lo
door looneytune Jan 30, 2019 om 20:19
Garantie & verzekeringen

AEG combioven stuk na 2 jaar en 5 maanden

Beste heren/dames,

Ongeveer 2 jaar en 5 maanden geleden hebben wij een nieuwe keuken gekocht, 4 maal apparatuur van whirpool i.v.m. langere garantie en 1 maal een AEG combioven van circa 800,- euro.

Nu is er na 2 jaar en 5 maanden een defect.

Het lampje in de oven gaat niet meer uit, en de magnetron functie werkt niet meer, dit komt omdat de combioven denkt dat de deur open staat ( lijkt dus of de ''deursensor'' niet meer werkt ).

Nu wil AEG het probleem reparen met kosten van minimaal 99,- euro

Inbegrepen zijn de voorrijkosten en maximaal 25 minuten arbeid.
Niet inbegrepen zijn eventueel benodigde onderdelen.

En met een maximaal van 185,- euro, echter zijn wij van mening dat dit onderdeel niet zo snel stuk mag gaan.

AEG hanteert echter een standaard tarief bij klachten tussen de 2 en 6 jaar oud.

Is er nog iets dat we hier aan kunnen doen, AEG ( of beter gezegd electrolux ) blijft bij bovenstaand standpunt.

1846 9 Rapporteer

Topantwoord

Thijs12
door Thijs12 - Jan 30, 2019 om 20:33
522 Antwoorden / Vragen

U moet bij de leverancier zijn en nooit bij de fabrikant . De leverancier is Uw aanspreekpunt en deze moet iets voor U doen  Met de fabrikant hebt U geen overeenkomst.

Topantwoord

jack333
door jack333 - Jan 30, 2019 om 20:41
45 Antwoorden / 9 Vragen

Nou lampje uitmaken
Hamer wil wel eens helpen.
Uiteraard heb ik nu wel  een vraag???
Als je de stekker eruittrekt denkt um dan nog dat de deur openstaat

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 30, 2019 om 21:11
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas, maar u bent niet de eerste en enige, die zich niet tot de verkoper heeft gewend maar tot de fabrikant.
@THEOTRUCKER noemde dat al en ik geef u nu een aantal links dat de relevante consumentenwetgeving waarin wordt gesteld dat als een gekocht product niet aan de verwachting voldoet doe er aan gesteld mag worden de verkoper verantwoordelijk is voor reparatie etc.

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html  en eventueel verder ...
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 30, 2019 om 21:54
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Looneytune,

Uit je verhaal lijkt het of je zuinig doet.
Ik zou de ingebouwde combioven gebruiken als voorraadkast.
Koop vervolgens een losse magnetron en een losse oven.

Mijn ervaring, is dat een losse magnetron stiller is dan een combi .

Het voordeel van een aparte oven,is dat je ze tegelijk kunt gebruiken: dus bij een hotdog; worstje in de magnetron en broodje in de oven.

gerbera
door gerbera Jan 30, 2019 om 22:43
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn ervaring, is dat een losse magnetron stiller is dan een combi .
Moet u ff hier komen luisteren, moet af en toe kijken of ik hem wel heb ingeschakeld.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Jan 30, 2019 om 21:59
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als ik bij een handelaar een Opel koop kan ik geen garantie claimen bij een Opel dealer. Zo is het ook met uw oven. Met de fabrikant heeft u geen overeenkomst. Die behandeld u dus als een nieuwe klant en rekent geld als deze langs moet komen. Met de verkoper hebt u wel een overeenkomst en daar moet u zich melden.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Jan 30, 2019 om 22:06
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Nou kan ik het mis hebben maar volgens mij brand het lampje ook of alleen als een progamma van de oven is geactiveerd. Ik twijfel dan ook aan het deurcontact en denk eerder dat een programma is blijven "hangen". Haal de stroom van de oven met de stekker of zekering. Wacht enige tijd en zet de stroom er weer op, is het probleem er nog dan is er denk ik electronische iets mis.

Topantwoord

Bo
door Borgesius - Jan 31, 2019 om 11:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

Naast de wettelijke garantie termijn van 2 jaar volgens EU richtlijn geldt ook nog een begrip non-conformiteit wat inhoud dat een apparaat  een bepaalde levensduur heeft,  als dit bv. 6 jaar zou zijn dan heeft de consument recht op een evenredigdeel van de kosten vergoeding bij reparatie.
Een brief sturen dat er een beroep op deze non-conformiteit  wordt gedaan.(BW7 art.17)

gerbera
door gerbera Jan 31, 2019 om 14:31
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Jan 31, 2019 om 13:09
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt recht op 2 jaar fabrieksgarantie bij AEG,  Die tijd is verstreken.
https://www.aeg.nl/support/warranties/
De verkoper moet een oplossing bieden.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

lo
door looneytune - Jan 31, 2019 om 19:56
7 Antwoorden / 6 Vragen

Ten eerste iedereen bedankt voor de vele/snelle reactie's

@ Theotrucker, u heeft helemaal gelijk , vandaag ons keuken firma gebeld ( weet niet of ik de naam mag noemen, maar ze sponseren de 2e voetbal divisie in Nederland ). deze geeft aan dat de levensduur 8 jaar is, en willen een vergoedin op zich nemen van 1/3e van de kosten, nu vraag ik me alleen af of dit een normaal aanbod is ( moeten ze niet minimaal 2/3e betalen ? ).

@jack333, stekker eruit gaat wat lastig zit onder de plint, stroom eraf ( via stoppenkast )hebben we wel geprobeerd, lampje ging toen uit ( geen stroom ). en indien de combioven op de uitstand blijft staan blijft de verlichting ook uit, totdat je de oven aanzet en/of deur opent.

@Geboren Amsterdammer, wij willen als er ooit een nieuwe keuken komt 100% zeker een aparte magnetron en aparte oven, niet zo zeer omdat we ze dan tegelijk kunnen gebruiken, maar de magnetron functie werkt gewoon niet heel erg goed.

tijger1
door tijger1 Jan 31, 2019 om 20:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Éenderde vande kosten? Echt belachelijk, en dan 8 jaar levensduur, ookidioot.

ik heb een combioven/magnetron gehad van Atag. Heeft 24 jaar gedraaid zonder problemen, tot ik mijnhuis verkocht en nu gebruikt de koper hem al weer twee jaar.

lo
door looneytune Feb 5, 2019 om 14:04
7 Antwoorden / 6 Vragen

@ Tijger31 ik vind de genoemde 8 jaar ook kort ( hun gebruiksduurverwachting is gebaseerd op de UNETO VNI tabel, groot huishoudelijke apparaten van boven de 700,- euro zouden 8 jaar / 98 maanden moeten meegaan ).

Heb de keuken leverancier gebeld en deze geven aan dat de CBW voorwaarde aangeeft dat een reparatie voor 1/3e word betaald indien het apparaat tussen de 2 jaar en 8 jaar oud is.

Echter ga ik ze nu een bericht sturen met de regels over de non-conformiteit.

tijger1
door tijger1 Feb 5, 2019 om 14:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Steek uw licht ook nog eens op bij Consuwijzer, kijk op Google voor het telefoonnummer.