Av
door Avandaelen Jul 5, 2018 om 06:34
Elektronica & tv

Wettelijke garantietermijn makita accuschroefmachine

Heb in december 2016 een accuschroefboormachine makita gekocht. Gebruik hem heel af en toe en nu stand 2 (boren] het niet meer.
heb volgens makita een jaar garantie en -als ik hem had geregistreerd wat ik niet heb gedaan - 2 jaar.

zon machine moet toch minimaal 2 jaar meegaan? Lijkt mij.wie heeft hier ervaring mee

7785 8 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

diumenge
door diumenge - Jul 5, 2018 om 07:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen
0

Ja, mijn ervaring met zo'n machine van Makita, die ik ook maar af en toe gebruik overigens, is dat deze inderdaad al jaren zonder probleem meegaat.

panter22
door panter22 - Jul 5, 2018 om 08:35
6599 Antwoorden / Vragen
1

De fabrieksgarantie van Makita is verlopen. Je moet nu voor wettelijke garantie naar de winkel waar je de boormachine hebt gekocht.
https://www.makita.nl/cpage/144/makita-garantie-bepalingen.html

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 5, 2018 om 10:33
16830 Antwoorden / 202 Vragen
0

Zie de verwijzing naar de consumentenwetgeving zoals die ook voor boormachines van toepassing is.
In beginsel heeft u helemaal niets met fabrieksgarantie te maken maar is de gene die de machine aan u heeft verkocht de aante spreken persoon.

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 5, 2018 om 16:27
3449 Antwoorden / 25 Vragen

1 jaar is toch echt 1 jaar en geen 2. De wet schrijft ook helemaal geen 2 jaar verplichte garantie voor.

gerbera
door gerbera - Jul 5, 2018 om 11:43
7358 Antwoorden / 14 Vragen
3

Stand boren werkt niet zo schrijft u dus de schroefstand (1) werkt dus wel. Hieruit blijkt dat er motorisch niets mis is maar er met de omschakeling iets fout gaat. Zeker bij weinig gebruik kan deze "vast"gaan zitten wat vaak is op te lossen door de omschakelknop een paar keer om te zetten. Ja en registratie, het is een kleine moeite met groot voordeel. Mijn ervaring, die van mij gaat al zo'n 8 jaar mee. Nu kun je er wel allerlei wetsartikelen bij halen maar blijft altijd de vraag, hoe gaat men er mee om, zo'n machine forceren is niet moeilijk en het is aan u aan te tonen dat dit niet het geval kan zijn.

edrick3
door edrick3 - Jul 5, 2018 om 12:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen
1

zon machine moet toch minimaal 2 jaar meegaan?
Inderdaad.
Terug naar de verkoper dus.
Neemt niet weg dat je door niet te registreren via Makita maar 1 jaar garantie hebt.
Zoals gerbera al aangeeft: probeer de omschakelknop eens een paar keer, maar niet forceren.
Wat algemene info betreffende garantie: https://www.consuwijzer.nl/elektronica/informatie-over-garantie

Pi
door PimJoris Jul 7, 2018 om 14:16
78 Antwoorden / Vragen

Geregistreerd of niet, maakt niet uit. Een factuur is genoeg. U heeft gewoon recht op de in Nederland geldende garantie. Deze gaat uit van 'deugdelijkheid'. Dwz de voor dat produkt normale gemiddelde levensduur. Voor een boormachine mag u zeker uitgaan van meer dan twee jaar. Op www.consuwijzer.nl vindt u alle informatie over uw rechten in verschillende situaties.  Zoek op 'Uw rechten bij een product dat niet goed (ondeugdelijk) is'. Succes!

ro
door ron503 - Jul 5, 2018 om 17:15
1229 Antwoorden / 0 Vragen
1

Makita valt qua de garantie richtlijnen niet te kwalificeren onder bruin of witgoed dus kan en mag Makita een periode van één jaar hanteren. De garantie kan wel met één a' twee jaar verlengt worden maar dan dient u zelf actie te ondernemen door in dit geval de aankoop te registreren. U heeft die actie niet ondernomen dus kunt niet achteraf gaan klagen dat de garantie inmiddels voorbij is. De verkoper kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor het niet registreren van de schroefmachine want dat is uw eigen verantwoordelijkheid.

Pi
door PimJoris Jul 7, 2018 om 14:17
78 Antwoorden / Vragen

ONZIN!

ro
door ron503 Jul 7, 2018 om 14:24
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Verklaar u nader want enkel ONZIN opschrijven zonder er bij te zetten waarom mijn reactie onzin is is wel heel erg vaag.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 7, 2018 om 16:15
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Pimjoris,  zeker geen onzin. @Ron503 heeft weldegelijk gelijk.

sa
door sariah - Jul 6, 2018 om 12:22
34 Antwoorden / 3 Vragen
0

Er bestaat een fabrieksgarantie en een wettelijke garantie.
wettelijke garantie heeft geen einddatum. Als een product buiten de fabrieksgarantie niet werkt dan kunt u aanspraak doen op wettelijke garantie. Deze garantie houdt in dat u recht heeft op een deugdelijk product. 
Naar mening moet een product zeker langer dan 2 jaar meegaan, mits deze goed is behandeld.
men dient dus te onderzoeken of er een productiefout is of niet.
Hiervoor dient u wel terug naar de verkopende partij te gaan. Vermeld dan wel dat u aanspraak wilt doen op de wettelijke garantie. 
Meer info over wettelijke garantie kunt u op google opzoeken
veel succes iig.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 7, 2018 om 16:13
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Wettelijke garantie bestaat helemaal niet!

tijger1
door tijger1 Jul 7, 2018 om 17:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En u moet eerst een beroep doen op de garantie van de leverancier. Bestaat die niet meer, en is de rijd nog niet verlopen, dan kan men een beroep doen op de fabrieksgarantie. 

En men dient helemaal niet te onderzoeken of het een productiefout is, de Ts moet na zes maanden aantonen dat het euvel niet zijn schuld is.

jo
door jorisw - Jul 7, 2018 om 17:10
4340 Antwoorden / 1 Vragen
0

Nog even los van de garantieperiode: gezien de leeftijd van het apparaat (> 6 maanden) moet je om te beginnen aantonen dat het een productfout is. Zeker dingen als gereedschap kunnen bij verkeerd gebruik defect raken.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

It
Ita8888 - Apr 17, 2024 om 15:25
Vrije tijd & tuin

Is kleur van de hout lak of beits bepalend voor levensduur buiten?

Ik hoorde van iemand dat donkere kleuren minder lang mee gaan en barstnin ezon.Klopt dat? Wij overwgen voor zwart te gaan. Lees meer

na
nanada - Apr 18, 2024 om 12:32
Winkels & webshops

Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?

Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.

Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.

Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n ... Lees meer

Pi
Pieter Wester - Mar 25, 2024 om 12:03
Computers & telefonie

Waarom blijft het internet via de tv kabel zo duur?

Al vanaf 2001 zijn wij abonnee van Casema en nu Ziggo, via de coax-kabel voor TV, Internet en telefonie.
Inmiddels betalen wij in Nederland ruim 2x zoveel voor het ontvangen van TV, etc. ,als andere burgers in de EU.
De reden hiervoor is dat er een monopoliepositie is gegund aan tv- kabelbeheerders. Dat zou moete worden beeindigd.

De ACM vindt, ten onrechte, dat aan derden gee ... Lees meer