wa
door wannahave-1 Aug 24, 2010 om 14:09
Garantie & verzekeringen

Afkopen levensverzekering

Beste mensen, wie kan mij adviseren?
Ik wil mijn levensverzekering, afgesloten in 1993 bij Aegon, afkopen. Ik heb zo'n 16 jr €25 p/m betaald en heb nu een inleg van €4800 en een winstdeling tot nu van €920. De levensverzekering loopt tot 2030 en keert bij overlijden voor 11-2011 €25000 en na 2011 €12000 bij overlijden. Verhoogd met de winstdeling, die tot heden elk jaar rond de €50 vermeerderd.
In 2030 keert men in leven €12000 vermeerdert met de winstdeling uit. Nu heb ik in een uiteenzetting van de waarde een bedrag van €4192,00 die ik bij afkoop ontvangt van Aegon. Dat betekent dat ik qua kosten, inleg €4800 en winstdeling €920, een totaal van €5720, minus de afkoopwaarde van €4192, €1428 kwijt ben aan Aegon.
De afkoopwaarde wordt uiteengezet in de reservewaarde van €3603 verminderdt met de nog niet de afgeloste eerste kosten van €331. Afkoopwaarde wordt verhoogd met winstdeling €920.

De premiedelen die van de bruto premie worden afgetrokken zijn:

-premiedeel dat wordt gebruikt om het overlijdingsrisico te dekken (risico gelijk aan het kapitaal bij overlijden groot €25000, verminderd met de gevormde reservewaarde. De reservewaarde wordt opgebouwd uit het spaargedeelte van de brutopremies. De reservewaarde zal op de einddatum gelijk zijn aan het uit te keren kapitaal bij in leven groot €12000)

-een opslag ivm de eerste kosten

-een opslag ivm de doorlopende kosten

-een opslag ivm het meeverzekeren van premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid.

-een opslag voor het betalen van de premie in kleinere termijnen dan een jaar

Wie kan mij adviseren of dit redelijk is en welke stappen ik zou moeten nemen om deze woekerkosten te verminderen. Mijn gevoel zegt dat dit buiten proportionele kosten zijn. Alvast bedankt mvg Ron

98038 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 28, 2010 om 18:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteraard zijn het buiten proportionele kosten.
Afkopen is altijd erg ongunstig (en dus gunstig voor Aegon). Als je de rit helemaal uitzit krijg je misschien een zekere "compensatie" woekerpolis, maar dat stelt ook niets voor.
In 2030 € 12.000 euro. Dat is nog 20 jaar ergenis.
Bij overlijden voor 2011 of spoedig na 2011 en voor 2030 heb jij (dwz erfgenamen) wellicht een financieel "voordeeltje". Maar dat ben je toch niet van plan?
Ik zou het wel weten: afkopen en weg met die zooi.
.

ve
door verwijderd - Aug 28, 2010 om 20:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

wannahave-1

Ik ben het met krieties eens. Afkopen is de beste optie. De uit te keren werkelijke waarde is in 2030 niet meer dan pakweg 4000 euro terwijl de inleg dan rond de 12000 euro zou zijn geweest. Kortom: als je nu afkoopt en de afkoopsom vermeerdert met de 6000 euro die je niet meer aan premie en inleg hoeft te betalen, dan heb je in elk geval de schade aanmerkelijk beperkt.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Aug 28, 2010 om 20:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi krieties,
bedankt voor je reactie. Ja dat is ook mijn plan, maar er moet toch enige duidelijkheid geschept worden wat die gasten mogen rekenen voor kosten.
Op deze manier zijn het gewoon witte boorden criminelen, ze pakken maar wat ze kunnen pakken.
Er is geen enkele controle, dus met permissie de onnozele burger plukken.
Hopelijk is er iemand die raad kan geven of er een manier is om ze aan te pakken en niet dit absurde bedrag van €1500 kwijt te raken.
Voor een kortlopend afgesloten verzekering zou ik nog enig begrip hebben, maar deze loopt al 16 jaren.Ik ben in geen geval van plan om die lui verder te spekken.
Wie kan mij helpen???

ve
door verwijderd - Aug 28, 2010 om 22:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je de 4192,00 nu op een vrij opneembare spaarrekening zet , rente 2,4%, en elke maand 25,00 bijstort, heb je over 20 jaar (bij deze rente) 14.421.
Dus ik zou afkopen.

ve
door verwijderd - Aug 29, 2010 om 00:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een levensverzekering is geen spaarrekening of beleggingsfonds, mocht je het nog niet weten. Het is een verzekering die jouw nabestaande(n) geld uitkeert in het geval dat je overlijdt. Dat er bij leven op einddatum nog iets wordt uitgekeerd, is alleen maar gunstig, dat geldt niet voor alle levensverzekeringen.

Een verzekering afkopen is inderdaad vaak niet gunstig i.v.m. (hoge) kosten die in de eerste jaren worden ingehouden i.p.v. kapitaalopbouw in de polis, je moet alleen wel bij jezelf nagaan of je wil dat bij overlijden je nabestaanden dat bedrag krijgen ja of nee, want daar doe je het voor.

Had je liever een hoog eindkapitaal gehad, dan had je een kapitaalverzekering moeten kiezen.

ve
door verwijderd - Aug 29, 2010 om 00:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

edwardus schreef op zondag 29 aug 2010, 00:05: Een levensverzekering is geen spaarrekening of beleggingsfonds, mocht je het nog niet weten. Het is een verzekering die jouw nabestaande(n) geld uitkeert in het geval dat je overlijdt. Dat er bij leven op einddatum nog iets wordt uitgekeerd, is alleen maar gunstig, dat geldt niet voor alle levensverzekeringen.

Een verzekering afkopen is inderdaad vaak niet gunstig i.v.m. (hoge) kosten die in de eerste jaren worden ingehouden i.p.v. kapitaalopbouw in de polis, je moet alleen wel bij jezelf nagaan of je wil dat bij overlijden je nabestaanden dat bedrag krijgen ja of nee, want daar doe je het voor.

Had je liever een hoog eindkapitaal gehad, dan had je een kapitaalverzekering moeten kiezen.

Neem aan dat u het tegen mij had. Ik weet dondersgoed wat een levensverzekering is. Dus die aanmatigende houding mag achterwege blijven. Het was om aan te geven dat het saldo op einddatum , op een spaarrekening niet veel zal verschillen van datgene dat de polis zal uitkeren. Natuurlijk is er altijd een risico dat je overlijdt voor 11-2011 waar de vraagsteller het over heeft.

ve
door verwijderd - Aug 29, 2010 om 00:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zou het overigens fijn vinden indien dat stomme duimpjesgedoe achterwege blijft.

ve
door verwijderd - Aug 29, 2010 om 00:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

@moeder56: ik had het niet (specifiek) tegen jou maar tegen de vraagsteller.
Aanmatigende houding? Die zit denk ik tussen je eigen oren.
Beauty is in the eye of the beholder.

ve
door verwijderd - Aug 29, 2010 om 00:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.S. @moeder56: jij bent hier overigens wel een afkoop-advies aan het geven o.b.v. een rechtstreekse vergelijking met een spaarrekening qua waarde-opbouw, je moet geen appels met peren vergelijken. Dat vind ik dus geen goed advies, want een levensverzekering sluit je niet voor de kapitaaluitkering bij leven.

ve
door verwijderd - Aug 29, 2010 om 02:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je krijgt een balk van me, hou ik de splinter.

ve
door verwijderd - Aug 29, 2010 om 02:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

@moeder56: in voorgaande reacties heb ik geprobeerd uit te leggen wat het principe is van een levensverzekering en waarom afkoop onaantrekkelijk is en dat je dit niet kunt vergelijken met een spaarrekening. Jij begint vanuit het niets mij persoonlijk aan te vallen en ik leg je uit dat mijn bericht niet aan jou gericht was. Laat maar zien wat je vindt dat ik fout deed.

ve
door verwijderd - Aug 29, 2010 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste allen,
het is niet de bedoeling om elkaar de loef te gaan afsteken of om elkaar af te lopen zeiken. Daar is deze vraagbaak niet voor bedoeld. Echter vindt ik het fijn dat er in iedergeval mee wordt gedacht met mijn hekelpunt "Het kaal plukken van de vaak onwetende mens, door banken en verzekeringsmaatschappijen".
Er wordt alleen nog niet echt antwoord gegeven op mijn vraag of de afkoopwaarde reeel is. Zoals in mijn verhaal, hopelijk niet onsamenhangend, beschreven dat ik 16jr lang €25 p/m heb betaald. Ik heb dat toen afgesloten, omdat dat toen verstandig leek, Echter in de tussenliggende jaren is er veel veranderd en heb ik dat produkt niet meer nodig en dus geen zin om daar nog 20jr lang te betalen voor iets met geen rendement. Ik weet dat er andere mogelijkheden/produkten zijn. Maar daar heb ik geen interesse in. Ik wil eigenlijk zoveel mogelijk van mijn ingelegde geld terug. Dus de vraag is zijn die vage kosten die ze rekenen, waar je niet echt een vinger achter krijgt, reeel.
Zijn daar berekeningen voor?
Wat zijn echt de reele kosten, is dat in mijn geval die €1500?
Ik kan mij dat namelijk niet voorstellen of ik moet gek zijn.
Als die witte boorden nog wat extra premiedelen verzinnen, moet ik zometeen geld meenemen om af te kopen. Er moet toch enig controle of overzicht zijn omdat inzichtelijk te krijgen of ik niet 6 oren wordt aangenaaid.
Kan iemand daar een antwoord opgeven?

ve
door verwijderd - Aug 29, 2010 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt de polis afkopen onder deze condities of niet en nog 20 jaar doorwoekeren. Meer smaken zijn er niet.
Je hebt de polis niet meer nodig schrijf je, dus afkopen is mijn advies.
De looptijd van zo'n polis is veel te lang. Risico's wijzigen.

Ja, en dat afzeiken zijn we wel gewend. Moeder56 schoot geheel ten onrechte in haar wiek denk ik. Kan gebeuren.

ve
door verwijderd - Aug 30, 2010 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

"bericht Edwardus: Een levensverzekering is geen spaarrekening of beleggingsfonds, mocht je het nog niet weten."
Het laatste stukje van deze zin heeft totaal geen toegevoegde waarde. Lees mijn bericht erboven.
In andere vraag/antwoord-discussies komen ook soortgelijke opmerkingen voor van deze reageerder En dat is niet prettig.
Maar een ieder mag denken zoals hij/zij wil.

I rest my case. Fijne dag iedereen.

ve
door verwijderd - Aug 30, 2010 om 13:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jammer dat het voor sommige meer een prestige strijd is of wordt.
Niet nodig, we moeten met zijn allen elkaar steunen en brainstormen en beter met zijn allen een keer de rug rechten en eens aan blok strijden om die oplichters/zwendelaars aan te pakken. Niet meer accepteren dat we aan alle kanten maar geplukt worden. Nog even en er lopen alleen nog maar kale kippen in Nederland. Ik appricieer u advies en blijf dat ook aub doen.
Echter heb ik nog steeds geen concreet en duidelijk antwoord op mijn vraag gekregen. Waarschijnlijk is er geen vuistregel om die waarde afkoop te berekenen. Het is dus naar mijn dunken natte vingerwerk met een hoop blabla van die maatschappijen, kosten dit kosten dat. Dus ik concludeer dat wij, als consument, gewoon sitting ducks en makkelijke melkkoeien zijn. Die gasten kunnen doen wat ze willen en hebben gewoon een vrijbrief om te plukken.
Uiteraard weet ik dat ik nu 2 mogelijkheden heb, doorgaan of afkopen, dat is duidelijk. Het is allang duidelijk, volg programma's Kassa, Radar etc maar, dat we al jaren lang genept worden. Maar nogmaals is het normaal dat die kosten die hun berekenen zo buiten proportioneel hoog zijn. Er moeten toch richtlijnen zijn wat wel en niet mag. Wie kan mij helpen???
Lees AUB mijn eerdere berichten nogmaals, gr Ron

ve
door verwijderd - Aug 30, 2010 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

@wannahave-1: deze verzekering ben je begonnen met een ander doel dan je nu hebt en dat kan natuurlijk altijd gebeuren. Voorheen wilde je blijkbaar je nabestaanden goed verzorgd achterlaten, nu ben je (meer) geïnteresseerd in een hoger eindkapitaal. In dat geval ben je inderdaad beter af met afkoop, alleen kun je je nog afvragen of er nog iets van een compensatie zou kunnen komen i.v.m. hoge kosten, want de kosten die bij zulke producten worden ingehouden zijn exorbitant. Percentages van 20, 30, ja zelf tot 80% komen voor en dat staat niet in verhouding tot de geleverde inspanning. Eenmaal afgekocht vermoed ik dat je niet meer in aanmerking komt voor een eventuele compensatie.

Het antwoord op je resterende vraag luidt dan ook dat de kosten van dit soort producten vaak erg hoog zijn. Vandaar de lage afkoopsom. Het is dus wel reëel, althans, niemand hier weet hoe hoog de werkelijke kosten zijn (procentueel), maar dat ze hoog zijn is geen verrassing.

ve
door verwijderd - Feb 9, 2011 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb alleen maar een vraag wij hebben een zogenaamde woekerpolis een levensverzekering die is gekoppeld aan onze levenshypotheek bij de Aegon .Wij hebben al meerder malen geprobeerd om contact te leggen en onze polis over te zetten helaas het lukt van geen kanten.Mijn adviseur zegt dat wij niet kunnen overstappen omdat mijn man ziek is en sinds kort in de wia zit dit is toch belachelijk wij betalen ons scheel aan de verzekering tot nu toe hebben wij ongeveer 6000 euro opgebouwd in vijf jaar ik voel mij gewoon in een hoek gedreven wat moet ik doen de kosten beginnen ons op te breken maar wij willen hier graag blijven wonen.Wij hebben ongeveer 17000 euro ingelegd tot nu toe ben ik dit kwijt ik maak mij ernstige zorgen.

ve
door verwijderd - Feb 9, 2011 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een brandend huis is onverzekerbaar, zoals dat heet. Overstappen zal dus niet gaan, want bij verzekeren moet er een te verzekeren risico zijn, maar als iemand al (ernstig) ziek is, dan is het geen risico meer, maar een (negatieve) zekerheid.

Als je een woekerpolis hebt, dan moet de huidige verzekeraar Aegon ook een compensatie aanbieden.

ve
door verwijderd - Feb 12, 2011 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik vind het gewoon achtelijk dat je dit sort polissen niet kan opzeggen , met betaling van belastingen. .

dat je het gespaarde geld uitgekeerd krijgt voor herinleg of zelfsparen of aflos schulden.
inprinciepe wordt je geld nu gewoon gestolen en als de maatschappij over de kop gaat ben je ook alles kwijt.
je kan je geld net zo goed op straat leggen , regering doe hier eens wat aan.
gaan de banken ook meer concureren.
je zit met al die klijne polisen waar je later maar 10 a 20 euro per maand uit krijgt.als je geluk heb.
kost de banken toch ook een hoop geld.
en wat ik hierboven ook al las , je situatie veranderd ook in loop der jaren en is zoon poles niet meer passend.

of weet iemand hier wel een oplossing voor.?

ve
door verwijderd - Feb 13, 2011 om 11:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

marco1974 schreef op zaterdag 12 feb 2011, 14:01: ik vind het gewoon achtelijk dat je dit sort polissen niet kan opzeggen , met betaling van belastingen. .

dat je het gespaarde geld uitgekeerd krijgt voor herinleg of zelfsparen of aflos schulden.
inprinciepe wordt je geld nu gewoon gestolen en als de maatschappij over de kop gaat ben je ook alles kwijt.
je kan je geld net zo goed op straat leggen , regering doe hier eens wat aan.
gaan de banken ook meer concureren.
je zit met al die klijne polisen waar je later maar 10 a 20 euro per maand uit krijgt.als je geluk heb.
kost de banken toch ook een hoop geld.
en wat ik hierboven ook al las , je situatie veranderd ook in loop der jaren en is zoon poles niet meer passend.

of weet iemand hier wel een oplossing voor.?

De oplossing is heel simpel: zelf sparen. Niemand verplicht je om dit soort financiele constructies te nemen.

De constructie waar het hier om gaat wordt in heel veel gevallen op verkeerde gronden gestart. Men wordt verblind door de fiscale voordelen bij uitkering, maar vergeet dat het eigenlijk een gewone verzekering is, met bijbehorende kosten.

Dat je aan het einde van de rit (als je nog leeft) een bedrag terug krijgt is mooi meegenomen, maar zou niet het doel van deze constructie moeten zijn. Een levensverzekering sluit je af om nabestaanden een bedrag achter te laten mocht je voortijdig komen te overlijden. Als je kapitaal op wilt bouwen moet je iets anders gaan doen. Lijkt me vrij simpel.

ve
door verwijderd - Apr 30, 2012 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze hele simpele oplossing is wel kort door de bocht.
Geeft ook geen antwoord op de vraag, en voegt weinig toe.
Jammer...

Als ik het goed begrijp is de vraag simpel kort en bondig
Je hebt opgebouwd €5720 de verzekering voldoet niet meer aan je wensen en je wilt er vanaf. je krijgt uitgekeerd €4192

Je krijgt dus maar 73.29% van je totale inleg terug.
De verzekering steelt even de andere 26.71% onder de noemer kosten

En je vraag is of dat normaal is.

Ik vindt van niet.

Maar wees blij dat je niet bij NN zit.
Die stelen nog veel meer

Wij hebben opgebouwd €12358 de verzekering voldoet niet meer aan onze wensen en we willen er vanaf. bij afkoop krijgen we €7010

Wij krijgen dus maar 56,72% van onze totale inleg terug.
De Nationale Nederlanden steelt even de andere 43.28% onder de noemer kosten

Zoals iedereen kan begrijpen ben ik dus ook zeer geïnteresseerd in een antwoord op de vraag wat zijn normale kosten voor opzeggen van een verzekering.

ve
door verwijderd - Apr 30, 2012 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Rectificatie op hierboven gepost bericht

Wij hebben opgebouwd €12358 excl 1455 winstdeling totaal €13813
de verzekering voldoet niet meer aan onze wensen en we willen er vanaf. bij afkoop krijgen we €7010

Wij krijgen dus maar 50,75% van onze totale inleg terug.
De Nationale Nederlanden steelt even de andere 49,25% onder de noemer kosten

Zoals iedereen kan begrijpen ben ik dus ook zeer geïnteresseerd in een antwoord op de vraag wat zijn normale kosten voor opzeggen van een verzekering.

ve
door verwijderd - Apr 30, 2012 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

En dat is dan nog een bruto bedrag. Daar wordt wettelijk nog 52% inkomstenbelasting op ingehouden en als er na 1991 nog premie betaald is dan gaat nog eens revisierente vanaf van 20%, ook verplicht voor vadertje staat.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 12, 2012 om 11:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst Vladja hartelijk dank voor je info, heb op tig sites gezocht naar uw antwoord, maar niemand gaf mij duidelijkheid.
Ik heb zelf ook z'on situatie alleenstaand werkeloos krap bij kas en dacht: "hey, laat ik mijn levensverzekering eens afkopen"

premievrije waarde 11.058,-

Mijn afkoopwaarde bedraagt 6528,- min 52% inkomstenbelasting = 3133,44
3133,44 min 20% rivisierente = 2506,84

Als ik het nog 16 jaar voortzet t/m 2028, dan krijg ik 20.280 uitgekeerd zonder dat de belastingdienst of de revisierentes er zijn tanden in gezet heeft.
Dus mijn allerbeste advies is, gewoon staan laten, premievrij maken, en het geld zelf sparen, mocht je voortijdig de pijp uit gaan hebben je nabestaande ook nog iets...