pe
door peter@home Aug 13, 2019 om 23:07
Garantie & verzekeringen

Arbeidsongeschiktheidsverzekering

Ik kom er niet uit wat ik moet doen met mijn ArbeidsOngeschiktheidsVerzekering. Toen ik in 2000 begon als ZZP-er heb ik een AOV afgesloten. Mijn beroep toen ingevuld als: consultant automatisering. En tot de eindleeftijd van 60 jaar (want toen was dat nog de verwachting).

Nu ben ik er wel achter dat dat laatste niet haalbaar is, en wil ik de eindleeftijd aanpassen. Ook ben ik enkele jaren geleden gedotterd, en nu doet mijn verzekering moeilijk: de eindleeftijd opschuiven doen ze voor mij alleen maar tot 62 jaar. Daarvoor heb ik de eventuele uitkering uit de verzekering al omlaag moeten laten gaan. Maar tussen mijn 62e en 67e zou ik nog altijd in een gat vallen.

Mijn werkzaamheden zijn ondertussen niet zozeer het Consulteren in Automatisering, maar ik geef les op locatie. Dat zijn andere werkzaamheden. Een adviseur heeft me aangeraden om dat aan te laten passen in mijn polis. Ja, zegt de verzekering, maar dan wordt het wel weer duurder (want docentschap is een heel risicovol beroep…). Ik voel me dus dubbel genaaid.

Wat moet ik doen? alles maar slikken, en meer premie betalen/minder uitkering krijgen tot mijn 62e en daarna in een onverzekerd en niet betaald gat vallen? Of mijn heil zoeken in een broodfonds en mijn verlies voor lief nemen? Of nog andere suggesties?

3307 6 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Aug 13, 2019 om 23:31
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Als je je het kan veroorloven, slikken en meer premie betalen. Mijn (inmiddels overleden) echtgenoot werd, na reorganisatie ontslagen en begon, wat toen een eenmansbedrijf heette. 3 Weken voordat hij startte kreeg hij een hartinfarct, operatie enz. En een verzekering? Natuurlijk: dat kon. Maar uiteraard onbetaalbaar voor een 58-jarige beginner. Dus maar gewoon gegokt op. Geen idee wat u te adviseren: als u zelf nog kan sparen dan mijn advies: spaar. Verzekeren is, zoals u zelf al schrijft dubbel genaaid worden.

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2019 om 23:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Crue gezegd, een brandend huis wordt niet meer verzekerd. Het enige dat er op zit, is zelf te reserveren.

tenormin
door tenormin Aug 14, 2019 om 00:23
16826 Antwoorden / 108 Vragen

In 1984 kregen wij uiteraard nergens een hypotheek: toch durfde de toenmalige Postbank het wel aan. Wat ons, bij verkoop huis financieel jaren verder heeft kunnen helpen. Maar toen waren de huizenprijzen krankzinnig hoog.

Ook ik heb de TS geadviseerd, als hij het zich kan veroorloven: zelf spaarpot maken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 14, 2019 om 09:35
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Om te beginnen, laat uw e-mail adres weghalen als dat nog kan. Ik neem aan dat u als consultant automatisering niet op spam etc. zit te wachten. Dit is een openbaar forum en uw adres is dus ongeveer over de gehele wereld zichtbaar.

Hoe dan ook heb ik de vraag waarom u de AOV heeft afgesloten met een eindleeftijd van 60 jaar. Er waren in 2000 nog beroepsgroepen waar qua CAO regeling enof andere arbeidsvoorwaarden/pensioenregelingen regeling er inderdaad sprake was van 60 jaar maar dat waren echt uitzonderingen.  Hoe dan ook goldt dat niet voor de AOW waar u als ZZPér eerst op 65 jarige leeftijd recht op zou hebben. Helaas is dat wel mosterd na de maaltijd.
Mijn advies is hoe dan ook in navolging van @TENORMIN, neem de premie verhoging voor lief zolang dat nog kan.

Er is ook nog een andere optie nu u aangeeft nog les te geven op locatie. Als u dat in opdracht doet, ga dan eens na of u geen gebruik kunt maken van een payrol organisatie / uitzendbureau met een loondienstverband. Dan bent u gewoon verzekerd. Een deel van de honorering gaat dan uiteraard naar dat bureau maar daar kan over onderhandeld worden. (Ik ken in ieder geval één klein uitzendbureau die die constructie aanbiedt).
Als u bij een onderwijsinstelling les geeft kunt u ook nog proberen een dienstverband met die instelling aan te gaan en ook dan bent u als werknemer verzekerd.

Donuts
door Donuts Aug 14, 2019 om 09:59
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Peter is @home, dat is dus geen emailadres.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 14, 2019 om 15:49
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ok! Ik heb niet gezien dat .etc ontbreekt

aurora1
door aurora1 - Aug 14, 2019 om 19:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Open p/o een internetspaarrekening en stort daar elke maand automatische een zo groot mogelijk bedrag op. U kunt eventueel langer doorwerken.
Een pensioengat heeft haast iedereen en kan men wat opvangen met spaargeld.
Verder zou ik minder aan doemdenken doen want dat is slecht voor de gezondheid.
Ik zou in ieder geval wel eerlijk tegen de verzekering zijn.
Maar in ieder geval kunt u alleen zelf bepalen en beslissen wat voor u het beste is, inclusief besluiten over eventueel broodfonds, mocht dat in uw werkgenre bestaan en mocht men u willen voordragen. Misschien is solliciteren ook nog een optie?

1paul
door 1paul - Aug 16, 2019 om 09:17
3135 Antwoorden / 0 Vragen

verzekeringen willen nooit uitbetaqlen en zullen er alles aan doen om daar onderuit te komen, als u dus de werkzaamhedencategorie niet aan laat passen hebt u grote kans dat u niets krijgt, past u het wel aan moet u of (veel)  meer premie betalen of een lagere uitkering ontvangen...

persoonlijk zou ik kiezen voor een broodfonds en de premie die u nu betaald apart zetten voor de dagen dat u dat eventueel nodig zou hebben, het is trouwens niet voor niets dat ze zeggen na de 62 jaar zoek het dan maar uit!!!

mo
door mof - Aug 16, 2019 om 09:30
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dit soort zaken zijn bekend voor zelfstandigen. U had van uw kant veel eerder de polis moeten laten aanpassen. Verzekeringen kijken naar het risico, als u bent gedotterd is dat risico toegenomen. En als de verzekering niet verplicht is bij de wet is er niemand die zegt wat ervoor mag worden gevraagd.

ik zou eens rondkijken naar andere verzekeraars en anders in een broodfonds stappen.