jo
door joanneke Aug 15, 2011 om 14:51
Elektronica & tv

Welke reinigingstabletten voor koffiemachine

We hebben een Siemens TE503209RW koffiemachine aangeschaft.
Regelmatig moet je de machine reiningen en ontkalken met speciale reiniging-ontkalkingstabletten. Deze kan je uiteraard bij siemens bestellen. Ik zag op internet een alternatief, deze zijn veel goedkoper dan "de originele". Heeft iemand hier ervaring mee? Kan en mag ik de goedkopere tabletten hiervoor gebruiken?

96672 30 Rapporteer

rj
door rjw - Aug 15, 2011 om 14:54
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Ik gebruik om te ontkalken spul van HG en dat werkt prima. Voor het ontvetten gebruik ik tabletten van een Gaggia. Werkt ook prima (ik heb een Gaggia espressomachine, maar ze zullen ook voor andere merken werken).

druifje01
door druifje01 - Aug 15, 2011 om 15:06
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Chique zijn zulke tabletten wel. Maar nodig? Dat vraag ik mij af. Mijn Krups espressso-apparaat is minstens 20 jaar oud en werkt nog uitstekend terwijl het toch een aantal malen per dag gebruikt wordt. Ik laat er om de zoveel tijd water + azijn doorlopen om de kalk van binnen te bestrijden.

jk
door jkoops - Aug 17, 2011 om 11:55
51 Antwoorden / 9 Vragen

Azijn is inderdaad het beste en goedkoopste reinigingsmiddel voor koffiemachines.
Heb al vele jaren ervaring met het senseo apparaat van Philips.
Laat je niets aansmeren.

snah
door snah - Aug 17, 2011 om 12:07
654 Antwoorden / 61 Vragen

Waarom waarschuwt philips om geen azijn te gebruiken ?

-- Gebruik nooit een ontkalker op basis van een anorganisch zuur, zoals zwavelzuur, zoutzuur, sulfaminezuur en azijnzuur (bijv. azijn). Deze ontkalkers kunnen uw SENSEO® koffiemachine beschadigen. --

druifje01
door druifje01 - Aug 17, 2011 om 12:13
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Snah, het gaat om water met een beetje (schoonmaak)azijn.

de
door dedee - Aug 17, 2011 om 12:23
9 Antwoorden / 7 Vragen

U kunt zeker andere ontkalking middelen gebruiken dan de originele.

Veel elektronica zaken verkopen ook gewoon universele ontkalker voor uw type machine.

De reden waarom tegenwoordig azijn overal wordt afgeraden is omdat de nieuwste machines er niet tegen kunnen. Ze gaan stuk!

druifje 01 heeft nog een machine die er tegen kan! ze werden vroeger veel robuuster gebouwd. Kijk maar naar wasmachines die gingen vroeger ook veel langer mee.

Tegenwoordig met deze wegwerpcultuur willen fabrikanten dat je de machines na een aantal jaar weer vervangt. Daarom kunnen de nieuwste apparaten niet tegen azijn. Ook ik heb dat moeten ondervinden met mijn waterkoker. De volgende dag was hij lek. Heb ervan geleerd.

Dus altijd oppassen met azijn!

Maar voor de rest kan joanneke gewoon een ander merk gebruiken, als je dan goed de samenstelling leest op de verpakking zie je dat er hetzelfde in zit wat betreft ontkalking materiaal. Hou ze in de winkel maar eens naast elkaar.

Eigen merk laten gebruiken is voor de fabrikanten nog een middel om net wat meer winst te maken op hun apparaten. De winstmarges zijn namelijk niet zo hoog op de apparaten maar wel op de accessoires, in dit geval reiniging en ontkalking tabletten.

druifje01
door druifje01 - Aug 17, 2011 om 12:57
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Misschien helpt HQ-ontkalker voor koffiepad- en koffiezetapparaten ook hierbij. Gezien op o.a. "Beslist.nl" (5.00 euro).

ja
door jan e man - Aug 17, 2011 om 13:18
10 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de Aldi is (soms tijdelijk) "Kurikur" intensivreiniger te koop;werkt uitstekend !

tenormin
door tenormin - Aug 17, 2011 om 16:17
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Heb pas een Princess koffiezetter die de bonen maalt, kan ook filterkoffie in, alleen even een paar knopjes indrukken. In de gebruiksaanwijzing staat zwart gedrukt: geen schoonmaakazijn. Is dat omdat ze misschien samenwerken met die reinigings-ontkalkingstabletten firma's of zou (wat ik vroeger altijd deed in mijn oude machine) schoonmaakazijn echt slecht zijn voor de machine? Heb natuurlijk ook liever de goedlope azijn dan die dure tabletten.

snah
door snah - Aug 17, 2011 om 16:52
654 Antwoorden / 61 Vragen

[quote=druifje01 schreef op woensdag 17 aug 2011, 12:13]Snah, het gaat om water met een beetje (schoonmaak)azijn.

Dus mijn waarschuwing was zo gek nog niet !

Hans

rj
door rjw - Aug 17, 2011 om 17:07
3261 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=druifje01 schreef op maandag 15 aug 2011, 15:06]Chique zijn zulke tabletten wel. Maar nodig? Dat vraag ik mij af. Mijn Krups espressso-apparaat is minstens 20 jaar oud en werkt nog uitstekend terwijl het toch een aantal malen per dag gebruikt wordt. Ik laat er om de zoveel tijd water + azijn doorlopen om de kalk van binnen te bestrijden.

De tabletten zijn bedoeld om vetresiduen te verwijderen. Dat lukt niet met azijn. Of je het nodig vindt is een persoonlijke keuze. Mijn ervaring is dat de koffie beter smaakt als je het regelmatig toepast. Het heeft dus niets met verlengen van de levensduur te maken (ontkalken daarentegen is weer wel belangrijk voor verlenging van de levensduur).

fr
door francienesmeijer - Aug 17, 2011 om 19:01
6 Antwoorden / 0 Vragen

Iemand vertelde me dat het met een Steradent-tablet net zo goed gaat als met de tabletten die er speciaal voor gemaakt zijn. Ik heb dat 'n keer geprobeerd en het werkt inderdaad. Maar ik heb eens gekeken wat er allemaal inzit en gebruik nu toch maar weer de Una (huismerk Aldi) tabletten weer. Kosten bijna niets en prima resultaat.

tenormin
door tenormin - Aug 17, 2011 om 19:20
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=francie-n schreef op woensdag 17 aug 2011, 19:01]Iemand vertelde me dat het met een Steradent-tablet net zo goed gaat als met de tabletten die er speciaal voor gemaakt zijn. Ik heb dat 'n keer geprobeerd en het werkt inderdaad. Maar ik heb eens gekeken wat er allemaal inzit en gebruik nu toch maar weer de Una (huismerk Aldi) tabletten weer. Kosten bijna niets en prima resultaat.

Waarom brengt U dan iemand op een idee als U het zelf ook niet vertrouwd?

fr
door francienesmeijer - Aug 17, 2011 om 19:28
6 Antwoorden / 0 Vragen

Tenormin: door aan te geven waarom ik het NIET meer doe, breng ik anderen die dit ook gehoord hadden en het nog WEL doen mogelijk op het idee het OOK NIET MEER te doen...............?

tenormin
door tenormin - Aug 17, 2011 om 19:40
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Francie-n, ik heb nog niet gelezen dat iemand dit had geadviseerd over deze vraag, vandaar mijn verwondering..

snah
door snah - Aug 17, 2011 om 19:51
654 Antwoorden / 61 Vragen

Kortom gebruik alleen het middel wat de fabrikant voorschrijft , een goedkoper middel met dezelfde samenstelling kan natuurlijk ook .

Een bijkomstigheid is dat mocht het apparaat kapot gaan binnen de garantie periode , vervalt de garantie als er aangetoond kan worden dat er onzorgvuldig met het apparaat is omgegaan , en een ander middel dan is voorgeschreven gebruiken wordt gezien als onzorgvuldig .

Hans

edwardus
door edwardus - Aug 17, 2011 om 20:53
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Waarom stap je niet gewoon over op gefilterd water? Voor koffie en thee gebruik ik een Brita filter, dat smaakt niet alleen beter, je hoeft dan nog maar zelden te ontkalken.

snah
door snah - Aug 17, 2011 om 22:08
654 Antwoorden / 61 Vragen

[quote=edwardus schreef op woensdag 17 aug 2011, 20:53]Waarom stap je niet gewoon over op gefilterd water? Voor koffie en thee gebruik ik een Brita filter, dat smaakt niet alleen beter, je hoeft dan nog maar zelden te ontkalken.

Er zijn meer nadelen dan voordelen over gefilterd water , ons leidingwater is beter dan gefilterd of flessenwater . Google maar eens op het brita filter .

edwardus
door edwardus - Aug 17, 2011 om 22:14
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ik gebruikt 't zelf en dat ben ik niet van plan te veranderen.
Nadelen? Misschien als je ze niet op tijd vervangt ja. Maar verder?
Hoezo is ons leidingwater beter dan gefilterd water? Het zit vol met o.a. kalk, als ik één dag niet de douchekraan afdroog, dan is-ie meteen wit uitgeslagen de volgende dag. Laat je dat een week zitten, dan kun je met de kalkreiniger aan de slag. En dat wil ik dus niet in m'n waterkoker en espressomachine.

snah
door snah - Aug 17, 2011 om 22:25
654 Antwoorden / 61 Vragen

Het vervelende van kalk is dat het aankoekt , het goede is dat ons lichaam kalk nodig heeft , zo ook de andere mineralen die in leidingwater aanwezig zijn .

tenormin
door tenormin - Aug 17, 2011 om 22:25
16829 Antwoorden / 108 Vragen

edwardus, in welk gedeelte van Nederland woont U? Ik regio Den Haag, douche iedere dag en heb nooit een wit uitgeslagen douchekop, dus misschien zijn er verschillen in de Waterschaplevering.

edwardus
door edwardus - Aug 17, 2011 om 22:41
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De soort kalk die in ons leidingwater zit is niet de soort die we nodig hebben. En ik heb 't zéker niet nodig in m'n kopje koffie, want ik neem voldoende melkproducten tot me. Ik woon in het zuiden van Noord-Holland en ik weet dat bijv. het water in Amsterdam al heel anders is dan hier, er zijn inderdaad verschillen per regio, per woonplaats zelfs.

De vraagsteller vraagt iets over het ontkalken van de koffiemachine, ik geef een tip over het voorkomen van kalkaanslag, het is niet mijn bedoeling om hier een discussie te voeren over voor- en nadelen van gefilterd water versus leidingwater. De vraagsteller mag zelf kiezen of ze het wel of niet wil gebruiken.

ro
door robinrobin - Aug 17, 2011 om 22:56
2 Antwoorden / 0 Vragen

Water filteren met bijvoorbeeld een filter van Brita of Aquaselect is altijd goed. Het water wordt zachter en doordat er minder kalk in zit, hoef je het apparaat minder vaak te ontkalken.

Ontkalken met middelen waar citroenzuur in zit, is ten strengste af te raden. Bij het ontkalken met een ontkalker op citroenzuurbasis kan er bezinksel ontstaan dat de fijne leidingen en ventielen in uw koffie -of espressomachine kan verstoppen.

Bovendien kan door het citroenzuur een onoplosbare laag worden gevormd die de kalklaag als het ware verzegelt. Je maakt het dan dus van kwaad tot erger!

Daar komt nog bij dat het ontkalken met citroenzuur 10x zo lang duurt als met een echte ontkalker.

Ook ontkalken met azijn is niet aan te raden: Azijn of azijnessence veroorzaken door het hierin aanwezige azijnzuur en door de smaakstoffen een onaangename geur bij het ontkalken. Ook zal je het nog enige tijd proeven aan de koffie. Bovendien kan het kunststofmateriaal in uw koffie- of espressomachine op den duur de azijnsmaak aannemen waardoor het aroma van de koffie of espresso wordt beïnvloed. Ook lost azijn lang niet alle kalk op. Er zullen altijd resten achterblijven.

Ik heb één keer m'n neus gestoten door ook m'n hand op de knip te houden en goedkope middelen te gebruiken. Het koffieapparaat was binnen no time helemaal verkalkt en kapot. Nu gebruik ik altijd Durgol. Komt uit Zwitserland maar is gewoon op Marktplaats te koop. Tja, soms is goedkoop gewoon duurkoop.

jo
door joanneke - Aug 18, 2011 om 11:11
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ik volg met belangstelling jullie antwoorden, van de firma Grillsonline kreeg ik de samenstelling van hun tabletten. Bij de machine kreeg ik Siemens tabletten hieronder ook de samenstelling.
De koffiemachine geeft aan dat de machine gereinigd moet worden, dat moet gebeuren, hij doet anders verder niets.
De reinigingstabletten moet in een speciaal vakje ( voor gemalen koffie ) dus er iets vloeibaars ingieten kan volgens mij niet.
Heeft iemand verstand van onderstaande samenstellingen?
Ik heb geen zin om er dure tabletten in te gooien als het niet nodig is, maar moet het ook niet hebben dat ik de machine met andere verniel.

Siemens tabletten:

Reingingstabletten:
5-15% bleekmiddel op basis van zuurstof
5-15 % fosfonaten
> 25% natriumcarbonaat

Ontkalkingstabletten :
15-30 % amidosulfonsyra
15-30 % maleinezuur, citroenzuur

Grillsonline tabletten:

Reiningingstabletten:
1-5 % Citroenzuur watervrij
15-30% natriumpercarbonaat
30-45% natriumcarbonaat gecalcineerd

Ontkalkingstabletten
20-25% amidosulfonzuur
55-65% citroenzuur watervrij
10-15% natriumcarbonaat gecalineerd

ik ben benieuwd!!

sp
door spikkel - Aug 19, 2011 om 10:29
148 Antwoorden / 5 Vragen

Die samenstelling is gek !! Je mag toch geen citroenzuur gebruiken ? Ik ben ook wel benieuwd.....

jo
door joanneke - Sep 8, 2011 om 14:05
3 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo allemaal,
Ondanks alle welgemeende adviezen durf ik het niet aan om vervangende reingingstabletten en ontkalkingstabletten te gebruiken.
Ik heb Siemens tabletten besteld.
We gebruiken een brita waterkan om de machine met water te vullen, daardoor zal het ontkalken niet zo vaak nodig zijn.
Dank voor jullie adviezen.
Joannneke

peterjansen44
door peterjansen44 - Dec 7, 2012 om 15:01
11 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Joanneke. Waar heb je deze gekocht?

jo
door joanneke - Dec 9, 2012 om 11:48
3 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Peter Jansen,
Deze bestel ik altijd bij www. ccll.nl
succes, Joanneke

peterjansen44
door peterjansen44 - Dec 10, 2012 om 10:32
11 Antwoorden / 2 Vragen

Oke, bedankt!

peterjansen44
door peterjansen44 - Feb 25, 2013 om 17:25
11 Antwoorden / 2 Vragen

Sinds kort koop ik ook bij ccll.nl . Mooie prijsjes