ce
door ceesphaff Jul 8, 2020 om 09:46
Elektronica & tv
Ziggo mediabox xl stroom verbruik en staat altijd aan

goedendag. De mediabox xl word best heel warm en dan draait het ventilatortje, en als je hem in stand by zet dan draait het ventilatortje na 10 uur nog en is de box nog steeds warm. En als je hem helemaal uitzet dat is ie 's morgens koud en zet je hem aan dan gaat gelijk het ventilatortje al weer aan en word hij weer warm en gebruikt dus heel veel onnodige stroom. Voordat wij ziggo hadden hadden we KPN en die heeft een klein boxje en dat word helemaal niet warm. Het was mij al opgevallen dat we sinds we ziggo hebben ongeveer 10 a 15 kwh meer stroom verbruiken als vorig jaar de zelfde maanden.
Daarover heb ik gechat met ziggo en er werd gelijk een nieuwe opgestuurd want dat zou niet mogen. Maar de tweede dus was exact het zelfde en weer gechat dat hij warm en ventilatortje blijft draaien. O, meneer dan sturen we een nieuwe op. Waarop ik heb gevraagd stuur mij een Next want dat is een boxje wat helemaal niet warm word en zonder ventilatortje erin. Waarop mij is gezegd dat kan wel maar dan moet U een duurder abonnement  nemen (€ 89,50) Max.en dan krijg je allerlei zenders erbij maar die hoef ik niet. Ik heb nu een Complete abonnement van € 68,50.  Dus er is de derde box opgestuurd en het zelfde laken en pak.Wie weet of jullie hier iets mee kunnen want er zullen heel veel van die dingen in omloop zijn.groet Cees Phaff

60809 34 Rapporteer

Gr
door Grunn1 - Jul 8, 2020 om 10:00
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Valt weinig aan te doen want de mediabox xl staat al een paar jaar bekend om zijn hoge stroom verbruik. Maarja waar hebben we het over een eurotje of 2 per jaar aan stroom?
En nee Ziggo zal hem zeker niet vervangen voor een next want daarvoor moet je het duurste abonnement hebben.

zw
door zwaardvis Jul 10, 2020 om 10:36
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Bij 56 Watt x 24 x 365 = 490 kWh a 23ct = 112 euro....Toch wat anders dan 2 euro

Ook bij lagere energiestanden is het verbruik nog altijd te vergelijken met een koelvriescombinatie. En dat is belachelijk voor zo'n kastje.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Jul 8, 2020 om 10:11
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Mogelijk kunt u het verbruik in de standbystand beperken, lees hier voor de mogelijkheden.

ce
door ceesphaff Jul 8, 2020 om 11:41
1 Antwoorden / 2 Vragen

Hij staat al op ECO  hoor. Maar ziggo geeft niet toe dat het een stroomslurper is. Oké  ik ga wel naar Kpn .

Gr
door Grunn1 Jul 8, 2020 om 13:26
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als je de specs opvraagt kan je precies zien wat het stroom verbruik is dus wat zou Ziggo moeten toegeven? Had je zelf ook kunnen opzoeken voordat je dit abonnement afsloot. Altijd leuk om de schuld bij een ander te leggen.

Donuts
door Donuts Jul 8, 2020 om 13:28
1203 Antwoorden / 2 Vragen

+10 @Epcot.

ce
door ceesphaff - Jul 8, 2020 om 10:13
1 Antwoorden / 2 Vragen

Rest mij alleen dat ik dan maar afscheid moet nemen van deze club

Gr
door Grunn1 Jul 8, 2020 om 11:05
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als je contract vrij bent kan je dat doen zoniet dan zal je toch de vaste looptijd moeten uitzitten want nee het is geen reden om voortijdig op te zeggen. En zoals al eerder gezegd dat extra stroomgebruik is een paar euro per jaar dus waar heb je het over.

rj
door rjw Jul 10, 2020 om 10:56
3237 Antwoorden / 5 Vragen

Ja, belachelijk dat zij een product leveren volgens jouw contract. Dit is eigenlijk wel de raarste reden om op te stappen die ik de laatste tijd gehoord heb. Je wilt een product dat niet kan volgens je contract, en omdat de andere kant zich aan het contract houdt, stap je op. Koekoek.

tijger1
door tijger1 - Jul 8, 2020 om 10:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En voor de aansluitkosten bij een andere provider kan dat ding jarenlang standby staan. Dus waar is de winst?

ce
door ceesphaff Jul 8, 2020 om 11:43
1 Antwoorden / 2 Vragen

Het gaat om wat service en dat kennen ze niet

ep
door eppos Jul 10, 2020 om 10:19
23 Antwoorden / 0 Vragen

de service van ziggo is goed, het probleem bent u. u is niet tevreden en wilt dingen van ziggo die ze niet kunnen doen.

rj
door rjw Jul 10, 2020 om 10:58
3237 Antwoorden / 5 Vragen

@CEESPHAFF: Wat is er mis met de service. Ze leveren wat je met ze hebt afgesproken. Jij wilt voor hetzelfde geld iets uit een duurder contract. Als je een vrouw was was je een "Karen" geweest....

Als je een auto gaat kopen, zeg een Ford Focus, levert de dealer dan ook een slechte service als hij geen Mondeo levert?

Donuts
door Donuts - Jul 8, 2020 om 10:18
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Die mediabox verbruikt inderdaad veel stroom, de Next verbruikt beduidend minder. De mediabox in de Eco stand zetten, is mogelijk maar dan zit u meestal met een lege zenderlijst en kan er geen programma worden opgenomen.

U kunt alleen uw abonnement kosteloos beëindigen als u contractvrij bent.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 8, 2020 om 10:24
16772 Antwoorden / 202 Vragen

'Bedoelt u afscheid nemen van 'Ziggo'?  Gelet op de reactie m.b.t. dan een duurder abonnement lijkt mij dat niet onzinnig.

De meest eenvoudige oplossing is toch simpelweg de mediabox geheel uitzetten en uithouden gedurende de tijd dat u de box niet benut.

Ik doe dat zelf altijd, nu ook met een mediabox van een andere provider (die wel is waar geen ventilator heeft maar wel ook energie benut) . Het enige is dat opstarten dan een paar minuten duurt. Anders dan dat u zegt kost het opstarten nauwelijks extra energie. Uiteraard vraagt een ventilator die blijft draaien extra energie en de vraag is waarom de mediabox die u heeft een ventilator nodig heeft voor koeling.

me
door mein33 - Jul 8, 2020 om 10:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR CEESPHAFF 8 JUL. 202 Het was mij al opgevallen dat we sinds we ziggo hebben ongeveer 10 a 15 kwh meer stroom verbruiken als vorig jaar de zelfde maanden.

Over hoeveel maanden gaat het dan en in die vergeleken periode elke dag precies hetzelfde stoomverbruik gedrag gehanteerd dan in het vorige jaar !
Ik denk dat niemand een juiste vergelijking op die manier kan maken !

Kpn-ontvanger verbruikt 29 kw/h p. jr.

lo
door lovewinnie - Jul 8, 2020 om 11:09
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is gewoon normaal bij die boxen. Heb er ook een. Is ook echt altijd warm en maakt herrie als alles uit staat. Stoor me er verder niet aan en zo duur is stroom nu ook weer niet.
Zijn wel aan het denken nieuwe kastje aan te schaffen tegen betaling omdat we een 4k tv hebben en beter beeld.
Het is of dit accepteren of bijbetalen. Ook met goedkoop pakket kun je hem krijgen ( wel tv /internet) maar dan moet je eenmalig bijbetalen . Of je wacht even tot ze bij iedereen vervangen worden .
Hij staat hier wel altijd standby en echt nooit helemaal uit . Dit omdat opstart tijd anders eeuw duurt

Heb geen ervaring met KPN. Dus geen vergelijkings materiaal.

ce
door ceesphaff Jul 8, 2020 om 11:47
1 Antwoorden / 2 Vragen

waar kan ik zo 'n net kopen dan?

ce
door ceesphaff Jul 8, 2020 om 11:49
1 Antwoorden / 2 Vragen

next

Donuts
door Donuts Jul 8, 2020 om 11:52
1203 Antwoorden / 2 Vragen

De Next kunt u nergens kopen.

lo
door lovewinnie Jul 8, 2020 om 17:53
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Wij krijgen hem bij Ziggo met eigen bijdrage . Zal zo ff mail zoeken.
Bij duur pakket krijgen we hem gratis maar betaal al z'n 70 euro per maand.

Donuts
door Donuts - Jul 8, 2020 om 11:52
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote: Het gaat om wat service en dat kennen ze niet.

Wat een nonsens! U kunt de Next krijgen als u een duurder abonnement afsluit. Maar dat heeft u er niet voor over. Dan houdt het op.

Gr
door Grunn1 Jul 8, 2020 om 12:43
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En niet te vergeten dat ts ondanks dat er niks mis is met zijn box al een paar keer gratis een nieuwe heeft gekregen. Service ten top.

Ka
door Kassagebruiker - Jul 8, 2020 om 13:29
683 Antwoorden / 5 Vragen

Ik denk dat u meer tip geeft op jaarbasis als dat u uitgeeft aan stroomkosten van de box.
Anderzijds, hang eens een stroomverbruikmeter alleen en uitsluitend aan de xl box. Over 1 week en dan continue laten aanstaan. Als we dat getal keer 52 weken doen komen we niet aan de 10  a 15 Kwh.

ma
door malty Jul 8, 2020 om 13:51
1112 Antwoorden / 1 Vragen

15 kWh per jaar is 288 Wh per week is 41 wh per dag is per uur 1,7 wh.
Dan zou de mediabox xl maar 1,7 W verbruiken, lijkt me niet.

Ka
door Kassagebruiker Jul 8, 2020 om 14:20
683 Antwoorden / 5 Vragen

Meten = weten!

Ka
door Kassagebruiker Jul 8, 2020 om 14:23
683 Antwoorden / 5 Vragen

Info van ziggo:

Stroomverbruik van de Mediabox XL
Hoeveel stroom de Mediabox XL  per uur verbruikt is afhankelijk van je energie-instellingen, of de mediabox aan of in stand-by staat en of de mediabox in stand-by aan het opnemen is. Opnemen in stand-by gebeurt altijd in Hoog. Staat je Mediabox XL  ingesteld op Midden? Dan schakelt de mediabox automatisch naar Hoog zodra er een programma opgenomen moet worden.

Stand-by Hoog (actief)
Maximaal 59 Watt 56 Watt
Stand-by Hoog (passief)
Maximaal 59 Watt 38,3 Watt
Stand-by Midden
Maximaal 59 Watt 27,5 Watt
Stand-by Eco
Maximaal 59 Watt <0,5 Watt

gerbera
door gerbera Jul 8, 2020 om 14:43
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Meten=weten maar dan moet u wel even weten hoeveel uren het apparaat is ingeschakeld, verbruik is 59 wh. Apparaat staat standby op ECO stand verbruik 0,5 wh.
Staat deze 1 week (7 dagen) continu aan dan is het verbruik 9,9 Kw.

bussy02
door bussy02 - Jul 8, 2020 om 14:26
143 Antwoorden / 36 Vragen

Bekend probleem met de XL. Begin vorig jaar werd de XL nog omgeruild voor de Next, maar nu niet meer.
Er zit niets anders op dan de XL op ECO te zetten (duurt alleen iets langer bij het opstarten maar het scheelt stroomkosten).
Het is nu zo bij Zigoo "Take It Or Leave It"
Succes.

bussy02
door bussy02 - Jul 8, 2020 om 14:29
143 Antwoorden / 36 Vragen

Ik heb mijn XL op ECO staan en kan gewoon opnemen en heb geen problemen met de zenderlijst. Wat niet kan is op afstand een programma inplannen als de XL niet aanstaat.
Ik zit in het oude UPC gebied.

ro
door ron503 - Jul 8, 2020 om 18:48
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Dat het ventilatortje bij alle mediaboxen blijft draaien kan aan de plaatsing te wijten zijn want die staat half op het meubel en half op de standaard van de tv. De mediabox haalt vanaf de onderzijde koude lucht binnen en voert warme lucht aan de achterzijde af. Dat kan nu niet want de voorzijde van de mediabox raakt het meubel en de achterzijde kan de warme lucht niet goed afvoeren want die rust op de standaard van de tv. Een mediabox dient met alle voetjes op een vast oppervlak te staan om een goede koeling mogelijk te maken en dat is nu niet het geval. Het is uw keuze om Ziggo vaarwel te zeggen maar de vraag blijft of 10 a 15 Kwh meer op jaarbasis de moeite loont want als u verder qua ontvangst en andere diensten van Ziggo geen problemen heeft dan wordt het zoeken naar een andere provider nog een hele klus.

justmeagain
door justmeagain - Jul 8, 2020 om 23:43
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dus omdat de Ziggo Mediabox xl u een paar euro per jaar aan stroom kost wilt u een Mediabox Next krijgen, dit nadat ze u al 2 keer een nieuwe mediabox hebben gestuurd.
En nu gaat u zeuren over slechte service.
Hoeveel stroom gebruikt het KPN kastje dan? Als dat de helft zou zijn van de mediabox xl kunt u misschien wel 20 eurocent per maand besparen.
[edit redactie vanwege taalgebruik]

De
door DemonEyezNL - Jul 9, 2020 om 05:13
1 Antwoorden / Vragen

Laat ik gelijk met slecht nieuws beginnen, de MediaNext box heeft dus ook een ventilatortjuh.  Op het community forum worden al gevallen gemeld dat ook deze ventilator van dusdanige slechte kwaliteit is dat ie ook begint te piepen, bij sommige zelfs zo luid als een ronddraaiende cd.

Alternatief zou kunnen zijn de nieuwe Android TV app.  Zelfde mogelijkheden en beleving als de Next box.  Na 2 jaar in ontwikkeling is deze variant van de Ziggo Go app nu eeeeindelijk beschikbaar op het Android TV platform (voornamelijk recente Philips en Sony TV vanaf 2016)

br
door brui0929 - Jul 9, 2020 om 06:36
629 Antwoorden / 10 Vragen

Zet de energie op eco dan gebruikt de mediabox minder stroom.

R.P.Harlaar
door R.P.Harlaar - Jul 9, 2020 om 09:42
1 Antwoorden / Vragen

Inderdaad ook last van warm(heet) wordende mediabox XL.ook reeds vervangen.
Bijkomende ast is het dan wegvallen van beeld of mozaïek beeld, van zender wisselen gaat ook trager.

Glitchery
door Glitchery - Jul 9, 2020 om 11:12
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb tv complete, heb gewoon gebeld dat ik de next wilde. Ook mede door de problematiek.  Was een beetje lullen als brugman. Geen probleem. Een dag later in huis en nog steeds maar 64 euro pm

Elly KOPPELMAN
door Elly KOPPELMAN - Jul 10, 2020 om 09:44
1 Antwoorden / Vragen

Bij ons het zelfde.Heel warm en een hoog zoem geluid.Heb er een doekje onder gelegd, maar je blijft het horen.

mo
door mof - Jul 10, 2020 om 10:09
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Andere aanbieder nemen. Ziggo mag zelf bepalen welke box ze u laten gebruiken. U heeft niets te eisen, de box is eigendom van Ziggo.

ja
door jan24 - Jul 10, 2020 om 10:21
109 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb het hier niet zo gauw gelezen. Excuses op voorhand, mocht iemand onderstaande al hebben benoemd.

Maar er zit wel een mogelijk nadeel aan het omruilen van een XL voor een NEXT.
De XL neemt programma's op in de mediabox zelf.
Opnames van de NEXT gaan in de cloud en blijven 1 jaar beschikbaar.
Dat houdt in, mocht u veel programma's hebben opgeslagen op de XL, dan bent u die kwijt.

rj
door rjw - Jul 10, 2020 om 11:02
3237 Antwoorden / 5 Vragen

Wat je kunt doen is een Apple TV of TV met Android TV kopen: Ziggo Go is sinds kort ook beschikbaar op Apple TV en Android TV. Dan heb je een superzuinige oplossing waarvoor je geen duurder abonnement nodig hebt. Maar voor de prijs van zo'n Apple TV of Android TV kan je waarschijnlijk tot je dood de extra elektriciteit van de huidige Samsung box van betalen.

ro
door rooie60 - Jul 10, 2020 om 11:23
14 Antwoorden / 0 Vragen

....Mijn god er zijn wel ergere dingen dan n hete ziggo horizon box ! sorry hoor, kies dan n andere samenstelling qua pakket van ziggo,en die paar € per jaar zullen het hem niet doen lijkt mij.....

Grunnen.
door Grunnen. - Jul 10, 2020 om 11:32
509 Antwoorden / Vragen
hans515
door hans515 - Jul 10, 2020 om 11:54
250 Antwoorden / 117 Vragen

Toen de nieuwe Next uitkwam heb ik die omgeruild gekregen voor de Horizon die ik jaren heb gehad. Zonder voorwaarden ........Vond ik een uitstekende  service van Ziggo!

gossy
door gossy - Jul 10, 2020 om 12:21
35 Antwoorden / 1 Vragen

Gebruik je de mediabox ook om op te nemen.
Anders zou je kunnen overwegen op een CI+ module on de TV te steken.
Ik gebruik deze al aardig wat jaren en bevalt me prima en heb ook zeer mooi beeld
Voordeel is je gebruikt de Afstandsbediening van de TV geen extra box meer dus minder stroom verbruik scheelt weer een HDMI kabel
Kun je ook alles op zien wat je nu ook op je mediabox ziet.
Nadeel is je kan niet opnemen.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ci-plus

reivi22
door reivi22 - Jul 10, 2020 om 12:37
66 Antwoorden / 0 Vragen

In deze box,overigens niet de beste,zit een ECO MODUS.
Deze kun je instellen  in het menu van de box.
De box staat dan zo goed als uit.
Alleen duurt het opstarten uit de "slaapstand" wel wat langer.
De nieuwe Ziggo box heeft wel meerdere voordelen,je kunt opnemen op de cloud,dus je opname  komt op een server te staan.
En verbruikt het kastje,dat overigens  veel kleiner is,nauwelijks  stroom.
De keerzijde is dat je een nieuw abonnement moet afsluiten.

ed
door edver21 - Jul 10, 2020 om 12:51
2 Antwoorden / Vragen

Hier moet ik even op reageren. Opzeggen ? Daar zijn alleen maar verliezers mee. Ik heb voor 12 € meer per maand een iets duurder TV abo genomen en na 12 maanden zeg ik dit duurdere TV abo op. Tevens heb ik weer voor de eerste drie maanden weer een korting gekregen van 30 € per maand.
Ben zo blij dat die Horizon mediabox de deur is. TV is ook een stuk scherper geworden met de Next , zo blij mee.

simon55
door simon55 - Jul 10, 2020 om 14:15
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Volgende keer bij nieuwe TV , kijken of er een CI module in kan , heb je dat kastje en dradentroep niet meer nodig

ba
door batav - Jul 10, 2020 om 16:58
29 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, de Mediabox XL gebruikt veel stroom. Bovendien vondt ik het een onding. Ook qua bediening. De Next die ik nu heb bevalt vele malen beter, is een mooi klein apparaat en is energiezuiniger. De afstandsbediening werkt veel handiger en is bovendien spraakgestuurd. Je hebt heel veel opslag in de cloud. Dat het na een jaar gewist wordt maakt mij niet uit. Als de Next niet was uitgekomen dan was ik overgestapt naar een andere provider. Maar het was gelukkig niet nodig. Overigens bevalt Ziggo mij prima. Ook het internet is supersnel. Helaas hebben ze wel de prijs weer omhoog gedaan.

br
door brui0929 - Jul 10, 2020 om 18:02
629 Antwoorden / 10 Vragen

Wanneer u een CI+ module heeft steek deze in uw tv. Programmeer de tv. Gebruik de mediabox als videorecorder. Dit gaat zo pak de metalen splitter sluit de coax vanaf de contact doos op de ingang aan sluit de zwarte coax die bij de mediabox hoort op uitgang van de mediabox aan bij de splitter op de ingang aan links ga nu vanaf de splitter rechter uitgang naar de tv met de bij geleverde coax van de tv.
Nu kunt u de mediabox uitlaten en gebruik maken van de CI+ module tv kijken. Zo bespaard u stroom.

Th.M.
door Th.M. - Jul 10, 2020 om 20:31
4 Antwoorden / 1 Vragen

Als je alles in 1 compleet abonnement €64 hebt of alles in 1 Max, hoef je helemaal geen duurder abonnement te hebben voor een Next, ik heb hem zelf ook, plus boven een extra next. Toen ik er om vroeg bij ziggo, kreeg ik hem meteen. De Next is een 4K mediabox maar kan ingesteld worden op HDMI als je nog geen 4K  TV hebt. De meciabox XL heb ik ook lang gehad, alleen had ik de de box ingesteld op normaal in stand-by. Dat de box warm wordt, kan geen kwaad, dat doen ze allemaal. Stroom vreten doet hij ook niet, het kost je maar €2 per jaar als je de box op normaal hebt staan.

justmeagain
door justmeagain Jul 10, 2020 om 23:40
623 Antwoorden / 8 Vragen

De Next is een 4K mediabox maar kan ingesteld worden op HDMI als je nog geen 4K  TV hebt

Juist en hoe kijk je dan 4K...... precies ook via HDMI.

va
door varken001 - Jul 14, 2020 om 10:32
2 Antwoorden / 0 Vragen

ik gebruik een humax decoder en geen enkele probleem

gerbera
door gerbera Jul 14, 2020 om 14:22
7348 Antwoorden / 14 Vragen

gefeliciteerd, maar wat heeft de TS daar aan☺