mi
door minnebak Sep 18, 2017 om 18:40
Garantie & verzekeringen

ANW-hiaatpensioen van Aegon stopt

Op 22 juni kreeg ik van Aegon de mededeling, dat  zij stoppen met de Anw-hiaatverzekering.  Na 1 januari is het einde van deze verzekering. Alle, door mij ingelegde premies zijn weg of ik of mijn partner moet nog dit jaar "komen te overlijden" zegt Aegon.  Ik kan wel een nieuwe overlijdensrisicoverzekering  afsluiten bij de Aegon, maar ik zou ook terecht kunnen bij een andere verzekeraar.Heb ik recht op uitkering van een geldbedrag, omdat ik niet heb aangegeven te willen stoppen met deze regeling?

4125 9 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Sep 18, 2017 om 18:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Alle, door mij ingelegde premies zijn weg
Het betreft dan ook een risicoverzekering en géén spaarpot. Je hebt geen premies ingelegd, maar betaald voor de dekking van het verzekerde risico.
Lees je polisvoorwaarden eens door.
Heb ik recht op uitkering van een geldbedrag,
Nee dus.

tijger1
door tijger1 - Sep 18, 2017 om 18:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat ANW-hiaatpensioen is een risico verzekering. Net zoiets als een brandverzekering.

Als uw brandverzekeraar stopt, krijgt u ook geen premie terug omdat u geen brand gehad hebt.

Als u denkt nog zo'n verzekering nodig te hebben tbv uw partner, zou u bijvoorbeeld eens op Independer kunnen kijken wat een dalende overlijdensrisicoverzekering met een verzekerd bedrag voor de komende jaren kost.

ne
door neodutchio - Sep 18, 2017 om 18:59
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Er is het hele jaar nog geen glas gebroken bij mij, krijg ik dan ook mijn premie terug? Ik heb geen schade gereden met mijn auto, krijg ik mijn betaalde verzekeringsgeld dan ook terug? Mijn huis is nog niet afgebrand, komt dat geld ook terug?

U verzekerd uzelf voor iets. Dat is niet als spaarpot, maar voor het geval dat het nodig is. U bent verzekerd van een bepaald inkomen als uw man komt te overlijden. Een verzekering keert natuurlijk nooit al als het gestopt wordt.

tijger1
door tijger1 Sep 18, 2017 om 19:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In uw voorbeeld is die verzekering op het leven van de man, dus die verzekerd zich, zodat als hij komt te overlijden zijn vrouw een vooraf afgesproken inkomen krijgt tot een bepaalde leeftijd.

ne
door neodutchio Sep 18, 2017 om 20:03
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dat schreef ik toch? U bent verzekerd van een bepaald inkomen als uw man komt te overlijden.

tijger1
door tijger1 Sep 18, 2017 om 22:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U schrijft: "u verzekerd uzelf" . Als de Ts de vrouw is, verzekert zij zich dus niet. De verzekering is op het leven van de man.

ne
door neodutchio Sep 19, 2017 om 00:43
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ik schreef dat ze dan verzekerd is van een inkomen. Oftewel dat er zeker een inkomen tegenover staat.

ro
door ron503 - Sep 18, 2017 om 19:09
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De ANW-hiaatverzekering is een risicodragende verzekering waar u maandelijks premie voor betaald. Bij risicodragende verzekeringen legt u geen bedrag per maand in dus u spaart niet zoals met een pensioen wel het geval is maar u betaald premie voor een verzekering die bij overlijden een maandelijks bedrag uitbetaald.

Ge
door Genee - Sep 19, 2017 om 08:43
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Edit 9.00 uur
Begrijp eigenlijk niet dat een verzekeringsmaatschappij bestaande verzekeringen zomaar kan stoppen.
Kan me voostellen dat ze geen nieuwe verzekeringen afsluiten maar bestaande zomaar stoppen?
De premie was gebaseerd op overlijdingsrisico tot 65 jaar.
Nu deze eerder stopt heeft Aegon wat minder risico gelopen dan dat de verzekering door zou lopen tot 65 jaar.
Verzekerden hebben dus eigenlijk iets teveel premie betaald en dat zou terugbetaald moeten worden.
Kan zijn dat de premie steeds met de leeftijd werd aangepast en dan is het natuurlijk een ander verhaal.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 19, 2017 om 17:38
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Misschien toch ook iets om voor te leggen aan KiFid, ook al is hier sprake van een risico verzekering. Naar mijn mening leidt u schade omdat het afsluiten van een neiuw risico m.i. duurder zal uitpakken.

do
door docent - Nov 1, 2017 om 09:57
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kreeg in juni 2017 een aangetekende brief van AEGON waarin werd meegedeeld dat ze gaan stoppen met de ANW hiaatverzekering.
Een van de redenen waarom was dat in geval van mijn overlijden mijn vrouw ook compensatie zou krijgen van het ABP (er zou een overlap zijn) en dat het belastingtechnisch problemen zou opleveren. Ik heb dit niet geaccepteerd en ben er volop mee bezig.

tijger1
door tijger1 Nov 1, 2017 om 10:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@docent.
.

do
door docent Nov 2, 2017 om 12:40
2 Antwoorden / 0 Vragen

????????

tijger1
door tijger1 - Nov 1, 2017 om 10:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het schijnt dat het ABP het nabestaandenpensioen gaat verhogen. Een pensioen mag een bepaald percentage van het eerdere loon niet overstijgen.

do
door docent - Nov 1, 2017 om 10:53
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een mail gekregen van het ABP dat ze per 1 januari  2018 ook gaan stoppen met de ANW compensatie.

tijger1
door tijger1 Nov 2, 2017 om 13:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gewone nabestaandenpensioen wordt door het ABP verhoogd. Bij het laten doorlopen van die aanvullingen wordt dat eventuele nabestaandenpensioen te hoog en dat mag niet van de fiscus.