Ro
door RonPr Nov 28, 2022 om 09:55
Elektronica & tv

Wettelijke garantietermijn

In 2019 kocht ik een Samsung tv bij Expert Pijnacker. In november 2022 krijg ik een grijs/zwarte balk aan de rechterkant van het scherm. Ik heb dit gemeld bij Expert Pijnacker en zij verwijzen mij door reparatiecentrum.
Resultaat: kosten net zo hoog als de aanschafprijs. wel is er rekening gehouden met coulance,, 18 euro!

De tv is nu economisch  total loss en Expert Pijnacker wil me tegemoetkomen met het voorstel om een nieuwe tv aan te schaffen met korting. Dit aanbod is op zich al verkeerd, maar ook nog eens duurder dan bij de concurrent. Verder willen ze me niet tegemoetkomen. De tv heeft ook zijn inruilwaarde verloren en ook daar heeft Expert Pijnacker geen boodschap aan.

Negatieve review werd onmiddellijk van de site gehaald om de score niet te beïnvloeden. Hoofkantoor Expert verwijst weer terug naar filiaal en reageert niet op mijn constatering dat negatieve reviews worden verwijdert. 

welke stappen kan ik ondernemen en is de bewering dat ze volgens de regels van de consumentenwet werken correct?

3058 11 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

Ja
door JannyBoe - Nov 28, 2022 om 10:14
511 Antwoorden / Vragen
2

Hallo Ron, de Samsung garantie is na twee jaar voorbij. Maar dat betekent niet dat alle garantie nu afgelopen is. Het apparaat kan non-conform geweest zijn wat betekent dat het niet de eigenschappen heeft die van ervan mochten worden verwacht op grond van een koopovereenkomst.
Zie deze info van Consuwijzer.
Of u er met de leverancier uitkomt is een tweede. Maar u kunt ervoor gaan.
Succes!

sira
door sira - Nov 28, 2022 om 10:18
2322 Antwoorden / 24 Vragen
2

Dat is heel vervelend, want u moet bewijzen dat de tv al bij aanschaf ondeugdelijk was. U noemt geen reparatiebedrag en ook niet de nieuwwaarde.
Bereken eerst wat de huidige restwaarde is van de tv die nu 3 à 3½ oud is, dit kunt u zelf.
Was de aanschafwaarde van de tv onder de € 750,- dan is de afschrijving 17% per jaar.
Was de aanschafwaarde vanaf € 750,- is de jaarlijkse afschrijving 12,50%.

Als u toch gebruik maakt van de door hun toegezegde korting dan heeft u wel weer een nieuwe tv.

Zie ook: https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/tests/reisverzekering/afschrijvingslijst-compleet-generali.pdf

ne
door neodutchio - Nov 28, 2022 om 10:58
5148 Antwoorden / 12 Vragen
0

Wat zou dan wel een goede oplossing zijn in uw ogen? Het lijkt er nu op dat u gratis reparatie wenst of gratis een nieuwe tv [edit redactie]
De tv is nu 3 jaar oud en van een ondeugdelijk product kan je dan lastig spreken. Dat Expert duurder is dan de concurrent was ook zo toen u de tv kocht. Ze zijn niet de goedkoopste keten, zullen nooit kunnen concurreren met internetwinkels maar staan wel voor service.

marita5
door marita5 Nov 28, 2022 om 13:18
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Ze zijn niet de goedkoopste keten, zullen nooit kunnen concurreren met internetwinkels maar staan wel voor service. 1 x iets gekocht bij Expert , nooit meer , service bagger .

gerbera
door gerbera - Nov 28, 2022 om 11:56
7358 Antwoorden / 14 Vragen
1

Allereerst zij de Expert winkels grotendeels Franchise zaken vandaar dat het hoofdkantoor u terug verwijst naar het filiaal. Er bestaat ook nog zoiets als fabrieksgarantie als blijkt dat het om een ondeugdelijk product gaat. Om alle wetsartikelen hier neer te pennen gaat mij te ver, deze zullen in de loop van de dag wel geplaatst worden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 28, 2022 om 12:39
1757 Antwoorden / 31 Vragen
2

Geachte RonPR,

Uw tv is qua leeftijd afgeschreven. 

Ik raad u aan om een 2e handse Bang & Olufsen tv (zonder garantie uiteraard) te kopen op Markplaats voor weinig: de Rolls Royce onder de tv's. 

Nieuwe goedkopere merken tv' s gaan snel stuk.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 28, 2022 om 16:00
16826 Antwoorden / 202 Vragen

@GBA?, na 3 jaar afgescheven? Dat kan indien heel erg goedkoop:  https://community.consumentenbond.nl/computers-elektronica-5/levensduur-tv-17681

gerbera
door gerbera Nov 28, 2022 om 16:24
7358 Antwoorden / 14 Vragen

GBA, u maakt wel grapjes met uw adviezen, een B&O op marktplaats, kun je net zo goed naar het millieuplein van uw woonplaats gaan heeft u net zo veel kans daar een bruikbaar toestel aan te schaffen.

justmeagain
door justmeagain Nov 29, 2022 om 00:08
623 Antwoorden / 8 Vragen

B&O is buitenkant van B&O met een LG scherm erin waarvan de software is aangepast. B&O stelt als merk al jarenlang niets meer voor, alleen een clubje mensen die het vroeger niet konden betalen willen het nu hebben.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 29, 2022 om 03:33
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Justmeagain, 

Ik heb 2 Beovisions 8 uit 2007 en zij doen het nog prima: topgeluid en je hebt eigenlijk geen aparte stereo meer nodig.

Helemaal perfect zijn ze niet : nieuwe tv's hebben een scherper beeld en zijn makkelijk schoon te maken.

Ook vind ik het niet handig om afhankelijk te zijn van de afstandsbediening omdat er geen bedieningsknoppen op de tv zitten ,maar gelukkig heb ik 2 afstandsbedieningen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 28, 2022 om 12:45
2038 Antwoorden / Vragen
1

Wat hier ontbreekt is de daadwerkelijke berekening van de restwaarde. Dat zal wel gebeurd zijn aan de hand van de Uneto tabel en die geeft relatief weinig restwaarde na drie jaar voor goedkope TV's. En dan is die tabel voor TV's eigenlijk nog gunstig vergeleken bij de meeste electronica die je na drie jaar als afgeschreven mag beschouwen. Eigenlijk zou die hele tabel met medewerking van consumentenorganisaties eens tegen het licht gehouden moeten worden want niemand "verwacht" werkelijk dat een goedkope TV maar drie jaar meegaat maar wie gaat er nu rechten om €200?

marita5
door marita5 - Nov 28, 2022 om 13:04
11507 Antwoorden / 15 Vragen
2

Hallo Ronpr , 

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels . 

https://www.kieskeurig.nl/document/A19B25827AA58DE3C12574AB00374E15 

Neem eens contact op met het Juridisch Loket , 

https://www.juridischloket.nl/contact/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 28, 2022 om 15:57
16826 Antwoorden / 202 Vragen
1

Ik geef u hieronder veel relevante info m.b.t. de wettelijke garantie regeling en ik heb sterk de inbdruk dat men zich daar niet aan houdt. De levensduur van een TV miet lager zijn dat 3 jaar maar het is wel aan u om te bewijzen dat de oorzaak gelegen is aan een productiefout. Dat zou een onderzoek door een andere deskundige kunnen. In de context van onderaangenoemde mogelijkheden, heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in.

De info: Wettelijke garantie, zie om te beginnen dit: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/alles-over-garantie-wat-zijn-de-regels-en-wat-zijn-jouw-rechten?utm_source=Kassa_20221109&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa  en verder

 

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

 

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

 

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

 

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

 

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

 

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

 

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

 

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

Ps. Tenzij er sprake is van een erg goedkope: https://community.consumentenbond.nl/computers-elektronica-5/levensduur-tv-17681



justmeagain
door justmeagain Nov 29, 2022 om 00:10
623 Antwoorden / 8 Vragen

Geen enkele ts gaat dit allemaal lezen.  De gegeven adviezen zijn al helder gemaakt zonder alle onnodige linkjes.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 29, 2022 om 10:13
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Slechts U alweer: ik geef de onderbouwing en de verwijzing naar de relevante wetgeving. En oif een vraagsteller dit wel of niet leesst weet u niet!!

gerbera
door gerbera Nov 30, 2022 om 11:02
7358 Antwoorden / 14 Vragen

HK, lees uw wetsverwijzingen eens goed, hierin gaat het voornamelijk over wat een verkoper aan informatie aan de klant moet geven alvorens over te kunnen gaan tot het verstrekken van fabrieksgarantie. De verwijzing naar BNN/VARA is duidelijk genoeg.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 30, 2022 om 11:11
16826 Antwoorden / 202 Vragen

@GEREBERA, de wetgeving als beschreven in het Burgerlijk Wetboek art 7:17 en verder is het maatgevende en ook de verwijzing naar de info uit de nieuwsbrief van BNNVARA is daarop gebaseerd. Herhaald, de wetgeveing in deze is bepalend, het overige is interpretatie van die wetgeving. 

En waarom weer eens gereageerd n.a.v. een opmerking van 'slechtsmijweer' u kent de regels van deze site toch wel???? En ook nu, de vraagsteller bepaalt zelf wel wat zij/hij wel of niet leest.

gerbera
door gerbera Nov 30, 2022 om 14:05
7358 Antwoorden / 14 Vragen

De regels van deze site ken ik waarvan het de bedoeling is vraagstellers op een juiste wijze antwoordt te geven en zo mogelijk op weg te helpen naar een oplosssing. Maar ja blijkbaar mag men bij u niet reageren want dat acepteerd u gewoon niet. Jammer maar ga zo maar lekker door met het voor de vraagstellers moeilijker te maken dan het in werkelijkheid is.

panter22
door panter22 - Nov 28, 2022 om 17:16
6599 Antwoorden / Vragen
1
ro
door ronny530 - Nov 29, 2022 om 13:15
2773 Antwoorden / 41 Vragen
1

Nadeel is wel dat gelijk hebben iets anders is dan gelijk krijgen en een rechtszaak beginnen ook de nodige kosten met zich mee kan brengen. Het dreigen met juridische stappen kan in sommige gevallen wel helpen maar dan zou u Samsung van die juridische stappen op de hoogte moeten brengen. De filialen van Expert hebben geen eigen reparatiedienst en verwijzen u door naar de reparatiedienst van Samsung zodra een tv die buiten de garantietermijn valt te duur wordt om te herstellen hanteert Samsung een coulance regeling op basis van aanschafprijs en restwaarde die de tv in werkende toestand op moment van inname nog heeft. Dat voelt heel onterecht maar het is niet anders. Het filiaal van Expert is de boodschapper die u de beslissing van Samsung meldt en probeert u alsnog tegemoet te komen met een korting op een nieuw toestel uit het assortiment die Expert verkoopt. Dat u in een slechte recentie de boodschapper als boosdoener neerzet is onterecht omdat Samsung de beslissing om 18 euro coulance te geven heeft genomen. Gezien dat het filiaal niet meer met u in gesprek wenst te gaan maakt m.i. dat het aanbod ook van tafel is gegaan. Als u de tv nog in bezit heeft kunt u de tv naar een onafhankelijk reparateur brengen en misschien valt de tv tegen een lagere prijs te herstellen maar als het lcd schem deect is dan is het einde oefening.

mahadma
door mahadma - Nov 29, 2022 om 13:46
11537 Antwoorden / 51 Vragen
1

Als u de tv in januari 2019 gekocht heeft en nu eind nov 2022 praten we over dik 2 jaar, bijna 3.
Doe een beroep op coulance (geen recht) bij de verkoper. Lukt dit niet dan moet u juridsch gaan denken, MET bewijzen enz. Ik vrees dat u beter kunt proberen bij dezelfde verkoper een andere te kopen en dàn kan die verkoper meer voor u betekenen.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

ji
jimace - Apr 18, 2024 om 19:59
Geldzaken & recht
Probleem bij pakket bezorgen door DPD

Probleem bij pakket bezorgen door DPD

Ik heb een CDi (brommer onderdeel) besteld en deze zou DPD bezorgen. Echter is de CDi nooit afgelevert alleen de verpakking zat in de brievenbus. En daar gaat het in onze ogen mis, omdat dit geen brievenbus pakket was. De afmetingen van de CDi zie foto zijn groter dan die van onze brievenbus. Wij hebben natuurlijk direct contact gehad met DPD maar zij geven de leverancier de schuld omdat het pakke ... Lees meer

he
henniev - Apr 16, 2024 om 14:49
Computers & telefonie
Abonnement Red Together Vodafone

Abonnement Red Together Vodafone

Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en ... Lees meer

na
nanada - Apr 18, 2024 om 12:32
Winkels & webshops

Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?

Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.

Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.

Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n ... Lees meer