pl
door pluimerg Feb 27, 2023 om 19:05
Garantie & verzekeringen

Arbeidsloon in garantieperiode

Wij hebben een zonnecollector met boiler bij een erkende installateur gekocht in 2018 met 5 jaar (fabrieks) garantie. In 2022, na bijna 4 jaar, is de boiler kapot gegaan. Geheel buiten onze schuld om. Door onderling geruzie tussen fabrikant en verkoper hebben pas 4,5 maanden later een nieuwe boiler gekregen. Nu, weer bijna 4 maanden later, krijgen wij een rekening voor de installatiekosten van de nieuwe boiler. Op de factuur staat: "Boiler valt onder de garantie, arbeidsloon niet. Uit coulance hebben wij hier 50% korting op gegeven". 


 


De factuur bedraagt ruim 300 euro. Wij zijn nooit geïnformeerd over arbeidskosten en willen graag weten of wij verplicht zijn deze te betalen. Levering- en installatievoorwaarden hebben wij niet gekregen, ik lees op de website dat die overigens wel op te vragen zijn.

3292 8 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

rj
door rjw - Feb 27, 2023 om 19:13
3259 Antwoorden / 5 Vragen
0

Als je iets niet krijgt kan je er natuurlijk ook gewoon om vragen. Een zonnecollector is geen pakje boter dus voordat je dat aanschaft verdiep je je toch in de punten en komma's.

sira
door sira - Feb 27, 2023 om 20:37
2326 Antwoorden / 24 Vragen
1

Ik neem aan dat u er destijds (leverings)voorwaarden bij heeft gekregen. Wat staat daar in?

mahadma
door mahadma - Feb 27, 2023 om 20:48
11537 Antwoorden / 51 Vragen
1

Wat staat er in de voorwaarden? Dàt bepaald alles, en als u er met 50% korting vanaf komt, zou ik dit betalen. Vechten voor een rechter kost u meer.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 28, 2023 om 10:58
2042 Antwoorden / Vragen
0

Fabrieksgarantie dekt vrijwel nooit installatiekosten dus een installateur die daar vrijwillig ook nog eens 50% vanaf haalt is héél netjes bezig.

ro
door ronny530 - Feb 28, 2023 om 15:40
2773 Antwoorden / 41 Vragen
0

Fabrieksgarantie maakt dat u garantie op de onderdelen die door de fabrikant geleverd zijn heeft. De installatie is niet door de fabrikant uitgevoerd en kent tenzij anders afgeproken een kortere garantietermijn. U stelt de voorwaarden nooit ontvangen te hebben maar u weet wel dat u 5 jaar fabrieksgarantie heeft dus de aankoopfactuur heeft u wel ontvangen en bewaard. Als op die factuur een verwijzing naar de algemene voorwaarden die op de website te vinden zijn staat dan had u als u die voorwaarden had gelezen ook kunnen weten dat de installatiekosten niet onder garantie zouden vallen. Ik vrees dat u niet onder betaling uit gaat komen want ook al zijn de voorwaarden u niet schriftelijk ter hand gesteld u had ze wel online in kunnen zien.

il
door iljaha - Mar 1, 2023 om 11:55
179 Antwoorden / 3 Vragen
0

Bij mij een keer de omvormer in de garantietermijn kapot gegaan. In de verkoopvoorwaarden stond duidelijk dat ik 100% volledige garantie had. Toen ik een factuur kreeg voor de installatiekosten heb ik het bedrijf dat medegedeeld. Bedrijf gaf me na wat gesputter gelijk. Goed lezen loont.

An
door Antwoord23 - Mar 1, 2023 om 13:07
7 Antwoorden / Vragen
0

Fabrieksgarantie is doorgaans 2 jaar, maar kan uitgebreid worden naar 5 jaar. Hangt van de fabrikant af. E.e.a. zou terug te vinden moeten zijn in de voorwaarden. Daar zou onder meer in moeten staan dat de materiaalkosten onder garantie vallen, maar arbeidskosten niet. Mocht u niet in het bezit zijn van de leverings- en installatievoorwaarden, zoals u schrijft, dan zou ik deze alsnog opvragen en kijken hoe dat geregeld is. Dat u uit coulance 50% korting krijgt is mooi meegenomen, scheelt toch weer € 150,00.


1paul
door 1paul - Mar 1, 2023 om 13:59
3135 Antwoorden / 0 Vragen
0

U heeft vast garantievoorwaarden gekregen bij aankoop, wat valt wel onder de garantie van 5 jaar en wat niet, daar heeft dit ingestaan, dit is namelijk in heel veel gevallen de garantieregeling in dit soort van gevallen.

lees dus de vooral de garantievoorwaarden na, staat hier in volledige garantie dan zijn de arbeidsuren meegenomen staat hierin, "op het product" dan zit dit er niet in!

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie

nu is er wel iets anders aan de hand, van een boiler mag u verwachten dat deze minimaal 15 jaar meegaat zonder problemen, het lijkt er dus op dat deze niet aan de gestelde verwachting voldoet, overleg dit dan ook met de verkoper en lees u ff in op bovenstaande link....

in Nederland is het nu eenmaal zo dat de levensduur van een product ook bepalend is bij storingen.


Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ha
Hans Wijtman - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer

na
nanada - Apr 18, 2024 om 12:32
Winkels & webshops

Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?

Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.

Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.

Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n ... Lees meer

Le
Leny van der Plas - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht

Klarna, aanmaning niet besteld artikel

Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.

Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met  aanmaningskosten.
Direc ... Lees meer