pa
door pa0fmy Oct 5, 2021 om 22:43
Elektronica & tv

Zonepanelen storen als een gek op radio

Bij mijn buren van de buren zijn zonnepanelen geplaatst. Ik ben gelicenceerde radioamateur en voer draadloze gesprekken via kortegolf, VHF en UHF. Voordat de offerte gedaan werd heeft die buurman mij hiervan op de hoogte gesteld. Ik weet dat goedkope omvormers, optimisers en micro-omvormers kunnen storen op de radio. Er is gekozen voor Enphase op advies van de installateur. Die zouden niet storen.. Die waren wat goedkoper dan SMA. SMA is bekent dat het niet stoort in de ether. Nu de installatie in bedrijf is wordt ik zeer beperkt in mijn mogelijkheden. Gedurende het daglicht ontvang ik alleen maar ruis en ratel en kan alleen verbinding maken met stations dichtbij. In het donker hoor ik half Nederland op VHF maar het geratel op de kortegolf gaat 24-7 door. Ik heb die buurman een aantal aanwijxingen gegeven hoe de ruis te laten verminderen. Staat overigens gewoon op de site van Agentschap Telecom. Dit is doorgegeven aan de installateur. Die geeft uiteraard niet thuis en antwoordt zelf dat het jammer is dat die zendamateur je lastig valt over storing. Ik betaal voor mijn registratie aan Agentschap Telecom dus verwacht ik daar ook gebruik van te kunnen maken. Verder is er ook sprake van EMC En RFI (zie o.a. WIKI) daarin wordt uitgelegt dat apparaten elkaar niet onderling mogen beïnvloeden. Het enige dat de installateur heeft gedaan na de klacht is een filtertje geplaatst tussen de 230 volt van de zonnepanelen en het 230 volt net. Hij zal echt het dak op moeten en bij alle omvormers een ferrietkern plaatsen en indien nodig de omvormers verwisselen door exemplaren met geheel  metalen afgeschermde behuizing. Verder dient alles met e aardleiding te worden verbonden. Is de installateur verplicht de boel storingvrij te maken. Moet hij de importeur van Emphase benaderen Hij beweerde zelfs een topmerk te hebben geleverd. Dat heeft die dus niet waar kunnen maken.  In zijn antwoord stond ook dat ik dan maar Enpahse zal moeten benaderen. Dat is te gek voor woorden dat ik de rommel van de installateur moet opknappen.  Vast en zeker zijn er meer met een gelijksoortig geval wat hebben jullie gedaan en hoe opgelost. .

8500 10 Rapporteer

sw
door swat1500 - Oct 5, 2021 om 23:31
3777 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt de installateur tot niets verplichten. U bent immers niet de opdrachtgever. U zult dus moeten klagen bij de betreffende buurman die moet ervoor gaan zorgen dat u geen overlast meer ondervind. Doet hij dat niet dan kunt u naar de rechter stappen.
Wellicht kunt u ook een klacht indienen bij het Agentschap. Mogelijk dat de kennelijke ondeugdelijke installatie ook op andere frequenties storingen veroorzaakt daartegen kan het agentschap bestuursrechtelijk optreden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 6, 2021 om 08:17
16838 Antwoorden / 202 Vragen

PAOFMY: kan ik aannemen dat u lid bent van de VERON en/of VRZA? Hoe dan ook komt het mij voor dat u met deze klacht het beste kunt wenden tot https://www.agentschaptelecom.nl/ en zie deze nadere info https://community.fritts.nl/conversations/informatie-over-storing-van-zonnepaneelinstallaties  en deze info van de VERON https://www.veron.nl/nieuws/amateurinstallaties-en-zonnepanelen/

rj
door rjw - Oct 6, 2021 om 08:28
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Als je kunt aantonen dat de apparatuur niet aan de van toepassing zijnde richtlijnen voldoet moet de installateur (via de buren) de boel aanpassen. Als de apparatuur wel aan de richtlijnen voldoet wordt het een hele lastige discussie. Zou een andere locatie voor jouw antennes een oplossing kunnen zijn?

va
door vanlotjegetikt - Oct 6, 2021 om 09:06
809 Antwoorden / Vragen

Wat Heremietkreeft al aangeeft.
Agentschap Telecom benaderen. Zij kunnen dit allemaal uitmeten en ook vertellen wie/wat de veroorzaker is en hoe het opgelost kan worden.

Analoog
door Analoog - Oct 6, 2021 om 09:35
137 Antwoorden / Vragen

Antennes verplaatsen heeft weinig zin, de storing slaat op het net, je kunt het AT inschakelen, maar als het omvormers enz zijn met een keurmerk, wat dat dan ook waard mag zijn, zullen die er ook weinig aan kunnen doen.
Zonnepanelen zijn de plaag van van de luister- en zendamateur, want ik praat uit ervaring....

gerbera
door gerbera - Oct 6, 2021 om 10:33
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb wel eens eerder geschreven dat veel eigenaren van zonnepaneelinstallaties niet beseffen dat zij, als eigenaar van de zonnepaneelinstallaties, verantwoordelijk zijn voor het storingsvrij functioneren van hun zonnepaneelinstallaties.
Zij denken ten onrechte dat die verantwoordelijkheid ligt bij de fabrikant van hun spullen.
bron

U kunt dus het beste uw klacht plaatsen bij A.T.

Franske1958
door Franske1958 - Oct 6, 2021 om 10:50
422 Antwoorden / 2 Vragen

Beste PA0FMY

Ik heb HIER nog iets gevonden, lees onderstaande maar eens door:

Ik weet niet of U Veron lid bent, maar anders kunt U HIER contact met hun opnemen.

Ik ben zelf ook al 42 jaar zendamateur, weet dus precies wat U bedoeld.

va
door vanlotjegetikt - Oct 6, 2021 om 10:56
809 Antwoorden / Vragen

En mocht zoals afgelopen week bepaalde communicatie het voor langere tijd niet meer doen dan zijn we nog steeds afhankelijk van degenen die de kortegolf gebruiken om te communiceren en dan moet dit  wel storingsvrij kunnen.

mo
door mof - Oct 6, 2021 om 13:05
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de panelen storen kumt u klagen bij Agentschap Telekom. Die zijn toezichthouder op onder meer de ether.

1paul
door 1paul - Oct 6, 2021 om 14:21
3141 Antwoorden / 0 Vragen

hij heeft dus micro omvormers onder de panelen geplaatst dan zou het mooi zijn als ie feriet plaatst maar volgens mij is ie daartoe niet verplicht, het aarden van de installatie is wel verplicht sinds 2017 de nieuwe nen norm in is gegaan....

overigens zal de buur dit op moeten lossen met de installateur en hebt u hier in beginsel verder niets mee te maken behalve dat u beperkt word in uw hobby.