door heremietkreeft Jan 23, 2019 om 16:10
Elektronica & tv

WiFi sterkte

Na het consteren van storing/uitval, vooral in de avond, van het WiFi sinaal van mijn router heb ik allereerst een kanaal gezocht waar sprake zou zijn van minder verkeer. Weinig succes. Na het installeren van een WiFisignaal analyse app zie ik dat op dit moment de signaalstrekte op ca. 2 1/2 m afstand van de router tussen de 35 en 40 dBm schommelt, ik zie echter ook twee signalen van routers van dezelfde provider, kennelijk bij mij in de buurt maar niet mijn directe buren, waarvan het signaal meer dan 80 dBm is. Een van deze routers zend via hetzelfde kanaal dan waarop ik nu mijn router heb ingesteld.
een 10 tal routers van andere providers in mijn omgeving geven allemaal signaal van 65 dBm of hoger. Een uitzondering is een Ziggo installatie 55 dbm (kabel)
Mijn router staat niet in de buurt van een storingsbron.

Technisch gezien zou de WiFi chip in de router niet de oorzaak kunnen zijn maar ik begin daar wel ernstig aan te twijfelen.
Bij controle vanuit de helpdesk is het gecombineerde internetsignaal dat bij mij binnenkomt  van goede strerkte/kwaliteit (via telefoonlijn).

Is mijn twijfel terecht?  (Een verkregen advies: een WiFi verstreker lijkt mij zinloos gelet op de korte afstand tussen router en PC(ca. 4 m /Laptop 2 1/2 m).

11963 16 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 23, 2019 om 16:25
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo heremietkreeft,
misschien heeft u iets aan deze link:
https://www.techpulse.be/tips/219904/7-hindernissen-voor-je-wifi-signaal/

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 23, 2019 om 16:28
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@SJOPPIE, dank maar dit is mij allemaal bekend, geen TL, geen betonnentussenmuren etc. We evt. interferentie van andere gebruikers maar het kanaal dat ik nu koos is redelijk 'leeg'.

panter22
door panter22 - Jan 23, 2019 om 16:37
6599 Antwoorden / Vragen

Hoeveel signaalsterkte moet je hebben volgens je abonnement?
Werkt het modem nog wel goed?
Ik had hetzelfde probleem. Veel te weinig signaal. De helft als zou moeten. Inderdaad wordt je een wifi versterker aangeraden.
Maar uiteindelijk een nieuw modem gekregen en het signaal was weer op volle sterkte.

costnix
door costnix Jan 23, 2019 om 22:57
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Er was blijkbaar een defectje aan de WiFi gedeelte van de oude modem.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2019 om 16:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik lees op internet dat hoe lager de cijfers van dat signaal, hoe beter dat het is.

http://domoticx.com/antenne-signaal-dbm-en-rssi-waarden/

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 23, 2019 om 17:05
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, dank : hoe lager de cijfers van dat signaal, hoe beter dat het is.
Dat had men dus bij de servicedesk ook moeten en kunnen vertellen. Dit verklaart veel en bevestigd dan wel het vermoeden dat er in de avond veel WiFi gebruik is in mijn omgeving hetgeen dan interfererende storing zal geven. Weer iets geleerd van de huidige WiFi techniek.

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2019 om 17:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u even “dBm” ingevoerd had op Google,had u het geweten.

edrick3
door edrick3 - Jan 23, 2019 om 18:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De meest gebruikte manier om een Wi-Fi signaal te meten is door middel van dBm. De nummers zijn in negatieven, wat betekent dat -30 staat voor een hoger signaal dan -80 dBm. Het is een logaritmische schaal in plaats van een lineaire schaal, dus een verhoging in 3 dB betekent eigenlijk een verdubbeling van de signaalsterkte. Meer weten over signaalsterktes? Op de website van MetaGeek leert u hier meer over.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 23, 2019 om 21:27
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@EDRICK3, Zie de reactie van collega @TIJGER1 die mij al op 'het juiste pad hielp. Maar i.v.m. tests die ik ook uitvoer, was reactie al bij u op het scherm voordat u reageerde? Test op basis van mijn 'probleem ervaringen'met de site. Ik zie reacties die wel eerder geplaatst zijn ook vaak nadat ik later reageerde.

costnix
door costnix - Jan 23, 2019 om 18:29
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Al een ander minder druk kanaal geprobeerd?
Bij mij loste dit het probleem.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 23, 2019 om 21:30
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@Costnix: uit mijn vraag is af te leiden evenals uit al gegeven reacties dat ik dat wel weet en ook heb gedaan. Collega 2TIJGER1 gaf heel duidelijk aan dat de helpdesk van mijn provider niet schijnt te weten dat het genoemde getral dBm juist hoog is in plaats van laag zoals ik dacht.

costnix
door costnix Jan 23, 2019 om 22:52
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Nou dat was toch een beetje cryptisch omschreven.
HELPdesk medewerkers maken vaak gebruik van belscripts en weten niet alles.
Stuur ze deze link eens:
http://domoticx.com/antenne-signaal-dbm-en-rssi-waarden/

dobby
door dobby - Jan 24, 2019 om 00:58
749 Antwoorden / 1 Vragen

Q: Hoe bepaal je welke kanalen je wilt gaan gebruiken? Puur op het aantal SSIDs op dat kanaal? Of het aantal radio's? Of de sterkte in "jouw gebied" meerekenend? En om nog even door te gaan - gebruik je enkel 20 MHz? of ook 40 en 80 (extension channels)..

Het bepalen van (op enig moment) de "beste" frequentie is nogal bewerkelijk (en ook redelijk vluchtig - veel modems scannen zelf naar de "beste" frequenties, al is dat meestal beperkt tot het tellen van het aantal SSIDs, maar dat kan wel wisselen). Ook een is een veel voorkomende "oplossing" om bij problemen dan maar je eigen AP/WiFi router meer vermogen te geven (meestal niet legaal).. allemaal leuk en wel, maar je foon (of laptop, of wat voor device dan ook) kan nog altijd niet met meer vermogen terugzenden.. dan nog mogelijke problemen met te enthousiaste DFS handling..  let ook op - een hogere connect snelheid is niet per definitie een hogere datadoorvoer.. Probeer ook bijvoorbeeld eens enkel 20 MHz bandbreedte.. minder retries kan meer snelheid opleveren..

Het vinden van een set "optimale" frequenties kan nogal bewerkelijk zijn, en vergt vaak samenwerking met omwonenden.. Ook zijn sommige APs beter te tunen dan anderen.. (Ben persoonlijk momenteel redelijk gelukkig met MikroTik, maar dat kan een heilige oorlog worden die we hier nu maar niet moeten opzetten).

De 5 GHz banden dringen minder goed door opstakels heen, dus vaak heb je daar minder last van omwonenden.. mocht jouw setup ook in die banden werken dan zou je dus bandstearing kunnen inzetten (hoe dan ook), of zelfs aparte SSIDs zodat je daar voorkeur voor kunt ingeven. Gewoon simpel proberen kan ook nog wel eens verrassend werken.

En anders gewoon zoveel mogelijke bekabelen.. misschien dat betere of externe antenne's kopen, of in plaats van de meestal standaard omnidirectionele wat meer gerichte antennes.. (en deze dan ook echt uitlijnen natuurlijk.. een PC klinkt als een redelijk stabiele locatie, en een laptop is soms ook wel op een beperkt aantal plaatsen ingezet..)

En anders echt serieus gaan meten.. eerst kijken of omwonenden niet erg veel wissellen, of ze niet teveel vermogen gebruiken of buiten de toegestande frequenties zitten (waar je dan zelf zou kunnen zitten), en als daar niet veel mee te winnen valt dan (laten) meten.. maar dan kan vrij prijzig worden en hoeft niet altijd blijvend resultaat op te leveren...

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 24, 2019 om 11:51
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Dank, maar heeft de reactie van @TIJGER1 en mijn antwoord daarop niet gezien? En ook al een eerderezoals mijn reactie aan @SJOPPIE.

Mijn netwerk werkt met 20MHz bandbreedte.

dobby
door dobby Jan 25, 2019 om 02:32
749 Antwoorden / 1 Vragen

De sterkte van een signaal in dBm is puur dat.. de sterkte van het signaal... Je bent meer geinteresseerd in de "effectieve" data.. een zeer sterk signaal met veel errors (dus timeouts, retries) kan effectief een lagere throughput hebben dan een zacht signaal dat in 1 keer goed overkomt..

Maar als er duidelijke patronen in je signaal sterkte zitten (en dus - neem ik aan - in je data snelheid.. dat zal je eerder merken dan dat je je modem uitleest of een signaalsterkte meting doet) dan is het wel apart idd.. Om externe invloeden (deels) uit te kunnen sluiten - heb je niet even ergens een AP (of een andere WiFi router die je even als AP neerzet)? Als die ook zo reageert zal je het toch extern moeten zoeken en kan je je provider niet echt de schuld geven of makkelijk b.v. een WiFi router swap lospeuteren (wat altijd handig kan zijn omdat vaak een ander model een andere chipset heeft die wel eens anders op jouw apparatuur zou kunnen reageren).

Heb je er maar twee devices aan hangen? dan zou je eens kunnen kijken of je met rts-to-self iets verder komt.. verandert verder niets aan je signaal, maar laat de boel wel wat sneller omgaan met collisions. Analoog hieraan zou je ook 802.11b kunnen uitzetten (mits je dat niet gebruikt natuurlijk in een of ander IoT geval ofzo) of een short guard interval selecteren. Maar dat is meer iets wat je aan iemand meegeeft die aan het optimaliseren / verkennen is, ben bang dat het in het geval van duidelijke storingen/uitval toch niets doet.

Hm.. WAG - staan je radios op erg hoog vermogen zodat oververhitting mee zou kunnen spelen? 's avonds wat meer collissions dus wat harder werken dus warmer? Of kan je wat signaalwaarden uitlezen over een langere periode, kijken of daar iets uit te halen valt?

newmikey
door newmikey - Jan 25, 2019 om 08:04
830 Antwoorden / 0 Vragen

Als u gewoon het wifi modem/router van de provider gebruikt is het te overwegen zelf een degelijke wifi router aan te schaffen en de wifi op het provider-modem uit te zetten.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 25, 2019 om 10:26
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@NEWMIKEY, dank maar ik heb zelf ook nog een andere router die na aansluiten het zelfde resultaat gaf. En de WiFi van het modem uitzetten zou alleen kunnen als het apparaat open maak en de chip verwijder.
Als u mijn reactie op bijv. @TIJGER1 heeft gelezen was ik niet goed geïnformeerd over de betekenis van dBm en dacht dus verkeerd dat een laag getal slechte ontvangst zou betekenen. De andere router geeft een zelfde resultaat aan sterke weer.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Jan 25, 2019 om 13:39
104 Antwoorden / Vragen

Ik zou even een router van iemand anders lenen en dan kijken of deze router beter werkt.

mo
door mof - Jan 25, 2019 om 14:16
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, maar k weet niet wat je er zo aan kunt doen.

he
door henkie.penkie - Jan 25, 2019 om 14:27
149 Antwoorden / 0 Vragen

Wat kan je allemaal doen als je wifi slechte ontvangst bied! Aller eerst kijk eens hoe oud je modem is. Is het modem ouder dan minimaal 5 jaar dan kunnen er problemen ontstaan door afzwakking van de gebruikte materialen in het modem door verjaring en ouderdom. Dit geld ook voor lossen routers met een wifi. Verder hoe hoog zit het modem vanaf de grond gemeten gemonteerd. Zit het modem tussen de 1.30mtr. en 1.50 mtr dan moet dit geen problemen opleveren. Alleen als het tegen een muur gemonteerd zit die geisoleerd is of van beton en of metalen wand. Deze laatste is zo wie zo funest en zal geen zendstralen van de wifi doorlaten.
Heb je het modem en nu komt het, bij negen van de tien aansluitingen vind je het modem ergens onder de kast of verscholen achter een tafeltje in een hoek of in een kast verborgen achter dvd's. Dan kun je ook grote pech hebben wat betreft de wifi. Een modem met wifi dient op dermate hoogte te hangen en liefst vrij in de omgeving waar de wifi verbindingen tot stand moeten worden gebracht. Dus zonder obstakels. Dan kan het ook zijn hoe is je modem met je binnenkomend netwerk verbonden dit betreft de aansluitkabels. Soms kom je vaak tegen dat ze de kabels bij de ACTION gekocht hebben en dat deze niet de volledige signalen doorgeven die je nodig hebt voor het modem om een internet verbinding te maken. Dus een goede kwaliteit kabel kan je ook een hoop ellend besparen. Als je goede kwaliteit kabel gebruikt dan haal je beslist de snelheid die jou provider je bied maar niet met een kabel van slechte kwaliteit.
Verder gebruik routers of switch die tegenwoordig de hogere snelheden aankunnen van minimaal 10/100/1000Mbts. en gebruik geen lagere meer hier los je ook veel mee op.Ik heb bij mij thuis alle rotsooi met de snelheden 10/100/300Mbts en 10/100Mbtas er allemaal uit gegooid en heb geen problemen meer kwa snelheid wifi en voor een paar tientjes meerdere acces points gemaakt zodat de wifisignalen overal even sterk zijn. dit moet je wel met een vaste verbinding via een goede UTP-kabel minimaal CAT5e of nog beter een Cat 6 realiseren. Zodra je boven de 5 mtr van je wifi af bent zwakt deze af.

audb
door audb - Jan 25, 2019 om 15:02
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Helaas overlappen de frequenties elkaar maar kanaal 11 is de beste wat u moet kiezen wilt u de sterkste sigaal krijgen.

Maar mocht het mogelijk zijn dan is het beste om 5 Ghz te kiezen evt met een wifi (usb) adapter.

5 Ghz wordt namelijk weinig gebruikt en het sigaal reikt niet echt super ver omdat het bijna niet door een betonnen muur komt. Duur hoeft het niet te zijn een wifistick kost €11.92 https://nl.hardware.info/product/320763/tp-link-archer-t1u en een router rond de €27 https://nl.hardware.info/product/413063/tp-link-archer-c20-v4

Dit zijn niet de beste maar voor uw doel meer dan genoeg.

De rouer die u van de provider heeft gekregen zou u wel in bridge modus moeten zetten en het wifi sigaal uitzetten zodat het sigaal dat normaal daar van afkomt niet de nieuwe router stoort.

Wilt u echter goedkoper doen dan is het even naar de Action gaan en daar netwerk kabels (rond de €4 perstuk) halen er is namelijk niets sneller dan via een kabel.

Harm Muskee
door Harm Muskee - Jan 25, 2019 om 15:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vermoed dat u een verkeerde kabel tussen u telefoon en modem hebt zitten.
Een gebrek van KPN die had deze moeten vervangen omdat zijn overgegaan
van ADSL naar een andere verbinding,

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 25, 2019 om 16:19
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@HARM MUSKEE, ik heb zeker weten geen verkeerde kabel tussen de telefoonaansluiting en modem/router en zelfs een kabel die niet langer is dan de 'optimale' afstand. (En KPN is niet mijn provider al werkt mijn provider wel via KPN netwerk.)

ja
door janf43 - Jan 25, 2019 om 15:39
733 Antwoorden / 0 Vragen

De signaalsterkte wordt weergegeven in -xx dBm. -55 dBm is een sterker signaal dan -65dBm.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 25, 2019 om 15:55
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Aan iedereen die gereageerd heeft en eventueel nog wil reageren, dank. Als echter al eerder aangegeven ben ik technisch verder goed op de hoogte maar had mij laten misleiden met de gedachte dat 35 dBm laag zou zijn dus een relative zwakte sterkte.  Neen dus.

De enige wijze om echt interferentie te voorkomen is het aansluiten op LAN maar dat betekent dat ik een kabel dwars door de huis kamer naar slaapkamer moet leggen.

Ik begin mij wel af te vragen of atmosferische en meteorologische omstandigheden ook een rol spelen aangezien ik nu -42 dBM zie en mijn bovenbuurma (met zwaarder pakket) -56 i.p.v de ca. 40 die ik anders zie.
Ik zou denken dat dat bij de nu toegepaste frequenties niet aan de orde zou zijn met daarin de gedachte dat ik al langere tijd geleden met regelmaat in Kaapstad Radio 1 of 2 kon ontvangen via de middengolf maar ook één keer een FM station midden in de Indische Oceaan.
Alles kan dus zolang het niet is gebeurt.
Voor wat mij betreft heb ik voldoende reacties en het moet geen discussie worden.

rtroost
door rtroost - Jan 25, 2019 om 16:18
17 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij hielp het plaatsen van een accespoint in  de woonkamer. Geen problemen meer met draadloze ontvangst.
Overigens kan wifi worden gestoord door meerdere apparaten. Oa. bluetooth en magnetrons zitten ook op 2.4 GHz.

ro
door ron503 - Jan 25, 2019 om 16:39
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vrees dat het probleem in de router zelf zit omdat andere routers van dezelde provider wel sterk signaal leveren en ook nog eens verder weg staan. Uit controle door de provider is gebleken dat de DSL verbinding in orde is dus moet het eigenlijk wel aan de router liggen. Als u de router in bruikleen heeft gekregen dan kunt of een monteur laten komen of de router als zijnde defect aanmelden en vaak wordt de router dan voor een nieuwe omgeruild. Mocht u de router hebben gekocht dan is een nieuwe aanschaffen een optie want een nieuwe is net iets duurder dan een wifiversterker.