Jo
door Joitske Aug 25, 2021 om 16:20
Garantie & verzekeringen

Als ZZP-er geweigerd voor opstalverzekering

Onze opstalverzekering van ons woonhuis stopt (Nowgo).  Ik kwam uit daarna uit bij Allianz Direct. Daar bleek ik geen verzekering af te kunnen sluiten omdat ik bij de KvK geregistreerd sta als ZZP-er. Nu ben ik bij OHRA maar zij deelden mij mee dat ze vanaf oktober ook ZZP-ers gaan uitsluiten.

Ik ben wel verbaasd omdat ik als ZZP-er vanuit huis werk met een laptopje en een bureau, zoals eigenlijk nu heel Nederland met een kantoorbaan. Er is geen extra risico. Mogen verzekeraars dit zomaar doen? En mogen zij de data uit de KvK hiervoor gebruiken?

7636 11 Rapporteer

Topantwoord

ne
door neodutchio - Aug 25, 2021 om 16:28
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Ja, een verzekeraar heeft geen plicht om klanten aan te nemen. Er valt vrij lastig onderscheid te maken tussen alle zzp'ers. U hebt zakelijk alleen een laptop, een ander heeft €5.000 aan machines en voorraden en weer een ander €1.000.000 aan goud. Waar moet de grens liggen? Iemand in loondienst die thuis werkt krijgt apparatuur van de werkgever dat verzekerd is of waarvan de werkgever het risico draagt. Een normale consumenten verzekering wil geen risico's gaan dragen van ondernemers. Hoe groot of klein de waarde van de onderneming ook is.

Jo
door Joitske Aug 26, 2021 om 14:20
Antwoorden / 1 Vragen

Ha goed te weten dat ze dit gewoon mogen doen. Het gaat niet om inboedel (die loopt bij deze zelfde verzekeraar!) maar om opstal.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 25, 2021 om 16:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heel wonderlijk dat zij een gewoon woonhuis niet meer willen verzekeren. Inboedel/inventaris kan ik mij nog iets bij voorstellen.

Maar het staat een verzekeraar vrij geen dekking meer te verlenen.

Kijk eens bij ING.

marita5
door marita5 - Aug 25, 2021 om 16:36
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Joitske ,

Mijn OHRA zzp verzekering stopt , wat betekent dit voor mij ?

Je huidige zzp-verzekering loopt voorlopig nog gewoon door. Ongeveer 2 maanden voordat je zzp-verzekering stopt, ontvang je van ons een persoonlijk bericht met informatie over de beëindiging van je verzekering. Je hoeft hier zelf geen actie voor te ondernemen. Natuurlijk kun je rekenen op onze service zoals je gewend bent. Het is wel verstandig om alvast te kijken naar een andere verzekeraar. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje bij Nationale Nederlanden.​

Kan ik als OHRA - klant nog een nieuwe zzp verzekerig ( erbij ) afsluiten ?

Nee, je kunt geen nieuwe zzp-verzekeringen meer bij ons afsluiten.

https://www.google.nl/search?q=zzp+verzekeringen+&source=hp&ei=A1UmYfX3Ce-t0PEPrOOJ2Ac&iflsig=AINFCbYAAAAAYSZjE0BnnR7aqIRs96Qt-e5I2El7BlER&oq=zzp+verzekeringen+&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBQgAEIAEMgUIABCABDIFCAAQgAQyBQgAEIAEMgUIABCABDIFCAAQgAQyBQgAEIAEMgUIABCABDIFCAAQgAQyBQgAEIAEOhEILhCABBCxAxDHARDRAxCTAjoOCC4QgAQQsQMQxwEQowI6CwgAEIAEELEDEIMBOggIABCABBCxAzoLCC4QgAQQxwEQrwE6CwguEIAEELEDEJMCOggILhCABBCxAzoOCC4QgAQQxwEQrwEQkwI6BggAEAoQAzoICAAQgAQQyQNQrxhYhERg_UdoAXAAeACAAYMBiAGvDZIBBDEzLjWYAQCgAQGwAQA&sclient=gws-wiz&ved=0ahUKEwi1hb61sszyAhXvFjQIHaxxAnsQ4dUDCAg&uact=5

Lees ook hier ,

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/privacywaakhond-kvk-moet-woonadres-zzpers-afschermen

sira
door sira - Aug 25, 2021 om 18:22
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Ik ben al vanaf 1999 ZZP'er en werk ook vanuit huis, dus heb ook een kamer die dienst doet als kantoorruimte, desktop + laptop en andere zakelijk gerelateerde apparatuur, die ik uiteraard ook privé gebruik.

Al mijn verzekeringen die betrekking hebben op mijn woonhuis (opstal, inboedel etc.) lopen privé. Energiekosten worden ook privé betaald. De enige verzekering die je door je bedrijf laat betalen, zijn o.a. een zakelijke schadeverzekering, zakelijke rechtsbijstand. Telefoon en internet worden door mijn bedrijf betaald. Zo moeilijk is het niet.

Ik weet niet hoelang u ZZP'er bent, maar denk in het begin niet te groot, u zult alles eerst moeten verdienen en omzet is nog geen winst.
Omzet is ijdelheid, winst is tastbaar.

Er zijn bepaalde kosten die je bij de belastingaangifte kunt aftrekken van je winst, zoals de kantoorruimte. Energieverbuik kantoor zijn ook aftrekbaar. Uw boekhouder kan u hier meer over uitleggen, maar zal waarschijnlijk ook nog andere aftrekbare kosten kunnen noemen.

Zie ook: klik hier

Jo
door Joitske Aug 26, 2021 om 14:22
Antwoorden / 1 Vragen

Ja ik wil juist ook gewoon een privé verzekering (opstal) maar helaas word ik niet geaccepteerd. Ik ben al 13 jaar zelfstandige en tot nu toe geen probleem gehad hiermee. Mijn huidige opstal (Nowgo) stopt er mee.

tijger1
door tijger1 Aug 26, 2021 om 14:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Verzekeraars kunnen simpelweg een verzekering of een verzekerde niet meer accepteren. Daar kunt u niets tegen doen. Dus u moet op zoek naar een andere.

Wat @Sira in de laatste alinea schrijft, is niet correct. Kantoorruimte aan huis en elektriciteitsverbruik zijn al jaren niet meer aftrekbaar.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Aug 25, 2021 om 18:28
6599 Antwoorden / Vragen
Jo
door Joitske Aug 26, 2021 om 14:23
Antwoorden / 1 Vragen

Ja dank je! Deze informatie had ik ook gevonden en daar staat juist dat inboedel geen enkel probleem moet zijn. Ik heb independer nog gebeld maar ze waren hier wel van op de hoogte. Het valt met wel op dat ze op hun website hier niet voor waarschuwen.

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 25, 2021 om 22:58
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Joitske,

Ik raad u aan om uw vraag te stellen op het forum voor ondernemers :

https://www.higherlevel.nl/

Jo
door Joitske Aug 26, 2021 om 14:24
Antwoorden / 1 Vragen

Ja goede tip. toevallig had ik daar ook gekeken maar vond geen vergelijkbare vragen. Ga het doen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Aug 26, 2021 om 16:48
1389 Antwoorden / 10 Vragen

ZZPer?

Als je  alleen maar  administratie doet lijkt me geen probleem...
maar een schilder met veel verf en terpentine en zo wel!

Welk beroep en  vermoedelijke voorraad voor  dit bedrijf zijn bepalende of je voordelig thuis mag doen of zakelijke polis moet nemen.

Ook is een foute omschrijving bij KVK mogelijk.
Als ik daar  Schilder opgeef, dan denken zij aan vele potten verf en zo, brandbaar dus.

Dat ik achter de Ezel sta met  Tubes  kunnen zij er dan niet uit opmaken.

En ik weet hoe ondeskundig ze vaak zijn.

Jo
door Joitske Aug 27, 2021 om 10:21
Antwoorden / 1 Vragen

Ik sta als adviseur / trainer ingeschreven dus ik denk dat dat het probleem niet is. Ik denk wel dat ze niet op dat niveau kijken en gewoon alle 1 miljoen zzp-ers uitsluiten.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Aug 27, 2021 om 13:39
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Wat Adviseerde je nu?

Dat varieerde van veel papieren en mappen voor elke  Cursist  tot Ik.. verkoper van huizen die 99% digitaal doet.

Alleen contract nog  op papier, maar  werk  naast mijn woning vooral uit de Camper die mobiel kantoor is als ik geen vakantie heb.

Verder is het  vaak slimmer om via Tussenpersoon te zoeken naar andere verzekeraar,  die bemiddelde en beoordeelde ook  het risico van jou  bedrijf en of er enige gevaar  of overlast kan zijn.

Zo heeft een Adviseur Trainer voor brandveiligheid meer  in huis om te oefenen en demonstreren dan  papieren cursus.

Een  marktkoopman zal elke dag de kassa met kleingeld  in huis hebben en  de €50,- bij de bank storten.

Vele banken rekenen nu  per keer storten en dat is weekje opsparen en inbraak risico.

Daarom,  beter via een adviseur die vele kleine maatschappijen heeft   en er een verklaring bij geeft van eventueel risico.

Ietsje duurder want hij doet voor de maatschappij ook het werk van selectie en controle op risico's.

tijger1
door tijger1 Aug 27, 2021 om 14:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat over de OPSTAL verzekering, dus het woonhuis.

Al die flauwekul heeft er niets mee van doen. Die verzekeraar stopt met het verzekeren van woonhuizen van zelfstandigen. Kunnen ze gewoon doen.

Herman Brinkman
door Herman Brinkman - Aug 27, 2021 om 12:12
3 Antwoorden / Vragen

Hoi, Ik vind het een vreemd verhaal, want kantoorwerkaamheden in een woonhuis kan, indien de verzekeraar hiervan op de hoogte is, nooit een probleem zijn voor een opstalverzekering. Er is nl. geen sprake van een brandverhogend risico en ik neem aan dat je niet fulltime beroepsmatig in huis werkzaam bent. Is er geen sprake van een CIS-registratie? Kortom, ZZP-er heeft er niets mee te maken dus dat kan net de reden zijn.

Jo
door Joitske Aug 30, 2021 om 13:43
Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind het ook vreemd maar toch is het zo. Independer is er ook al mee bekend.

mo
door mof - Aug 27, 2021 om 12:40
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De data uit KvK zijn gewoon op te vragen. ZZP bestaat trouwens niet als rechtsvorm. U bent eenmans bedrijf. Als ze zeggen dat ze ZZP ers uitsluiten kunt u zeggen dat u geen ZZPer bent.
Verzekeraars zijn private bedrijven en mogen iedereen beatgumenteerd uitsluiten als ze kunnen uitleggen waarom het risico te groot is.
Wat relevant is is niet dat u thuis werkt maar dat u uw bedrijf van huis uit voert. Dat doen loonslaven niet. Daar blijft het huis prive.

Een eenmans bedrijf is met privevermogen aansprakelijk voor schade die door het bedrijf wordt veroorzaakt.
Het kan hier dus om een belangenkwestie gaan: hoort het huis bij u prive of bij het bedrijf. Dat is voor een eenmansbedrijf dus niet duidelijk, want u kunt uw huis verliezen als uw bedrijf failliet gaat.

1paul
door 1paul - Aug 28, 2021 om 09:50
3101 Antwoorden / 0 Vragen

denk zomaar dat men niet de bedrijfsinventaris op een particuliere verzekering willen dekken simpel omdat e waarde vaak veel hoger is, voor bedrijf is de premie vaak wat hoger....

daar zal het probleem waarschijnlijk zitten, misschien helpt het als u bedrijfsinventaris apart verzekerd van uw inboedel? leg ze dit voor....

tijger1
door tijger1 Aug 28, 2021 om 09:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat over de opstalverzekering.

1paul
door 1paul Aug 28, 2021 om 13:49
3101 Antwoorden / 0 Vragen

je hebt gelijk!

Jo
door Joitske Aug 30, 2021 om 13:45
Antwoorden / 1 Vragen

Ja grappig dat iedereen het verward met inboedel. De inboedel loopt wel via Allianz Direct juist. Daar deden ze niet moeilijk over.