jv
door jvdh80 Nov 9, 2010 om 20:05
Garantie & verzekeringen

Auto verzekering en uitzending naar Buitenland

Hallo,
Ik heb een autoverzekering bij een grote Nederlandse verzekeraar. Nu wordt ik uitgezonden voor maximaal 1 jaar door mijn werkgever naar het buitenland (Noorwegen). Aangezien ik Noors ingezetene zal zijn heeft mijn verzekeraar aangegeven dat ik mijn nederlandse auto niet bij hun kan blijven verzekeren. Ze geven aan dat ik in Noorwegen een autoverzekering moet zoeken.

Nu heb ik de 5 grootste Noorse autoverzekeraars al gebeld en die geven aan geen verzekering af te sluiten op een buitenlandse auto. Zij wijzen naar de Nederlandse verzekeraar, ook al heb ik bij Noorse wet toestemming om 1 jaar op NL kentekens rond te rijden.

Invoer is ook geen optie aangezien dit zo'n 3000 Euro aan heffingen kost, teveel geld voor 1 jaar. Ik val dus tussen wal en schip.

Wie weet er een Nederlandse, of Noorse, verzekeraar die mijn auto wil verzekeren in mijn situatie?

Mvg,
Jeroen

10768 27 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 20:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is het misschien een optie om daar zolang een auto te kopen en die na dat jaar weer te verkopen ?
Dan kun je die daar wel verzekeren want het is geen nederlandse auto.
Want daar huren of leasen zal wel veel te duur zijn denk ik.
Groeten.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 20:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij een gewone situatie,d.w.z. dat naar mijn mening er gewoon een autoverzekering op af valt te sluiten.
Gewoon even verzekeringen aflopen
Immers, u zult daar géén Noors ingezetene zijn!
Ik vind uw verzekering maar een raar antwoord te hebben gegeven.

Ik heb "stel mij op de hoogte" voor u ingeschakeld.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 20:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben daar wel Noors ingezetene, ik sta uitgeschreven in Nederland. Aangezien mijn uitzending tijdelijk is, mag ik 1 jaar op buitenlands (in dit geval Nederlands) kenteken blijven rijden.

Ik heb al gebeld met circa 8-9 Nederlandse verzekeraars, allemaal word ik geweigerd op de grond van geen nederlands ingezetene zijn.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 20:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben verzekerd bij:

Intrasurance bv
Postbus 5009
5201 GA 's-Hertogenbosch
KvK nr: 17140695

Namens:
Budgetpolis

Deze werkt alleen via Internet.

Overigens zijn dispatches, uitgezonden naar bijv. Nederland gewoon nog ingezetene van hun eigen land alleen de verblijfplaats zal vermeld moeten zijn in de gemeentelijke registratie.

Hopend op een goed resultaat,

getekend

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 21:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat u hier wat aan hebt, een ervaring van anderen

http://naarnoorwegen.blogspot.com/2009/02/auto-invoeren.html

Succes.

De VV

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 21:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Wees eens slim.
Vraag uw werkgever om een Noorse lease auto.
Geen problemen, geen gedoe en een auto die ook tegen de omstandigheden kan.
Klaar voor de winter en service bij de deur.

Moet te regelen zijn.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Nov 10, 2010 om 08:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de reactie van Groot vader om 21:03. Hier staat ongeveer het verhaal wat ik straks moet doen als ik langer dan een jaar blijf. Hier staat ook beschreven dat die mensen ook niet verzekerd waren.

Lease auto is geen optie, doet mijn werkgever niet aan. Verder is een lease auto voor een termijn korter dan een jaar gewoon niet te betalen.

Mijn vraag is gewoon heel simpel. Ik zoek een verzekeraar die mij een verzekering wil aanbieden in het eerste jaar.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2010 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb 12 jaar geleden een auto BPM en BTW vrij gekocht en naar Spanje gebracht.
Daarvoor kreeg ik een tijdelijk kenteken. De auto heb ik zelf naar Spanje gereden en hij moest geloof ik binnen 10 dagen ingevoerd zijn.
Voor die 10 dagen heb ik een verzekering afgesloten via de ANWB. Ik weet niet meer bij welke verzekerings maatschappij. Het enige wat ik nog weet is dat het peperduur was.

Ik zou zeggen, zet je auto in een garage, stop de wegenbelasting, en schaf in Noorwegen een tijdelijke auto aan.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2010 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

volgens mij is de simpelste oplossing de auto voor die periode op naam van een familielid of zo te zetten en er gewoon mee doorrijden

ve
door verwijderd - Nov 10, 2010 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik nog even kwijt wil:
In de meeste landen is er een limiet aan het aantal maanden dat je met een buitenlandse auto rijden mag. Kan 3 -6 maanden zijn.
Daar bij komt nog...mag je als "Noor" wel in een buitenlandse (NL) auto rijden??? Ik weet dat het in Spanje geen probleem is. Daar mag je als buitenlander rijden in welke auto je maar wilt.
Maar in Nederland......daar mag je als Nederlander absoluut niet in een auto met buitenlands kenteken rijden! Nog geen Dag! Daar staat nog net niet de doodstraf op. Dit is natuurlijk een kwestie van belasting-centjes.
Sja....Waar een klein landje Groot in kan zijn.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2010 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

ompi,

Maar in Nederland......daar mag je als Nederlander absoluut niet in een auto met buitenlands kenteken rijden! Nog geen Dag! Daar staat nog net niet de doodstraf op.

Volslagen onzin!! Weet je hoeveel Nederlanders in Belgie wonen en hier heel regelmatig rond rijden met een Belgisch kenteken?

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 10, 2010 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry Vladja,
maar als je een buitenlandse auto wil invoeren in NL, mag je 'm op een auto-ambulance het land inbrengen. Daar moet ie ook op als je voor de invoer/keuring naar het rijksdienst voor wegverkeer moet. Of je vraagt een ontheffing voor die bewuste dag aan. Dan krijg je een één-dags kenteken. Als je gesnapt wordt heb je een forse boete en kan je ook nog eens BPM betalen over de auto.
Voor dat bedrag kan je een klein nieuw autootje kopen

vladja schreef op woensdag 10 nov 2010, 13:37: ompi,

Maar in Nederland......daar mag je als Nederlander absoluut niet in een auto met buitenlands kenteken rijden! Nog geen Dag! Daar staat nog net niet de doodstraf op.

Volslagen onzin!! Weet je hoeveel Nederlanders in Belgie wonen en hier heel regelmatig rond rijden met een Belgisch kenteken?

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 10, 2010 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jij had over rijden en niet over invoeren! In het buitenland wonende Nederlanders mogen hier gewoon met hun buitenlandse kenteken rijden. Geen enkel probleem. Als ze terug naar Nederland verhuizen mogen ook nog een tijd op het buitenlandse kenteken blijven rijden, voordat ze de auto moeten invoeren.

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 10, 2010 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

misschien is er een mogelijkheid om de auto tijdelijk in te voeren in noorwegen
met vrijstelling van belastingen. Je krijgt dan een tijdelijk noors kenteken, zoals wij vroeger in nederland de bekende gn/bn nummers hadden met een jaartal erbij.
Het kenteken zou dan ook maar één jaar geldig zijn. Indien dit mogelijk is kun je de auto normaal verzekeren in noorwegen. Blijf je onverhoopt langer in noorwegen,
dan kan de auto als verhuisboedel worden aangemerkt en kun je vrijstelling van
belasting aanvragen voor auto en overige zaken. De auto dient dan wel ten invoer
te worden aangegeven (met vrijstelling van belastingen) en een permanent noors kenteken te krijgen. Info zou je ook nog op kunnen vragen bij KvK-relatie noorwegen/nederland of het ministerie van buitenlandse zaken.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2010 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Vladja......

Zodra je een Buitenlandse auto over de grens brengt , om wat voor reden dan ook, dan rijdt je op Nederlandse wegen.
En volgens de Nederlandse wet mag je als Nederlands resident NIET rijden in een auto met buitenlands kenteken.
Lees maar na op de site van de belastingdienst / rijksdienst voor weg verkeer.
Ik heb pas mijn Spaanse auto om deze redenen op Nederlands kenteken moeten zetten.
En die Nederlandse Belgen zijn waarschijnlijk allemaal resident= ingeschreven in België.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2010 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

ompi,

Nederlandse residenten stammen uit de tijd van Nederlands Indie.

Maar lezen is en blijft een vak apart: Wat schrijf ik:

In het buitenland wonende Nederlanders[/i]

En kijk eens op deze site van de overheid zelf: hier .... Ik neem aan zij weten waar ze het over hebben, zij maken tenslotte de wetten.

Vladja

Maar dat was hier de vraag niet. Het ging over Noorwegen.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2010 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goed zo....Huiswerk gemaakt.
Ja....het kan....maar wel eerst even aanvragen.
Max. twee weken en niet meer dan 1 keer per jaar.

Ja......
Maar het ging over Noorwegen.

In principe is het zo, dat een auto met een Nederlands kenteken alleen bij een Nederlandse Verzekerings maatschappij verzekerd kan zijn. In Noorwegen rondrijden is geen probleem.....als je maar 1 keer in de drie maanden met de auto naar Nederland gaat.
Maar wie checkt dat???
Maar als je problemen krijgt moet je wel kunnen bewijzen, d.m.v. Tickets, dat je Noorwegen uit bent geweest.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2010 om 15:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik woon zelf als Nederlander in het buitenland, en rij dus in een buitenlandse auto met een buitenlandse verzekering, ook in Nederland.

Op het moment dat u zich laat uitschrijven in Nederland, zal uw verzekering de verzekering gewoon royeren (is bij mij ook gebeurt). Ik kreeg tot mijn schrik na een paar weken, met terugwerkende kracht een royementsverklaring.

Je moet je auto dus uitvoeren naar het land waar je je gaat inschrijven. U schrijft dat u dan extra belasting dient te moeten betalen in Noorwegen.

De optie om de auto om naam van een ander te zetten (in NL) is een optie, maar ik weet niet in hoeverre de Noorse douane daar op controleerd (belastingontduiking). Je valt met een NL auto natuurlijk wel op. Ik zou hier persoonlijk voor kiezen, ook vanwege het gezeur dat je anders je auto 2x dient in- en uit te voeren.

Voor zover de auto.

Sta ook stil bij de overige zaken zoals ziektekosten, (inkomsten)belastingen, dus aftrek hypotheelrente,

Het simpelste zou zijn, indien u gewoon in NL ingeschreven zou blijven. Misschien gewoon geen slapende honden wakker maken en doen.

Succes, en neem niet ieder antwoord serieus !

Deexpert

ve
door verwijderd - Nov 10, 2010 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet alleen dat als je langer dan 1 jaar in Noorwegen zou wonen je gestopte verzekering hier in Nederland duurder zal worden omdat na 1 jaar de Royements verklaring komt te vervallen en je de No Claim korting kwijt bent.

Verder is er al genoeg geschreven en ik ben hier in niet deskundig.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2010 om 18:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

invalide schreef op woensdag 10 nov 2010, 17:12: Ik weet alleen dat als je langer dan 1 jaar in Noorwegen zou wonen je gestopte verzekering hier in Nederland duurder zal worden omdat na 1 jaar de Royements verklaring komt te vervallen en je de No Claim korting kwijt bent.

Verder is er al genoeg geschreven en ik ben hier in niet deskundig.

Kijk dat bedoel ik nou, niet door enige kennis gehinderd.

De No Claim (je ontvangt als het goed is van je huidige verzekeringsmaatschappijn automatisch een (schadevrij-) verklaring) neem je mee naar de polis in Noorwegen, en vandaar ook weer terug.

Vraag dit na bij je huidige en toekomstige maatschappij.

De Expert

ve
door verwijderd - Nov 10, 2010 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Antwoord is simpel, NEE dit kan niet, als u u laat inschrijven in het buitenland en dus uit laat schrijven uit Nederland dan kunt u zich enkel verzekeren in het land waar u gaat verblijven...

Auto op een ander zijn naam zetten is een optie maar niet aan te raden, als u een ongeval krijgt kan de verzekering onderzoek gaan doen als dan blijkt dat niet de verzekerde de regelmatige bestuurder is krijgt u niets uitgekeerd.

Zoals eerder aangegeven, auto schorsen in Nederland en in noorwegen een ander aanschaffen is e beste optie dan kunt u hem daar ook verzekeren...

Is tegelijk ook de duurste, vraag een tegemoetkoming aan uw werkgever zou ik zeggen als u een auto nodig heeft voor uw werk lijkt het me stug dat ie nee zegt!!!

ve
door verwijderd - Nov 10, 2010 om 21:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste jvdh80,

Ik weet van Zweden als je daar ingeschreven staat als ingezetene kun je met een Zweeds kenteken rijden en een Zweedse verzekering nemen. Je dient je auto dan uit te laten schrijven in Nederland en inschrijven in Zweden.
Noorwegen weet ik niet, daarom mijn advies: Neem kontakt op met de Noorse Ambassade! Weten die het ook niet dan weten ze zeer waarschijnlijk wel de instantie die jou voldoende kan informeren.
Lycka till!

ve
door verwijderd - Nov 10, 2010 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan jvdh80,

Nog even dit: Als je in Zweden ingezetene bent krijg je ook een z.g.n. " personnummer" Dat zal voor Noorwegen wel het zelfde zijn maar nogmaals: De Noorse Ambassade!

ve
door verwijderd - Nov 11, 2010 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

jvdh80 schreef op dinsdag 9 nov 2010, 20:05: Hallo,
Ik heb een autoverzekering bij een grote Nederlandse verzekeraar. Nu wordt ik uitgezonden voor maximaal 1 jaar door mijn werkgever naar het buitenland (Noorwegen). Aangezien ik Noors ingezetene zal zijn heeft mijn verzekeraar aangegeven dat ik mijn Nederlandse auto niet bij hun kan blijven verzekeren. Ze geven aan dat ik in Noorwegen een autoverzekering moet zoeken.
Mvg,
Jeroen

Het is nog maar de vraag of je een auto op NL kenteken kan verzekeren bij een mij. in Noorwegen.
Waarom denk je dat je Noors ingezetene wordt? Als je door een NL bedrijf wordt uitgezonden blijf je gewoon NL resident met alle voorzieningen die daarvoor bestaan. Of laat je je uit NL officieel uitschrijven en wordt je resident in Noorwegen. Dan heb je naast je verzekering toch nog een probleem met je NL wegenbelasting en APK als je de auto op NL kentken laat staan.
Waarom zo moeilijk doen? Gewoon laten zoals het is en 1x in de 3 of 6 maanden (even checken) overwippen voor een familiebezoekje. Dat is echt voldoende.
Bovendien kun je je auto in NL voor bepaalde tijd laten schorsen voor de wegenbelasting. Maar dan wel rekening ermee houden dat je in dat jaar niet met de auto naar NL kunt reizen, maar zal moeten kiezen voor vliegen.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2010 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

gallito schreef op donderdag 11 nov 2010, 13:02:
jvdh80 schreef op dinsdag 9 nov 2010, 20:05: Hallo,
Ik heb een autoverzekering bij een grote Nederlandse verzekeraar. Nu wordt ik uitgezonden voor maximaal 1 jaar door mijn werkgever naar het buitenland (Noorwegen). Aangezien ik Noors ingezetene zal zijn heeft mijn verzekeraar aangegeven dat ik mijn Nederlandse auto niet bij hun kan blijven verzekeren. Ze geven aan dat ik in Noorwegen een autoverzekering moet zoeken.
Mvg,
Jeroen

Het is nog maar de vraag of je een auto op NL kenteken kan verzekeren bij een mij. in Noorwegen.
Waarom denk je dat je Noors ingezetene wordt? Als je door een NL bedrijf wordt uitgezonden blijf je gewoon NL resident met alle voorzieningen die daarvoor bestaan. Of laat je je uit NL officieel uitschrijven en wordt je resident in Noorwegen.[/b] Dan heb je naast je verzekering toch nog een probleem met je NL wegenbelasting en APK als je de auto op NL kentken laat staan.
Waarom zo moeilijk doen? Gewoon laten zoals het is en 1x in de 3 of 6 maanden (even checken) overwippen voor een familiebezoekje. Dat is echt voldoende.
Bovendien kun je je auto in NL voor bepaalde tijd laten schorsen voor de wegenbelasting. Maar dan wel rekening ermee houden dat je in dat jaar niet met de auto naar NL kunt reizen, maar zal moeten kiezen voor vliegen.

Dit schrijft vragensteller toch!

En met een geschorste auto kan je niet rijden, OOK niet in Noorwegen.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2010 om 19:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

En met een geschorste auto kan je niet rijden, OOK niet in Noorwegen.

Sja....van de ene vraag val je in een andere!
Ik weet van meerdere mensen dat zij gezellig in Spanje rondrijden met een in Nederland geschorste auto. Volgens mij mag dat inderdaad niet.....je zou dan niet verzekerd zijn ook al betaal je gewoon in NL je premie.
Maar nergens kan je daar documentatie over vinden!!!!

ve
door verwijderd - Nov 11, 2010 om 19:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt een auto, die geschorst is, gewoon WA verzekeren. Is zelfs aan te bevelen, tenzij de auto gedemonteerd is. Die auto kan namelijk een WA-risico lopen. In Nederland staat zo'n auto dan op prive-terrein. Op dat terrein wordt dan wel eens met de auto gereden om de auto bijv. te verzetten. Op dat moment kan je een aanrijding veroorzaken en schade maken. Dan is het heel prettig dat je dan verzekerd bent. Een WA-verzekering staat los van het betalen van houderschapsbelasting.

Vladja