2ehands ebike blijkt kapot, gekocht bij winkel
Ik heb een tweedehands ebike gekocht van een ebike store die normaal gesproken ebikes via hotels verhuurde en nu een nieuw model daar ging inzetten en de oude ebikes verkoopt via Marktplaats. Ik heb een van deze fietsen gekocht en er is mij verzekerd dat de batterij weinig was gebruikt en de fiets helemaal goed was.
Nu raad je het al; binnen een maand deed de fiets niks meer. Winkel geeft aan dat er geen garantie op zit, hebben toch uit coulance voor mij de accu naar de fabrikant opgestuurd en daar wacht ik al 3 weken op. Omdat ik een klein slag in mn voorwiel had, heb ik ondertussen mijn fiets ter reparatie naar de fietsenmaker gebracht en die kwam erachter dat de hele motor vol met water zit, naar alle waarschijnlijkheid de oorzaak van mijn defecte fiets. Hoogstwaarschijnlijk is deze fiets uit het water gevist. Reparatiekosten € 545!! Ik heb de fiets gekocht voor € 650.
Ik ben benieuwd wat mijn rechten zijn, binnen 5 weken heb ik aangegeven steeds problemen te ondervinden met de fiets en nu ontdekken we dit. Kan iemand mij helpen?
groet M
Topantwoord
Nu, aan raden doe ik niet.
In welke winkel en waar heeft u die fiets gekocht? Met het ene probleem bent u naar de verkoper terug gegaan en met het andere probleem naar een fietsenmaker die ontdekt dat er meer aan de hand is dan met het wiel alleen.
Heeft u die fiets bekeken en op gereden voordat u die kocht en betaalde?
Hoi Aurora1
dankjewel voor je reactie. De specialist waar ik de fiets gekocht heb repareert geen fietsen los van die ze verhuren
ik heb zeker de fiets bekeken en geproeffietst , gevraagd naar de status van de batterij, reparaties etc. Mij is verzekerd dat de fiets amper is gebruikt.
Topantwoord
Hoe zo, de winkel doet niets?? Ook bij deze aankoop is sprake van de wettelijke consumentenbeschermingswetgeving, zie:
en wijs de verkoper op deze wetgeving die inhoudt dat u recht heeft bij aankoop op een product dat aan de normaliter er aan te stellen eisen voldoet.
Topantwoord
Topantwoord
Hallo Marjolein,
Dit wordt een moeilijke kwestie want de fiets is niet nieuw.
Zet je klachten op papier en eis je geld terug.
Als de winkel weigert dan wordt het een civiele zaak.
Je wacht al 3 weken op de accu die naar de fabrikant opgestuurd is? Dat is erg lang.
De verkoper kan zelf doormeten wat er met de accu aan de hand is. Of verkoopt hij alleen maar en repareert hij geen fietsen?
Lees ook eens deze info:
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/klachten-na-aankoop
Dankjullie wel voor jullie reacties!
De handelaar waar ik de fiets heb gekocht is een specialist in ebikes die ze verhuren op abonnementsbasis aan hotels en bedrijven. Omdat ze oude modellen gingen vervangen zijn deze verkocht aan particulieren via marktplaats. Ik heb de fiets proefgereden, gevraagd hoe de status/ levensduur van de batterij was en of de fiets goed was nagekeken (ze hebben een eigen werkplaats).
Ik heb ook gewoon een factuur ontvangen van mijn aankoop. Na een paar weken viel de fiets uit tijdens het fietsen, leek de accu vol maar was leeg of andersom, kortom hij deed t niet goed. Dit heb ik gemeldt bij het bedrijf en zij stuurden me door naar een fietsenmaker die aangaf dat het aan de batterij kon liggen (zg. luie batterij). Dit heb ik besproken en zij gaven meteen aan geen garatnie te verlenen. Wel willen ze vanuit coulance de batterij opsturen. Dit duurt inmiddels al ruim 4 weken. Ik heb ondertussen, omdat ik geen gebruik maak van de fiets en er dus een klein slag in zat, deze ter reparatie naar de fietsenmaker gebracht (handelaar doet geen reparatie, dus vandaar andere fietsenmaker) en die kwam er dus tijdens reparatie achter dat er allemaal water uit de motor loopt, en hij geeft daarbij ook aan dat het inderdaad nog een wonder is dat ie uberhaupt werkte. Dit besproken met de ebike specialist, en die geeft aan; je hebt garantie tot aan de deur dus we doen hier niks mee. Ik zou toch denken dat ik, als ik bij een ebike specialist een ebike koop, waarbij aangegeven wordt dat alles is nagekeken, amper gebruikt etc, dat ik dan toch wel iets van recht heb? Na 5 weken doet ie het niet meer!
Klik/tik op de rode regel in de reactie van @panter22 om over uw rechten (en plichten) te lezen.
U heeft nog niet de naam van deze “specialist” gegeven waarmee het voor ons onmogelijk is om die te onderzoeken.
Bij problemen met een aankoop moet de verkoper de gelegenheid tot (laten) repareren krijgen en is het niet verstandig om (ook) naar een andere reparateur te gaan.
Dat is wel pech hebben.
Lijkt me niet zo'n goede verkoper.
Jammer dat je geen zwart op wit garantie hebt gekregen.
Voor die prijs had je ook bij een grootgrutter een nieuwe kunnen kopen.
Water in de motor? Dan had je er niet mee kunnen rijden lijkt me.
Zou ze nog maar eens vragen om de zaak netjes af te handelen met verwijzing naar:
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-mag-ik-verwachten
En: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product
Wil de fietsenmaker op papier zetten wat er mis is met de e-bike?
Je zou ook eens contact op kunnen nemen met het juridisch loket.
Deze e-bike specialist houd je aan het lijntje.
Welk merk e-bike heb je gekocht?
https://www.juridischloket.nl/
Hallo Marjolein76 ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .
https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/aankopen/miskoop-marktplaats/#
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Afvoer verstopt
Hoi,
Momenteel hebben wij thuis erg veel last van terugkomende verstoppingen in onze afvoer. Ik probeer het telkens zelf op te lossen, maar zonder succes. Nu ben ik op zoek gegaan naar een loodgieter alleen vind ik de prijs echt belachelijk duur.
Is er ergens een redder in nood met de gouden tip? Of weet er iemand een loodgieter die goedkoper is en netjes te werk gaat??
...
Lees meer
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Opzeggen lidmaatschap FVD
Beste lezers,
Ik ben vorig jaar een lidmaatschap aangegaan bij het FVD, ik heb er niet op gestemd, maar deed het uit sympathie voor diverse standpunten.
Nu was ik in de veronderstelling dat zo'n lidmaatschap vanzelf na 1 jaar stopt. ( niet betalen, geen lid meer)
Ooit iets over gelezen of gehoord, en ik dacht dat dit dus nu zo functioneerde, maar waarschijnlijk heb ik dat dus
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer