Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 22, 2021 om 18:59
Elektronica & tv
Wie heeft ervaring met een mobiele airco?

Geachte forumleden,

Omdat de zomers steeds heter worden, ben ik op zoek naar een goede mobiele airco.

Iemand tips?

Zijn de afvoerslangen universeel?

Wie heeft ervaring met mobiele airco's?

7810 35 Rapporteer

Topantwoord

ne
door neodutchio - Mar 22, 2021 om 19:07
5149 Antwoorden / 12 Vragen

Het ligt er helemaal aan welke ruimte u wilt koelen. Voor een slaapkamertje zal het niet zo'n probleem zijn, een woonkamer zal al lastiger worden. Of de afvoerslang universeel is maakt niet zoveel uit, bij elke mobiele airco zit een slang. Maar waar gaat u die slang laten? Er moet dus een raam of deur open blijven om de warme lucht af te voeren. Maar een open raam wil ook weer zeggen warme lucht naar binnen. De slang kan ook niet hoger gehangen worden dan het toestel (daar is niet genoeg vermogen voor), via een bovenraampje gaat dus niet.

Als de ruimte niet zo groot is kunt u ook kijken naar een split unit caravan airco. De buitenunit kan je dan in het raamkozijn hangen

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 22, 2021 om 19:26
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Mijn huiskamer is 4 bij 5 meter.

Ik wil de afvoerslang vervangen of verlengen met 1 van 5 meter richting de keuken waar ik een raam heb met horgaas.

Een airco met buitenunit is geen optie.

ne
door neodutchio Mar 22, 2021 om 19:37
5149 Antwoorden / 12 Vragen

Verlengen gaat niet lukken, het vermogen van een mobiele airco is niet voldoende om meters lang de warme lucht weg te blazen. Beter is om te voorkomen dat er warme lucht binnenkomt. Ik mag geen reclame maken, maar hier thuis hebben we op de slaapkamer screens voor het raam hangen. Deze worden met zuignappen op het raam geplakt. Je hebt 2 uitvoeringen, waar je doorheen kan kijken (optimaal zicht) en waar je bijna niet doorheen kan kijken (maximaal sunblock). Je kan ze zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant plakken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 22, 2021 om 19:52
1763 Antwoorden / 31 Vragen

@Neodutchio,

Kunt u de link geven van de screens?

Het merk noemen kan ook best op dit forum...

ne
door neodutchio Mar 22, 2021 om 20:27
5149 Antwoorden / 12 Vragen

Ik heb geen aandeel in dit bedrijf en deel dit enkel omdat ik er zelf goede ervaringen mee heb: Klik hier.

mi
door miennaamishaaz Mar 22, 2021 om 21:39
725 Antwoorden / 1 Vragen

@Neodutchio

MBT het verlengen dit is wel mogelijk, maar dan heb je een verleng unit nodig, ofwel een extra blazer/ventilator die de slang verplaatst.
Dit is idd niet optimaal, maar op basis van reviews zou het wel moeten werken.

Tevens MBT die zonnewering, deze vrij prijzig, als je voor alle ramen een apparte wering wilt.

Indien TS de zonnewering route gaat, zou een elektrisch/handmatig zonnescherm beter zijn {afhankelijk hoe de ramen open gaan}

Totaal zou dit mogelijk goedkoper zijn. {als ik het met mijn ramen bereken}.
Als TS een Huurhuis heeft is een split-unit geen optie omdat je niet altijd een airco aan de muur mag plaatsen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 22, 2021 om 22:08
1763 Antwoorden / 31 Vragen

@Neotdutchio en @Mijnnaamishaaz,

Bedankt voor deze info.

Ik heb inderdaad een sociale huurwoning.

ne
door neodutchio Mar 22, 2021 om 22:15
5149 Antwoorden / 12 Vragen

Als je gaat verlengen heb je een warme buis 5 meter lang door je kamer heen die warmte af blijft geven. Dat heeft dus geen nut. Naast dat je nog extra ventilatoren nodig hebt om die lucht af te voeren.
-------
De genoemde zonwering is een optie. Hier kunnen wij aan de buitenzijde bijna niets hangen omdat er kozijnen erg smal zijn. En in appartementen mag je vaak niet eens iets een de buitenkant hangen.
-------
Een caravan split unit hangt aan een beugel in het raamkozijn. In een caravan kan je immers ook niet boren. De binnenunit zet je op een krukje/tafeltje/stoel en de buitenkant hangt aan het kozijn zonder te schroeven, gewoon een haak. De opbrengst voor een huis is een stuk minder vanwege de oppervlakte, maar het is maar net hoeveel er gekoeld moet worden.

Topantwoord

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 22, 2021 om 19:12
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Helaas wel, eens en nooit meer!

Een plank met gaten  in  raam opening en die  dingen maken tering herrie.
Aanschaf valt wel mee maar  veel stroom voor weinig koeling.

Beter is andere zonwerende maatregelen als een Screen buiten hangen, binnen Luxaflex ben je te laat, dan is de warmte al binnen....

En heb je  Koop of Huurhuis  en   ook is aan de voorgevel vaak   een Airco buiten unit niet toegestaan...
Maar als je er toch een wilde, nu snel kopen, straks weer flink duurder in aanschaf en nu heb je tijd voor  goede afdichting  rond je slangen te maken....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 22, 2021 om 19:27
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Somms,

Heeft u een merk, dat u mij aanraadt?

Ik zoek een stille mobiele airco.

ne
door neodutchio Mar 22, 2021 om 20:29
5149 Antwoorden / 12 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage. Als je forumgebruikers wilt aanvallen, ben je niet op het juiste forum. Houd het leuk.]

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Mar 23, 2021 om 09:30
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Welk Merk?
Ik weet dat als je Google gebruikte   vele merken tegen zult komen die erg op elkaar lijken... behalve de prijs.
Net als een  Toyota  Aygo,  Peugeot 107 en Citroën C1 dus....

Ik zal  mijn niet meer leverbare   huismerk van bekende witgoed handelaar niet melden...
Veel lawaai, weinige koeling en hoge stroom rekening...

Als je meld of eigen huis of huur    want ik weet dat redelijk stille  met slechts 2 gaten  in de muur mogeijk zijn.
Die werken  redelijk  stil en  met lucht aan  en afvoer  mooie kasten rond €998,- tot €2298, - per stuk.
Dat is koelen of verwarmen  en  nog ventilatie ook met warmteterug win moduul.
Dit is een vrij grote kast   met brede uitblaas dus hard blazen en lawaai hoeft dan niet,
klein slangetje  door muur voor condens afvoer!
In theorie kunnen kleinere  goed geisoleerde  woningen hiermee van 't Gas af.

Zelf nu  statische  folie gekozen, geen lijm zooi na afloop en die kun je elke zomer ophangen en  in Herfst weer weghalen...
Nog reststrookje als  zonneband in mijn auto  op voorruitgeplakt,   zie stoplichten  nu  wel  dat bij  zonnekleppen een ramp is...
Achterin  ook tijdelijk getint... en dat  is leuk restgebruik.

Deze folie is in Blauwe  donkere of Zilveren...  maar je overburen zien dan jou niet meer zitten maar een iritante  spiegel....

Thecla58
door Thecla58 Mar 24, 2021 om 14:30
854 Antwoorden / 3 Vragen

@$OMSS

Is het mogelijk dat jij aangeeft waar je dat folie gekocht hebt. Ik heb namelijk behoorlijk wat glas waar de zon vanaf een uur of twaalf staat. Een screen plaatsen gaat niet op drie hoog... maar folie aan de binnenkant wel.

alvast bedankt voor je moeite.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Mar 22, 2021 om 19:13
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Geboren Amsterdammer ,

Iemand tips?

Lees deze link eens door ,

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/duurzaam-verwarmen-en-koelen/airco-en-ventilatoren/

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Mar 22, 2021 om 19:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Geen ervaring mee, maar in principe bestaan er geen goede mobiele airco's.

Hier kan je zien waarom: www.youtube.com/watch?v=_-mBeYC2KGc

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Mar 22, 2021 om 19:45
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Leuke foto: gat in je raam. Laat ik dan maar hopen dat de zomers hier warmer blijven, zonder de hittegolven. In Californië maakte dat kreng zoveel lawaai dat we het ding hebben uitgezet (en niet meer gebruikt) en plafond ventilatoren hebben gekocht. Veel minder "van koelte naar hitte", want je moet toch boodschappen doen. Daar gingen we midden in de nacht naar de Super, overdag was het vaak niet uit te houden. En het kost wel veel energie, ook iets om rekening (letterlijk en figuurlijk) mee te houden. Succes met wat je kiest.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 22, 2021 om 19:51
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Ervaring heb ik niet maar denk dat  hier  wel iets voor u tussen kan staan.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 22, 2021 om 19:55
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Via gaas afvoeren?

Ik lees dit nu maar   je moet een dichte  plaat ergens hebben dat er alleen uitblaas is zonder dat dit terug in je huis kan komen

Ik vermoed dat je ramen van buiten  afdekken  en op tijd dus niet als de Zon al binnen is  de oplossing is die minder koste en meer op
zal leveren.

Verder ga ik van een huurhuis uit, en   kun je  zelf iets ophangen of woonde je 3 hoog?

Een goed alternatief is raam folie,   om te voorkomen  dat je gehele jaar in Blauwe kamer  moet zitten geen
zelfklevende maar statische folie kopen, ietje duurder maar die reflecteerde  de zon en dus warmte wel en  mag in elke woning.
Zonder schade weer weghalen is mogelijk.  en volgende jaar met  beetje water weer plakken....

Voor 20 meters kamer lijkt  me dit   veel goedkopere en vooral Energie bewuste en  Stille  oplossing.

gerbera
door gerbera Mar 22, 2021 om 21:42
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Een slecht alternatief is het gebruik van raamfolie, kost een hoop en werkt voor geen meter.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Mar 23, 2021 om 09:36
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Reflectie  folie is goedkoper,  in aanschaf en energie verbruik  €0,00
Het verminderde de opwarming  en ook samen met  Airco  mogelijk.

Als je 2 gelijkwaardige kamers naast elkaar hebt  kun je wel  de  3 graden verschil pal zuid meten!
Maar eenmaal warm   helpt het natuurlijk niet meer...
Het is voor 1 dag felle zon net  iets beter... maar  de rollen  zijn niet zo duur als goedkoopste Airco.

Topantwoord

Donuts
door Donuts - Mar 22, 2021 om 20:22
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Dit zijn precies zaken die ik ook doe:

"Hoe hou je het huis koel tijdens een warme zomer? Ga voor een slimme én energiezuinige oplossing. Houd overdag de warmte zoveel mogelijk buiten: doe de zonwering omlaag en sluit de ramen, buitendeuren en gordijnen. Later op de avond en vroeg in de ochtend is het buiten juist koeler: dan gooi je de ramen open."

Voor boven de 30 graden dagen gebruik ik daarnaast een goede (plafond)ventilator.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Mar 22, 2021 om 21:57
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Woon in een hoekhuis met HR++ ramen van 7,5 m² op het zuiden en op het westen 1 van 7,5m² en 1 van 4 m². Doe s'morgens de lamellen er voor op de zuidkant en s'middags op de westkant bij warm zonnig weer. Kamer is 36 m² en het temperatuurverschil met buiten is gem. 4 á 5 graden. Daar heb ik geen herrie makende airco voor nodig en zo nodig een (stille) ventilator erbij en ik kan er de hele dag tegen. De zgn zonwerende glasfolie kost een hoop maar werkt voor geen meter . Grootste nadeel van een mob. airco is dat deze op een vaste plaats moet staan i.v.m. de afvoer naar buiten. Er zal dus ergens een gat gemaakt moeten worden voor de slang want om deze door een open raam of deur te steken is geen ideale oplossing.

1paul
door 1paul - Mar 23, 2021 om 09:34
3143 Antwoorden / 0 Vragen

al eens aan een monoblock gedacht? die hangt men aan de buitenmuur op met aantal gaten door de muur heen, hangt dus aan de binnenzijde van de woning.

https://www.youtube.com/watch?v=UdJIU8XBt_4

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Mar 23, 2021 om 09:44
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Deze met  2 gaten in de muur  mag  zelden bij huurwoningen.
Ook heb je flinke boor nodig.

Ik heb een ander merk  en  die is  onder  diverse namen leverbaar.
Ik had  in 2019 voor  €9,98 een gelijkwaardige die kan verwarmen en koelen  en via  Smartphone te bedienen dus  ook  hoger  boven een raam  te plaatsen....  de meeste zetten deze laag op Radiator plek...

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 23, 2021 om 11:47
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte 1Paul en Somsss,

Ik heb een sociale huurwoning en voor zoiets krijg ik geen toestemming.

Ik ben dit ook niet van plan.

1paul
door 1paul Mar 24, 2021 om 14:36
3143 Antwoorden / 0 Vragen

dan is de optie om een plaat hout in het raam te zetten en hier je monobloc aan te hangen, is veel efficienter dan een mobiele airco met minder lawaai....

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 23, 2021 om 10:14
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@GEBORENAMSTERDAMMER, als al gezegd heeft een mobiele airco nadelen zoals het moeten hebben van een goede afvoermogelijkheid van o.a. condenswater waterdamp en zou u dus in iedere ruimte waar u het apparaat plaatst een adequate afvooer naar buiten moeten hebben die is afgedicht m.b.t. het kunnen binnekomen van buitenlucht.

Ook is een dergelijk apparaat niet geluis- en trillingsvrij.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 23, 2021 om 10:24
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik lees nu  na lang nalezen;  Sociale Huurwoning.

Voor een Muur Airco moet je eerst toestemming vragen of er gaten in de muur mogen komen.

En hoe hoog woon je?   Een Screen   is leuk  als je  zelf kunt monteren en nog betaalbaar ook Online besteld.
Maar als er een  hoogwerker  gehuurd moet worden met vakmensen,  en  doe je deze op de muur of in Kozijn?

Ook daarvoor eerst even toestemming vragen want  kozijnen schilderen  word lastiger.
En bij Kunststof  mag het vaak niet,  dan boor je gaatjes erin...

Een gallerij  Flat  in Z. O. waar je langs kunt lopen doe ik graag voor je maar 4 hoog op de Herengracht waar  ik ooit een pandje had
 is een lastiger en duurder verhaal.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 23, 2021 om 14:02
1763 Antwoorden / 31 Vragen

@Somss,

Ik woon op de 1ste verdieping.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 23, 2021 om 12:52
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte forumleden,

Bedankt voor jullie antwoorden tot zo ver.

Nu even een vraag binnen mijn topic.

Heeft iemand ervaring met de ventilatoren van Dyson?

Er zit een filter op, die je moet vervangen,hoe vaak?

Kun je het filter ook uitkloppen /uitspoelen?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Mar 24, 2021 om 10:53
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Hij is stevig aan  de prijs,  blaast minder  irritant en  maakte minder lawaai.
Maar  zal de kamer niet koeler maken, meer jezelf  afkoelen dat elke fantilator doet.

De thermometer op de muur  die niet geblazen word zal  zelfde stand blijven weergeven.
Een flinke plastic bak met koud water voor je voeten helpt ook,   de Bijstand Airco  noemen we dat.

aurora1
door aurora1 Mar 25, 2021 om 19:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zou ik niet doen.
Volg de tips van @sprietje op, die werken uitstekend. Klik ook eens op mijn reactie en lees alles eens door.
Voor een paar euro bent u trouwens klaar met een tweedehands (tafel)ventilator, of eentje op een standaard.
U kunt daarvoor desnoods annonces bij supermarkten ophangen als u niet in een tweedehands winkel of Kringloper terecht kunt.

Topantwoord

ro
door ronny530 - Mar 23, 2021 om 14:52
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Een mobiele airco wordt vaak verward met een mobiele luchtkoeler maar terzijde. In een mobiele airco is een compressor met een koude element aangebracht met daar achter een ventilator, de warme lucht wordt ontvochtigd en daarna middels een ventilator door het koude element de ruimte in geblazen. De lucht die nog vochtig is wordt middels een afvoerslang buiten de ruimte afgevoert. Het principe komt neer als een aircosysteem zoals we die in auto's ook kennen. Een luchtkoeler circuleert de lucht in de ruimte, warme vochtige lucht wordt aangezogen, wordt ontvochtigd en wordt de ruimte ingeblazen. Warme lucht is lichter dan koude lucht en zo ontstaat er een circulatie in de lucht stroom maar stel dat de temperatuur op de vloer 24 graden is maar op plafond hoogte al 28 graden kan de temeperatuur in de ruimte bijna niet dalen want er wordt geen koude lucht aangevoerd. Dat principe komt neer op een auto zonder airco waarbij de aanjager op vol vermogen wordt aangezet om de ruimte binnen de auto af te koelen en warme buitenlucht de auto in geblazen wordt maar helpt voor geen meter tenzij alle ramen geopend worden of als men gaat rijden want dan wordt door de rijwind koude lucht aangevoerd. Als u besluit om toch een mobiele airco aan te schaffen kijk dan naar de koelcapaciteit uitgedrukt in BTU en houdt rekening met de afmetingen van de ruimte waarin u de mobiele airco wil plaatsen.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Mar 23, 2021 om 16:28
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens mij is datgene op de 2e foto een normale ventilator waar geen filter in zit. Anders is het als hetzelfde model een luchtreiniger is, deze heeft wel een filter. Verschil tussen luchtreiniger en ventilator is te zien aan de voet waar bij een luchtreiniger een groot rooster waarin zich het filter bevind, wat bij een ventilator (op foto) kleiner is voor aanzuiging lucht.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 23, 2021 om 19:02
1763 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Die Dyson ventilator reinigt ook de lucht.

Qua prijs scheelt het niet veel met een mobiele airco.

gerbera
door gerbera Mar 23, 2021 om 21:38
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Dit is een ventilator/luchtreiniger met filter aan de onderzijde. Uw foto is een ventilator zonder luchtreiniger dus let daar op bij aanschaf als u ook een luchtreiniger wilt hebben.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 23, 2021 om 17:49
2053 Antwoorden / Vragen

Ik heb maar één tip, begin d'r niet aan en laat een fatsoenlijke airco monteren.

Topantwoord

Donuts
door Donuts - Mar 23, 2021 om 17:54
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Wil je nou een ventilator of een luchtreiniger kopen? In een ventilator zitten geen filters. Ik heb geen ervaring met Dyson simpelweg omdat ik de prijs/kwaliteit verhouding buiten proporties vind.
Voor dat geld kun je ook een goede (dus ook stille) plafond ventilator kopen, ik heb er 1 in mijn slaapkamer en bevalt me uitstekend.

In de woonkamer heb ik deze Solis ventilator https://www.coolblue.nl/product/841757/solis-silent-eco-7584.html

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 23, 2021 om 18:55
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sprietje,

Ik snap uw advies: ik heb al 3 goede compacte normale ventilatoren.

Een ventilator aan het plafond is een goed advies, maar die staat 10 maanden stof te vangen in Nederland.

Ik ben mij aan het oriënteren :

Ik vind die Dyson ventilator ook pittig qua prijs, maar hij is compact vergeleken met een mobiele airco.

Ik hoop, dat er meer ervaringen komen zodat ik een goede keuze kan maken.

Donuts
door Donuts Mar 23, 2021 om 19:21
1203 Antwoorden / 2 Vragen

De Dyson is inderdaad compact en ik vind het ook een mooi design. Ik hoop dat er reacties komen van Dyson gebruikers. Wat het stofvangen betreft  van een plafond ventilator, daarvoor heb ik een handige Swiffer.:-))

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Mar 23, 2021 om 21:39
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Dit is een ventilator/luchtreiniger met filter aan de onderzijde. Uw foto is een ventilator zonder luchtreiniger dus let daar op bij aanschaf als u ook een luchtreiniger wilt hebben.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 24, 2021 om 00:15
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Er zijn inderdaad Dyson ventilatoren met en zonder luchtfilter.

Die zonder filter kost rond de
€ 399,-.

Het type is : AM07.

Via Google kwam ik op de site van Dyson en heb ik via WhatsApp wat vragen gesteld.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 24, 2021 om 11:04
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Filter niet leverbaar  op dit moment en kosten  €80,90    Ik zou die  7 niet kiezen, de 9 met verwarming  is geen €399,- maar €349,- en  dus ook  bruikbaar   en zelfde filter en koeling...  maar verwarming erbij... wel moet je die 9 serie  2e hands zoeken,  uitverkocht.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 24, 2021 om 11:52
1763 Antwoorden / 31 Vragen

@Somss,

Die filters zijn mij te duur.

De AM07 ventileert alleen,dat is genoeg voor mij.

Een nadeel is wel, dat de AM07 alleen met een afstandsbediening te gebruiken is.

Ik ga er goed over nadenken want 400 euro is veel geld voor een ventilator.

Topantwoord

sira
door sira - Mar 24, 2021 om 18:48
2336 Antwoorden / 24 Vragen

@GA

Begin niet aan een mobiele airco, zonde van het geld. Ik heb die van mij vorig jaar weggedaan.

In feite moet de slang helemaal buiten gehangen kunnen worden, want er komt enorme hitte van de slang af. Dus je probeert te koelen, maar de slang geeft weer hitte terug. Het maakt herrie en het koelen van de ruimte zal misschien 5 graden schelen ten gevolge van de van de slang afkomstige hitte.

Ik heb nu gewoon een staande ventilator met een slaapknop, d.w.z. de ventilator blaast met korte tussenpozen, maar hij kan ook continue blazen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 24, 2021 om 21:18
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sira,

Welk merk mobiele airco had u?

Weet u de prijs nog?

sira
door sira Mar 24, 2021 om 21:26
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Ik durf niet meer te zeggen welk merk ik had, ik twijfel aan Proline. Ik weet ook niet meer wat hij heeft gekost, maar ik heb hem voor € 80,- verkocht.

sira
door sira Mar 26, 2021 om 16:47
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Ook nog belangrijk te vermelden: ze gebruiken zeer veel stroom.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 25, 2021 om 09:16
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ventilator?

In "De Volkskrant van vandaag 25 mrt 21 staat op Pagina  25 over ventilators en lucht reinigers een artikel.
Dyson kreeg geen complimentje.....  en de  Hepa of andere filters zijn erg prijzig en vaak lastig te koop.

Vaak op bestelling leverbaar!

Helaas  wegwerp die je elk jaar of ½ jaar moest vervangen....
Ik heb  nu een Huismerk  Zakloze Stofzuiger,  mag  elke 2 maanden de filters uitwassen en  dat is eigenlijk elke maand nodig!
Volgende keer weer een  bouwmarkt  keteltje,  die alles zuigers  bevallen beter en  samen onder de douche....
Mijn Nilfisk  zuigde beter en die Cyclon   Dyson immitatie...

Dus of je nu ventilator of Airco koopt, kijk of  ze  uitwasbare of wegwerp filters hebben en wat ze kosten...
En  voorraad of moeilijk bestellen en hopen dat ze  binnenkort leverbaar zijn.

En als laatste TIp;
Als een Dyson  op Marktplaats  word aangeboden?
Vaak  met vervuilde filters of  het werkte matig....
Bieden vanaf €100,- maar filter  koste al  €80,90....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 25, 2021 om 11:10
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geschte Somsss,

Als ik een Dyson ventilator neem, dan is het die zonder filter, de AM07.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Mar 25, 2021 om 14:14
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Er is voor de AM 07 en AM 09 wel een filter leverbaar......

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 25, 2021 om 19:44
1763 Antwoorden / 31 Vragen

@Somss,

Heeft u voor mij een link?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Mar 26, 2021 om 12:58
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Dyson website gezien,  de AM 7 & 9 beide een filter leverbaar!

Zag  het  niet bij apparaat maar losse filters ter vervanging dus  je koopt voor  €399,- een AM7 of €349 AM9 en daar zal hij
voor de 1e keer al in zitten.

Zodra deze  slechter ging blazen of stinken kom je er achter of je leest de gebruiksaanwijzing vooraf online....
Hoe vervang ik deze en de €80,90  is de prijs op hun Dyson Nederland website en  vaste prijs bij vele winkels...

En pag 25  van Volkskrant stond een artikel, lees en koop een ander goed merk... gister 25 maart.

Topantwoord

me
door mein33 - Mar 25, 2021 om 12:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@geboren amsterdammer,

Er is al veel geschreven, maar toch wil ik nog een duit in het zakje doen.

Mobiele luchtafvoer aico's maken heel veel kabaal en dat komt o.a. omdat ook de compressor in dezelfde behuizing zit.
Mocht u over een buitenruimte beschikken welke grenst aan de kamer welke u wil koelen dan zou ik u ten zeerste een 'mobiele split level airco' willen aanraden.
Alles wat overmatig herrie maakt aan een airco zit dan in de buitenunit en binnen werkt alleen de ventilator.
Deze apparaten koelen ook nog eens veel efficiënter, maar dart staat tegen over dat ze een groteren investering vragen.
Naar mijn inzien en praktijkervaring (wij hadden er twee in onze vorige woning) is het de extra investering meer dan waard, zeker over een wat langer aantal gebruikersjaren gerekend.

Suc6 !  ;-))

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 25, 2021 om 19:48
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mein33,

Bedankt voor uw tips.

Helaas heb ik geen buitenruimte

Ik zit op 1 hoog.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 24, 2021 om 18:47
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte forumleden.

Even een update:

Vandaag de prachtige Dyson AM07 gekocht bij Mediamarkt, was in de aanbieding voor € 349,-

Echt een prachtig apparaat :

Hij kent 10 standen en is stil, zelfs op 10.

Met de kleine afstandsbediening kun je hem ook heen en weer laten bewegen en vast zetten op een bepaalde hoek.

Op de voet kun je de stand zien : 1 t/m 10.

Zonder afstandsbediening kun je het apparaat bedienen met de aan-/-uit-knop op de voet:houdt je deze knop ingedrukt dan gaat de stand hoger en weer lager.

Heen en weer bewegen gaat dus niet zonder afstandsbediening.

Kortom : ik ben zeer tevreden met deze "Rolls Royce" onder de ventilatoren.

Laat de zomer maar beginnen.... ;<))

sjjoppy
door sjjoppy May 24, 2021 om 19:17
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Gefeliciteerd,
bedankt voor het melden en dat u er veel plezier aan mag beleven.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 24, 2021 om 19:39
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Bedankt Sjoppy,

Fijne avond verder. :<))

ne
door neodutchio May 24, 2021 om 20:02
5149 Antwoorden / 12 Vragen

Best leuk dat die dat allemaal kan, maar hoe zit het met het koelen?

me
door mein33 May 24, 2021 om 22:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

En nu maar afwachten wanneer het echt warm gaat worden.

Proficiat !!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 24, 2021 om 19:41
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Voor de techniekliefhebbers heb ik een foto gemaakt van de binnenkant van de voet: hier ziet u een propeller : lijkt op de werking van een airfryer.

tijger1
door tijger1 May 24, 2021 om 20:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou er maar geen friet ingooien.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 25, 2021 om 00:03
1763 Antwoorden / 31 Vragen

PS :

Ik was vergeten te vermelden, dat er ook een "sleeptimer" op zit : handig als je hem gebruikt tijdens het slapen. (het apparaat schakelt dan na de ingestelde tijd uit).

Topantwoord

Ho
door Hommer - May 25, 2021 om 06:37
30 Antwoorden / Vragen

Fijn dat u zo tevreden bent met uw aankoop. Hopelijk blijkt achteraf niet dat u toch beter een airco had kunnen kopen omdat deze peperdure ventilator de lucht natuurlijk niet kan koelen.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - May 25, 2021 om 07:35
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Denk dat u een goede keus hebt gemaakt en laat u niet ongerust maken over het koelen want dat gebeurt dus wel.

Ho
door Hommer May 25, 2021 om 07:50
30 Antwoorden / Vragen

Ik begrijp dat lucht die uit een ventilator komt als verfrissend wordt ervaren. Maar in de praktijk koelt de ventilator natuurlijk niet aangezien er geen warmte naar buiten wordt afgevoerd c.q. koude vanuit buiten naar binnen wordt gebracht.

ne
door neodutchio May 25, 2021 om 08:15
5149 Antwoorden / 12 Vragen

En een koele,luchtstroom zal niet de ruimte gaan koelen. In de straal voel je wat koudere lucht, maar dat is echt niet voldoende om een hele ruimte te gaan koelen.

sjjoppy
door sjjoppy May 25, 2021 om 08:17
7187 Antwoorden / 3 Vragen

De ventilator is gekocht en G.A. is er blij mee.
Een airco is misschien te koud voor hem en zal het een bewuste keuze zijn.

panter22
door panter22 May 25, 2021 om 08:45
6599 Antwoorden / Vragen

Met zo'n  mobiele airco van AH krijg je een hele ruimte ook niet koel. En je zit met die slang die naar buiten moet.
Het is een mooi apparaat en waait lekker als je er voor zit en je kunt hem gemakkelijk meenemen naar elke kamer waar je hem wilt gebruiken.

Topantwoord

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - May 25, 2021 om 09:46
1389 Antwoorden / 10 Vragen

En?

 Boekje gelezen?

Is een filter standaard erbij geleverd  of  los leverbaar als je wilde?

Een vuil apparaat  zal  iets versprijden  dat je niet wilde.

Vaak weten  de verkopers bij Media Markt alleen hun winstmarge bij verkoop en niet of er ook een filter in zit of kan.

gerbera
door gerbera May 25, 2021 om 11:22
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft, net als een gewone ventilator, geen filter, het is geen luchtreiniger maar gewoon een ventilator.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 25, 2021 om 11:35
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Somsss,

Ik heb de AM07 zonder filter.

Lees ook even de link van Sjoppy hierboven.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum May 27, 2021 om 11:14
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Zonder filter  is wel voordeliger in gebruik en  gebruikte ook minder stroom.

Topantwoord

sira
door sira - May 25, 2021 om 21:46
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Goede keus GA
Duimpje-omhoog | De Bongerd

Topantwoord

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - May 26, 2021 om 10:22
1389 Antwoorden / 10 Vragen

https://www.dyson.nl/support/journey/tools/968103-04

Ik weet niet of jou  deze ook heeft....
maakt de lucht schoner en zonder draaien versprijd je de stof...
Kon de  AM07 niet vinden, wel  deze  gelijkwaardige....

Als er een filter in kan of zit, boven de Fan..?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 26, 2021 om 12:12
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Somsss,

De Dyson AM07 werkt zonder filter.

Het werkt als een soort stofzuiger: de motor in de voet zuigt lucht aan en via de "ring" wordt deze lucht gericht verspreid.