hl
door hl.kiewiet Mar 16, 2019 om 21:06
Garantie & verzekeringen

Acceptatie beleid verzekeringsmaatschappijen op basis CIS n.a.v. uw uitzending op 16 maart jl.

Bijgaand mijn ervaring met het afsluiten van een inboedel verzekering.
Op basis van een test van inboedelverzekeringen van de consumentenbond wilde ik overstappen naar een inboedel verzekering van Nationale Nederlanden.

Tot mijn vebazing werd ik afgewezen op basis van meldingen in het CIS.
Wanneer ik meer dan 3 schade meldingen had in de laatste 5 jaar wilde men mij niet accepteren.
In 42 jaar heb ik tijdens een vakantie een inbraak gehad in ons huis in 2017. Dat werd geteld als 2 claims. 1 op de opstalverzekering voor schade aan de deuren en sloten en 1 claim op de inboedelverzekering  voor de gestolen goederen. Alles bij elkaar +/-€ 3000,00
Maar dat zijn er geen drie????????
Wat heb ik dan voor meer schade geclaimd.
Nader onderzoek bracht aan het licht dat  er in 2015 2 claims op de annulerings verzekering hadden plaats gevonden wegens gemiste vakantie dagen als gevolg van een vlucht vertraging van 36 uur. 1 claim van mijn vrouw en 1 claim van mijzelf.
In 2018 hadden we een claim ingediend op onze reisverzekering voor de aanschaf van een aantal noodzakelijke spullen omdat onze koffers pas 2 dagen later op ons vakantie adres werden bezorgd.  Ook hier 2 claims met een gezamelijke waarde van +/- € 60,00 niet echt hoog voor wat schone kleding tandenborstels etc.

Wat hebben deze laatste 4 claims in hemelsnaam te maken met een inboedel verzekering????? waardoor wij een te hoog risico zou vormen.

Na contact met de consumentenbond is deze hier ook in gedoken en heeft in de zomer van 2018 aandacht aan besteed in de consumenten geldgids aan de handels wijze van verzekeringsmaatschappijen.
Wat wij ook niet begrijpen is dat verzekeringsmaatschappijen zonder toestemming deze informatie zomaar mag delen met het CIS en dat het niet in strijd is met de wet AVG.

Mocht u erder geinteresserd zijn in deze casus, ben ik graag bereidt nadere informatie te verstrekken.

Met vriendelijke groet
[edit-redactie]

3171 11 Rapporteer

costnix
door costnix - Mar 16, 2019 om 21:10
2874 Antwoorden / 1 Vragen

U wilt blijkbaar contact hebben met de redactie van Kassa:
https://kassa.bnnvara.nl/pagina/contact

diumenge
door diumenge - Mar 16, 2019 om 21:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ontvang je graag spam Hink? Zo ja, dan kan je je e-mail adres hier laten staan. Zo nee, kan je vraag bewerken en je e-mail adres weghalen.

tenormin
door tenormin - Mar 16, 2019 om 21:20
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@kiewiet,
Binnen 1 uur na plaatsing kunt u uw privé gegevens weghalen. Ga naar uw Topic, kies voor bewerk en delete deze gegevens. Verder: uw mail betreft de redactie van KASSA; scroll naar beneden en druk op contact.

tijger1
door tijger1 - Mar 16, 2019 om 21:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus claim opstal/inboedel 2017 x 2
Dus claim annuleringsverzekering 2015 x 2
Dus claim reisverzekering 2018 x 2

jo
door jorisw Mar 17, 2019 om 11:15
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet wat het gemiddelde is in Nederland, maar 6 claims in zo'n korte tijd lijken mij best wel veel.

tijger1
door tijger1 Mar 17, 2019 om 11:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, maar eigenlijk zijn het er maar drie. Maar die compensatie voor die vertraging had mijns inziens bij de touroperator geclaimd moeten worden. En die te late bagage bij de vliegmaatschappij.

De schade bij de inbraak wordt wel geclaimd op twee polissen, maar is natuurlijk ook één schade. Maar als die verzekeringen bij verschillende maatschappijen lopen/liepen, komen er wel twee meldingen in het Cis.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 16, 2019 om 21:28
7155 Antwoorden / 3 Vragen
ro
door ron503 - Mar 17, 2019 om 08:36
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Verzekeringsmaatschappijen zijn niet verplicht om u een verzekering te verstrekken en dat is in dit geval ook van toepassing. U stelt dat u geen toestemming voor registratie heeft gegeven maar is dat wel zo. Nagenoeg alle verzekeraars zijn bij het CIS aangesloten en dat staat expliciet in de voorwaarden waarmee u akkoord bent gegaan. Het CIS registreert uw claimgedrag op basis van aantallen en niet de reden waarom u een claim heeft ingediend. Als NN het beleid heeft om iemand die voor acceptatie meerdere claims heeft ingedient geen verzekering te verstrekken dan zij dat zo.

diumenge
door diumenge - Mar 17, 2019 om 10:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarom claim je het dan?

"Ook hier 2 claims met een gezamelijke waarde van +/- € 60,00 niet echt hoog voor wat schone kleding tandenborstels etc."

Th
door Thijs124 - Mar 17, 2019 om 10:21
289 Antwoorden / Vragen

Het gaat bij verzekeringen alleen om het aantal schade gevallen, niet om de hoogte. Misschien verandert dat nog eens, maar voorlopig is dat het beleid. Alle claims op een hoop en de aantallen tellen. Geldt ook voor no-claimkorting bij autoverzekeringen.

ro
door ron503 - Mar 17, 2019 om 10:53
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Wie weet uit de gedachte 'ik betaal de premie niet voor Jan met de korte achternaam' zonder te beseffen wat de gevolgen zouden kunnen zijn maar terzijde. Wat voor verzekeraars wel zwaar meeteld is de juiste gegegevens invullen bij de aanvraag zoals het aantal ingediende schadeclaims in de afgelopen 5 jaar. Als die gegevens onjuist zijn verstrekt terwijl van de aanvrager verwacht kon worden op de hoogte te zijn geweest van het aantal ingediende schade claims maar die bewust niet juist ingevuld heeft dan komt er bij het CIS nog een melding bij die van invloed op de voortzetting van andere verzekeringen zou kunnen zijn. Er van uitgaande dat de gegevens wel juist verstrekt dan heeft de afwijzing plaats gevonden op basis van het claimgedrag van vraagsteller en vormt daarmee een verhoogt risico voor de verzekeraar met weigering van de verzekering tot gevolg. De verzekeraars handelen niet in strijd met de privacy regels omdat elke verzekerde middels de voorwaarden kan weten dat zijn/haar gegevens in het CIS worden opgenomen.

Ge
door Genee Mar 17, 2019 om 11:22
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Je moet dus toestemming geven dat CIS je schadegegevens opslaat anders geen verzekering, dus voor de verzekerde onmogelijk om onder CIS uit te komen.
Vraag me af of die voorwaarde toch niet in strijd is met de privacy regels.

ro
door ron503 Mar 17, 2019 om 12:10
1229 Antwoorden / 0 Vragen

In mijn optiek niet in strijd met de privacy regels omdat de info voor specifieke doeleinden worden gebruikt en niet met anderen dan die doelgroep worden gebruikt. Daarbij wordt het CIS niet gebruikt om iemand van een verzekering uit te sluiten maar dient enkel ter raadpleging en is het aan de verzekeraar om alsnog een verzekering te verlenen. NN heeft besloten om dat niet te gaan doen en dat is een goed recht want zoals gezegd een verzekeringsmaatschappij is niet verplicht om iedereen een verzekering te verschaffen.

Ge
door Genee - Mar 17, 2019 om 13:14
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat er niet om waarvoor de gegevens gebruikt worden maar het feit dat mijn informatie die ik verstrekt heb aan mijn verzekeraar ter inzage ligt voor alle leden van CIS en dat zijn er nogal wat.
Toch interessant om die lijst eens te bekijken.
https://www.stichtingcis.nl/nl-nl/deelnemers/deelnemendeverzekeraars.aspx

Ik vind het maar griezelig dat zo’n stichting kan worden opgericht en iedere maatschappij die lid wordt van deze stichting in de aangeleverde gegevens kan snuffelen.
De CIS bewaard, volgens hun eigen informatie, ook een waarschuwingslijst waarop verzekerden staan die verzekeringsfraude hebben gepleegd of hebben willen plegen.
Of deze gegevens zondermeer ergens centraal opgeslagen mogen worden betwijfel ik.

tijger1
door tijger1 Mar 17, 2019 om 14:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maakt gelukkig het frauderen wat moeilijker.

ma
door manwijf - Mar 17, 2019 om 14:34
574 Antwoorden / 1 Vragen

Over hoeveel claims hebben we het eigenlijk alvorens je niet meer in aanmerking komt voor een verzekering? Ik begrijp dat ze in ieder geval 5 jaar geregistreerd blijven. Toch bijzonder dat het uitsluitend gaat om de claim an sich en dus niet over of het al dan niet terecht is dat je claimt. Ook niet of het jouw schuld is, zoals wanneer er bij je wordt ingebroken. Ergo: wordt er bij jou een aantal malen ingebroken, raakt je koffer weg op vakantie bv zonder dat je daaraan schuld hebt, rijdt iemand tegen je auto aan bv, dan kan het zijn, dat je daarna bv geen hypotheek meer kunt krijgt, omdat de verplichte bijbehorende verzekering geweigerd wordt. Of begrijp ik het niet goed?

"In de CIS databank worden alle claims (schademeldingen) opgenomen die bij verzekeraars en gevolmachtigden worden ontvangen. Het maakt daarbij niet uit wie er schuld heeft aan de schade of dat een schade niet gedekt is volgens de voorwaarden. Het gaat alleen maar om de registratie van het feit dat iemand een beroep doet op zijn verzekering. Van iedere claim worden alleen de feitelijke gegevens en de persoonsgegevens van de betrokkenen vastgelegd."

tijger1
door tijger1 Mar 17, 2019 om 22:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, u begrijot het, deels verkeerd. Als je een verzekering aanvraagt, op wat voor gebied dan ook, wordt naar je schadeverleden gevraagd. En dan is het zeer verstandig ALLE  schadegevallen te melden. Veel mensen denken dat als je een autoverzekering aanvraagt, dat het overbodig is bijvoorbeeld een inboedelschade te melden.  En een verzekeraar kijkt dus beslist wel naar de aard van de schades. Meld je iets niet, dan is dat al verdacht.

Maar, slechts als voorbeeld, de mevrouw in het verhaal had in die afgelopen jaren al 10 schades gehad, waarvan vijf echt geclaimd. Ook al zou dan het een en ander niet aan haar te wijten zijn geweest, dan krijg je bij zo iemand toch je bedenkingen. Ik zou, als ik verzekeraar was, dat in ieder geval wel hebben want nu wilde ze ook nog een rechtsbijstandsverzekering omdat ze ging verbouwen.

ma
door manwijf Mar 22, 2019 om 13:28
574 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je uitleg. Kleine aantekening: Deel dat tussen "  " staat is de tekst van het CIS zelf.