Wettelijke garantietermijn
In 2019 kocht ik een Samsung tv bij Expert Pijnacker. In november 2022 krijg ik een grijs/zwarte balk aan de rechterkant van het scherm. Ik heb dit gemeld bij Expert Pijnacker en zij verwijzen mij door reparatiecentrum.
Resultaat: kosten net zo hoog als de aanschafprijs. wel is er rekening gehouden met coulance,, 18 euro!
De tv is nu economisch total loss en Expert Pijnacker wil me tegemoetkomen met het voorstel om een nieuwe tv aan te schaffen met korting. Dit aanbod is op zich al verkeerd, maar ook nog eens duurder dan bij de concurrent. Verder willen ze me niet tegemoetkomen. De tv heeft ook zijn inruilwaarde verloren en ook daar heeft Expert Pijnacker geen boodschap aan.
Negatieve review werd onmiddellijk van de site gehaald om de score niet te beïnvloeden. Hoofkantoor Expert verwijst weer terug naar filiaal en reageert niet op mijn constatering dat negatieve reviews worden verwijdert.
welke stappen kan ik ondernemen en is de bewering dat ze volgens de regels van de consumentenwet werken correct?
Hallo Ron, de Samsung garantie is na twee jaar voorbij. Maar dat betekent niet dat alle garantie nu afgelopen is. Het apparaat kan non-conform geweest zijn wat betekent dat het niet de eigenschappen heeft die van ervan mochten worden verwacht op grond van een koopovereenkomst.
Zie deze info van Consuwijzer.
Of u er met de leverancier uitkomt is een tweede. Maar u kunt ervoor gaan.
Succes!

Dat is heel vervelend, want u moet bewijzen dat de tv al bij aanschaf ondeugdelijk was. U noemt geen reparatiebedrag en ook niet de nieuwwaarde.
Bereken eerst wat de huidige restwaarde is van de tv die nu 3 à 3½ oud is, dit kunt u zelf.
Was de aanschafwaarde van de tv onder de € 750,- dan is de afschrijving 17% per jaar.
Was de aanschafwaarde vanaf € 750,- is de jaarlijkse afschrijving 12,50%.
Als u toch gebruik maakt van de door hun toegezegde korting dan heeft u wel weer een nieuwe tv.
Zie ook: https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/tests/reisverzekering/afschrijvingslijst-compleet-generali.pdf
Wat zou dan wel een goede oplossing zijn in uw ogen? Het lijkt er nu op dat u gratis reparatie wenst of gratis een nieuwe tv [edit redactie]
De tv is nu 3 jaar oud en van een ondeugdelijk product kan je dan lastig spreken. Dat Expert duurder is dan de concurrent was ook zo toen u de tv kocht. Ze zijn niet de goedkoopste keten, zullen nooit kunnen concurreren met internetwinkels maar staan wel voor service.

Ze zijn niet de goedkoopste keten, zullen nooit kunnen concurreren met internetwinkels maar staan wel voor service. 1 x iets gekocht bij Expert , nooit meer , service bagger .

Allereerst zij de Expert winkels grotendeels Franchise zaken vandaar dat het hoofdkantoor u terug verwijst naar het filiaal. Er bestaat ook nog zoiets als fabrieksgarantie als blijkt dat het om een ondeugdelijk product gaat. Om alle wetsartikelen hier neer te pennen gaat mij te ver, deze zullen in de loop van de dag wel geplaatst worden.

Geachte RonPR,
Uw tv is qua leeftijd afgeschreven.
Ik raad u aan om een 2e handse Bang & Olufsen tv (zonder garantie uiteraard) te kopen op Markplaats voor weinig: de Rolls Royce onder de tv's.
Nieuwe goedkopere merken tv' s gaan snel stuk.

@GBA?, na 3 jaar afgescheven? Dat kan indien heel erg goedkoop: https://community.consumentenbond.nl/computers-elektronica-5/levensduur-tv-17681

GBA, u maakt wel grapjes met uw adviezen, een B&O op marktplaats, kun je net zo goed naar het millieuplein van uw woonplaats gaan heeft u net zo veel kans daar een bruikbaar toestel aan te schaffen.

B&O is buitenkant van B&O met een LG scherm erin waarvan de software is aangepast. B&O stelt als merk al jarenlang niets meer voor, alleen een clubje mensen die het vroeger niet konden betalen willen het nu hebben.

Geachte Justmeagain,
Ik heb 2 Beovisions 8 uit 2007 en zij doen het nog prima: topgeluid en je hebt eigenlijk geen aparte stereo meer nodig.
Helemaal perfect zijn ze niet : nieuwe tv's hebben een scherper beeld en zijn makkelijk schoon te maken.
Ook vind ik het niet handig om afhankelijk te zijn van de afstandsbediening omdat er geen bedieningsknoppen op de tv zitten ,maar gelukkig heb ik 2 afstandsbedieningen.

Wat hier ontbreekt is de daadwerkelijke berekening van de restwaarde. Dat zal wel gebeurd zijn aan de hand van de Uneto tabel en die geeft relatief weinig restwaarde na drie jaar voor goedkope TV's. En dan is die tabel voor TV's eigenlijk nog gunstig vergeleken bij de meeste electronica die je na drie jaar als afgeschreven mag beschouwen. Eigenlijk zou die hele tabel met medewerking van consumentenorganisaties eens tegen het licht gehouden moeten worden want niemand "verwacht" werkelijk dat een goedkope TV maar drie jaar meegaat maar wie gaat er nu rechten om €200?

Hallo Ronpr ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .
https://www.kieskeurig.nl/document/A19B25827AA58DE3C12574AB00374E15
Neem eens contact op met het Juridisch Loket ,
https://www.juridischloket.nl/contact/

Ik geef u hieronder veel relevante info m.b.t. de wettelijke garantie regeling en ik heb sterk de inbdruk dat men zich daar niet aan houdt. De levensduur van een TV miet lager zijn dat 3 jaar maar het is wel aan u om te bewijzen dat de oorzaak gelegen is aan een productiefout. Dat zou een onderzoek door een andere deskundige kunnen. In de context van onderaangenoemde mogelijkheden, heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in.
De info: Wettelijke garantie, zie om te beginnen dit: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/alles-over-garantie-wat-zijn-de-regels-en-wat-zijn-jouw-rechten?utm_source=Kassa_20221109&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa en verder
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.
Ps. Tenzij er sprake is van een erg goedkope: https://community.consumentenbond.nl/computers-elektronica-5/levensduur-tv-17681

Geen enkele ts gaat dit allemaal lezen. De gegeven adviezen zijn al helder gemaakt zonder alle onnodige linkjes.

Slechts U alweer: ik geef de onderbouwing en de verwijzing naar de relevante wetgeving. En oif een vraagsteller dit wel of niet leesst weet u niet!!

HK, lees uw wetsverwijzingen eens goed, hierin gaat het voornamelijk over wat een verkoper aan informatie aan de klant moet geven alvorens over te kunnen gaan tot het verstrekken van fabrieksgarantie. De verwijzing naar BNN/VARA is duidelijk genoeg.

@GEREBERA, de wetgeving als beschreven in het Burgerlijk Wetboek art 7:17 en verder is het maatgevende en ook de verwijzing naar de info uit de nieuwsbrief van BNNVARA is daarop gebaseerd. Herhaald, de wetgeveing in deze is bepalend, het overige is interpretatie van die wetgeving.
En waarom weer eens gereageerd n.a.v. een opmerking van 'slechtsmijweer' u kent de regels van deze site toch wel???? En ook nu, de vraagsteller bepaalt zelf wel wat zij/hij wel of niet leest.

De regels van deze site ken ik waarvan het de bedoeling is vraagstellers op een juiste wijze antwoordt te geven en zo mogelijk op weg te helpen naar een oplosssing. Maar ja blijkbaar mag men bij u niet reageren want dat acepteerd u gewoon niet. Jammer maar ga zo maar lekker door met het voor de vraagstellers moeilijker te maken dan het in werkelijkheid is.

Lees hier de gebruiksduurverwachting
https://www.technieknederland.nl/cms/streambin.aspx?documentid=55615
Nadeel is wel dat gelijk hebben iets anders is dan gelijk krijgen en een rechtszaak beginnen ook de nodige kosten met zich mee kan brengen. Het dreigen met juridische stappen kan in sommige gevallen wel helpen maar dan zou u Samsung van die juridische stappen op de hoogte moeten brengen. De filialen van Expert hebben geen eigen reparatiedienst en verwijzen u door naar de reparatiedienst van Samsung zodra een tv die buiten de garantietermijn valt te duur wordt om te herstellen hanteert Samsung een coulance regeling op basis van aanschafprijs en restwaarde die de tv in werkende toestand op moment van inname nog heeft. Dat voelt heel onterecht maar het is niet anders. Het filiaal van Expert is de boodschapper die u de beslissing van Samsung meldt en probeert u alsnog tegemoet te komen met een korting op een nieuw toestel uit het assortiment die Expert verkoopt. Dat u in een slechte recentie de boodschapper als boosdoener neerzet is onterecht omdat Samsung de beslissing om 18 euro coulance te geven heeft genomen. Gezien dat het filiaal niet meer met u in gesprek wenst te gaan maakt m.i. dat het aanbod ook van tafel is gegaan. Als u de tv nog in bezit heeft kunt u de tv naar een onafhankelijk reparateur brengen en misschien valt de tv tegen een lagere prijs te herstellen maar als het lcd schem deect is dan is het einde oefening.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Cashback actie Stihl
Beste forumgebruikers,
Mijn vriendin en ik wilden een kantenmaaier kopen van het merk Stihl en we belden op naar een vestiging van een grote dealer met meerdere vestigingen in het Zuiden van Nederland. De vriendelijke medewerker aan de telefoon verwees ons naar de webshop, omdat dit makkelijker zou zijn vanwege de thuislevering met de post. Bovendien zagen wij toen we op hun
...
Lees meer
Vervelende bromtoon CV-ketel onderburen. Ervaringen of advies?
Hallo, Wij wonen in een jaren '30 appartement. Onder onze slaapkamer bevindt zich de keuken van onze onderburen. Sinds het voorjaar hebben zij een nieuwe CV-ketel (Type: Intergas Kombi Kompakt HRE). Sinds begin oktober ervaren wij in onze slaapkamer een vervelende bromtoon, vermoedelijk omdat pas vanaf toen de ketel voortdurend hard moet werken. Van hun vorige ketel of onze eigen ketel hebben ... Lees meer


Desktop computer probleem.
Hallo beste mensen, ik heb een computerprobleem, als ik mijn desktop computer af wil sluiten gaat hij niet uit maar start automatich opnieuw op, ik trek dan maar de stekker er uit. Als hij dan weer opstart krijg ik de volgende melding in een blauw scherm te zien. Cmos-controlsom is ongeldig, en cmos-reset (502)
Hoe los ik dat op, zelf durf ik niet zomaar ergens op te klikken, bang dat er gege
...
Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer