Youfone
Wat kan ik nog doen? heeft iemand tips?
Het verhaal in het kort:
Nat het afsluiten van internet + tv kregen we 14 dagen bedenk tijd en ze stuurde het pakket pas 20 dagen later op. We constateerde later dat de aansluiting er niet is en ja de 14 dagen waren over. Hun website geeft aan dat de aansluting wel mogelijk is.
Nu moeten we heel het jaar betalen voor een dienst die we niet af kunnen nemen en nog een andere provider erbij nemen! Voor mij klinkt dit als oplichting. Helaas is het blijkbaar zo dat ook al geeft de website aan dat je youfone kunt nemen, ze zelf verantwoordelijk bent om een zogenaam ISRA punt te checken. Inderdaad staat in de kleine letters dat je daarvoor zelf verantwoordelijk bent. Helaas hebben wij er geen verstand van en zou ik niet weten wat dat is, maar je bent wel verantwoordelijk ervoor.
Na gebeld te hebben met youfone zeggen ze (wel op een heel vriendelijke manier): je hebt dikke vette pech! 0 sympathie en kei hard blijven ze vast houden aan het contract!
Jammer dat dit kan gebeuren in NL. En het kan gewoon nog steeds ongestraft!
Is er een mogelijkheid dat wij iets kunnen doen om onder dat contract uit te kunnen komen?
Een Israpunt heb je toch allemaal in de meterkast.
Heb je DSL besteld dan werkt het modem als je de stekker in de vaste telefoonaansluiting stopt.
Als je een andere provider neemt die via de telefoonlijn werkt, heb je hetzelfde probleem.
Of je moet Ziggo nemen, die werkt via een eigen kabel.
In nieuwbouw is dat niet meer het geval en in sommige gemeenten zit er al een glasvezel aansluiting in de woning.
Als je glasvezel hebt, dan is er geen dsl meer beschikbaar.
In NL ?
Ongestraft?
Wat voor straf had u dan in gedachten?
Apart dat u zelf in huis niet eerst e.e.a. gecheckt heeft voordat u zomaar iets ging bestellen dat " ergens" aangesloten moet worden.
Anders dan @PANTHER22 stelt, ik had dat idee ook ooit maar het blijkt dan niet iedereen een (oude) KPN telefoonaansluiting heeft.
Maar het niet hebben van zo'n aansluiting, of een kabel tot de meterkast, is wel heel uitzonderlijk.
(Ik ga er van uit dat Yuofone via het KPN net werkt)
Ga dus na of er inderdaad geen KPN aansluiting is en als dat inderdaad het geval is heeft u alle reden om de overeenkomst als ontbonden te beschouwen met recht op schadeloostelling en zeken niet dat u vast zou zitten aan een overeenkomst. In dat geval is Youfone in gebreke om hetgeen is overeengekomen te leveren.
Indien inderdaad geen aansluiting zie: https://www.consuwijzer.nl/telecom-post/contracten-voorwaarden/vraag-klacht-aanbieder-telefonie-internet-tv
In gebreke blijven niet nakomen overeenkomst: BW art: 6:74
Youfone wil best leveren en dat kan tot het punt waar het signaal het huis binnen komt. Als de huidige of vorige eigenaar het ISRA punt verwijderd heeft en dit niet doorgegeven heeft aan KPN, dan zit daar het probleem. Dat is dus ook niet de schuld van Youfone en is de overeenkomst rechtsgeldig.
???? Al er geen aansluitpunt is kan het signaal ook niet binnenkomen en is dat Ts niet te verwijten. Bovendien kan de kabel ook voor de woning niet (meer) aanwezig zijn. Bovendien heb ik het in mijn reactie niet over een ESRA punt.
Als de kabel wel tot de woning gaat is er in feite wel een aansluitpunt en kan de aansluiting zeer gemakkelijk worden hersteld door het plaatsen van een telefooncontact (ESRA)
Nu heb ik toevallig een zoon die hetzelfde probleem had en aangewezen bleek te zijn op een kabelaar. KPN zou daar vanaf de straat een nieuwe kabelverbinding moeten maken. De provider die via de kabel zou leveren deed niet moeilijk.
M.b.t. rechtsgeldigheid van overeenkomsten is er ook wetgeving m.b.t. redelijkheid en overmacht en is het in geval van een procedure om naleving te vorderen een rechter die bepaalt. Ik ben wel benieuwd hoe men vanuit de ACM (Consuwijzer) hierop reageert/adviseert.
Gerrit, het is een Isra punt. En als je de postcodecheck doet, wordt aangegeven of het mogelijk is. Youfone of KPN komt niet in je huis kijken of dat punt achter het behang of een schrootjeswand zit.
En als je niet weet wat het is, moet je dat vragen.
Een telefoonkabel is niet hetzelfde als bijvoorbeeld de kabel voor Ziggo.
Een huis heeft wel of geen aansluiting. Elk huis dat een aansluiting heeft is bekend en kan je middels een postcodecheck nakijken. Als uw zoon geen aansluiting heeft en zelfs geen telefoonlijn naar zijn huis, dan kan de postcodecheck dit ook niet aangeven. Tenzij het een nieuwbouwhuis is die nog aangesloten moet worden.
In het geval van TS is er een aansluiting die ongetwijfeld ook weggewerkt zou zijn zoals in alle andere topics die exact hetzelfde zijn.
Ach ja, was u daarbij? Jammer, maar de ervaring was echt anders. Volgens de wel degelijk uitgevoerde check zou er wel wel een aansluiting zijn maar die er in werkelijkheid dus niet bleek te zijn. KPN stuurde zelfs een medewerker om dit na te gaan en vast te stellen.
(Nieuwbouwhuis die ?).
Waarom deze discussie met mij? Dit is geen discussieform. En herhaald, als er wel een kabel tot de betrokken woning loopt zou die gemakkelijk van een contact kunnen worden voorzien.
Als er een kabel van de vaste telefoon naar een huis loopt, is er binnen een Isra punt. Simpel. Maar vorige bewoners kunnen dat verwijderd of weggewerkt hebben.
En dat is geen probleem wat door KPN of een andere provider die via de telefoonkabel levert opgelost moet worden, maar door jezelf.
@TIJGER1, leest u wel wat ik schrijf? Ik geef ook aan dat als er een kabel tot de woning loopt en de woning binnenkomt het eenvoudig is om de aansluiting te maken. Zie mijn reactie op @NEODUTCHIO maar maak hier niet alweer een onderlinge discussie van.
Heremietkreeft, geen enkel bedrijf heeft een wettelijke verplichting om een persoon als klant binnen te halen. Als er geen ISRA punt in een huis is geweest gaat een commercieel bedrijf dit nooit aanleggen zonder de zekerheid dat dit terug verdiend wordt.
@gerrit Maar dat punt binnen repareren, te voorschijn toveren, en ga maar door komt geeneen bedrijf gratis doen.
re edit: kwestie voor provider en/of KPN om daar daar bij te helpen. Hoe dan ook zal er ook een heraansluiting moeten plaatsvinden in een schakelkast - voor zover ik kennis van zaken heb.
Waarom zou een provider of KPN daarbij moeten helpen?
U bent de zoveelste met deze klacht. U sluit een overeenkomst, zonder te weten of er niet iets aangepast is in uw huis. Ieder woonhuis had gewoon een ISRA punt. Helaas zijn veel hobbiesten aan het klussen gegaan in huis en hebben veelal dit punt weggehaald of achter het behang geplakt. Echter is dit wel het punt waar de ouderwetse telefoonlijn binnenkomt en waar nog steeds mee gewerkt wordt.
Als dit punt niet door de eigenaar (KPN in dit geval) gedaan wordt, of niet doorgegeven wordt, dan weten zij dus niet dat het punt niet meer aanwezig is. Dus bij een postcodecheck zal altijd zichtbaar blijven dat het punt er nog is. Dat is dus niet de schuld van KPN of Youfone.
Vergelijk het met het afsluiten van een tankpas terwijl u geen auto hebt. U gaat zelf de overeenkomst aan zonder na te gaan of het mogelijk is.
Het herroepingsrecht gaat in vanaf het moment van afsluiten. Dus niet als alles geleverd is. Bij diensten is het ook niet zo dat u er eerst gebruik van mag gaan maken. Datbis geen oplichting, maar gewoon de wet. Als iedereen ergens een abonnement aan gaat en na 14 dagen weer gaat herroepen kan je dus altijd gratis internet hebben. Plus de kosten die bedrijven moeten maken om alles op te sturen en weer terug te halen.
In het kort: u bent een overeenkomst aangegaan die niet mogelijk is. De fout ligt niet bij KPN of Youfone, maar bij diegene die het ISRa punt verwijderd heeft. Coulance is nog altijd een gunst en geen recht. U hebt dus nergens recht op.
@NEODUTCHIO, kijk ook even naar de verwijzingen die @MARITA5 geeft, zeker de laatste!
Hallo jeroen 81 ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .
https://www.consumentenbond.nl/alles-in-1/ik-heb-geen-aansluitpunt-voor-kabel-of-dsl-wat-nu
https://electronica.infonu.nl/telecom/95188-geen-isra-punt-in-huis.html
Ik zou dat Israpunt dan maar opzoeken. Woont u in een flat of een rijtje gelijke huizen, vraag dan even bij de buren waar die aansluiting zit.
@T1 Aandacht, graag, voor de gelijktijdige verwijzing met uw reactie (13:55) door @MARITA5
De provider heeft een leverplicht en had kunnen (moeten) controleren of er op uw adres geleverd kan worden. Als dat niet is gebeurd lees dan de 2e link van @marita5,wordt u het een en ander duidelijk. Is dit wel gebeurd dan moet er een ISRA (telefoonaansluiting) aanwezig zijn. Eventueel kunt u het ook zelf controleren door een postcodecheck uit te voeren bv. op de KPN site. Kan er niet geleverd worden is er geen ISRA punt aanwezig en is youfone in feite in gebreke gebleven.
Een provider komt niet thuis kijken achter welk behang de ISRA zit. Als KPN aangeeft dat er altijd een aansluitpunt geweest is, dan mag de provider daar van uit gaan.
Wel eens van meting gehoord? Daar hoeft de provider niet voor thuis te komen en als die dmv de meting kan zien dat er geleverd kan worden is er een ISRA punt. En waar staat dat KPN aangeeft dat er een aansluitpunt is? Als die er is kan zelfs de snelheid gemeten worden.
Je kan geen overeenkomst sluiten zonder postcodecheck. Er moet dus gewoon een ISRA punt zijn.
Dan is die check blijkbaar gedaan en moet de TS maar ff op zoek.
dat je youfone kunt nemen, ze zelf verantwoordelijk bent om een zogenaam ISRA punt te checken.
En dat is dus kolder, blijkt dan dat je bij youfoon wel een abbo kunt afsluiten zonder check
Als ik wil kijken naar de mogelijkheden bij Youfone moet ik eerst een postcodecheck doen. Dat je je ISRA punt moet checken kan best, als bewoner moet je weten waar die zit en waar de aansluiting/modem zou komen.
@gerrit
Hebt u zelf die laatste link van Marita wel gelezen? Zes jaar oud. En als KPN iets moet komen repareren moet je een vast budget abonnement nemen. Compleet logisch. Zij gaan niet repareren, zodat je voordelig bij Youfone een abonnement af kunt sluiten.
Best leuk dat hier geroepen wordt dat een provider moet voorzien in de behoefte van de klant, maar helaas is het niet zo makkelijk. Als er nooit een ISRA aansluiting is geweest, zal middels een postcodecheck er nooit een abonnement afgenomen kunnen worden. Natuurlijk kan je geen overeenkomst afsluiten als je geen bekabeling hebt liggen.
U gelooft dus andermans ervaringen niet. Helder.
Een commercieel bedrijf heeft geen wettelijke plicht om iets als klant aan te nemen. U kan mij inderdaad niet wijsmaken dat KPN een telefoonlijn heeft aangelegd zonder daarvoor betaald te worden. Een ouderwetse lijn wordt echt niet zomaar meer aangelegd. Een aangezien u spreekt over kabel, dat is was anders.
De bedenktijd gaat in na het afsluiten van in dit geval een dienst en pas als de bedenktijd voorbij is wordt de lijn actief gemaakt en de apparatuur die nodig is om de dienst te mogelijk te maken naar uw adres verzonden. Uit de gegevens van KPN blijkt dat er een telefoonaansluiting op uw adres aanwezig is maar waar in de woning is enkel door u als de bewoner vast te stellen. Wat vaak gebeurd is dat de telefoonlijn niet meer gebruikt wordt omdat er bijvoorbeeld kabel tv en internet gebruikt wordt en bij de volgende keer behangen van de muren het behang over het ISRA punt geplakt wordt en het kastje niet meer wordt teruggeplaatst. In rijtjes woningen en flatwoningen komt de telefoonlijn op hetzelfde punt binnen en er zal vast nog wel een buur te vinden zijn die weet waar de telefoonlijn de woning binnenkomt.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Coulance regeling
Coulant betekende oorspronkelijk letterlijk 'vloeiend' en 'gemakkelijk'. Het is afgeleid van het Franse couler 'stromen, vloeien', dat teruggaat op het Latijnse colare 'filtreren, dempen'. Tijdens de laatste uitzending van dit jaar Kwam weer het onderwerp Veelvoorkomende problemen met de distributieriem Als een burger de dupe word door een bedrijf Waar bi ... Lees meer
Zakelijk energiecontract consument
Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.
nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze
...
Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer