Briaaaaan
door Briaaaaan Apr 25, 2019 om 13:24
Garantie & verzekeringen

8 maanden na "aanrijding" krijg ik een bericht dat tegenpartij schade verhaald

Afgelopen week kreeg ik het volgende bericht:

"Uw laatste schade heeft plaatsgevonden op 15-08-2018. Deze schade is op 16-04-2019 afgewikkeld. Door deze schade bent u terug gezakt naar ***"

Mijn antwoord hierop luidt:
Bedankt voor de reactie.

Ik vraag mij af wat de uiterste periode is die er mag zitten tussen het moment van het invullen van een formulier en het daadwerkelijk uitvoeren van een reparatie?

Dat ik op de genoemde datum een aanrijding heb gehad zal zonder meer waar zijn. Dit was een aanrijding met nog geen 5km per uur tijdens het uitparkeren tegen een stilstaande auto van de buurman. Er was geen schade zichtbaar maar om de regels te volgen is er toch een formulier ingevuld. Ik vind het dus hoogstens merkwaardig dat er 8 maanden later een schade gerepareerd wordt en op mij verhaald wordt. In deze 8 maanden kan tegenpartij al meerdere malen zelf schade gereden hebben op dezelfde plek, of een aanrijding met een ander gehad hebben.

Verzekeraar lijkt niet mee te werken. Wat zijn hier de regels voor en kan ik er nog mee doen?

Mvg

8525 10 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Apr 25, 2019 om 13:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u het een “flutaanrijding” vindt dan zal het om een “flutbedrag” gaan. Die kunt u dan maar beter zelf betalen en niet via de verzekering. Dan bent u ook geen no-claimjaren kwijt. Veel verzekeringen willen dat achteraf laten regelen en zaken terug draaien.
Praat u nooit met die buur?
En wat bedoelt u met “verzekering lijkt niet mee te werken?”
(Wonderlijke avatar heeft u).

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/aanrijding-en-dan/schade-verhalen-hoe/stappenplan-schade-verhalen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 25, 2019 om 13:55
16845 Antwoorden / 202 Vragen

U kunt een betoep doen op de ombudsman van KiFiD. www.kifid.nl

tijger1
door tijger1 Apr 25, 2019 om 14:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat heeft de ombudsman hiermee van doen?

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 25, 2019 om 17:43
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1. Dan alweer een les en leesadvies:
Kijk zelf eens na wat de kifid ombudsman is en doe dat dan ook in het vervolg voor het stellen van een vraag als deze.

tijger1
door tijger1 Apr 26, 2019 om 13:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar voor wat moet hij dan een beroep doen? Hij heeft schade veroorzaakt en dat wordt door zijn verzekeraar vergoed. Klaar.

tijger1
door tijger1 - Apr 25, 2019 om 14:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt een aanrijding veroorzaakt, daarna hebt u een schadeformulier ingevuld. Op zo’n formuluer moet aangegeven worden wat en waar de schade is. U moet dat formulier naar uw verzekeringsmaatschappij gestuurd hebben. Nadien nooit eens geinformeerd hoe het daarmee stond?

Nooit met de buurman contact gehad of zijn “niet-zichtbare” schade al gerepareerd was?

Overigens kan men met bij 5 km per uur ook nog een flinke schade veroorzaken.

En waar werkt de verzekeraar niet aan mee?

emcede
door emcede - Apr 25, 2019 om 15:18
960 Antwoorden / 4 Vragen

Dat deze schade nu financieel is afgewikkeld wil niet zeggen dat deze ook nu 'pas' is hersteld. Het kan ook een tijd bij de verzekeraar van de tegenpartij hebben gelegen.

Heeft u al contact opgenomen met uw verzekeraar? Wat was hun reactie?

Er is trouwens geen 'uiterste periode'. Sterker nog, tegenpartij is helemaal niet verplicht de schade te laten repareren.

gerbera
door gerbera - Apr 25, 2019 om 15:26
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ik vind het dus hoogstens merkwaardig dat er 8 maanden later een schade gerepareerd wordt

Wie zegt dat de schade pas 8 maanden later is gerepareerd. Verzekeringen werken niet zo vlot dus heeft de buurman waarschijnlijk ook ff moeten wachten op toestemming voor de reparatie. De buurman en garage zullen misschien niet alle tijd hebben om de schade te herstellen. Na herstel wordt vervolgens dan de zaak afgehandeld door de verzekering en bij elkaar kan dat dus best 8 maanden duren. Dat de buurman in die tussentijd andere schade zou hebben gereden doet niet ter zake. De verzekering keert uit op basis van de schade welke in het formulier is opgegeven. Al zou die tussentijds bij wijze van spreken zijn dak er hebben afgereden, dit stond niet op het schadeformulier en wordt dus ook niet uitgekeerd door de verzekering.

mo
door mof - Apr 26, 2019 om 13:21
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat kan allemaal. Buurman heeft schade gemeld. U had ook even persoonlijk met de man kunnen overleggen wat en hoe u de schade afhandeling doet. Overigens, als u schade claimt maakt het niet veel,uit hoe groot de schade is. U valt terug in uw verzekering.

ha
door harrybre - Apr 26, 2019 om 14:13
240 Antwoorden / Vragen

Draai de bal eens om: buurman is tegen uw auto aan gebotst met 5 km per uur en.. u bent druk, druk, druk, dus geen tijd om de auto de volgende dag naar de garage te brengen. Dus na enkele weken en dan blijkt, dat de parkersensoren beschadigd zijn. Dus reparatie. En dan met de snelle NLe verzekeringssnelheid langs alles, waarna na 8 mnd ... de veroorzaker de schadeclaim afwijst want.. u (verzekeraar) is veel te laks geweest. Dan is niet alleen NL, doch heel de wereld te klein voor uw verontwaardigheid natuurlijk.
Foto's gemaakt direct na het ongeval ? Menigeen kan zelfs op de toilet niet zonder zo'n ding, dus..
En al die maanden daarna, wel eens iemand gepolst met de vraag: "beleven we het nog ? "

wimmi20
door wimmi20 - Apr 26, 2019 om 15:26
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Er was geen zichtbare schade verklaart u.
En toch vult u een schadeformulier in, samen met uw buurman.
En u ondertekent het formulier beide.
Tikkie onlogisch, zachies gezegd.
U verklaart dat u 5 km/u reed, das knap hard bij het uitparkeren.
Waaar reed u tegenaan ?
U heeft de buurman -die dus vlakbij woont- niet gevraagd wat er is gerepareerd, en waarom.
Nogal onlogisch, zachies gezegd.
Bij het invullen van het schadeformulier moet worden ingevuld wat de schade is, en op een afbeelding van een auto moet men een pijl zetten op de plaats waar de auto is geraakt.
Die kunnen beide niet ingevuld zijn, want er was geen schade.
De buurman heeft getekend voor 'geen schade' hij kan later niet alsnog schade claimen.
En op zo'n  schadeformulier gaat uw verzekering niet 8 maanden later uitbetalen aan de tegenpartij.
Uw verhaal is keihard onlogisch !

ansvanz
door ansvanz - Apr 27, 2019 om 08:28
12 Antwoorden / 0 Vragen

Nou bij mij zijn ze 14 maanden bezig en als ik belde werd ik weer door geschoven en dat vier keer bij informatie was de persoon vertrokken en kreeg ik een melding dat ze waren gestopt en hebben ze uit colanse???mijn E125.- risieco terug gegeven en daar mee basta en van 14 BM naar zeven ik was verzekerd bij VVS in Utrecht
R.van Zwieten

gajnieuw
door gajnieuw - Apr 27, 2019 om 11:04
37 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan maar is ergens onlogisch. Ik heb ooit een klein ongelukje gehad. Er was iemand die in eens toch naar achteren ging rijden op een parkeervak terwijl ik er langs reed. Haar spiegel eraf. Alleen mijn vader als getuige. Netjes gemeld bij de verzeraar. Niks aan de hand. Maar mevrouw wilde niet van de verzekering weten. Vond dat ik fout was en wilde het persoonlijk afhandelen. Ik heb dit geweigerd. Na 3 maanden kreeg ik de melding dat ik bij een ongeluk betrokken was. Alle datums waren veranderd. En in een had zij van geen getuige er ruim 10 die allemaal beweerde dat ze al uit de auto was en er zelfs 3 kinderen in zaten. De verzekeraar heeft wel uitgekeerd en ik vond dat onrechtvaardig. Maar ze zeiden ook heel netjes wat doe je tegen 10 mensen die hetzelfde verklaren? Beetje krom. Het heeft mij geen no-claim gekost. Maar onrechtvaardig was het wel. Ze heeft alles gespeeld via een rechtsbijstand aangezien het niet haar auto was. Verzekeringsdatum van rechtsbijstand was een dag na het ongeluk pas in gegaan. Is gewoon willekeur van de verzerking. Ging wel om een klein bedrag