M.
door M. Van Gronningen Feb 22, 2023 om 19:49
Garantie & verzekeringen

Auto delen, maar schadevrije jaren niet

Met mijn zoon (43 jaar) heb ik jarenlang mijn auto gedeeld. Auto was 23 jaar dus ingeleverd. Mijn zoon kocht er nu een. Ook weer voor ons samen. Max 5000 km per jaar. Vanuit de overheid wordt gestimuleerd om zuiniger en bewuster auto te rijden. Sowieso voor het klimaat- en stikstof problemen. Nu blijkt dat mijn zoon als medebestuurder van mijn auto, geen gebruik kan maken van mijn schadevrije jaren. 0mdat hij op een ander adres woont, kost zijn autoverzekering minstens 20 euro per maand meer. Ook zijn schadevrije jaren die hij voor zijn werkgever rijdt tellen niet. Qua leeftijd valt hij niet in de risico groep van jongeren die net hun rijbewijs hebben gehaald. Hoe in vredesnaam krijg je het dan voor elkaar om met je buren een auto samen te delen?

2162 7 Rapporteer

getty
door getty - Feb 22, 2023 om 19:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Waarom dan niet weer op uw naam aankopen en verzekeren?

je bouwt voor jezelf schadevrije jaren op , niet voor een ander, is heel gebruikelijk en ook terecht.

De gezamenlijke kosten zijn nog altijd lager dan voor eentje persoonlijk, dus ik zie het probleem niet.

sira
door sira - Feb 22, 2023 om 19:55
2320 Antwoorden / 24 Vragen

Dat is bij iedere maatschappij zo. U bent de eigenaar en hoofdbestuurder.
Wees blij dat het zo geregeld is. Zou het anders zijn en uw zoon rijdt schade dan bent u ook een deel no-claim kwijt en dan moet daarvoor een topic worden geopend.

JMA2
door JMA2 Feb 23, 2023 om 00:22
115 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij is ts nu ook 5 schadevrije jaren kwijt bij een ongeval . De verzekering staat immers op naam van ts. Precies om die reden heeft mijn dochter als beginnend bestuurder nu een verzekering tegen de hoofdprijs maar bouwt ze wel schadevrije jaren op.

ne
door neodutchio - Feb 22, 2023 om 20:09
5144 Antwoorden / 12 Vragen

Het een heeft niets met het ander te maken. Een auto delen is geen probleem, maar u wilt er zaken bij hebben wat niet mogelijk is. Mensen op hetzelfde adres kunnen schadevrije opbouwen mits ze als bestuurder bekend zijn.
Ook voor de schadevrije jaren bij een werkgever gelden regels. Als er een vaste lease auto is, dus waar de bestuurder voor betaald, kunnen deze jaren overgenomen worden. Althans, de leasemaatschappij kan een bewijs overleggen aan de verzekeraar. Is er geen 'eigen' zakelijke auto, dan kunnen die jaren dus niet meegeteld worden.

Dat de overheid wil dat wij zuiniger en bewuster gaan rijden wil niet zeggen dat u daar extra voordelen voor moet hebben. Een auto delen wil ook zeggen delen in de kosten, dat voordeel heeft u al.

Ma
door Matthew69 - Feb 23, 2023 om 05:19
1 Antwoorden / Vragen

Auto delen kan een voordelige en duurzame oplossing zijn voor mobiliteit. Door het delen van auto's kunnen kosten worden gedeeld en kan het aantal auto's op de weg worden verminderd. Echter, als meerdere mensen dezelfde auto delen, kan het lastiger zijn om schadevrije jaren op te bouwen, aangezien niet één persoon verantwoordelijk is voor de auto. Dit kan van invloed zijn op de hoogte van de premie bij het afsluiten van een autoverzekering.

Franske1958
door Franske1958 - Feb 23, 2023 om 07:50
418 Antwoorden / 2 Vragen

Toen ik heel veel jaren geleden mijn rijbewas had gehaald  werd ik ook op papier medebestuurder van de autop van mijn vader, Dit omdat ikzelf veel te weinig reed voor een eigen auto. Toen ik jaren later zelf aan een auto toe was ben ik gaan praten met hun verzekering, die hebben mij ergens halverwege ingeschaald omdat er in al die jaren nooit schade was geweest. Probeer dit ook eens.

mo
door mof - Feb 24, 2023 om 13:04
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Schadevrije jaren zijn niet gekoppeld aan zuinig en/of milieubewust gedrag. Schadevrije jaren zijn gebaseerd op de jaren dat iemand auto rijdt en dit schadevrij doet. Als u eigenaar van de auto was en de auto op uw naam stond heeft u de jaren verdiend. Uw zoon stond niet als eigenaar van uw auto te boek waarmee u een risico nam uw schadevrije jaren te verliezen. Door uw zoon niet als medeeigenaar te registreren heeft uw zoon dus geen schadevrije jaren opgebouwd.  ERgens is dat logisch omdat uw zoon nooit het risico heeft gedragen om zijn schadevrije jaren te verliezen. U wordt dus beloond voor het gelopen risico, uw zoon niet.

1paul
door 1paul - Feb 24, 2023 om 16:11
3123 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft gelijk maar dan is de vraag wel de volgende, stond uw zoon ook op de polis als medebestuurder????