Bu
door Buver Apr 16, 2018 om 10:48
Garantie & verzekeringen

9 jaar dubbel verzekerd bij Arag

Recent ontdekte ik dat wij een lange tijd dubbel verzekerd zijn geweest bij Arag voor rechtsbijstand.

We hebben al 9 jaar lang 2x dezelfde polis lopen:
- een rechtstreeks (premie wordt door Arag maandelijks afgeschreven) (deze heb ik stopgezet toen ik het ontdekte)
- een via tussenpersoon (premie wordt samen met premies voor andere verzekeringen afgeschreven door de tussenpersoon)

Hoe dit heeft kunnen ontstaan, kan ik niet achterhalen. Beide verzekeringen zijn in dezelfde maand (niet op dezelfde dag) ingegaan.

Arag geeft aan een van de polissen niet met terugwerkende kracht te kunnen stopzetten, aangezien er schadeuitkering geweest is (zij hebben inderdaad rechtsbijstand verleend). Mijn standpunt is dat Arag slechts "enkel" risico liep, terwijl wij "dubbel" premie betaalden. Ook met een enkele verzekering hadden zij ons dezelfde schadeuitkering verleend.

Waar heb ik recht op, en hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Als 9 jaar premie terugvorderen te ver gaat, lijkt een gedeeltelijke restitutie mij zeker rechtvaardig.
Aangezien het een rechtsbijstandsverzekering betreft, kan ik niet bij mijn rechtsbijstandverzekeraar terecht. Mijn tussenpersoon heeft het ook geprobeerd maar krijgt hetzelfde antwoord als ikzelf.

6638 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 16, 2018 om 10:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijns inziens hebt u nergens recht op.

Blijkbaar hebt u nooit de overzichten van uw tussenpersoon bekeken, noch daarnaast uw bankafschriften. Want als u al uw verzekeringen via een tussenpersoon hebt lopen, had u toch de incasso van Arag op moeten vallen.

Als ik u was zou ik mijn bankrekeningen maar eens goed doorlopen, wie weet wat u nog meer dubbel betaalt.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 16, 2018 om 11:53
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Tijger Dit wordt straks vast ook een woekerpolis genoemd.  9 jaar dubbel afgelost.  :-)

tijger1
door tijger1 Apr 16, 2018 om 12:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dubbel afgelost en nog is het bedrag even hoog.:-)) Hoe kan dat? Het zal ook geen verkeersrechtsbijstand zijn van vijf tientjes. Maar men ziet toch op zijn bankrekening elke maand een incasso van Arag, terwijl men zelf weet dat alles via een tussenpersoon loopt? En daar toch ook asnvraagformulieren voor verzekeringen heeft ondertekend en polissen heeft gekregen. Drie maanden fout, ok, maar negen jaar? Onbegrijpelijk.

Bu
door Buver Apr 16, 2018 om 16:13
Antwoorden / 1 Vragen

Uiteraard had het mij eerder op moeten vallen. Natuurlijk schaam ik mij daar ook voor.
Ik had het teveel betaalde geld ook aan een leuke vakantie kunnen besteden.

Mijn aanname was gewoon dat kennelijk niet alle verzekeringen via mijn tussenpersoon in rekening gebracht werden.

Tja, je kiest juist voor een tussenpersoon om dit soort administratie uit handen te geven, anders had ik net zo goed al mijn verzekeringen zelf kunnen uitzoeken natuurlijk. Een tussenpersoon checkt jaarlijks of je verzekeringen nog passen en of er geen betere opties zijn.

In de tussentijd heb ik alle andere uitgaven ook nageplozen, maar dit was het enige dat niet goed zat. (dank voor jullie bezorgdheid)

tijger1
door tijger1 Apr 16, 2018 om 16:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hebt u dan nooit een overzicht gehad van uw tussenpersoon met de via hem lopende verzekeringen? Of daar nooit naar gekeken? Maar eens even kijken of daar niets dubbel loopt:-))

En hoe hebt u dan de schade geclaimd?

En negen jaar geleden kreeg je volgens mij toch echt nog de polissen op papier toegestuurd.

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - Apr 16, 2018 om 11:08
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Natuurlijk gewoon een stommiteit ...

tòch zou ik bij ARAG een klacht deponeren en daarna hun eigen aanbevelingen opvolgen >second opinion<

Mogelijk kan er halverwege tòch een soort van tussenweg gevonden worden door een gedeeltelijke restitutie.

https://www.arag.nl/juridische-hulp/hoe-wij-u-helpen/

U kunt ook contact opnemen met  >KKV<, het Keurmerk, dat de kwaliteit van de leden garandeert en alhoewel ARAG hieraan meebetaalt en dus 'het eigen vlees keurt' is de intentie van dit Keurmerk om iedere smet van het verzekeraarsvest weg te poetsen. Kondig deze stap bij de klacht aan ATAG alvast aan, die zien een KKV-onderzoek niet zo graag. Dubbel verzekerd zijn is (gevoelsmatig) weliswaar een fout van de verzekerde, maar enige tegemoedkoming lijkt mij ook niet teveel gevraagd, overtuigend, temeer omdat u niet tweemaal geclaimd heeft terwijl er twee polissen liepen.

M.a.w. mijn idee: 'niet geschoten is altijd mis'!

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 16, 2018 om 11:51
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Een rechtsbijstandverzekering kost geen €5 per maand.  Het moet u in 9 jaar tijd toch weleens opgevallen zijn wat u aan premie betaald en waarvoor het is.
U kunt uw nalatigheid niet op Arag afschuiven.

Topantwoord

mathijs_b
door mathijs_b - Apr 16, 2018 om 12:39
641 Antwoorden / 77 Vragen

Toen ik dit jaar de verzekeringspolis kreeg ben ik die helemaal gaan uitpluizen.

Normaal nam ik aan dat het wel zou kloppen...
..... resultaat: Ik betaalde € 350 teveel per jaar! Gelukkig is dit nu aangepast.

Maar dat zou iedereen ieder jaar moeten doen. CONTROLEREN!

Dan voorkom je dubbele verzekeringen en andere fouten.

panter22
door panter22 - Apr 16, 2018 om 13:30
6599 Antwoorden / Vragen

Je zult toch 2 polissen hebben voor de verzekering met verschillende polisnummers.Heb je nu net de verzekering opgezegd met het polisnummer waarop rechtsbijstand is verleend? Dat was de polis buiten het pakket?
En de polis die onderdeel uitmaakt van het pakket kun je niet (met terugwerkende kracht) opzeggen omdat deze in een keer afgeschreven wordt, met korting?

Ta
door TasjaFleur - Apr 18, 2018 om 20:28
13 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien is het mogelijk om de betalingen die via de bank zijn gedaan deze betalingen terug vorderen wegens onverschuldigde betalingen.
De verschuldigde betalingen zijn immers via de tussenpersoon gedaan.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 19, 2018 om 00:58
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Goed idee,  krijg je een deurwaarder die veel kost aan je deur.  De verzekeraar heeft dekking verleend dus er moet gewoon worden betaalt.

Ta
door TasjaFleur Apr 19, 2018 om 14:01
13 Antwoorden / 1 Vragen

Goed lezen: er is 2 keer betaald voor dezelfde verzekering

tijger1
door tijger1 Apr 19, 2018 om 14:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tasjafleur. Goed lezen er zijn twee verschillende verzekeringen afgesloten.

AR
door ARAG - Apr 20, 2018 om 10:24
1 Antwoorden / Vragen

Goedemorgen Buver,

Wat een vervelende situatie. Wij willen graag kijken of wij iets voor u kunnen betekenen. Wilt u uw contactgegevens sturen naar communicatie@arag.nl, dan nemen wij contact met u op.

Met vriendelijke groet,
ARAG team webcare