pe
door peter haaijer May 5, 2021 om 17:41
Garantie & verzekeringen

Afwasmachine defect

Mijn afwasmachine is defect.  Heb hem oudjaarsdag 2020 tweedehands gekocht bij de witgoedkoning in Deventer.( prijs 219,00) met een half jaar garantie.
Na veel mailen en bellen reageren ze niet op het verzoek om tot een oplossing te komen. ( mogelijke oplossingen : monteur / geld terug / andere machine).
In juni 2021 komt de garantie te vervallen ; hij is immers een half jaar .  Kan iemand mij helpen met een oplossing of hebben meerdere mensen problemen met dit bedrijf.  De revieuws zijn of lovend   10.0   of  slecht  1.00 . Hoe pak ik dit aan ?

6195 10 Rapporteer

mahadma
door mahadma - May 5, 2021 om 17:52
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zou geen mili seconde twijfelen, geld retour. En nooit meer wat kopen daar.

tijger1
door tijger1 - May 5, 2021 om 18:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan kunt u beter een tweede kansje kopen bij Coolblue.

diumenge
door diumenge - May 5, 2021 om 18:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan maar 's langs gaan daar.

aurora1
door aurora1 - May 5, 2021 om 18:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u het opgelost heeft met deze witgoedzwerver, dan een poosje sparen en een nieuwe vaatwasser kopen. Met zulke gebruiksgoederen is het niet zo verstandig om tweedehands te kopen.
Verder goed uitzoeken of de verkoper gied te boek staat. Ik zou voor bekende adressen gaan zoals Cool Blue e.d.
En dan maar tot er een nieuwe vaatwasser staat met de hand afwassen?
https://www.ah.nl/zoeken?query=Afwasborstel

sjjoppy
door sjjoppy - May 5, 2021 om 18:19
7187 Antwoorden / 3 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft May 7, 2021 om 19:39
16845 Antwoorden / 202 Vragen

ter info o.a. https://www.absoluteadvocaten.nl/contractenrecht/non-conformiteit dus m.b.t. de wettelijke garantie die prevaleert op 'eigen' garantie.

sjjoppy
door sjjoppy May 7, 2021 om 19:52
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor de informatie.

marita5
door marita5 - May 5, 2021 om 18:31
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Peter Haaijer ,

Klacht

Klachten dienen bij voorkeur schriftelijk per ( contactformulier op de website ) en gemotiveerd bij de ondernemer te worden ingediend .
In geval van zichtbare gebreken ( uitgesloten van vooraf kenbare schade en of gebreke ) dient de klacht terstond na de aflevering te worden ingediend .
In alle andere gevallen dient de klacht te worden ingediend binnen bekwame tijd , nadat de klant het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken .

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://witgoed-koning.nl/rechten-en-plichten-tijdens-de-garantieperiode/

heremietkreeft
door heremietkreeft May 7, 2021 om 19:38
16845 Antwoorden / 202 Vragen
Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - May 5, 2021 om 19:34
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je een product hebt gekocht dat een gebrek vertoont, heb je geen recht om meteen jouw geld terug te eisen. Je moet Witgoed Koning altijd in de gelegenheid stellen het product te repareren of te vervangen voor een technisch gelijkwaardig product. Als Witgoed Koning dit niet binnen een redelijke termijn kan doen, dan kan je de overeenkomst ontbinden. Met andere woorden: je hebt recht op geld terug als Witgoed Koning jouw product niet binnen een redelijk termijn van ongeveer 14 dagen kan herstellen of omruilen.

Dus na de melding defect hebben  ze  14 dagen voor herstel als dat rendabel is... of ruilen wat ze meestal doen.

Ik zie maar 1 vaatwasser en dan  is het lastig ruilen.

Gewoon een handelaar die  vermoedelijk van meerdere machines enkele herstelde en verkoopt en hoopt dat ze langer dan ½ jaar heel bleven.
Wasmachine is gezien de foto website geen probleem,  rest blijkbaar wel lastiger.

Na de  aankoop ben je voor deze ½ jaar garantie ook akkoord gegaan met hun voorwaarden, dus ik reken op geld terug.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 6, 2021 om 09:58
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ik geef u aanvullend enkele verwijzingne naar de wetgeving waarin wordt geregeld dat een verkoper (commercieel) dient zorg te dragen voor get leveren van een deugdelijk product en indien zich binnen 6 maanden een defect voordoet de verkoper moet bewijzen dat de oorzaak niet aan het prodoct ligt.

U heeft in beginsel helemaal niets te maken met fabrieksgarantie. Volgen swetgeving is de normaal te verwachten leeftijdsduur van belang.

(U kreeg ook al een verwijzing naar een voorbeeldbrief van @PANTHER22)  https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt. verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM

Aanvulling: omdat deze verkoper zelf garantieregels stelt en die dan zelf niet nakomt is dat ook een reden voor in gebreke stelling resp. niet naleven van eigen regels/overeenkomst.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum May 7, 2021 om 18:39
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Bij  een  gebruikte aankoop is geen  1e afleverdatum bekend dus vervalt bovenstaande verhaal.

Gewoon 6 maanden garantie van reparateur/ handelaar, verder niets en  1 dag te laat, jammer!
Ze gaan herstellen of geld terug of geven indien mogelijk gelijkwaardige!

heremietkreeft
door heremietkreeft May 7, 2021 om 19:35
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@SOMSS..  Volgens art BW7:17 : de afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden etc. en verder wordt er ook t/m art 25 niets gesteld m.b.t. een datum van eerste aflevering.  En zou dat toch zo zijn zou het dan de dag van levering door de verkoper zijn dus de Witgoedkoning in Deventer. Zie specifiek ook het gestelde in art 20. Zie o.a. deze info waarin duidelijk wordt gesteld: alle producten al gaat het hier specifiek over auto's: https://www.mijnautocoach.nl/wettelijke-garantie-tweedehands-auto-non-conformiteit/  (Dus o.a. deze zin in de info : Deze wettelijke garantie geldt dus voor alle producten die je als consument van een bedrijf koopt. En ook deze: https://www.absoluteadvocaten.nl/contractenrecht/non-conformiteit

mo
door mof - May 7, 2021 om 12:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Op het moment dat u de garantie claimt, en dat was binnen een half jaar na aankoop, wordt de verlooptdatum voor dát incident gestuit.Zolang u blijft aangeven dat de reparatie onder de garantie valt zal het bedrijf dit moeten accepteren. Ook als dit nog tien jaar duurt!

u heeft recht op reparatie, een gelijkwaardig vervangend productof uw geld terug.

misschien moet u daarmee wel een adbocaat of rechter. Of geschillencommissie.