blubber2
door blubber2 Aug 3, 2011 om 21:17
Elektronica & tv

Waterkoker met weinig lawaai

Ben opzoek naar een waterkoker van 1 tot 1,5 liter die in gebruik weinig lawaai maakt.
wij hebben een open keuken en die ouwe waterkoker die wij nu gebruiken maakt een zeer storend irritant lawaaiig blikkerig geluid.
wie heeft een goede tip?

49051 17 Rapporteer

driemaaldrie
door driemaaldrie - Aug 4, 2011 om 00:29
229 Antwoorden / 15 Vragen

Beste Blubber, duik hier eens in.
Sterkte

haarp
door haarp - Aug 4, 2011 om 02:23
514 Antwoorden / 62 Vragen

Die kan ik ook goed gebruiken een waterkoker die weinig kabaal maakt. Jammer dat ze niet de decibellen vermelden onder de specificatie's.

rj
door rjw - Aug 4, 2011 om 09:12
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Een kunststof waterkoker is al een stuk stiller denk ik (die kan immers geen blikkerig geluid maken).

bobmalooga
door bobmalooga - Aug 4, 2011 om 09:54
229 Antwoorden / 7 Vragen

Net als wat RJW zegt, heb ik mijn inmiddels lekke RVS waterkoker dan ook vervangen door een kunststof versie en volgens mij is hij een stuk stiller.

haarp
door haarp - Aug 4, 2011 om 15:38
514 Antwoorden / 62 Vragen

Ben ff opzoek gegaan naar een discussie op internet ivm "stille waterkokers" en kwam deze link tegen:

Klik hier: "Stille waterkokers"

harrie
door harrie - Aug 4, 2011 om 16:07
765 Antwoorden / 36 Vragen

Even relativeren...... als water gaat koken hoor je dat.
De zuurstofbellen borrelen naar boven.

rj
door rjw - Aug 4, 2011 om 17:33
3256 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=harrie schreef op donderdag 4 aug 2011, 16:07]Even relativeren...... als water gaat koken hoor je dat.
De zuurstofbellen borrelen naar boven.

Daar heb je helemaal gelijk in. En hoeveel minuten per dag ben je uiteindelijk water aan het koken?

Aan de andere kant, zo'n ouwerwetse metalen waterkoker kan wel veel herrie maken.

blubber2
door blubber2 - Aug 4, 2011 om 20:57
34 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=harrie schreef op donderdag 4 aug 2011, 16:07]Even relativeren...... als water gaat koken hoor je dat.
De zuurstofbellen borrelen naar boven.

de luchtbelletjes maken niet zo zeer het lawaai; het is het elektrisch element in een stalen behuizing die de rot herrie maken.
ik ben de lagere school al lang gepasseerd hoor!

tucker
door tucker - Aug 5, 2011 om 13:04
136 Antwoorden / 10 Vragen

Ik heb een waterkoker van Magimix, ziet er mooi uit en is fluisterstil. Het enige dat ik hoor is de klik als hij uitgaat omdat het water kookt. Daarvoor had ik een Philips, die maakte ook erg veel lawaai.

da
door dafmobi - Aug 5, 2011 om 13:24
3 Antwoorden / 0 Vragen

Het heeft met veel situaties te maken, echter of het kunststof of metalen zijn daar zit qua decibel vrijwel geen verschil in.
Het is vaak afhankelijk of de koker dubbelwandig is en of de koker in zijn geheel gebruikt wordt of dat hij in een station tot kook gezet wist!
Heel belangrijk is de ondergrond van het werkblad in uw keuken!
Als je een RVS aanrecht bezit is deze luidruchtiger dan een houten of stenen massief. Ook hetgeen wat onder de werkplaat zich bevind is van belang!
Heb je geen kastje onder de werkplaat dan is geluid hard, heb je een kastje onder de kast word het minder mits er wel iets inzit. Een keukenkastje wat niet of weinig gevuld is is als een klankkast( zoals bij een gitaar achter de snaren ).
Verder heeft de hele keuken invloed op geluidproductie. Vorm, materiaal, gesloten ruimte of met raam etc etc.
Het is in de meeste zaken niet de koker maar meer zaken waar je helaas weinig aan kunt doen.
Wij hebben na drie verhuizingen in geen 2 jaar ivm invaliditeit en aangepaste keuken permanent dezelfde 2 kokers gebruikt en nu bij de aangepaste keuken zonder kastjes maar een harde masieve werkplaats gemerkt dat deze laatste het lawaaiigste is. Ik wist niet eens dat men zich kon ergeren over een waterkoker in de woonkamer terwijl in de keuken water werd gekookt!
Wat doen wij nu. We hebben een hittebestendig kunststof mat eronder liggen en dat werkt goed!
Verder zorgen dat er niet teveel water inzit en evt vullen met warm water dit alles is snel en zuiniger, en wat werkt het beste.... De goede oude fluitketel met degelijke bodem. Die hoor je vrijwel niet..... Op het fluiten na. Daarbij is het heel goedkoop en in de meeste gevallen behoef je geen 100 graden water.... Zeker voor thee niet en ook voor oplos soepen.
En altijd slim omgaan met water..., nooit water uit de warm kraan laten weglopen maar opvangen voor water geven of iets dergelijks.....
Modern is niet altijd beter.......

harrie
door harrie - Aug 5, 2011 om 14:27
765 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=blubber2 schreef op donderdag 4 aug 2011, 20:57][quote=harrie schreef op donderdag 4 aug 2011, 16:07]Even relativeren...... als water gaat koken hoor je dat.
De zuurstofbellen borrelen naar boven.

de luchtbelletjes maken niet zo zeer het lawaai; het is het elektrisch element in een stalen behuizing die de rot herrie maken.
ik ben de lagere school al lang gepasseerd hoor!

Wat dacht je van een dompelaar? Nooit lawaai horen maken, ook het losse element van de friteuse niet.....
Oftwel zo'n type verwarmingselement, waarbij de gloeispiraal in keramiek ingebed is met een stalen omhulsel is stil.....
Bij waterkokers herkenbaar omdat zo'n element vrij onderin de koker zit..
Nadeel is, het app. is wat lastiger ontkalken/schoonmaken.
Waterkokers met gladde bodem hebben (meestal) een simpeler element en kan wat geluid produceren.
Zou men een element à la dompelaar onder de bodem plaatsen, is het rendement te laag....

Salut, Ex-Haagsche Harrie

ma
door madam mikmak - Aug 5, 2011 om 16:13
8 Antwoorden / 1 Vragen

Niet alleen de waterkoker bepaalt het geluid, maar ook de samenstelling van uw drinkwater.
Kalk... Humus...
Echt waar..in een bepaalde regio in friesland werd de samenstelling veranderd en opeens hadden inwoners "knetterwater" in hun waterkoker en senseo.

lampje1watt
door lampje1watt - Aug 5, 2011 om 16:38
35 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=madam mikmak ]Deze link:
Friezen geplaagd door lawaaiig water...
@dafmobi aantal goede punten
@harrie, een dompelaar maak niet direct contact met andere delen waardoor de trillingen veel minder worden doorgegeven.

Wat rest is ander water gebruiken :)

(beware of the danger... ;-)

ro
door rockroll - Aug 5, 2011 om 16:57
7 Antwoorden / 3 Vragen

heb een tefal quick en hot geeft direct kokend water of door op een andere knop te drukken de hoeveelheid die ik wens

ro
door rockroll - Aug 5, 2011 om 17:02
7 Antwoorden / 3 Vragen

[url=http://www.beslist.nl/products/huishoudelijke_apparatuur/r/tefal_quick_%257F_hot/]Je tekst hier...[zie deze link/url]

blubber2
door blubber2 - Aug 5, 2011 om 23:42
34 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=tucker schreef op vrijdag 5 aug 2011, 13:04]Ik heb een waterkoker van Magimix, ziet er mooi uit en is fluisterstil. Het enige dat ik hoor is de klik als hij uitgaat omdat het water kookt. Daarvoor had ik een Philips, die maakte ook erg veel lawaai.
volgens de recensies zijn daar veel lekkages bij en andere ongemakken
rolstoelen kokend water lekkages zijn een slechte combinatie

blubber2
door blubber2 - Aug 5, 2011 om 23:44
34 Antwoorden / 7 Vragen

moet zijn: rolstoel en kokend ......