de
door deon Jan 8, 2012 om 21:53
Elektronica & tv

Zeep voor vaatwasmachine

Onlangs hadden wij een grote schade aan onze vaatwasmachine van +/- 5 jaar oud (ruim 500 euro). Alle rubbers waren vergaan en moesten vervangen worden. Volgens de monteur een bekend verschijnsel bij mensen die de moderne veelkleurige "pillen" gebruiken. Volgens de monteur is dit een bekend verschijnsel en wordt bij de nascholingscursussen voor monteurs ook regelmatig besproken. Echter zij mogen hier met niemand over praten omdat op deze wasmachinepillen de grootste winst wordt gemaakt.
Hij, de monteur, adviseerde om deze "pillen" nooit meer te gebruiken en gewone zeeppoeder voor vaatwassers te gebruiken. Daarnaast ook glansspoelmiddel en ontkalkingszout. Bij gebruik van de "pillen" zijn deze laatste 2 produkten immers ook niet meer nodig.

Heeft iemand hier wel eens van gehoord ?

Wij hebben ons dure lesje geleerd en willen de veelkleurige pillen niet meer.

30367 45 Rapporteer

brainless
door brainless - Jan 8, 2012 om 22:15
324 Antwoorden / 0 Vragen

Hoezo kom je er pas na 5 jaar achter dat de rubbers zijn vergaan?
Ik gebruik al jaren volledige tabletten en de rubbers zijn nog goed.

Wekelijks haal ik de deurrubber eruit (deze zit alleen geklemd) om hem schoon te maken. Deze is nog steeds in goede conditie.

pauls0
door pauls0 - Jan 8, 2012 om 22:18
149 Antwoorden / 2 Vragen

In vaatwas-pillen zitten zoveel chemische stoffen in, dat het gewoon rotzooi is. In deze pillen zitten stoffen in die de vaat streeploos maken, glazen zijn glans blijven behouden, ect, ect. Echter is het zo slecht voor vaatwasser, en gebruik minder waspoeder of pillen. Je kunt borden, pannen, en glazen voor dat de vaatwasser ingaan goed afspoelen, en u kunt beter wat vaker nieuwe glazen en borden kopen. Dat is altijd nog goedkoper dan reparatie of vervangen van de vaatwasser.

de
door deon - Jan 8, 2012 om 22:25
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=brainless schreef op zondag 8 jan 2012, 22:15]Hoezo kom je er pas na 5 jaar achter dat de rubbers zijn vergaan?
Ik gebruik al jaren volledige tabletten en de rubbers zijn nog goed.

Wekelijks haal ik de deurrubber eruit (deze zit alleen geklemd) om hem schoon te maken. Deze is nog steeds in goede conditie.

Niet alleen de deurrubbers waren kapot maar o.a. ook alle afdichtingsringen etc.
Door lekkage kwamen we erachter dat alle rubbers versleten waren. En een lekker vaatwasser na 5 jaar is wel erg snel.
Dus niet te snel oordelen a.u.b.

vladja
door vladja - Jan 8, 2012 om 22:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Afhankelijk van het merk vaatwasser hoeft een levensduur van langer dan 5 jaar niet zo vanzelfsprekend te zijn.

Wordt de vaatwasser regelmatig gebruikt? Hoeveel keer per week?

Gebruik al jaaaaaren allerlei vaatwastabletten van alle merken (aanbiedingen) en nog nooit last van gehad of dit verhaal gehoord.

Vladja

de
door deon - Jan 8, 2012 om 22:56
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 8 jan 2012, 22:50]Afhankelijk van het merk vaatwasser hoeft een levensduur van langer dan 5 jaar niet zo vanzelfsprekend te zijn.

Wordt de vaatwasser regelmatig gebruikt? Hoeveel keer per week?

Gebruik al jaaaaaren allerlei vaatwastabletten van alle merken (aanbiedingen) en nog nooit last van gehad of dit verhaal gehoord.

Vladja

Dank voor je reactie.

Wij gebruiken de machine dagelijks.
Het was een dure Bosch machine dus een levensduur van 5 jaar lijkt me wat kort. Volgens de monteur zag hij deze problemen, versleten rubbers, regelmatig bij het gebruik van "pillen".
Ook de vele toevoegingen in deze "pillen" baren mij zorgen. Zie de reactie van Paul S.

pauls0
door pauls0 - Jan 8, 2012 om 23:10
149 Antwoorden / 2 Vragen

Ik reinig mijn machine zo nu en dan met natuurazijn. Ik weet niet of het slecht is voor de machine, maar het reinigt oude vet en zeepresten, en eventuele kalkresten. Natuurazijn zijn geen chemische producten, en kost bij elke supermarkt maar een paar centen.

raydep
door raydep - Jan 9, 2012 om 10:59
100 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb nog nooit een dure reparatie gehad aan mijn afwasborstel en ook al niet aan mijn afdruiprek.

er
door ericholland - Jan 9, 2012 om 11:09
2 Antwoorden / 0 Vragen

onzin lijkt mij
gebruik mijn huidige vaatwasser nu al meer dan 12 jaar
en ik gebruik alle soorten verschillende poeder pillen en vloeibare was middel maar alle rubbers zijn nog steeds hoe ze horen te zijn

er
door ericholland - Jan 9, 2012 om 11:11
2 Antwoorden / 0 Vragen

onzin lijkt mij
gebruik mijn vaatwasser nu al meer dan 12 jaar en nog nooit problemen gehad
gebruik alle soorten was middel van poeder to pillen en ook wel eens vloeibaare gel was middel
rubber zien er nog steed goed uit na al die jaren
en doe de vaatwasser bijna NOOIT reinigen

re
door renate07 - Jan 9, 2012 om 11:12
142 Antwoorden / 0 Vragen

Onze Siemens vaatwasmachine is 12,5 jaar oud. Nog nooit defect geweest. Wordt iedere dag (soms wel 2x per dag) gebruikt. Koop vaatwastabletten (alles in 1) van de bekende merken altijd in de aanbieding. Nooit problemen mee. Reinig de machine wel om de paar weken met zo'n speciale vaatwasmachinereiniger van Dreft. Rubbers zijn nog perfect in orde.
grt. Renate

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 9, 2012 om 11:24
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Beste Deon,

Welk merk tabletten gebruikte je?
Ik weet dat rubbers aangetast kunnen worden door verkeerde stoffen.
Ook bij de ooit ingevoerde Loodvrije benzine was dit bij enkele merken het geval.
Maar Bosch, een goed merk of was het grijze import voor andere markten bestemd?

Ik wil eerst het merk weten van de tabletten, en of je een NL talig boekje bij je vaatwasser had.
In enkele Oost Europese landen word nog veel poeders verkocht zoals vroeger.

jo
door jo-an - Jan 9, 2012 om 11:24
11 Antwoorden / 0 Vragen

sinds kort hebben wij een afwasmachine , dus ik heb er weinig verstand van
maar met ,,pillen,, worden er vaatwastabletten bedoeld neem ik aan ???
is er ook losse poeder voor dan ???
groetjes jo-an

grensland
door grensland - Jan 9, 2012 om 11:27
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bij ons is dit er al bij verteld toen wij hem kochten. Wij gebruiken altijd alleen maar poeder en de vaat ziet er prima uit. Ook geen aanslag op de glazen. We hebben hem nu 5 jaar.

mickie
door mickie - Jan 9, 2012 om 11:32
111 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=raydep schreef op maandag 9 jan 2012, 10:59]Ik heb nog nooit een dure reparatie gehad aan mijn afwasborstel en ook al niet aan mijn afdruiprek.

Hier gaat de vraag niet over, het is geen discussie over of je met de hand of met de machine moet afwassen, of wat goedkoper is. U wast uw wasgoed zeker ook nog met een wasbord? En
u gaat wekelijks in een teil met water ipv elke dag douchen onder een heerlijk warme waterstraal?

de
door deon - Jan 9, 2012 om 11:42
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op maandag 9 jan 2012, 11:24]Beste Deon,

Welk merk tabletten gebruikte je?
Ik weet dat rubbers aangetast kunnen worden door verkeerde stoffen.
Ook bij de ooit ingevoerde Loodvrije benzine was dit bij enkele merken het geval.
Maar Bosch, een goed merk of was het grijze import voor andere markten bestemd?

Ik wil eerst het merk weten van de tabletten, en of je een NL talig boekje bij je vaatwasser had.
In enkele Oost Europese landen word nog veel poeders verkocht zoals vroeger.

De machine was geen grijze import en er was een Nederlandstalige handleiding bij.
De tabletten waren van Sun en Dreft.

fo
door foexie - Jan 9, 2012 om 11:42
5 Antwoorden / 1 Vragen

beste allemaal,

een tijdje geleden had ik een probleem met een vrij nieuwe vaatwasser (AEG). Daarvoor kwam een monteur en heeft een onderdeel vervangen; met die monteur had ik een leuk gesprek en toen kwam het ook op de 'all-in-one' vaatwastabletten. Hij beaamde inderdaad dat deze tabletten niet heel goed zijn voor je machine, erg agressief en de samenstelling van deze tabletten zijn voor een 'gemiddelde vaat', dus houden niet echt rekening met hard water of i.d. Volgens hem is het ook sinds de invoering van de tabletten bergafwaarts gegaan met sommig bestek en servies; lelijke vlekken op bestek, vooral de messen en decoratie op servies wordt aangetast. Ik vond het frappant dat een monteur mij dit vertelde en dat dit niet verder bekend was. Volgens hem heeft dat te maken met de samenwerking tussen vaatwasmiddelproducenten en de fabrikanten van de machines..De monteurs zien veel meer klachten sinds de invoering van de tabletten. De tabletten zijn voor het gemak van de consument op de markt gebracht, maar in verhouding erg duur. Beter en ook goedkoper is en blijft los poeder, glansspoelmiddel en onthardingszout. Ik gebruik al vele jaren producten van Sun (behalve het zout) en die bevallen me uitstekend. Soms heeft AH een Sun actie: 2 halen, 1 betalen, toevallig vorige week. Als je dan slim inkoopt wordt het nog goedkoper, dit geldt uiteraard ook voor de tabletten, doe er je voordeel mee.

de
door deon - Jan 9, 2012 om 11:45
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jo-an schreef op maandag 9 jan 2012, 11:24]sinds kort hebben wij een afwasmachine , dus ik heb er weinig verstand van
maar met ,,pillen,, worden er vaatwastabletten bedoeld neem ik aan ???
is er ook losse poeder voor dan ???
groetjes jo-an

De "pillen" zijn inderdaad de vaatwastabletten.
SUN levert poeder, in een blauwe plastic fles/bus.
Hiermee kun je goed doseren en dus zelf bepalen hoeveel zeep je in de machine doet.

pauls0
door pauls0 - Jan 9, 2012 om 11:50
149 Antwoorden / 2 Vragen

Losse waspoeder kun je doseren, zolang niet teveel van gebruikt mag het geen schade geven aan de vaatwasser. Pillen zitten altijd de zelfde dosering in, met van allerlei chemische middelen die het vaat beter moet schoonmaken, minieme restanten blijven achter in de vaatwasser, samen met vocht/water wil nog weleens langzaam materialen gaan aantasten.

Kalk in hard water kan funest zijn voor de machine, maar bij mijn weten komt dat bijna niet voor in Nederland..

donna
door donna - Jan 9, 2012 om 12:07
207 Antwoorden / 43 Vragen

Wij kochten vorig jaar een Bosch vaatwasser, waar het blokje wasmiddel na aanzetten van de machine pas in een mandje valt en dan geleidelijk bij het te wassen serviesgoed terecht komt. Daar kun je geen poeder in gebruiken, dat valt er meteen in en spoelt dan weg. Overigens heb ik in de vorige Bosch altijd blokjes gebruikt en daar hebben we 10 jaar lang geen problemen mee gehad. En nu werkt hij nog steeds bij vrienden die hem overnamen.

ch
door charon - Jan 9, 2012 om 12:18
11 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds 27 jaar heb ik een vaatwasser. Nu mijn tweede. Gebruik altijd vaatwaspoeder. Je kunt vaatwaspoeder nauwkeuriger doseren. Ik gebruik ongeveer 60 % van de aangegeven hoeveelheid. Spoelglansmiddel en onthardingszout wordt toegevoegd op basis van de hardheid van het water. Iemand met dezelfde vaatwasser verbaasde zich over de helderheid van mijn glazen. Jaren geleden kreeg ik al het advies om geen vaatwasblokjes te gebruiken omdat zij agressievere grondstoffen bevatten dan de losse producten. Mijn afwasmachine draait bijna altijd s,nachts en is daarna gesloten tot een uur of tien. De rubbers maak ik zelden schoon. Zou het dan toch niet een fabrieksfoutje kunnen zijn?

sa
door saturnus - Jan 9, 2012 om 12:19
72 Antwoorden / 12 Vragen

Toen ik een jaar geleden een nieuwe SMEG afwasmachine kocht, kreeg ik ook te horen hoe slecht alles-in 1 tabletten zijn. Vooral die pillen in cellofaan. Als je dan afwast op lagere temperatuur, "smelt" dat cellofaan niet helemaal en de restjes doen je apparaat verstoppen. Voor mij dus ook gewoon poeder. Alleen begrijp ik het oorzaak en gevolg van de rubbers niet. Na het gebruik van de afwasmachine (en ook de gewone wasmachine ) laat ik het apparaat altijd op een kier staan. Misschien een ideetje?

mi
door midas - Jan 9, 2012 om 12:53
64 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=paul s schreef op maandag 9 jan 2012, 11:50]Losse waspoeder kun je doseren, zolang niet teveel van gebruikt mag het geen schade geven aan de vaatwasser. Pillen zitten altijd de zelfde dosering in, met van allerlei chemische middelen die het vaat beter moet schoonmaken, minieme restanten blijven achter in de vaatwasser, samen met vocht/water wil nog weleens langzaam materialen gaan aantasten.

Kalk in hard water kan funest zijn voor de machine, maar bij mijn weten komt dat bijna niet voor in Nederland..

Nattigheid in regen is ook niet leuk.

Wat de vaatwastabletten betreft: Wij gebruiken onze Miele vaatwasser al sinds 1998 en al minstens 10 jaar 2x per week met alles-in-1 vaatwastabletten van Sun of Dreft. Geen enkel probleem. De stelling dat er meer chemische troep in vaatwastablketten zit dan in los vaatwaspoeder en glansspoelmiddel lijkt me twijfelachtig. Als je zeker wil weten of tabletten schadelijk(er) zijn voor de machine kun je het de machinefabrikant en de afwasmiddelenfabrikant gewoon vragen dunkt me.

ja
door jannigje_1 - Jan 9, 2012 om 13:06
17 Antwoorden / 5 Vragen

mijn vaatwasser is al bijna 10 jaar oud nog nooit wat aan geweest ik doe iedere drie maanden als mijn vaatwasser leeg is n flesje van finish op zijn kop er in zetten dan aan zetten op groot propgram dan reinigt hij heel het machine en ruikt hij weer lekker fris

raydep
door raydep - Jan 9, 2012 om 13:20
100 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mickie schreef op maandag 9 jan 2012, 11:32][quote=raydep schreef op maandag 9 jan 2012, 10:59]Ik heb nog nooit een dure reparatie gehad aan mijn afwasborstel en ook al niet aan mijn afdruiprek.

Hier gaat de vraag niet over, het is geen discussie over of je met de hand of met de machine moet afwassen, of wat goedkoper is. U wast uw wasgoed zeker ook nog met een wasbord? En
u gaat wekelijks in een teil met water ipv elke dag douchen onder een heerlijk warme waterstraal?

Een aardigheidje mijnheer Sonneberg.

tienvliet
door tienvliet - Jan 9, 2012 om 13:28
72 Antwoorden / 3 Vragen

H.w.s. kan het ook een slechte serie rubbers zijn geweest, heb zelf eens een geiser gekocht waar na 1 jaar het waterhuis ging lekken. Dit is de drie jaren daarna hetzelfde geweest, steeds lek. De derde keer is het waterhuis 11 jaar dicht gebleven. Ra ra hoe kan dit. Kan enkel m.i. door een slechte serie welke kost wat kost toch opgemaakt moet worden. Gelukkig ging dit steeds onder fabrieksgarantie. Mogelijk dat hier ook iets dergelijks gaande is. Een machine van omschreven kaliber hoort na deze periode nog lang niet aan de wilgen te hangen.

ba
door bassie16 - Jan 9, 2012 om 14:03
43 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mickie schreef op maandag 9 jan 2012, 11:32][quote=raydep schreef op maandag 9 jan 2012, 10:59]Ik heb nog nooit een dure reparatie gehad aan mijn afwasborstel en ook al niet aan mijn afdruiprek.

Hier gaat de vraag niet over, het is geen discussie over of je met de hand of met de machine moet afwassen, of wat goedkoper is. U wast uw wasgoed zeker ook nog met een wasbord? En
u gaat wekelijks in een teil met water ipv elke dag douchen onder een heerlijk warme waterstraal?
Waar slaat dit nou weer op.........

jo
door jo-an - Jan 9, 2012 om 14:14
11 Antwoorden / 0 Vragen

misschien een domme vraag , maar waar gaat de losse poeder nou in ??
ik heb maar 1 vakje naar wat ik dacht voor zo,n tablet !
ook raar dat ze in de winkel mij daar niets over hebben verteld !!??

de
door deon - Jan 9, 2012 om 14:18
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jo-an schreef op maandag 9 jan 2012, 14:14]misschien een domme vraag , maar waar gaat de losse poeder nou in ??
ik heb maar 1 vakje naar wat ik dacht voor zo,n tablet !
ook raar dat ze in de winkel mij daar niets over hebben verteld !!??

De zeeppoeder gaat in hetzelfde bakje als waar zo'n tablet ingaat.
Dit bakje zit meestal in de deur met een afsluitbaar klepje.
Succes.

ba
door bassie16 - Jan 9, 2012 om 14:19
43 Antwoorden / 1 Vragen

@jo-an

De losse poeder kun je gewoon in datzelfde vakje doen.

pk49
door pk49 - Jan 9, 2012 om 14:21
243 Antwoorden / 2 Vragen

ik gebruik ook afwastabletten van de Lidl-de goedkoopste,volgens mij-maar na enig experimenteren kwam ik erachter dat de was net zo schoon werd met een halve tablet dan een hele.Zelf met een nog kleiner stuk werd de was schoon.
Bovendien is de inhoud van zo'n tablet behoorlijk agressief,zo agressief dat ik mijn frietpan met een opgeloste tablet kan schoonmaken.Zelfs de keiharde olieresidu wordt zachter.Ook maak ik de rubbers elke week schoon,puur uit hygienische oogpunt,want achter deze rubbers zit erg veel viezigheid.Maar zachte of beschadigde rubbers heb ik nooit meegemaakt.

ge
door geeta21 - Jan 9, 2012 om 14:26
69 Antwoorden / 30 Vragen

Ik heb een bosch vaatwasser van13-04-1977
Hij draai zeker 4x perweek. Sinds er vaatwasblokjes zijn gebruik ik ze al.UNA blokjes van de ALD! Aan de rubbers mankeert niets! Zelf ben ik 40 jaar witgoed monteur geweest en op elke cursus(miele,aeg bosch frigidaire enz. werd ons op het hart gedrukt nooit een uitspraak tegen een klant te doen over afwasmidelen of blokjes omdat je een proces aan je broek kunt krijgen omdat je met bewijzen moet komen!Dat kan heel duur worden voor de monteur!
succes : geeta21

fiets23
door fiets23 - Jan 9, 2012 om 14:32
4 Antwoorden / 2 Vragen

Onze Bosch afwasmachine bewijst ons alweer bijna 13 jaar trouwe dienst. Geen last van beschadigde rubbers. Wel ontkalk ik de afwasmachine ieder 3 maanden met een speciaal zakje bij de Aldi gekocht. Wij zijn begonnen met afwaspoeder, glans en zout allemaal los en sinds een jaar of 8 zijn we overgestapt op vaatwastabletten. Ik heb nooit de dure merken gebruikt, altijd Aldi en nu de laatste jaren van Lidl.

ni
door nikkee - Jan 9, 2012 om 14:42
25 Antwoorden / 6 Vragen

Wij hebben vorig jaar voor het eerst een vaatwasser gekocht en in de keukenleverancier zei dat we beter een half blokje er in konden doen en het gebruikelijke zout en glansspoelmiddel. Beter voor je portemonnee, beter voor de vaatwasser en milieu en toch een schone vaat. Een zeepfabrikant verkoopt graag veel zeep, die wil natuurlijk winst maken! En het bevalt ons prima, de AH blokjes gaan hier doormidden!

li
door lizmol - Jan 9, 2012 om 15:23
61 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vermoed dan toch dat de rubbers van infrieure kwaliteit zijn geweest, wij hebben in 40 jaar onze 4e vaatwasser, nog nooit problemen met de rubbers gehad, gebruikte vroeger altijd poeder, nu tabletten en doe zelf zout en glans er bij.

littlemissg
door littlemissg - Jan 9, 2012 om 15:29
44 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=raydep schreef op maandag 9 jan 2012, 10:59]Ik heb nog nooit een dure reparatie gehad aan mijn afwasborstel en ook al niet aan mijn afdruiprek.

hahahaha humor...ik heb er ook geen last van :-D oh da mag je zeker nie zeggen hier :-/

raydep
door raydep - Jan 9, 2012 om 15:32
100 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=littlemissg schreef op maandag 9 jan 2012, 15:29][quote=raydep schreef op maandag 9 jan 2012, 10:59]Ik heb nog nooit een dure reparatie gehad aan mijn afwasborstel en ook al niet aan mijn afdruiprek.

hahahaha humor...ik heb er ook geen last van :-D oh da mag je zeker nie zeggen hier :-/

Jawel, vanaf 2 sterren mag dat.

co
door colour1939 - Jan 9, 2012 om 16:20
21 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=mickie schreef op maandag 9 jan 2012, 11:32][quote=raydep schreef op maandag 9 jan 2012, 10:59]Ik heb nog nooit een dure reparatie gehad aan mijn afwasborstel en ook al niet aan mijn afdruiprek.

Hier gaat de vraag niet over, het is geen discussie over of je met de hand of met de machine moet afwassen, of wat goedkoper is. U wast uw wasgoed zeker ook nog met een wasbord? En
u gaat wekelijks in een teil met water ipv elke dag douchen onder een heerlijk warme waterstraal?

Jammer Raydep, humorloze mickie ziet de grap niet van jouw opmerking.

de
door deon - Jan 9, 2012 om 16:37
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=lizmol schreef op maandag 9 jan 2012, 15:23]Ik vermoed dan toch dat de rubbers van infrieure kwaliteit zijn geweest, wij hebben in 40 jaar onze 4e vaatwasser, nog nooit problemen met de rubbers gehad, gebruikte vroeger altijd poeder, nu tabletten en doe zelf zout en glans er bij.

Waarom doe jer er zout en glansspoelmiddel bij ? Dit zit allemaal al in de "pillen".
Dit is dubbelop en jammer van het geld.

de
door deon - Jan 9, 2012 om 16:39
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=colour1939 schreef op maandag 9 jan 2012, 16:20][quote=mickie schreef op maandag 9 jan 2012, 11:32][quote=raydep schreef op maandag 9 jan 2012, 10:59]Ik heb nog nooit een dure reparatie gehad aan mijn afwasborstel en ook al niet aan mijn afdruiprek.

Hier gaat de vraag niet over, het is geen discussie over of je met de hand of met de machine moet afwassen, of wat goedkoper is. U wast uw wasgoed zeker ook nog met een wasbord? En
u gaat wekelijks in een teil met water ipv elke dag douchen onder een heerlijk warme waterstraal?

Jammer Raydep, humorloze mickie ziet de grap niet van jouw opmerking.

Wordt het onderwerp weer gekaapt door flauwkul ?

ro
door roosje.ehv - Jan 9, 2012 om 16:56
12 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb sinds vorig jaar een nieuw afwasmachine. Op deze machine zit zelfs een knop die ik moet indrukken als ik de vaat doe met tabletten. Wat ik hier lees is dat mensen spoelglans en zout gebruiken, samen met de tabletten. Dit is eigenlijk niet nodig omdat het al in de tabletten zit. Toen ik deze machine kocht bleef ik strepen houden op mijn bestek (is een Siemens, dus geen merkloos apparaat). Ik kreeg toen het advies om te gaan wassen met poeder. Sindsdien geen problemen meer.
Jammer alleen dat het poeder tegenwoordig niet overal meer te koop is. Zo'n kan lijkt duur, maar uiteindelijk kost het zo rond de 1,50 per maand bij mij en ik gebruik mijn afwasmachine ca. 5x per week. Voor mij in ieder geval GEEN vaatwastabletten meer.

ra
door rana51 - Jan 9, 2012 om 17:35
5 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Deon.
Ik weet niet wat er allemaal gezegd wordt maar,heb een miele gehad en die was 19 jaar oud door de verhuizing moest ik hem laten staan.toch deed die het nog steeds1x wat moeten vervangen iets van 7 euries.Je moet je rubbers wel altijd schoonhouden wat ik dan ook regelmatig doe en ontvetter 1x in de mand die spoelt alles schoon.natuurlijk is het zo alle waar naar zijn geld en de meeste huishoudelijke producten staat nog maar een levens duur van 5 jaar voor.
Kwaliteit is niet meer wat het vroeger was. met dit antwoord kan je niet veel maaar wat die monteur zegt daar geloof ik ggeen snars van informeer eens bij andere bedrijven(monteurs) heel jammer voor je al die kosten

fr
door francien55 - Jan 9, 2012 om 19:44
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik al 16 jaar mijn smalle Bosch gemiddeld om de dag. Al die jaren gebruik ik de spotgoedkope tabletten van de Aldi. Nog nooit heb ik een vleugje grijze waas op mijn glazen gehad en nog nooit heb ik de rubbers hoeven te vervangen. Ik gebruik geen zout of spoelglans. Ik heb totaal geen klachten en adviseer ieder de Alditabletten.

ma
door malhy2 - Jan 10, 2012 om 05:33
309 Antwoorden / 13 Vragen

Wij hebben ook een bosch die is aangeschaft in 1993 en nu dus 18 jaar staat te draaien.
2 maanden geleden het verwarmingselement vervangen en de korf onderin is een keer vernieuwd.
na ongeveer 10 jaar deed de glansspoel het niet meer en sindsdien gebruiken we de all in one's zoals hierboven reeds gezegd een oude machine maar doet het nog goed.

Gr Ed

ti
door tinyfaber - Jan 10, 2012 om 18:20
5 Antwoorden / 0 Vragen

Onze Whirlpool afwasmachine is 20 jaar oud en wordt ca. 4 x per week gebruikt.
Ik gebruik alle soorten pillen en er mankeert niets aan de rubbers.
Gewoon pech denk ik als je al na 5 jaar met verteerde rubbers te maken krijgt.

keesstada
door keesstada - Jan 12, 2012 om 12:10
54 Antwoorden / 6 Vragen

De test van de consumentenbond spreekt niet over deze klacht.
De vraag lijkt me, gezien alle reacties, voldoende beantwoord. Gewoon de goedkoopste tabletten gebruiken. Aldi was destijds het goedkoopst. Wij gebruiken ze nog steeds en de afdichtingen zijn prima! Extra schoonmaken met azijn lijkt me ook niet nodig, want de vaat is ook zeepvrij.