AEG combioven stuk na 2 jaar en 5 maanden
Beste heren/dames,
Ongeveer 2 jaar en 5 maanden geleden hebben wij een nieuwe keuken gekocht, 4 maal apparatuur van whirpool i.v.m. langere garantie en 1 maal een AEG combioven van circa 800,- euro.
Nu is er na 2 jaar en 5 maanden een defect.
Het lampje in de oven gaat niet meer uit, en de magnetron functie werkt niet meer, dit komt omdat de combioven denkt dat de deur open staat ( lijkt dus of de ''deursensor'' niet meer werkt ).
Nu wil AEG het probleem reparen met kosten van minimaal 99,- euro
Inbegrepen zijn de voorrijkosten en maximaal 25 minuten arbeid.
Niet inbegrepen zijn eventueel benodigde onderdelen.
En met een maximaal van 185,- euro, echter zijn wij van mening dat dit onderdeel niet zo snel stuk mag gaan.
AEG hanteert echter een standaard tarief bij klachten tussen de 2 en 6 jaar oud.
Is er nog iets dat we hier aan kunnen doen, AEG ( of beter gezegd electrolux ) blijft bij bovenstaand standpunt.
Topantwoord
Topantwoord
Nou lampje uitmaken
Hamer wil wel eens helpen.
Uiteraard heb ik nu wel een vraag???
Als je de stekker eruittrekt denkt um dan nog dat de deur openstaat
Topantwoord
Helaas, maar u bent niet de eerste en enige, die zich niet tot de verkoper heeft gewend maar tot de fabrikant.
@THEOTRUCKER noemde dat al en ik geef u nu een aantal links dat de relevante consumentenwetgeving waarin wordt gesteld dat als een gekocht product niet aan de verwachting voldoet doe er aan gesteld mag worden de verkoper verantwoordelijk is voor reparatie etc.
Topantwoord
Hallo Looneytune,
Uit je verhaal lijkt het of je zuinig doet.
Ik zou de ingebouwde combioven gebruiken als voorraadkast.
Koop vervolgens een losse magnetron en een losse oven.
Mijn ervaring, is dat een losse magnetron stiller is dan een combi .
Het voordeel van een aparte oven,is dat je ze tegelijk kunt gebruiken: dus bij een hotdog; worstje in de magnetron en broodje in de oven.
Mijn ervaring, is dat een losse magnetron stiller is dan een combi .
Moet u ff hier komen luisteren, moet af en toe kijken of ik hem wel heb ingeschakeld.
Topantwoord
Als ik bij een handelaar een Opel koop kan ik geen garantie claimen bij een Opel dealer. Zo is het ook met uw oven. Met de fabrikant heeft u geen overeenkomst. Die behandeld u dus als een nieuwe klant en rekent geld als deze langs moet komen. Met de verkoper hebt u wel een overeenkomst en daar moet u zich melden.
Topantwoord
Nou kan ik het mis hebben maar volgens mij brand het lampje ook of alleen als een progamma van de oven is geactiveerd. Ik twijfel dan ook aan het deurcontact en denk eerder dat een programma is blijven "hangen". Haal de stroom van de oven met de stekker of zekering. Wacht enige tijd en zet de stroom er weer op, is het probleem er nog dan is er denk ik electronische iets mis.
Topantwoord
Naast de wettelijke garantie termijn van 2 jaar volgens EU richtlijn geldt ook nog een begrip non-conformiteit wat inhoud dat een apparaat een bepaalde levensduur heeft, als dit bv. 6 jaar zou zijn dan heeft de consument recht op een evenredigdeel van de kosten vergoeding bij reparatie.
Een brief sturen dat er een beroep op deze non-conformiteit wordt gedaan.(BW7 art.17)
Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar.
Topantwoord
Je hebt recht op 2 jaar fabrieksgarantie bij AEG, Die tijd is verstreken.
https://www.aeg.nl/support/warranties/
De verkoper moet een oplossing bieden.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product
Ten eerste iedereen bedankt voor de vele/snelle reactie's
@ Theotrucker, u heeft helemaal gelijk , vandaag ons keuken firma gebeld ( weet niet of ik de naam mag noemen, maar ze sponseren de 2e voetbal divisie in Nederland ). deze geeft aan dat de levensduur 8 jaar is, en willen een vergoedin op zich nemen van 1/3e van de kosten, nu vraag ik me alleen af of dit een normaal aanbod is ( moeten ze niet minimaal 2/3e betalen ? ).
@jack333, stekker eruit gaat wat lastig zit onder de plint, stroom eraf ( via stoppenkast )hebben we wel geprobeerd, lampje ging toen uit ( geen stroom ). en indien de combioven op de uitstand blijft staan blijft de verlichting ook uit, totdat je de oven aanzet en/of deur opent.
@Geboren Amsterdammer, wij willen als er ooit een nieuwe keuken komt 100% zeker een aparte magnetron en aparte oven, niet zo zeer omdat we ze dan tegelijk kunnen gebruiken, maar de magnetron functie werkt gewoon niet heel erg goed.
Éenderde vande kosten? Echt belachelijk, en dan 8 jaar levensduur, ookidioot.
ik heb een combioven/magnetron gehad van Atag. Heeft 24 jaar gedraaid zonder problemen, tot ik mijnhuis verkocht en nu gebruikt de koper hem al weer twee jaar.
@ Tijger31 ik vind de genoemde 8 jaar ook kort ( hun gebruiksduurverwachting is gebaseerd op de UNETO VNI tabel, groot huishoudelijke apparaten van boven de 700,- euro zouden 8 jaar / 98 maanden moeten meegaan ).
Heb de keuken leverancier gebeld en deze geven aan dat de CBW voorwaarde aangeeft dat een reparatie voor 1/3e word betaald indien het apparaat tussen de 2 jaar en 8 jaar oud is.
Echter ga ik ze nu een bericht sturen met de regels over de non-conformiteit.
Steek uw licht ook nog eens op bij Consuwijzer, kijk op Google voor het telefoonnummer.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Contract youfone ontbinden
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer