Wettelijke garantietermijn makita accuschroefmachine
Heb in december 2016 een accuschroefboormachine makita gekocht. Gebruik hem heel af en toe en nu stand 2 (boren] het niet meer.
heb volgens makita een jaar garantie en -als ik hem had geregistreerd wat ik niet heb gedaan - 2 jaar.
zon machine moet toch minimaal 2 jaar meegaan? Lijkt mij.wie heeft hier ervaring mee
De fabrieksgarantie van Makita is verlopen. Je moet nu voor wettelijke garantie naar de winkel waar je de boormachine hebt gekocht.
https://www.makita.nl/cpage/144/makita-garantie-bepalingen.html
Zie de verwijzing naar de consumentenwetgeving zoals die ook voor boormachines van toepassing is.
In beginsel heeft u helemaal niets met fabrieksgarantie te maken maar is de gene die de machine aan u heeft verkocht de aante spreken persoon.
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html
1 jaar is toch echt 1 jaar en geen 2. De wet schrijft ook helemaal geen 2 jaar verplichte garantie voor.
Stand boren werkt niet zo schrijft u dus de schroefstand (1) werkt dus wel. Hieruit blijkt dat er motorisch niets mis is maar er met de omschakeling iets fout gaat. Zeker bij weinig gebruik kan deze "vast"gaan zitten wat vaak is op te lossen door de omschakelknop een paar keer om te zetten. Ja en registratie, het is een kleine moeite met groot voordeel. Mijn ervaring, die van mij gaat al zo'n 8 jaar mee. Nu kun je er wel allerlei wetsartikelen bij halen maar blijft altijd de vraag, hoe gaat men er mee om, zo'n machine forceren is niet moeilijk en het is aan u aan te tonen dat dit niet het geval kan zijn.
zon machine moet toch minimaal 2 jaar meegaan?
Inderdaad.
Terug naar de verkoper dus.
Neemt niet weg dat je door niet te registreren via Makita maar 1 jaar garantie hebt.
Zoals gerbera al aangeeft: probeer de omschakelknop eens een paar keer, maar niet forceren.
Wat algemene info betreffende garantie: https://www.consuwijzer.nl/elektronica/informatie-over-garantie
Geregistreerd of niet, maakt niet uit. Een factuur is genoeg. U heeft gewoon recht op de in Nederland geldende garantie. Deze gaat uit van 'deugdelijkheid'. Dwz de voor dat produkt normale gemiddelde levensduur. Voor een boormachine mag u zeker uitgaan van meer dan twee jaar. Op www.consuwijzer.nl vindt u alle informatie over uw rechten in verschillende situaties. Zoek op 'Uw rechten bij een product dat niet goed (ondeugdelijk) is'. Succes!
Makita valt qua de garantie richtlijnen niet te kwalificeren onder bruin of witgoed dus kan en mag Makita een periode van één jaar hanteren. De garantie kan wel met één a' twee jaar verlengt worden maar dan dient u zelf actie te ondernemen door in dit geval de aankoop te registreren. U heeft die actie niet ondernomen dus kunt niet achteraf gaan klagen dat de garantie inmiddels voorbij is. De verkoper kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor het niet registreren van de schroefmachine want dat is uw eigen verantwoordelijkheid.
ONZIN!
Verklaar u nader want enkel ONZIN opschrijven zonder er bij te zetten waarom mijn reactie onzin is is wel heel erg vaag.
@Pimjoris, zeker geen onzin. @Ron503 heeft weldegelijk gelijk.
Er bestaat een fabrieksgarantie en een wettelijke garantie.
wettelijke garantie heeft geen einddatum. Als een product buiten de fabrieksgarantie niet werkt dan kunt u aanspraak doen op wettelijke garantie. Deze garantie houdt in dat u recht heeft op een deugdelijk product.
Naar mening moet een product zeker langer dan 2 jaar meegaan, mits deze goed is behandeld.
men dient dus te onderzoeken of er een productiefout is of niet.
Hiervoor dient u wel terug naar de verkopende partij te gaan. Vermeld dan wel dat u aanspraak wilt doen op de wettelijke garantie.
Meer info over wettelijke garantie kunt u op google opzoeken
veel succes iig.
Wettelijke garantie bestaat helemaal niet!
En u moet eerst een beroep doen op de garantie van de leverancier. Bestaat die niet meer, en is de rijd nog niet verlopen, dan kan men een beroep doen op de fabrieksgarantie.
En men dient helemaal niet te onderzoeken of het een productiefout is, de Ts moet na zes maanden aantonen dat het euvel niet zijn schuld is.
Nog even los van de garantieperiode: gezien de leeftijd van het apparaat (> 6 maanden) moet je om te beginnen aantonen dat het een productfout is. Zeker dingen als gereedschap kunnen bij verkeerd gebruik defect raken.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Is kleur van de hout lak of beits bepalend voor levensduur buiten?
Ik hoorde van iemand dat donkere kleuren minder lang mee gaan en barstnin ezon.Klopt dat? Wij overwgen voor zwart te gaan. Lees meer
Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?
Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.
Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.
Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n
...
Lees meer
Waarom blijft het internet via de tv kabel zo duur?
Al vanaf 2001 zijn wij abonnee van Casema en nu Ziggo, via de coax-kabel voor TV, Internet en telefonie.
Inmiddels betalen wij in Nederland ruim 2x zoveel voor het ontvangen van TV, etc. ,als andere burgers in de EU.
De reden hiervoor is dat er een monopoliepositie is gegund aan tv- kabelbeheerders. Dat zou moete worden beeindigd.
De ACM vindt, ten onrechte, dat aan derden gee
...
Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer