Frank B
door Frank B Feb 14, 2023 om 14:33
Garantie & verzekeringen

Alleen garantie op onderdelen blauwpunkt

van onze robotstofzuiger heeft net binnen de garantietermijn de batterij het begeven. De batterij is "gratis" vervangen.

arbeidskosten 17,85
verzendkosten  8,95
kosten ophalen 10,88
handelingskosten 15,00
btw 21%
totaal 63,75

vreemd is dat ik als ik de stofzuiger niet terugwil maar 13,16 hoef te betalen!

is het standaard dat bij een apparaat dat nog onder garantie valt toch div. kosten berekend worden

3285 6 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 14, 2023 om 14:50
11531 Antwoorden / 51 Vragen

Het komt vaak voor dat delen van een apparaat een andere garantietijd hebben als de rest. Best kans dat de accu "onder coulance" is/vervangen kan worden.

Daarom sluit ik niet uit dat de garantie op de accu (vaak 6 mnd) minder is als op de rest van het apparaat (24 mnd). Maar u kunt dit zelf in uw aankooopfactuur/garantiebewijs/grantie voorwaarden terugvinden.

U kunt ook uw verkoper van toen bellen en vragen hoe het zit. Overigens als u garantie wilt claimen moet u wèl naar uw verkoper van het apparaat, nooit rechtstreeks naar de fabrikant/importeur.

Toegevoegd: Bron Blaupunkt:

  1. Parts (a-b-c-d-e) and parts containing motors, have two (2) year warranty from the date of purchase (the “Warranty Period”)
    • Side brush Motor
    • Wheels
    • Fan
    • Remote control, docking station, power adaptor
    • Small plastic, cable or sensor parts
  2. Main PCB one (1) year warranty
  3. Battery six (6) months warranty
Zoals verwacht heeft u max 6 mnd garantie op de accu. U heeft dus "geluk gehad" dat de zuiger / accu het bijna 2 jaar heeft uitgehouden.

sira
door sira - Feb 14, 2023 om 15:16
2320 Antwoorden / 24 Vragen

Batterijen en accu's vallen soms niet onder garantie of duidelijk een kortere termijn. E.e.a. hangt ook van de gebruiker af

vreemd is dat ik als ik de stofzuiger niet terugwil maar 13,16 hoef te betalen!
Dat is niet vreemd, dan halen ze niet alleen de vernieuwde accu, maar ook alle andere te hergebruiken onderdelen er uit.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 14, 2023 om 15:47
2031 Antwoorden / Vragen

Nee, dat is niet standaard als u recht heeft op wettelijke garantie van uw leverancier. Bij fabrieksgarantie geeft de fabrikant vaak alleen garantie op het onderdeel, niet op de andere kosten.

mo
door mof - Feb 15, 2023 om 11:48
3619 Antwoorden / 3 Vragen
Dave Wittens
door Dave Wittens - Mar 29, 2023 om 10:51
2 Antwoorden / Vragen

Accu's bij (robot)stofzuigers vallen in Nederland over het algemeen onder de garantie. In Nederland geldt namelijk de wettelijke garantie, die inhoudt dat een product moet voldoen aan de verwachtingen die je ervan mag hebben. Als een product binnen de verwachte levensduur kapot gaat, dan heb je recht op kosteloze reparatie of vervanging.

In sommige gevallen kunnen er kosten in rekening worden gebracht voor reparaties die onder de garantie vallen, zoals in jouw geval. Dit kan afhangen van de specifieke voorwaarden van de garantie, zoals welke kosten gedekt zijn en welke niet. In sommige gevallen kan de garantie alleen betrekking hebben op de kosten van vervanging van defecte onderdelen en niet op andere kosten, zoals arbeidskosten, verzendkosten, ophaalkosten, handelingskosten en belastingen.

Het is niet ongebruikelijk dat er kosten in rekening worden gebracht voor reparaties die onder garantie vallen, vooral als deze kosten niet expliciet zijn gedekt door de garantievoorwaarden. In sommige gevallen kan het goedkoper zijn om het product zelf te repareren of te vervangen dan de kosten te betalen die de fabrikant of reparatiedienst in rekening brengt.

Accu apparaten zijn een beetje als smartphones, fabrikanten zetten er vaak bewust een batterij/accu in die op den duur minder gaat presteren. Zo stimuleren ze na enkele jaren alweer een nieuwe aankoop met een redelijk fixe aanschafprijs [edit, s.v.p. geen links plaatsen van commerciële of promotionele aard - redactie]

rj
door rjw Mar 29, 2023 om 19:59
3247 Antwoorden / 5 Vragen

Fabrikanten stoppen er inderdaad bewust accu's in die minder gaan presteren. Maar dat is omdat dat nu eenmaal een eigenschap is van de accutechnologie waar we het nu mee moeten doen. Accu's waarvan de.capaciteit door de tijd heen niet afneemt bestaan nog niet.

1paul
door 1paul - Mar 29, 2023 om 11:26
3123 Antwoorden / 0 Vragen

nee, de verkoper moet dit voor zijn rekening nemen MITS, de batterij ook onder de garantieregeling valt van 2 jaar maar veelal is dit 6 maanden en heeft u weliswaar een nieuwe batterij 'gekregen" maar de handlingskosten zijn dan voor uzelf!