ma
door marjolein76 Jul 15, 2019 om 15:52
Garantie & verzekeringen

2ehands ebike blijkt kapot, gekocht bij winkel

Ik heb een tweedehands ebike gekocht van een ebike store die normaal gesproken ebikes via hotels verhuurde en nu een nieuw model daar ging inzetten en de oude ebikes verkoopt via Marktplaats. Ik heb een van deze fietsen gekocht en er is mij verzekerd dat de batterij weinig was gebruikt en de fiets helemaal goed was.
Nu raad je het al; binnen een maand deed de fiets niks meer. Winkel geeft aan dat er geen garantie op zit, hebben toch uit coulance voor mij de accu naar de fabrikant opgestuurd en daar wacht ik al 3 weken op. Omdat ik een klein slag in mn voorwiel had, heb ik ondertussen mijn fiets ter reparatie naar de fietsenmaker gebracht en die kwam erachter dat de hele motor vol met water zit, naar alle waarschijnlijkheid de oorzaak van mijn defecte fiets. Hoogstwaarschijnlijk is deze fiets uit het water gevist. Reparatiekosten € 545!! Ik heb de fiets gekocht voor € 650.

Ik ben benieuwd wat mijn rechten zijn, binnen 5 weken heb ik aangegeven steeds problemen te ondervinden met de fiets en nu ontdekken we dit. Kan iemand mij helpen?
groet M

4234 13 Rapporteer

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Jul 15, 2019 om 16:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nu, aan raden doe ik niet.
In welke winkel en waar heeft u die fiets gekocht? Met het ene probleem bent u naar de verkoper terug gegaan en met het andere probleem naar een fietsenmaker die ontdekt dat er meer aan de hand is dan met het wiel alleen.
Heeft u die fiets bekeken en op gereden voordat u die kocht en betaalde?

ma
door marjolein76 Jul 16, 2019 om 14:02
9 Antwoorden / 9 Vragen

Hoi Aurora1
dankjewel voor je reactie. De specialist waar ik de fiets gekocht heb repareert geen fietsen los van die ze verhuren
ik heb zeker de fiets bekeken en geproeffietst , gevraagd naar de status van de batterij, reparaties etc. Mij is verzekerd dat de fiets amper is gebruikt.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 15, 2019 om 17:53
16756 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe zo, de winkel doet niets?? Ook bij deze aankoop is sprake van de wettelijke consumentenbeschermingswetgeving, zie:

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

en wijs de verkoper op deze wetgeving die inhoudt dat u recht heeft bij aankoop op een product dat aan de normaliter er aan te stellen eisen voldoet.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2019 om 18:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die motor vol water zat, had u er geen maand mee kunnen fietsen.

Topantwoord

Magnum007
door Magnum007 - Jul 15, 2019 om 19:49
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Marjolein,

Dit wordt een moeilijke kwestie want de fiets is niet nieuw.
Zet je klachten op papier en eis je geld terug.

Als de winkel weigert dan wordt het een civiele zaak.

panter22
door panter22 - Jul 15, 2019 om 20:36
6599 Antwoorden / Vragen

Je wacht al 3 weken op de accu die naar de fabrikant opgestuurd is? Dat is erg lang.
De verkoper kan zelf doormeten wat er met de accu aan de hand is. Of verkoopt hij alleen maar en repareert hij geen fietsen?
Lees ook eens deze info:
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/klachten-na-aankoop

ma
door marjolein76 - Jul 16, 2019 om 13:57
9 Antwoorden / 9 Vragen

Dankjullie wel voor jullie reacties!

De handelaar waar ik de fiets heb gekocht is een specialist in ebikes die ze verhuren op abonnementsbasis aan hotels en bedrijven. Omdat ze oude modellen gingen vervangen zijn deze verkocht aan particulieren via marktplaats. Ik heb de fiets proefgereden, gevraagd hoe de status/ levensduur van de batterij was en of de fiets goed was nagekeken (ze hebben een eigen werkplaats).
Ik heb ook gewoon een factuur ontvangen van mijn aankoop. Na een paar weken viel de fiets uit tijdens het fietsen, leek de accu vol maar was leeg of andersom, kortom hij deed t niet goed. Dit heb ik gemeldt bij het bedrijf en zij stuurden me door naar een fietsenmaker die aangaf dat het aan de batterij kon liggen (zg. luie batterij). Dit heb ik besproken en zij gaven meteen aan geen garatnie te verlenen. Wel willen ze vanuit coulance de batterij opsturen. Dit duurt inmiddels al ruim 4 weken. Ik heb ondertussen, omdat ik geen gebruik maak van de fiets en er dus een klein slag in zat, deze ter reparatie naar de fietsenmaker gebracht (handelaar doet geen reparatie, dus vandaar andere fietsenmaker) en die kwam er dus tijdens reparatie achter dat er allemaal water uit de motor loopt, en hij geeft daarbij ook aan dat het inderdaad nog een wonder is dat ie uberhaupt werkte.  Dit besproken met de ebike specialist, en die geeft aan;  je hebt garantie tot aan de deur dus we doen hier niks mee. Ik zou toch denken dat ik, als ik bij een ebike specialist een ebike koop, waarbij aangegeven wordt dat alles is nagekeken, amper gebruikt etc, dat ik dan toch wel iets van recht heb? Na 5 weken doet ie het niet meer!

aurora1
door aurora1 - Jul 16, 2019 om 14:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Klik/tik op de rode regel in de reactie van @panter22 om over uw rechten (en plichten) te lezen.
U heeft nog niet de naam van deze “specialist” gegeven waarmee het voor ons onmogelijk is om die te onderzoeken.
Bij problemen met een aankoop moet de verkoper de gelegenheid tot (laten) repareren krijgen en is het niet verstandig om (ook) naar een andere reparateur te gaan.

edrick3
door edrick3 - Jul 16, 2019 om 14:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat is wel pech hebben.
Lijkt me niet zo'n goede verkoper.
Jammer dat je geen zwart op wit garantie hebt gekregen.
Voor die prijs had je ook bij een grootgrutter een nieuwe kunnen kopen.
Water in de motor? Dan had je er niet mee kunnen rijden lijkt me.
Zou ze nog maar eens vragen om de zaak netjes af te handelen met verwijzing naar:
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-mag-ik-verwachten
En: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

panter22
door panter22 - Jul 16, 2019 om 14:59
6599 Antwoorden / Vragen

Wil de fietsenmaker op papier zetten wat er mis is met de e-bike?
Je zou ook eens contact op kunnen nemen met het juridisch loket.
Deze e-bike specialist houd je aan het lijntje.
Welk merk e-bike heb je gekocht?
https://www.juridischloket.nl/

marita5
door marita5 - Jul 16, 2019 om 16:00
11485 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Marjolein76 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/aankopen/miskoop-marktplaats/#

gerbera
door gerbera - Jul 16, 2019 om 16:39
7342 Antwoorden / 14 Vragen

Wat ik ten eerste betwijfel of deze de fietsen aan een Hotel verhuurd. Gebruikelijk is dat een Hotel zelf fietsen, via de fabrikant/importeur, aanschaft welke na verloop van tijd, in overleg met de fabrikant/importeur, in de verkoop gaan en worden vervangen door nieuwe type's van dezelfde fabrikant. De oude fietsen worden dan door handelaren, zeer voordelig, opgekocht die ze op hun beurt weer doorverkopen. Dit verklaard ook waarom de verkoper geen reparaties verricht en geen specialist is in E-bikes al doet die het zo voorkomen.
Door het water in de moter kan ook de accu en electronica beschadigd zijn dus zou de fiets waardeloos zijn. En water in de motor kan weer onstaan zijn door de slag in het wiel (uitgaande dat het een voorwielmotor is) waardoor de moter is ontzet en de afdichting beschadigd. Jammer dat u dat niet bij de proefrit heeft opgemerkt. Of de accu ook werkelijk naar de fabrikant is teruggestuurd heb ik zo mijn vraagtekens over, in dat geval had u al lang bericht gehad moeten hebben dat er niets mee gedaan wordt omdat zij exact weten hoe oud de fiets is door de overeenkomst met het Hotel. (Fabrieksgarantie accu is gem. slechts 2 jaar). Ben dus ook bang dat u een miskoop heeft gedaan en aan het lijntje wordt gehouden. Zou van de "echte fietsenmaker" vragen of deze zijn bevindingen op papier zet en daarmee het advies voor het juridisch loket opvolgen.

ma
door malty - Jul 17, 2019 om 09:04
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Water in de motor, vermoedelijk de oorzaak van het defect zegt de fietsenmaker.
Ik zou maar wachten met €545 uit te geven voor een nieuwe motor tot de accu terug en duidelijk is of de accu stuk is.
Wat waren dat steeds voor problemen die u met de e-bike had?
Water is een redelijk slechte electrische geleider, dus kan zijn als de motor droog gemaakt wordt, deze gewoon werkt.
Dus motortje (nog) niet laten vervangen.

panter22
door panter22 Jul 17, 2019 om 09:59
6599 Antwoorden / Vragen

Een nieuwe accu kost minimaal €250 en dan nog €545 voor een motor. Dan is de reparatie nog duurder dan de aankoop. Kun je beter een nieuwe kopen.

ma
door malty Jul 17, 2019 om 11:32
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je in ieder geval een nieuwe accu en motor.

gerbera
door gerbera Jul 17, 2019 om 15:44
7342 Antwoorden / 14 Vragen

Gemiddelde prijs voorwielmoter is rond de € 200,- excl. montage En ik ben bang dat de TS nooit een nieuwe accu zal krijgen.

aurora1
door aurora1 Jul 18, 2019 om 23:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

TS kan maar beter sparen voor een goede nieuwe e-fiets en dan eerst goed onderzoeken welk merk en welke accu als beste genoteerd staan, evenals onderzoek naar de winkel doen. Daar is hier geen sprake van geweest naar mijn indruk - de naam van deze “specialist” is nog steeds niet onthuld. Nog meer geld uitgeven aan deze miskoop van de maand is weggegooid geld. Mogelijk valt nog geld terug te krijgen door de wettelijke regels, dat zou ik eerst proberen.

ro
door ron503 - Jul 17, 2019 om 12:35
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De fiets is zonder garantie gekocht dus eigenlijk is dat wat je ziet ook dat wat je koopt. Huur E bikes hebben geen lange levensduur omdat de huurders vaak niet weten hoe zo'n fiets werkt en op vol vermogen korte ritten maken. Een slag in het voorwiel komt niet vanzelf en kan veroorzaakt worden door een valpartij o.i.d. maar het slag in het voorwiel zal tijdens een proefrit wel op moeten vallen want die is merkbaar bij het fietsen. De second opinion van de ingeschakelde fietsenmaker geeft er een draai aan en stelt dat de motor vol water zit maar is dat wel zo want een E bike motor die vol water zit houdt het nog geen dag vol. De vraag is wie er gelijk heeft de verkoper die aangeeft dat de accu de oorzaak kan zijn of de ingeschakelde fietsenmaker die de fiets zodanig als zijnde uit het water gevist afkraakt met de bedoeling winst te maken.