Jeroen 81
door Jeroen 81 Jan 14, 2019 om 13:12
Elektronica & tv

Youfone

Wat kan ik nog doen? heeft iemand tips?

Het verhaal in het kort:

Nat het afsluiten van internet + tv kregen we 14 dagen bedenk tijd en ze stuurde het pakket pas 20 dagen later op. We constateerde later dat de aansluiting er niet is en ja de 14 dagen waren over. Hun website geeft aan dat de aansluting wel mogelijk is.

Nu moeten we heel het jaar betalen voor een dienst die we niet af kunnen nemen en nog een andere provider erbij nemen! Voor mij klinkt dit als oplichting. Helaas is het blijkbaar zo dat ook al geeft de website aan dat je youfone kunt nemen, ze zelf verantwoordelijk bent om een zogenaam ISRA punt te checken. Inderdaad staat in de kleine letters dat je daarvoor zelf verantwoordelijk bent. Helaas hebben wij er geen verstand van en zou ik niet weten wat dat is, maar je bent wel verantwoordelijk ervoor.

Na gebeld te hebben met youfone zeggen ze (wel op een heel vriendelijke manier): je hebt dikke vette pech! 0 sympathie en kei hard blijven ze vast houden aan het contract!

Jammer dat dit kan gebeuren in NL. En het kan gewoon nog steeds ongestraft!

Is er een mogelijkheid dat wij iets kunnen doen om onder dat contract uit te kunnen komen?

5335 14 Rapporteer

panter22
door panter22 - Jan 14, 2019 om 13:17
6599 Antwoorden / Vragen

Een Israpunt heb je toch allemaal in de meterkast.
Heb je DSL besteld dan werkt het modem als je de stekker in de vaste  telefoonaansluiting stopt.
Als je een andere provider neemt die via de telefoonlijn werkt, heb je hetzelfde probleem.
Of je moet Ziggo nemen, die werkt via een eigen kabel.

audb
door audb Jan 16, 2019 om 13:31
1668 Antwoorden / 5 Vragen

In nieuwbouw is dat niet meer het geval en in sommige gemeenten zit er al een glasvezel aansluiting in de woning.

panter22
door panter22 Jan 16, 2019 om 15:50
6599 Antwoorden / Vragen

Als je glasvezel hebt, dan is er geen dsl meer beschikbaar.

aurora1
door aurora1 - Jan 14, 2019 om 13:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

In NL ?
Ongestraft?
Wat voor straf had u dan in gedachten?
Apart dat u zelf in huis niet eerst e.e.a. gecheckt heeft voordat u zomaar iets ging bestellen dat " ergens" aangesloten moet worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 14, 2019 om 13:25
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Anders dan @PANTHER22 stelt, ik had dat idee ook ooit maar het blijkt dan niet iedereen een (oude) KPN telefoonaansluiting heeft.
Maar het niet hebben van zo'n aansluiting, of een kabel tot de meterkast, is wel heel uitzonderlijk.
(Ik ga er van uit dat Yuofone via het KPN net werkt)

Ga dus na of er inderdaad geen KPN aansluiting is en als dat inderdaad het geval is heeft u alle reden om de overeenkomst als ontbonden te beschouwen met recht op schadeloostelling en zeken niet dat u vast zou zitten aan een overeenkomst. In dat geval is Youfone in gebreke om hetgeen is overeengekomen te leveren.
Indien inderdaad geen aansluiting zie: https://www.consuwijzer.nl/telecom-post/contracten-voorwaarden/vraag-klacht-aanbieder-telefonie-internet-tv

I
n gebreke blijven niet nakomen overeenkomst: BW art: 6:74

ne
door neodutchio Jan 14, 2019 om 13:36
5149 Antwoorden / 12 Vragen

Youfone wil best leveren en dat kan tot het punt waar het signaal het huis binnen komt. Als de huidige of vorige eigenaar het ISRA punt verwijderd heeft en dit niet doorgegeven heeft aan KPN, dan zit daar het probleem. Dat is dus ook niet de schuld van Youfone en is de overeenkomst rechtsgeldig.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 14, 2019 om 13:53
16845 Antwoorden / 202 Vragen

???? Al er geen aansluitpunt is kan het signaal ook niet binnenkomen en is dat Ts niet te verwijten. Bovendien kan de kabel ook voor de woning niet (meer) aanwezig zijn. Bovendien  heb ik het  in mijn reactie niet over een ESRA punt.

Als de kabel wel tot de woning gaat is er in feite wel een aansluitpunt en kan de aansluiting zeer gemakkelijk worden hersteld door het plaatsen van een telefooncontact (ESRA)
Nu heb ik toevallig een zoon die hetzelfde probleem had en aangewezen bleek te zijn op een kabelaar. KPN zou daar vanaf de straat een nieuwe kabelverbinding moeten maken. De provider die via de kabel zou leveren deed niet moeilijk.

M.b.t. rechtsgeldigheid van overeenkomsten is er ook wetgeving m.b.t. redelijkheid en overmacht en is het in geval van een procedure om naleving te vorderen een rechter die bepaalt. Ik ben wel benieuwd hoe men vanuit de ACM (Consuwijzer) hierop reageert/adviseert.

tijger1
door tijger1 Jan 14, 2019 om 13:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gerrit, het is een Isra punt. En als je de postcodecheck doet, wordt aangegeven of het mogelijk is. Youfone of KPN  komt niet in je huis kijken of dat punt achter het behang of een schrootjeswand zit.

En als je niet weet wat het is, moet je dat vragen.

Een telefoonkabel is niet hetzelfde als bijvoorbeeld de kabel voor Ziggo.

ne
door neodutchio Jan 14, 2019 om 14:11
5149 Antwoorden / 12 Vragen

Een huis heeft wel of geen aansluiting. Elk huis dat een aansluiting heeft is bekend en kan je middels een postcodecheck nakijken. Als uw zoon geen aansluiting heeft en zelfs geen telefoonlijn naar zijn huis, dan kan de postcodecheck dit ook niet aangeven. Tenzij het een nieuwbouwhuis is die nog aangesloten moet worden.

In het geval van TS is er een aansluiting die ongetwijfeld ook weggewerkt zou zijn zoals in alle andere topics die exact hetzelfde zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 14, 2019 om 14:19
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ach ja, was u daarbij? Jammer, maar de ervaring was echt anders. Volgens de wel degelijk uitgevoerde check zou er wel wel een aansluiting zijn maar die er in werkelijkheid dus niet bleek te zijn. KPN stuurde zelfs een medewerker om dit na te gaan en vast te stellen.
(Nieuwbouwhuis die ?).
Waarom deze discussie met mij? Dit is geen discussieform. En herhaald, als er wel een kabel tot de betrokken woning loopt zou die gemakkelijk van een contact kunnen worden voorzien.

tijger1
door tijger1 Jan 14, 2019 om 14:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er een kabel van de vaste telefoon naar een huis loopt, is er binnen een Isra punt. Simpel. Maar vorige bewoners kunnen dat verwijderd of weggewerkt hebben.

En dat is geen probleem wat door KPN of een andere provider die via de telefoonkabel levert opgelost moet worden, maar door jezelf.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 14, 2019 om 14:31
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, leest u wel wat ik schrijf? Ik geef ook aan dat als er een kabel tot de woning loopt en de woning binnenkomt het eenvoudig is om de aansluiting te maken. Zie mijn reactie op @NEODUTCHIO maar maak hier niet alweer een onderlinge discussie van.

ne
door neodutchio Jan 14, 2019 om 16:17
5149 Antwoorden / 12 Vragen

Heremietkreeft, geen enkel bedrijf heeft een wettelijke verplichting om een persoon als klant binnen te halen. Als er geen ISRA punt in een huis is geweest gaat een commercieel bedrijf dit nooit aanleggen zonder de zekerheid dat dit terug verdiend wordt.

tijger1
door tijger1 Jan 14, 2019 om 18:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit Maar dat punt binnen repareren, te voorschijn toveren, en ga maar door komt geeneen bedrijf gratis doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 14, 2019 om 19:07
16845 Antwoorden / 202 Vragen

re edit: kwestie voor provider en/of KPN om daar daar bij te helpen. Hoe dan ook zal er ook een heraansluiting moeten plaatsvinden in een schakelkast - voor zover ik kennis van zaken heb.

ne
door neodutchio Jan 14, 2019 om 22:09
5149 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom zou een provider of KPN daarbij moeten helpen?

ne
door neodutchio - Jan 14, 2019 om 13:34
5149 Antwoorden / 12 Vragen

U bent de zoveelste met deze klacht. U sluit een overeenkomst, zonder te weten of er niet iets aangepast is in uw huis. Ieder woonhuis had gewoon een ISRA punt. Helaas zijn veel hobbiesten aan het klussen gegaan in huis en hebben veelal dit punt weggehaald of achter het behang geplakt. Echter is dit wel het punt waar de ouderwetse telefoonlijn binnenkomt en waar nog steeds mee gewerkt wordt.
Als dit punt niet door de eigenaar (KPN in dit geval) gedaan wordt, of niet doorgegeven wordt, dan weten zij dus niet dat het punt niet meer aanwezig is. Dus bij een postcodecheck zal altijd zichtbaar blijven dat het punt er nog is. Dat is dus niet de schuld van KPN of Youfone.

Vergelijk het met het afsluiten van een tankpas terwijl u geen auto hebt. U gaat zelf de overeenkomst aan zonder na te gaan of het mogelijk is.

Het herroepingsrecht gaat in vanaf het moment van afsluiten. Dus niet als alles geleverd is. Bij diensten is het ook niet zo dat u er eerst gebruik van mag gaan maken. Datbis geen oplichting, maar gewoon de wet. Als iedereen ergens een abonnement aan gaat en na 14 dagen weer gaat herroepen kan je dus altijd gratis internet hebben. Plus de kosten die bedrijven moeten maken om alles op te sturen en weer terug te halen.

In het kort: u bent een overeenkomst aangegaan die niet mogelijk is. De fout ligt niet bij KPN of Youfone, maar bij diegene die het ISRa punt verwijderd heeft. Coulance is nog altijd een gunst en geen recht. U hebt dus nergens recht op.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 14, 2019 om 14:35
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@NEODUTCHIO, kijk ook even naar de verwijzingen die @MARITA5 geeft, zeker de laatste!

tijger1
door tijger1 - Jan 14, 2019 om 13:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou dat Israpunt dan maar opzoeken. Woont u in een flat of een rijtje gelijke huizen, vraag dan even bij de buren waar die aansluiting zit.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 14, 2019 om 14:37
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@T1 Aandacht, graag, voor de gelijktijdige verwijzing met uw reactie (13:55) door @MARITA5

gerbera
door gerbera - Jan 14, 2019 om 14:18
7364 Antwoorden / 14 Vragen

De provider heeft een leverplicht en had kunnen (moeten) controleren of er op uw adres geleverd kan worden. Als dat niet is gebeurd lees dan de 2e link van @marita5,wordt u het een en ander duidelijk. Is dit wel gebeurd dan moet er een ISRA (telefoonaansluiting) aanwezig zijn. Eventueel kunt u het ook zelf controleren door een postcodecheck uit te voeren bv. op de KPN site. Kan er niet geleverd worden is er geen ISRA punt aanwezig en is youfone in feite in gebreke gebleven.

ne
door neodutchio Jan 14, 2019 om 16:15
5149 Antwoorden / 12 Vragen

Een provider komt niet thuis kijken achter welk behang de ISRA zit. Als KPN aangeeft dat er altijd een aansluitpunt geweest is, dan mag de provider daar van uit gaan.

gerbera
door gerbera Jan 14, 2019 om 16:24
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Wel eens van meting gehoord? Daar hoeft de provider niet voor thuis te komen en als die dmv de meting kan zien dat er geleverd kan worden is er een ISRA punt. En waar staat dat KPN aangeeft dat er een aansluitpunt is? Als die er is kan zelfs de snelheid gemeten worden.

ne
door neodutchio Jan 14, 2019 om 16:37
5149 Antwoorden / 12 Vragen

Je kan geen overeenkomst sluiten zonder postcodecheck. Er moet dus gewoon een ISRA punt zijn.

gerbera
door gerbera Jan 14, 2019 om 21:38
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Dan is die check blijkbaar gedaan en moet de TS maar ff op zoek.

dat je youfone kunt nemen, ze zelf verantwoordelijk bent om een zogenaam ISRA punt te checken.

En dat is dus kolder, blijkt dan dat je bij youfoon wel een abbo kunt afsluiten zonder check

ne
door neodutchio Jan 14, 2019 om 22:14
5149 Antwoorden / 12 Vragen

Als ik wil kijken naar de mogelijkheden bij Youfone moet ik eerst een postcodecheck doen. Dat je je ISRA punt moet checken kan best, als bewoner moet je weten waar die zit en waar de aansluiting/modem zou komen.

tijger1
door tijger1 - Jan 14, 2019 om 14:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit

Hebt u zelf die laatste link van Marita wel gelezen? Zes jaar oud. En als KPN iets moet komen repareren moet je een vast budget abonnement nemen. Compleet logisch. Zij gaan niet repareren, zodat je voordelig bij Youfone een abonnement af kunt sluiten.

ne
door neodutchio - Jan 14, 2019 om 15:18
5149 Antwoorden / 12 Vragen

Best leuk dat hier geroepen wordt dat een provider moet voorzien in de behoefte van de klant, maar helaas is het niet zo makkelijk. Als er nooit een ISRA aansluiting is geweest, zal middels een postcodecheck er nooit een abonnement afgenomen kunnen worden. Natuurlijk kan je geen overeenkomst afsluiten als je geen bekabeling hebt liggen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 14, 2019 om 16:22
16845 Antwoorden / 202 Vragen

U gelooft dus andermans ervaringen niet. Helder.

ne
door neodutchio Jan 14, 2019 om 16:31
5149 Antwoorden / 12 Vragen

Een commercieel bedrijf heeft geen wettelijke plicht om iets als klant aan te nemen. U kan mij inderdaad niet wijsmaken dat KPN een telefoonlijn heeft aangelegd zonder daarvoor betaald te worden. Een ouderwetse lijn wordt echt niet zomaar meer aangelegd. Een aangezien u spreekt over kabel, dat is was anders.

ro
door ron503 - Jan 14, 2019 om 15:59
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De bedenktijd gaat in na het afsluiten van in dit geval een dienst en pas als de bedenktijd voorbij is wordt de lijn actief gemaakt en de apparatuur die nodig is om de dienst te mogelijk te maken naar uw adres verzonden. Uit de gegevens van KPN blijkt dat er een telefoonaansluiting op uw adres aanwezig is maar waar in de woning is enkel door u als de bewoner vast te stellen. Wat vaak gebeurd is dat de telefoonlijn niet meer gebruikt wordt omdat er bijvoorbeeld kabel tv en internet gebruikt wordt en bij de volgende keer behangen van de muren het behang over het ISRA punt geplakt wordt en het kastje niet meer wordt teruggeplaatst. In rijtjes woningen en flatwoningen komt de telefoonlijn op hetzelfde punt binnen en er zal vast nog wel een buur te vinden zijn die weet waar de telefoonlijn de woning binnenkomt.

koekeloer
door koekeloer - Jan 16, 2019 om 13:19
562 Antwoorden / 18 Vragen

Ik woon sinds kort in een nieuwbouw huurappartement. In mijn meterkast zit zowel een Ziggo kabelaansluiting als een glasvezel aanzluiting. Maar geen ouderwetse telefoonaansluiting (ISRA)..

panter22
door panter22 Jan 16, 2019 om 15:48
6599 Antwoorden / Vragen

Daar heb je toch genoeg aan.

koekeloer
door koekeloer Jan 18, 2019 om 13:07
562 Antwoorden / 18 Vragen

Dat klopt. Ik geef alleen maar aan dat er dus niet overal standaard een ISRA punt wordt opgeleverd.

audb
door audb - Jan 16, 2019 om 13:30
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als er geen ISRA punt in uw woning aanwezig is dan had Youfone dat moeten kunnen weten.

KPN heeft namelijk een lijst beschikbaar waar op staat vermeld of er een aansluiting op uw aders aanwezig is of niet.

Maar u kan wel een aansluiting krijgen alleen zal daar (behoorlijke)0 kosten aanverbonden zijn.*

Overigens is het wel dat sinds een paar jaar geen vaste telefoonlijnen meer aangelegd worden in nieuwbouw woningen.

maar als ik u was zou ik aan Youfone eens vragen of ze niet gecontrolleerd hebben of er een aansluiting mogelijk was op ow adres.
* Hier aan te vragen : https://www.mijnaansluiting.nl/

mo
door mof - Jan 16, 2019 om 15:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft het isra punt niet gecheckt. Daarvoor had u 14 dagen de tijd.