Acceptatie beleid verzekeringsmaatschappijen op basis CIS n.a.v. uw uitzending op 16 maart jl.
Bijgaand mijn ervaring met het afsluiten van een inboedel verzekering.
Op basis van een test van inboedelverzekeringen van de consumentenbond wilde ik overstappen naar een inboedel verzekering van Nationale Nederlanden.
Tot mijn vebazing werd ik afgewezen op basis van meldingen in het CIS.
Wanneer ik meer dan 3 schade meldingen had in de laatste 5 jaar wilde men mij niet accepteren.
In 42 jaar heb ik tijdens een vakantie een inbraak gehad in ons huis in 2017. Dat werd geteld als 2 claims. 1 op de opstalverzekering voor schade aan de deuren en sloten en 1 claim op de inboedelverzekering voor de gestolen goederen. Alles bij elkaar +/-€ 3000,00
Maar dat zijn er geen drie????????
Wat heb ik dan voor meer schade geclaimd.
Nader onderzoek bracht aan het licht dat er in 2015 2 claims op de annulerings verzekering hadden plaats gevonden wegens gemiste vakantie dagen als gevolg van een vlucht vertraging van 36 uur. 1 claim van mijn vrouw en 1 claim van mijzelf.
In 2018 hadden we een claim ingediend op onze reisverzekering voor de aanschaf van een aantal noodzakelijke spullen omdat onze koffers pas 2 dagen later op ons vakantie adres werden bezorgd. Ook hier 2 claims met een gezamelijke waarde van +/- € 60,00 niet echt hoog voor wat schone kleding tandenborstels etc.
Wat hebben deze laatste 4 claims in hemelsnaam te maken met een inboedel verzekering????? waardoor wij een te hoog risico zou vormen.
Na contact met de consumentenbond is deze hier ook in gedoken en heeft in de zomer van 2018 aandacht aan besteed in de consumenten geldgids aan de handels wijze van verzekeringsmaatschappijen.
Wat wij ook niet begrijpen is dat verzekeringsmaatschappijen zonder toestemming deze informatie zomaar mag delen met het CIS en dat het niet in strijd is met de wet AVG.
Mocht u erder geinteresserd zijn in deze casus, ben ik graag bereidt nadere informatie te verstrekken.
Met vriendelijke groet
[edit-redactie]
U wilt blijkbaar contact hebben met de redactie van Kassa:
https://kassa.bnnvara.nl/pagina/contact
Ontvang je graag spam Hink? Zo ja, dan kan je je e-mail adres hier laten staan. Zo nee, kan je vraag bewerken en je e-mail adres weghalen.
@kiewiet,
Binnen 1 uur na plaatsing kunt u uw privé gegevens weghalen. Ga naar uw Topic, kies voor bewerk en delete deze gegevens. Verder: uw mail betreft de redactie van KASSA; scroll naar beneden en druk op contact.
Dus claim opstal/inboedel 2017 x 2
Dus claim annuleringsverzekering 2015 x 2
Dus claim reisverzekering 2018 x 2
Ik weet niet wat het gemiddelde is in Nederland, maar 6 claims in zo'n korte tijd lijken mij best wel veel.
Ja, maar eigenlijk zijn het er maar drie. Maar die compensatie voor die vertraging had mijns inziens bij de touroperator geclaimd moeten worden. En die te late bagage bij de vliegmaatschappij.
De schade bij de inbraak wordt wel geclaimd op twee polissen, maar is natuurlijk ook één schade. Maar als die verzekeringen bij verschillende maatschappijen lopen/liepen, komen er wel twee meldingen in het Cis.
U kunt via deze link een opmerking plaatsen, even scrollen:
https://kassa.bnnvara.nl/gemist/nieuws/databank-verzekeraars-vervuild-door-foute-claimgegevens
Verzekeringsmaatschappijen zijn niet verplicht om u een verzekering te verstrekken en dat is in dit geval ook van toepassing. U stelt dat u geen toestemming voor registratie heeft gegeven maar is dat wel zo. Nagenoeg alle verzekeraars zijn bij het CIS aangesloten en dat staat expliciet in de voorwaarden waarmee u akkoord bent gegaan. Het CIS registreert uw claimgedrag op basis van aantallen en niet de reden waarom u een claim heeft ingediend. Als NN het beleid heeft om iemand die voor acceptatie meerdere claims heeft ingedient geen verzekering te verstrekken dan zij dat zo.
Waarom claim je het dan?
"Ook hier 2 claims met een gezamelijke waarde van +/- € 60,00 niet echt hoog voor wat schone kleding tandenborstels etc."
Het gaat bij verzekeringen alleen om het aantal schade gevallen, niet om de hoogte. Misschien verandert dat nog eens, maar voorlopig is dat het beleid. Alle claims op een hoop en de aantallen tellen. Geldt ook voor no-claimkorting bij autoverzekeringen.
Wie weet uit de gedachte 'ik betaal de premie niet voor Jan met de korte achternaam' zonder te beseffen wat de gevolgen zouden kunnen zijn maar terzijde. Wat voor verzekeraars wel zwaar meeteld is de juiste gegegevens invullen bij de aanvraag zoals het aantal ingediende schadeclaims in de afgelopen 5 jaar. Als die gegevens onjuist zijn verstrekt terwijl van de aanvrager verwacht kon worden op de hoogte te zijn geweest van het aantal ingediende schade claims maar die bewust niet juist ingevuld heeft dan komt er bij het CIS nog een melding bij die van invloed op de voortzetting van andere verzekeringen zou kunnen zijn. Er van uitgaande dat de gegevens wel juist verstrekt dan heeft de afwijzing plaats gevonden op basis van het claimgedrag van vraagsteller en vormt daarmee een verhoogt risico voor de verzekeraar met weigering van de verzekering tot gevolg. De verzekeraars handelen niet in strijd met de privacy regels omdat elke verzekerde middels de voorwaarden kan weten dat zijn/haar gegevens in het CIS worden opgenomen.
Je moet dus toestemming geven dat CIS je schadegegevens opslaat anders geen verzekering, dus voor de verzekerde onmogelijk om onder CIS uit te komen.
Vraag me af of die voorwaarde toch niet in strijd is met de privacy regels.
In mijn optiek niet in strijd met de privacy regels omdat de info voor specifieke doeleinden worden gebruikt en niet met anderen dan die doelgroep worden gebruikt. Daarbij wordt het CIS niet gebruikt om iemand van een verzekering uit te sluiten maar dient enkel ter raadpleging en is het aan de verzekeraar om alsnog een verzekering te verlenen. NN heeft besloten om dat niet te gaan doen en dat is een goed recht want zoals gezegd een verzekeringsmaatschappij is niet verplicht om iedereen een verzekering te verschaffen.
Het gaat er niet om waarvoor de gegevens gebruikt worden maar het feit dat mijn informatie die ik verstrekt heb aan mijn verzekeraar ter inzage ligt voor alle leden van CIS en dat zijn er nogal wat.
Toch interessant om die lijst eens te bekijken.
https://www.stichtingcis.nl/nl-nl/deelnemers/deelnemendeverzekeraars.aspx
Ik vind het maar griezelig dat zo’n stichting kan worden opgericht en iedere maatschappij die lid wordt van deze stichting in de aangeleverde gegevens kan snuffelen.
De CIS bewaard, volgens hun eigen informatie, ook een waarschuwingslijst waarop verzekerden staan die verzekeringsfraude hebben gepleegd of hebben willen plegen.
Of deze gegevens zondermeer ergens centraal opgeslagen mogen worden betwijfel ik.
Maakt gelukkig het frauderen wat moeilijker.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Opzeggen lidmaatschap FVD
Beste lezers,
Ik ben vorig jaar een lidmaatschap aangegaan bij het FVD, ik heb er niet op gestemd, maar deed het uit sympathie voor diverse standpunten.
Nu was ik in de veronderstelling dat zo'n lidmaatschap vanzelf na 1 jaar stopt. ( niet betalen, geen lid meer)
Ooit iets over gelezen of gehoord, en ik dacht dat dit dus nu zo functioneerde, maar waarschijnlijk heb ik dat dus
...
Lees meer
Hoe haal ik bedwantsen weg?
Hoi,
Ik denk dat ik last heb van bedwantsen. Wij zijn op vakantie geweest en sindsdien heb ik last van jeuk en rode bulten. Ik probeer ze zelf te bestrijden met alle tips op het internet, maar ik krijg ze echt niet weg.
Nu wil ik een ongediertebestrijder inschakelen, alleen vind ik dit echt belachelijk duur.
Heeft er iemand misschien de gouden tip voor mij?
Het zou me
...
Lees meer
Al die middelen die koud ook schoon wassen, hoe slecht zijn die voor het milieu?
Ik herinner me nog de fosfaat ellende: wasmiddelen met fosfaat zorgden voor enorme problemen in het buitenwater. Moesten er dus uit.
Nu de energie duur is, gooien ze ons plat met reclame voor (af)wasmiddelen die in koud water ook schoon wassen.
Daar moeten dan wel haast sterke chemicaliën in zitten toch?
Wanneer leren we eens dat een nieuwe stof eerst echt goed moet worden onderzoc
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer