ma
door magda Jul 16, 2017 om 09:07
Garantie & verzekeringen

Afgifte medicijnen apotheek

Mijn huisarts heeft een recept uitgeschreven voor 90 tabletten (= 3 maanden) De apotheek gaf me 1 doosje met 30 tabletten mee. Ik moet weer langskomen om de tabletten voor de volgende maand af te halen. Vraag: mag de apotheek dit zo maar doen en kan de apotheek 3x de terhandstellingskosten in rekening brengen.

19789 13 Rapporteer

wi
door wilhelmina59 - Jul 16, 2017 om 09:27
507 Antwoorden / 0 Vragen

Graag wat meer info als eerste keer voorgeschreven chronisch gebruik, kostprijs.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geneesmiddelen/vraag-en-antwoord/voor-hoeveel-dagen-mag-mijn-arts-medicijnen-voorschrijven

panter22
door panter22 - Jul 16, 2017 om 09:31
6599 Antwoorden / Vragen

De eerste uitgifte van medicijnen kost je terhandstellingskosten en begeleidingsgesprekskosten.
Het betreft 1 recept voor 3 maanden.
De apotheek mag niet voor de eerste keer een geneesmiddel voor 3 maanden meegeven.
De volgende maand haal je de rest van het recept op, zonder verder kosten, want die heb  je al betaald.

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2017 om 09:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat zei de apotheek toen u daar naar vroeg?

lo
door lovewinnie - Jul 16, 2017 om 10:05
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat mag. U krijgt herhaal recept mee en kunt daarna weer afhalen. Zelfde geld reageerd u niet goed op medicatie en kun je 3 mnd weggooien ipv 1. Bij nieuwe medicatie wordt dit dus altijd gedaan. Als gronisch wordt kunt u wel voor 3 mnd meekrijgen.

Ze zullen de kosten voor het gesprekje en eerste keer nieuwe recept niet 3x vragen.

ma
door magda - Jul 16, 2017 om 11:09
38 Antwoorden / 13 Vragen

Bedankt voor de reacties. Ik had informatie gezocht op internet, maar niet gevonden. Bedankt voor de link naar de overheid. Ik begrijp de zorg over de verspilling van medicijnen, maar het is wel lastig dat ik 3x een uur vrij moet vragen op mijn werk om de medicijnen te halen :(

getty
door getty Jul 16, 2017 om 11:27
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De volgende keer krijgt u gewoon de resterende 60 mee. En misschien overstappen naar een apotheek met betere openingstijden?
Bij ons zijn ze van 8-18 uur geopend en op zaterdag van 9-13 uur.  Ik hoef daar echt geen vrij voor te nemen.

lo
door lovewinnie Jul 16, 2017 om 12:25
1202 Antwoorden / 1 Vragen

onze apotheek heeft kluisjes waarvan we gratis gebruik mogen maken. U krijgt een pasje waarmee U na binnen kan en een sms met code wanneer het klaar ligt , deze moet u invoeren en u  medicatie kunt u zo ophalen 24/7.  recept inleveren kan ook 24/7

mathijs_b
door mathijs_b Jul 16, 2017 om 13:09
641 Antwoorden / 77 Vragen

Hier ook kluisje met code. maar het blijft er max. 36 uur inliggen. Afhalen in combinatie met boodschappen doen is daardoor niet mogelijk voor oudere dame, dus kluisje opgezegd.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 16, 2017 om 14:39
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Onze apotheker bezorgt tot 21.00 dus hoef er geen vrij voor te nemen.
Moet eerlijk zeggen dat ik bijna dagelijks erlangs rijdt dus medicatie zelf wel even ophaal.
Laat het bezorgen maar voor mensen die.minder mobiel zijn.

hansje klein
door hansje klein - Jul 16, 2017 om 11:50
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Gelukkig heeft u klaarblijkelijk nog niet zo veel ervaringen met apotheken ...

Maar indien u van uw werk vrij moet nemen om iets af te halen, zou ik toekomstig maar een apotheker in de buurt van uw werk zoeken, wanneer u bij uw woonadres niet meer terrecht kunt en deze apotheek geen afgifteautomaat heeft.

U kunt ook om een oplossing vragen bij uw plaatselijke apotheker, die u graag als klant wil houden!

Ge
door Gerard16 - Jul 21, 2017 om 11:27
2 Antwoorden / Vragen

En hoe zit het dan met de begeleidingskosten van de eerste afgifte als je de medicijnen geleverd krijgt via de Locker van de apotheek, daar zie je niemand en je neemt gewoon de medicijnen mee uit de automaat zonder begeleiding?

tijger1
door tijger1 Jul 21, 2017 om 12:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die worden gewoon in rekening gebracht. Ook als het thuis bezorgd wordt door ern bezorger.

holiday
door holiday Jul 21, 2017 om 13:52
101 Antwoorden / 11 Vragen

Volgens mij moet je voor een eerste afgifte altijd het medicijn zelf ophalen en kan alleen een herhaal recept via een locker gaan.

pa
door patrick van den bogaard Jul 22, 2017 om 21:00
1 Antwoorden / Vragen

holiday, dat is idd wel de regel. lockers zijn alleen geschikt voor afleveringen die geen extra uitleg behoeven.
een medicijn dat voor het eerst wordt geleverd wordt verplicht door overheid en verzekering altijd mondeling toegelicht.
bij de een betekent dit dat er een gesprek van een uur nodig is, terwijl dit bij de ander 1 minuut kost. beiden betalen dezelfde prijs.

Ge
door Gerard16 Jul 24, 2017 om 15:53
2 Antwoorden / Vragen

Nee hoor eerste afgifte ook via de locker.

le
door lebiolet957 - Jul 21, 2017 om 13:39
1 Antwoorden / Vragen

mijn ervaring is datje maar eenmaal behandelkosten bataald dat heeft niets met de hoeveelheid  te maken, dat er voor een maand is mee gegeven heeft te maken, stel het medicijn slaat niet goed aan en u stopt er mee dan heeft u voor drie maanden en die kunnen niet woorden terug genomen dat is zonder van daar eerst proberen en dan de rest

we
door weethet - Jul 21, 2017 om 16:17
107 Antwoorden / 2 Vragen

Andere apotheek die wel open is op zaterdag bijv. of die thuis bezorgd, in dit geval?
maar alle apotheken zijn toch tot 18:00 open?

door magda - 16 jul. 2017 om 11:09
35 Antwoorden / 10 Vragen
Bedankt voor de reacties. Ik had informatie gezocht op internet, maar niet gevonden. Bedankt voor de link naar de overheid. Ik begrijp de zorg over de verspilling van medicijnen, maar het is wel lastig dat ik 3x een uur vrij moet vragen op mijn werk om de medicijnen te halen :(

pa
door patrick van den bogaard Jul 22, 2017 om 21:07
1 Antwoorden / Vragen

steeds meer apotheken werken met een track en trace systeem dat automatisch mails kan versturen als je recept klaar staat. bestel chronische medicatie op tijd, zodat je niet direct zonder komt.
heb je meer besteld, en je krijgt een bericht dat t klaar ligt, kun je altijd even contact opnemen met je apotheek of alles er is. (tekortkoming in mail is dat de mail wordt gestuurd wanneer er ook maar 1 pakketje wordt klaargezet in de afhaalkast van de apotheek)
dan hoef je maar 1 keer een uurtje vrij te nemen.

fl
door flessebon - Jul 21, 2017 om 16:48
418 Antwoorden / 7 Vragen

Inderdaad, de dienstverlening van sommige apotheken holt achteruit. En vaak nog gedekt door regels ook. Zo moet je zelfs betalen als je bij nader inzien afziet van medicatie, dat heeft dus niets met opleidingsniveau te maken van het personeel vergeleken met een drogist. Dat zou nog een verklaring kunnen zijn voor de kosten, nee ze zijn bevoorrecht.

pa
door patrick van den bogaard Jul 22, 2017 om 21:15
1 Antwoorden / Vragen

wanneer je een medicijn bestelt bij de dokter, wordt deze in de apotheek klaargezet,omdat er een bestelling is gedaan.
deze is volgens de algemene voorwaarden vanuit de knmp in principe altijd voor rekening van de patient.
De dienstverlening holt niet achteruit, maar de regeldruk die wordt opgelegd door verzekeraars en overheid drukt sterk op de beschikbare handen in de apotheek. bovendien liggen de winsten- en dus financien om personeel te werven- tegenwoordig bij de zorgverzekeraars. het is niet de keus van de apotheker om op een dergelijk manier te werken.
Het zou fijn zijn als u uw reactie eerst eens zou overdenken voor dat u dit soort onzin roeptoetert...

fl
door flessebon Jul 22, 2017 om 22:16
418 Antwoorden / 7 Vragen

Op papier kan het allemaal goed geregeld zijn, toch kan de dienstverling achteruit gaan. Daar kunt u wel de ogen voor sluiten maar dat is de realiteit.

pa
door patrick van den bogaard - Jul 22, 2017 om 20:56
1 Antwoorden / Vragen

de eerste keer (binnen het jaar)dat een medicijn wordt uitgegeven wordt receptplichtige medicatie opgesplitst in een eerste levering van officieel 2 weken-meestal wordt een verpakking geleverd- deze levering wordt berekend met terhandstellingskosten en de eerste uitgifte. vervolgaflevering mag voor 3 maanden (mits geen kalmerings of slaapmiddelen) bij deze leverin worden alleen de terhandstellingskosten van ca 6.30 berekend.
leveringen in de avond en nacht of op zondag zijn overigens ook duurder.
het antwoord op de vraag is dus afhankelijk van welk medicijn is voor geschreven.
formeel: recepten mogen alleen gesplitst worden bij eerste uitgifte, bij zogenaamde benzo's en voorschriften die de 3 maanden overschreiden.
Antibiotica mogen officieel maar per 2 weken worden uitgeleverd.
Bij betaling zonder tussenkomst van verzekering mag het recept volledig worden uitgeleverd, maar voor eigen rekening.

gerbera
door gerbera - Jul 23, 2017 om 14:55
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Hetzelfde probleem gehad. Als er op het recept alleen het aantal tabletten wordt vermeld mag de apotheek de hoeveelheid, per keer, beperken om zijn voorraad op peil te houden. Vraag de arts in het vervolg ook het aantal dagen te vermelden, dus in uw geval 90. U krijgt dan 90 tabletten in een keer.

tijger1
door tijger1 Jul 23, 2017 om 15:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard vermeldt de arts hoeveel van de pillen per dag ingenomen moeten worden. Dus dan weet de apotheek voor hoeverl dagen het is. Maar bij een nieuw medicijn krijg je de eerste keer niet zoveel.

gerbera
door gerbera Jul 23, 2017 om 15:08
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Klein misverstandje denk ik. 90 pillen op een dag is erg veel. Gebruik van het aantal dagen kan op het recept vermeld worden. Kreeg zelf ook steeds 30 pillen mee i.p.v 90. Dit met de arts besproken en krijg nu netjes 90 pillen per keer. Bij de eerste verstrekking wordt meestal voor 14 dagen mee gegeven.