Va
door Van Nimmerdor Jul 1, 2022 om 11:09
Garantie & verzekeringen

Anwb fietsverzekering

Ik heb onlangs een ongeluk gehad. Mijn fiets is daarbij zwaar beschadigd en moet gerepareerd worden. Zo kan er absoluut niet mee gefietst worden. De fiets is verzekerd bij de ANWB. Nu blijkt dat de fietsenmaker sommige onderdelen niet kan bestellen bij de fabrikant. Ze zijn simpelweg niet leverbaar en als ze al geleverd gaan worden, wordt dat op zn vroegst in het najaar, aldus de fabrikant, maar zekerheid geven ze niet. Het kan ook zijn dat de onderdelen niet geleverd gaan worden. De reactie die ik daar tot nu toe van de ANWB op krijg; Jammer dan. Daar kunnen wij niks aan doen. De fiets is net niet totall loss. Dus dat is verder niet ons probleem.

In mij n optiek is een fiets die niet of niet op korte termijn gerepareerd kan worden totall loss en de ANWB zegt dat ze in het geval van een Totall Loss wel de schade vergoeden. Waarom nu niet?

Ik zit maanden zonder fiets die ik voor woon- werkverkeer gebruik en ik weet niet of de fiets ooit gerepareerd kan worden. Ook weet ik niet of de schade die is vastgesteld wel uitgekeerd gaat worden. De fiets is 10 maanden oud en heeft bijna 4000,- euro gekost.

Mijn vraag is; moet ik hier nu echt genoegen mee nemen? Of is hier nog wat aan te doen?

Alvast hartelijk dank voor jullie reactie.

mvg

Van Nimmerdor

5445 12 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 1, 2022 om 11:33
2008 Antwoorden / Vragen

U moet zeker actie nemen richting uw leverancier die u een fiets heeft verkocht en  blijkbaar de benodigde service in de vorm van reserve onderdelen niet kan leveren. Dat is niet het probleem van uw verzekering.

john devries
door john devries Jul 4, 2022 om 12:24
213 Antwoorden / Vragen

Ook niet het probleem van de leverancier .die is niet verplicht om jarenlang reserve onderdelen in voorraad te hebben.Ik vraag mewel af om welk onderdeel het gaat

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 4, 2022 om 12:54
2008 Antwoorden / Vragen

Ik heb niet gezegd dat een leverancier reserveonderdelen op voorraad moet hebben maar hij zal de fiets wel moeten kunnen repareren en anders denk ik dat je kunt aansturen op ontbinding van de koop.

1paul
door 1paul - Jul 1, 2022 om 11:36
3101 Antwoorden / 0 Vragen

verzekering staat in voor de schade die u lijd, niet voor levering of problemen met levering!

ha
door harrybre Jul 4, 2022 om 14:09
240 Antwoorden / Vragen

Het niety kunnen gebruiken van de fiets is volgens mij simpel: "schade".

1paul
door 1paul Jul 5, 2022 om 06:35
3101 Antwoorden / 0 Vragen

is vervolgschade harry en niet iedere verzekering vergoed dit....

sw
door swat1500 - Jul 1, 2022 om 11:52
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Een fiets die vanwege de schade niet gerepareerd kan worden of door de kosten van de reparatie in verhouding tot de dagwaarde niet gerepareerd gaat worden, is total loss.
Als reparatie wel mogelijk is maar de onderdelen daarvoor niet op korte termijn leverbaar zijn verandert dat niets aan de status van de fiets en de afhandeling van de schade.
Uw polisvoorwaarden zouden hier duidelijkheid over moeten geven.
Wellicht worden de kosten voor vervangend vervoer gedekt in de polis en anders moet u die verhalen op de tegenpartij nu er kennelijk sprake is van een ongeluk (aanrijding?).
U kunt altijd over de afhandeling nog klagen bij het Kifid.

getty
door getty - Jul 1, 2022 om 12:30
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik krijg altijd een leenfiets bij mijn fietsenzaak, waarom u niet?

De beslissing van de verzekering is hier juist, die is hier niet verantwoordelijk voor.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 1, 2022 om 12:30
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Van Nimmerdor,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Heeft u de schade zelf veroorzaakt (dus eenzijdig ongeval) of ging het om een aanrijding tegen een ander voertuig?

Wat is de schade precies?

Kunt u foto's plaatsen van de schade?

U kunt de foto's uploaden bij een nieuw antwoord.

john devries
door john devries Jul 5, 2022 om 11:00
213 Antwoorden / Vragen

En als het kan ook een foto van de fietsenzaak en de fietsenmaker.

panter22
door panter22 - Jul 1, 2022 om 14:05
6599 Antwoorden / Vragen

Dat was mijn eerste gedachte ook. Hoe is de schade ontstaan?
Veroorzaakt door een ander die aansprakelijk is, dan lijd je extra schade omdat de fiets niet op korte termijn of misschien wel niet meer gerepareerd kan worden. Dan zou je misschien de dagwaarde uitgekeerd kunnen krijgen om zo een nieuwe fiets te kunnen kopen of een tijdelijk een huurfiets gerbuiken etc.
Maar ben je ergens tegenaan gereden en heb je schade, dan wordt alleen de schade vergoed. Kijk in je verzekeringspolis. Pas als definitief duidelijk is dat je fiets niet meer gemaakt kan worden, dan is hij total los. Maar zover is het nog niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 1, 2022 om 16:42
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Ook mijn reactie: hoe is de schade ontstaan maar dan iets anders: was u zelf oorzaak en aansprakelijk of iemand anders? In het laatste geval is het zaak om de ander aansprakelijk te stellen hetgeen normaliter de verzekeraar wel zal doen om de schade te verhalen..
Dat er sprake kan zijn van niet leverbare onderdelen is iets dat op dit moment veel meer voor komt met als aanleidng vertaging in fabricage en levering, vooral door Covid, uit China maar ook door personeelsschaarste op veel meer plekken.

De optie die er m.i. toch de beste is, is geduld hebben en afwachten totdat uw fietsenmaker de onderdelen wel geleverd kan krijgen. Vraag dan, als ook al geadviseerd om een leenfiets. Uw fiets zal ongetwijfeld meer waar zijn als 'total loss'.

En dat betekent dus toch:  contact opnemen met uw fietsenmaker omdat daar toch service van verwacht mag worden maar die m.b.t. het kunnen repareren te maken heeft met overmacht, hij krijgt niet geleverd.

Dit gezegd hebbend is toch ook de vraag: heeft ANWB verzekeringen een expert ingeschakeld die een oordeel heeft gegeven m.b.t. de schadepost?  (Een schatting)

rj
door rjw - Jul 1, 2022 om 17:57
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Onderdelen zijn nog steeds overal problematisch. En dan kan je gaan kijken wat je rechten zijn maar daar krijg je niet ineens meer onderdelen door. Het klinkt flauw, maar heel veel onderdelen voor technische producten worden in Rusland of Oekraïne geproduceerd. En die hebben momenteel iets anders aan hun hoofd.

john devries
door john devries Jul 4, 2022 om 12:29
213 Antwoorden / Vragen

Ja ja tegenwoordig komt alles opeens uit die landen een nieuwe smoes als vervanger voor oorzaak Corona , maar zover ik weet komen de meeste fietsondelen en fietsen uit Japan of Korea.

john devries
door john devries - Jul 4, 2022 om 12:49
213 Antwoorden / Vragen

Je zit een beetje klem .Een fiets van 4000 euro  kost inkoop hooguit 1000 euro en brengt dus weinig op als inruil. De levertijd van e-bikes is momenteel erg lang en zal dezelfde oorzaak hebben dat er geen "electronische " onderdelen zijn . Dus blijft een leenfiets de enige optie.

ne
door neodutchio Jul 4, 2022 om 14:23
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Op een fiets zit hooguit 35% marge. Dus een verkoopprijs van €4.000,- heeft een inkoopprijs van hooguit €2600.

ro
door ronny530 - Jul 4, 2022 om 18:26
2751 Antwoorden / 41 Vragen

Het betreft een verzekeringskwestie waarbij de ANWB heeft bepaald dat de schade herstelbaar is en gezien de mate van de schade de fiets niet economisch/technisch total loss verklaard wordt. Zowel u als de fietsenmaker worden de dupe van die beslissing omdat de vaak specifieke onderdelen bij de fabrikant niet verkrijgbaar zijn. U kunt aan het standpunt van de ANWB niets veranderen maar misschien kunt u het voor elkaar krijgen dat het schadebedrag aan u uitgekeerd kan worden met behoud van de schade fiets maar in veel gevallen wordt de restwaarde van de fiets op het schadebedrag in mindering gebracht. Wie weet kan de fietsenmaker waar de fiets nu op reparatie wacht u behulpzaam zijn want voor de ANWB is het kwestie van geld dat links of rechtsom toch uitbetaald moet gaan worden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 4, 2022 om 18:30
2008 Antwoorden / Vragen

In dit geval is de fiets juist niet totalloss dus kan de ANWB de schade gewoon uitkeren en mijnheer zijn casco behouden alleen weet ik niet of hij daar veel mee opschiet. Wie gaat dat dan repareren zonder onderdelen?

ro
door ronny530 Jul 4, 2022 om 18:53
2751 Antwoorden / 41 Vragen

@HENKDEZEVENDE, lees deze zin nog eens goed, ANWB heeft bepaald dat de schade herstelbaar is en gezien de mate van de schade de fiets niet economisch/technisch total loss verklaard wordt. Ik verwijs ook naar de fietsenmaker want wie weet kan hij/zij nog iets met de schade fiets zodra de onderdelen wel weer leverbaar zijn of gebruiken voor onderdelen.

Ja
door JannyBoe - Jul 5, 2022 om 08:13
503 Antwoorden / Vragen

Het leveren van technische producten is problematisch op de werejdmarkt. De oorzaak is ontwrichting van de productie door corona in Azië. En ook de toegenomen vraag naar fietsen, ook door corona, speelt een rol. Als er chips in de fiets zitten maakt dat het probleem alleen maar erger. Die problemen zijn voorlopig nog niet opgelost.

Ik zou het er niet bij laten zitten @Van Nimmerdor. Een officiële klacht indienen bij de ANWB. En als dat geen oplossing biedt naar het Kifid.
Succes.

john devries
door john devries Jul 5, 2022 om 10:57
213 Antwoorden / Vragen

Ik ben bang dat die klachten bij diverse instanties het probleem van tekort aan technische producten en/of van het niet in voorraad zijnde onderdelen niet oplost en er niets anders opzit dan wachten tot ze er wel zijn.

Ja
door JannyBoe Jul 5, 2022 om 12:14
503 Antwoorden / Vragen

Dat denk ik inderdaad ook niet John. Maar het leidt misschien tot een oplossing als een leenfiets zolang de reparatie niet is uitgevoerd of het uitbetalen van het schadebedrag in dit geval.

panter22
door panter22 Jul 5, 2022 om 16:20
6599 Antwoorden / Vragen

De ANWB houdt zich aan de verzekeringsvoorwaarden.
Een e-bike leenfiets? Wat gaat dat kosten per week/maand.

Ja
door JannyBoe Jul 5, 2022 om 16:53
503 Antwoorden / Vragen

Maar eens voorleggen aan het Kifid en kijken hoe de zaak juridisch zit.

panter22
door panter22 - Jul 6, 2022 om 08:40
6599 Antwoorden / Vragen

De ANWB heeft een fietsverzekering waarbij wel recht is op een leenfiets.
11. Fiets a. De op het polisblad omschreven soort fiets. b. De leenfiets die door de rijwielhandelaar beschikbaar wordt gesteld na een verzekerde schadeoorzaak.
https://www.anwb.nl/binaries/content/assets/anwb/pdf/verzekeringen/polisvoorwaarden/blijven-fietsen-verzekering.pdf
H
et lijkt er op dat ts deze verzekering niet heeft afgesloten.
Dus via een andere verzekering wel een leenfiets claimen, terwijl het niet in de voorwaarden staat , wordt moeilijk.