het is zo simpel. Uk koopt toch ook niks van een zwerver in een steegje die van alles in z'n jaszakken heeft? Waarom dan wel op internet?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 27, 2020 om 18:21
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Tips? U bent voordat ik die geef niet de eerste en enige die dit soort ervaringen heeft. Mijn tip: toch maar proberen om gratis terugzenden of toch maar tegen de gevraagde  € 29,00 hoewel het een fout van de verzender betreft. Maar begrijp ik goerd dat u er twee had moeten ontvangen? En daar ook voor heeft betaald? Als dat inderdaad zo is, m.i. toch maar niets doen en ook het verkeerde product maar in bezit houden. En dan maar afwachten of er nog wordt gereageerd.
En verder letten op de diverse informatie die er al is en wordt gegeven over het risico van kopen in China, dropshipping etc.
Ik geef u daar nu enkele verwijzingen naar: https://www.plusonline.nl/veilig-online/bestellen-in-china-let-op-de-valkuilen?mt=2e743c0d124aedd6883b788b4e7aa1cb985f34e03700cf6143bdefd5cc7a478c&utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=POL-2019-11-21&utm_content=POL-2019-11-21&utm_term= ; https://www.consumentenbond.nl/online-kopen en deze hoewel hier niet direct sprake is van dropshipping omdat u wel artklen ontving zij het in eerste instantie foutief foutief. https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/dropshipping-hoe-werkt-dat

diumenge
door diumenge Nov 27, 2020 om 18:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Er bestaat geen relatie tussen het wel of niet ontvangen van artikelen en het wel of niet sprake zijn van dropshipping.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 27, 2020 om 18:49
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is toch echt wat ik lees: (citaat) 'Het bedrijf coldy, beloofd mooie acties. Na aankoop verzenden ze verkeerde niet bestelde producten. Ik had een pro Active beveiliging camera gekocht, 1 plus 1 gratis. '
Na,6 weken, krijg ik een andere camera toegezonden.  en waarop ik de relatie baseer. En u noemt 'dropshipping' hetgeen m.i hiet niet aan de orde is zoals ik ook aangeef. Dropshipping betekent nog steeds dat er iets wordt besteld bij een webshop en deze webshop dat dan nog wel zelf moet bestellen in bijv. China en het vervolgens dan niet kan leveren. Hier is wel geleverd.

diumenge
door diumenge Nov 27, 2020 om 19:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je schrijft letterlijk "en deze hoewel hier niet direct sprake is van dropshipping omdat u wel artklen ontving zij het in eerste instantie foutief", 'omdat' suggereert dat er een verband is tussen die twee zaken. Dat verband is er niet.

diumenge
door diumenge Nov 27, 2020 om 19:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ook hier "Dropshipping betekent nog steeds dat er iets wordt besteld bij een webshop en deze webshop dat dan nog wel zelf moet bestellen in bijv. China en het vervolgens dan niet kan leveren." sla je de plank nog een keer mis.

Dropshipping is niet meer en minder dan het bestelde artikel direct van uit de leverancier bij de consument thuis laten bezorgen. Het heeft niets met China en niet leveren te maken, ook als is dat toevallig wel vaak het geval.

sira
door sira - Nov 27, 2020 om 18:21
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb wel een tip. Koop de volgende keer rechtstreeks bij AliExpress of ga op z'n minst bij AliExpress kijken of zij hetzelfde artikel hebben.
Voor de prijs die u nu heeft betaald, koopt u bij AliExpress 3 (en misschien 4) van deze camera's.

sw
door swat1500 Nov 27, 2020 om 18:47
3763 Antwoorden / 0 Vragen

En als het verkeerde produkt wordt verstuurd krijgt u na een klacht vaak alsnog het juiste produkt en mag u het verkeerde houden.

sira
door sira Nov 27, 2020 om 18:50
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb het nog niet meegemaakt dat het fout ging, maar het werkt perfect bij AliExpress

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 27, 2020 om 18:33
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Op = op lees ik en dan is het gratis aanbod niet meer van kracht.
https://coldy.nl/collections/huis-tuin-keuken/products/superzoom™-1-1-gratis-actie-op-op

sira
door sira Nov 27, 2020 om 18:53
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Het ging over de beveiligingscamera, dacht ik.
Die in jouw link ziet er ook aardig uit, maar ik bestel hem dan liever rechtstreeks in China.

sjjoppy
door sjjoppy Nov 27, 2020 om 19:04
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Bij dagdeals moet je altijd maar afwachten of het product niet al is uitverkocht en in dit geval is er eentje verzonden die uiterlijk wel iets weg heeft van het bestelde.
Ik denk dat het zo toegaat.

ne
door neodutchio - Nov 27, 2020 om 18:52
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Ach ja, geen adres, geen KVK, geen telefoonnummer. Maar natuurlijk wel een aktie die zo mooi is dat je niet verder wil kijken en het meteen wilt hebben. Wat hebben we het toch goed in Nederland dat er zo massaal geld weggegooid wordt.

marita5
door marita5 - Nov 27, 2020 om 18:59
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Loessel ,

Deze site is geregistreerd op 5 - 10 - 2020 is een dropshipper , spullen komen uit China .
Contact alleen via e-mail / geen tel.nr , Kvk nr en Btw nr op aanvraag !!! , geen adres niks .

U bent niet de enige , klik op de rode regels .

https://www.facebook.com/pg/COLDY-102036151680460/reviews/

https://www.test-aankoop.be/klagen/publieke-klachten/publieke-klacht?referenceId=CPTBE01109800-23

Controleren of een site betrouwbaar is ,

https://www.consuwijzer.nl/online-winkelen/dropshipping-check-goed-waar-je-bestelt

https://www.consuwijzer.nl/online-winkelen/checklist-veilig-online-winkelen

https://www.consumentenbond.nl/online-kopen

ne
door neodutchio - Nov 27, 2020 om 19:49
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Voor de statistieken, topic/reactie nummer 146 dit jaar. Zullen we het magische getal van 200 gedupeerde die zich hier gemeld hebben gaan halen op 31 december?

justmeagain
door justmeagain Nov 28, 2020 om 01:03
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik zet in op 200  plus met de feestdagen in het vooruitzicht.

tijger1
door tijger1 - Nov 27, 2020 om 21:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gedupeerden? Wie is er gedupeerd?

ne
door neodutchio Nov 27, 2020 om 21:49
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Al diegene die veel te veel betaald hebben voor een waardeloos iets.

tijger1
door tijger1 Nov 27, 2020 om 22:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor eenwaardeloos iets is elke cent teveel.

Al
door Alive76 - Nov 28, 2020 om 08:28
7 Antwoorden / Vragen

Dit is een bekende oplichterstruc: Je besteld iets online, de verkoper stuurt het verkeerde product en laat je op eigen kosten het product retourneren. De kosten van het retourneren staan niet in verhouding met het aanschafbedrag dus vrijwel iedereen laat het er bij. Ik heb hier eerder mee te maken gehad en aangifte proberen te doen. Volgens de politie is er in dit geval geen sprake van oplichting, je hebt tenslotte een product gehad. Rare redenering. Ik kan dus macbooks uit 2005 inkopen, ze op een site verkopen als zijnde het laatste model en dan ben ik niet aan het oplichten.

Voorheen gebruikten deze oplichters domeinnamen die soms een beetje vreemd leken voor het product. Cakeshop.nl voor een site die schoenen verkoopt o.i.d. Vaak was de domeinnaam geregistreerd op een adres waar horeca zit. Ik had er een die geregistreerd was op het adres van een bekend grand cafe aan de Groningse Markt. Bij navraag wist niemand daar iets af van zo'n online shop. Op deze manier probeerden de oplichters hun identiteit te verbergen. Het is mij toen gelukt om de site uit de lucht te krijgen in samenwerking met de host en de registrar. Daarnaast heeft mijn creditcard maatschappij (N26) het bedrag gestorneerd. Coldy doet het slimmer. Ze zijn anoniem geregistreerd via Tucows in Canada en hun server is beschermd door Cloudflare. Dat wordt een stuk lastiger.

Ik kan maar 1 tip geven: doe je internetaankopen met een creditcard. Er zijn prima gratis mogelijkheden zoals N26 en Vivid. En als het even kan via PayPal, dan ben je dubbel beschermd.

ne
door neodutchio Nov 28, 2020 om 08:44
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Iets met een klok en een klepel. Een aantal jaar geleden kochten Chinese oplichters willekeurige domeinnamen op. Aangezien zij de Nederlandse taal niet machtig waren wisten zij niet welke namen het hadden, als het maar een .nl adres was. Er werden nepshops opgezet en het doel was het bemachtigen van een CC gegevens. En dat waren echt niet alleen adressen waar horeca zat. En dat er sites uit de lucht gingen is echt niet bijzonder te noemen, dat jaar zijn er honderden gesloten door o.a. de politie. Dat u uw geld nog hebt terug gekregen is een voordeeltje voor u geweest. Tegenwoordig zijn de CC daar een stuk strikter mee. Een blinde kon zelfs ruiken dat je geen goedkope merkkleding zou kunnen kopen op een webshop genaamt cakeshop.nl.

In dit geval is het een handige harry die 1 of meerdere producten van Ali neemt, dat op een webshopje zet en wel de itentie heeft om te leveren. In dat geval is het, zoals de politie ook aangeeft, geen oplichting. Het is een civiele zaak als een winkelier iets verkeerd levert. Als u die oude macbooks wil verkopen en u zegt dat het nieuwe zijn, dan misleid u met opzet, dus oplichting. Als u eerlijk bent en u levert niet omdat het pakje onderweg verloren raakt is het geen oplichting.

Al
door Alive76 Nov 28, 2020 om 09:07
7 Antwoorden / Vragen

U neemt van alles aan. Over klok en klepel gesproken.

- Dat dit iets is dat al lang geleden is bijvoorbeeld. Dat is niet zo.
- Dat het om goedkope merkkleding zou gaan. Het ging in dit geval om een paar schoenen, slecht leverbaar, maar tegen de gangbare prijs.
- Dat het het in dit geval zou gaan om cakeshop.nl Was slechts een voorbeeld.
- Dat chargebacks lastig zijn. Alleen als men redelijkerwijs had kunnen aannemen dat er iets niet klopte. Deze optie voor chargebacks staat gewoon op het formulier.
- Dit specifieke geval ging om een oud model schoen t.o.v. het nieuwste model. Niet geheel onvergelijkbaar dus.
-"In dit geval een handige Harry". Ik zou even de reacties op de Facebook pagina lezen.

tijger1
door tijger1 Nov 28, 2020 om 11:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@alive76

Lezen is blijkbaar moeilijk. Het gaat over een voorbeeld.

Men zou ook VAN TE VOREN de boel kunnen controleren, dan hoeft er nadien niet steeds gejammerd te worden en een beroep tedoen op de cc maatschappij. Allemaal zondegeld.

Reacties op Facebook? Ga daar van af, als u daar waarde aan hecht.

ne
door neodutchio Nov 28, 2020 om 12:12
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Net zo goed als cakeshop.nl had ik ook kunnen zeggen uitinhillegom.nl, timmerbedrijfevers.nl, parochiediessen.nl, hetvolleglas.nl, gitaarlesin.nl, dorpstraatharmelen.nl enz. Allemaal sites waar nepkleding verkocht werd. Ook allemaal sites waar geen naw gegevens op stonden, laat staan een KVK, mailadres en telefoonnummer. Om die reden hebben CC maatschappijen hun werkwijze aangepast. Daarvoor was het nog redelijk makkelijk om je geld terug te krijgen, maar bij een site als openingwaterseizoen.nl en discotheekbumpers.nl mag je redelijkerwijs verwachten dat je daar geen merkkleding kan kopen. En aangezien die sites aan geen enkele wettelijke verplichting voldoet zijn de regels nu aangescherpt. Als je al weet dat een webwinkel niet klopt, krijg je veelal je geld niet terug. Verzekeren is iets anders dan doelbewust je geld weggooien en een ander er voor laten opdraaien.

Bovenstaande adressen zijn daadwerkelijk gebruikte adressen in 2017.

En op facebook kom ik niet. Schijnbaar komen daar alleen nog goedgelovige mensen die meteen iets kopen als er een advertentie voorbij komt.

gerbera
door gerbera Nov 28, 2020 om 14:49
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@alive76, u kent de uitspraak "op de markt is uw gulden een daalder waard" dat geldt ook op facebook, alleen niet voor de koper maar voor de verkoper, die lacht zich rot over de meeste facebook bezoekers die alleen de "goedkope" € tekens zien en niet verder kijken.

mahadma
door mahadma - Nov 28, 2020 om 15:01
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Wat ik me afvraag: als je de geldstroom volgt, dat moet er toch (uiteindelijk en met wat moeite) de "ontvanger" te vinden zijn?

ne
door neodutchio Nov 28, 2020 om 15:20
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Maar met welke juridische reden zou je dat kunnen traceren? Zo lang er geen strafbaar feit gepleegd wordt is er niets strafbaars.