di
door didrickydo Jun 11, 2018 om 17:33
Garantie & verzekeringen

Autobedrijf wil auto niet repareren ondanks BOVAG garantie

Goedenavond ,

ik heb een week geleden een auto gekocht inclusief 6 maanden volledige BOVAG garantie . Hier heb ik extra voor betaald . Nu blijkt er een reparatie aan de auto te zitten van zo’n 6000,- euro. De auto heeft 33500,- gekost en het autobedrijf wil de auto niet repareren maar terug nemen. Ik wil dat de auto gerepareerd word en vraag me af wat mijn rechten in deze zijn...

12638 24 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 11, 2018 om 17:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U krijgt dan die € 33.500 terug? Dat mag die garage doen.

di
door didrickydo - Jun 11, 2018 om 17:37
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt. Maar het autobedrijf mag mij toch niet verplichten mijn auto aan hem terug te verkopen ? Ik heb er notabene garantie bij gekocht..

tenormin
door tenormin - Jun 11, 2018 om 17:40
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, als ik u was (en dat ben ik niet): ik zou direct voor die €33.500,00 gaan; kunt u in ieder geval een wel in goede staat zijnde auto kopen. En dat is een tweedehands occasion? Moet wel een flinke auto zijn.

di
door didrickydo - Jun 11, 2018 om 17:43
6 Antwoorden / 1 Vragen

Gaat inderdaad om een occaision . Is inderdaad een aardige auto. Deze is verder in perfecte staat van onderhoud . Helaas is er een reparatie aan de motor noodzakelijk wat best ingrijpend is bij deze auto en wat het zo duur maakt.. desondanks ben ik blij met de auto en wil ik de auto niet kwijt..

tijger1
door tijger1 - Jun 11, 2018 om 18:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom hebt u “garantie bijgekocht”?  Bij een tweedehands auto voor die prijs hebt u toch al gewoon recht op Bovag garantie?

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Jun 11, 2018 om 18:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Neem eens contact op met de Bovag en beroep je op de garantiebepalingen.

di
door didrickydo - Jun 11, 2018 om 18:23
6 Antwoorden / 1 Vragen

Bedrijven kunnen er voor kiezen een auto aan te bieden voor een meeneemprijs of de koper laten kiezen uit garantie pakketten..

Ik zal morgen de BOVAG is bellen inderdaad . Ik hoopte alleen dat hier iemand me misschien al kon verlossen van de twijfel of dat de man dit kan doen of niet.

zou toch van de zotte zijn als het bedrijf mij kan verplichten mijn auto aan hem terug te verkopen in plaats van repareren...

edrick3
door edrick3 Jun 11, 2018 om 18:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat is ook mijn idee. ;-) Suc6

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jun 11, 2018 om 18:28
11493 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Didrickydo ,

Neem eens contact op met consuwijzer , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/stel-uw-vraag-aan-consuwijzer

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 11, 2018 om 20:16
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Bilj andere aankopen mag de verkoper kiezen uit; repareren ,vervangen of terugnemen.  Uw dealer kiest niet voor deze reparatie en wil u het aankoopbedrag teruggeven  dat is een keurige service.  Vervangen gaar in uw geval niet en als de verkoper de reparatie te duur vindt mag hij een andere keuze maken
Wel echt heel dom om voor € 33.500 euro geen aankoopkeuring te doen.

di
door didrickydo Jun 11, 2018 om 20:25
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dus ik heb in deze niks te vertellen en het autobedrijf bepaald even dat ik mijn auto aan hem terug moet verkopen ? Waarom koop je dan een VOLLEDIGE garantie erbij ? Ter waarde van 1299,- .. voor het vervangen van een kapot lichtbolletje ?

panter22
door panter22 Jun 11, 2018 om 21:58
6599 Antwoorden / Vragen

De auto is met een week stuk en heeft een perfecte staat van onderhoud? Hoe weet je dat?  Was dit een plotseling opkomend defect of wist je dat dit vaker voorkomt bij dit soort auto's en na de koop er extra op gelet?
Een reparatie van €6000 is een hoop geld, voor de geragehouder te veel geld.
Voor info, boek 7 van het burgerlijk wetboek, artikel 21.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2018-02-01

di
door didrickydo Jun 11, 2018 om 22:19
6 Antwoorden / 1 Vragen

De auto is volledig dealer onderhouden met net 100.000km op de teller en dit is inderdaad een voorkomend probleem bij deze motoren. Ook in de koopovereenkomst is opgenomen dat er naar gekeken zou worden bij aflevering en indien nodig werd vervangen. Bij aflevering zei het autobedrijf dat het niet nodig was. Nu blijkt toch dat de reparatie wel nodig is en willen ze niet tot reparatie over gaan.. Daar komt bij dat als je dit kaliber autos verkoopt met V8 motoren je al gauw bij een beetje grote reparatie richting deze bedragen gaat.. we hebben het niet over een renaultje Clio met alle respect

pino123
door pino123 Jun 14, 2018 om 09:38
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens mij heb je alle recht ertoe dat je auto gemaakt dient te worden. Je bent met de verkoper een overeenkomst aangegaan waaraan jij hebt voldaan. Los van of de auto in perfecte staat is geweest of niet, doet in deze niet terzake. Garantie is garantie.

BOVAG:

BOVAG Garantie houdt in dat uw occasion tot 6 maanden na aankoop kosteloos wordt hersteld als er zich gebreken voordoen die op het moment van de koop niet zichtbaar waren. De garantie dekt zowel de kosten van de onderdelen als de man-uren. Dat geldt alleen voor gebreken die al bestonden op het moment dat u de auto kocht, plus gebreken die tijdens de garantieperiode door normaal gebruik zijn ontstaan. Er is sprake van een gebrek als de norm die de fabrikant of de wetgever stelt, wordt overschreden.

@Panter, het lijkt mij sterk dat alleen de garagehouder mag beslissen of de herstelkosten in geen verhouding staan tot de waarde van de auto. Volgens mij is hier sprake van duidelijke fout bij de verkoper, dit is namelijk een gebrek wat bij deze motoren voorkomt, de verkoper had hier dus scherp op moeten zijn. Het lijkt mij dat de geschillencommissie van de BOVAG hieringeschakeld moet gaan worden. Zij kunnen in alle redelijkheid aangeven of de herstelkosten in verhouding staan, of dat dit een risico is geweest van de garagehouder.

Pa
door PatrickMasterbeer Jun 14, 2018 om 17:10
Antwoorden / Vragen

Ik zou gelijk voor het aankoopbedrag gaan, dit type motor (N63) kent veel problemen, olie zuipen, kapotte aandrijfketting, defecte oliepomp (waardoor het blok kan vastlopen). Niet laten repareren en ga  voor een 6 cilinder,  de 535i .

Indien er onder garantie in dit geval een deel van het motorblok moet worden vervangen of het gehele motorblok wordt daar , normaal gesproken, geen garantie over gegeven omdat je er simpelweg niet voor betaald hebt.
Ook al zou er een nieuw of gereviseerd blok in komen, dan loop nog de kans of defekten. Het is wachten op nieuwe ellende

Doe je voordeel ermee

di
door didrickydo Jun 14, 2018 om 20:47
6 Antwoorden / 1 Vragen

@pino . Ik wacht nog even af op de reactie van de verkoper... de BOVAG heeft al aangegeven dat verkoper moet repareren. Zo niet ging de geschillencommissie het afhandelen . Bedankt voor jouw antwoord .

@patrickmasterbeer
het klopt inderdaad dat het gevoelige motoren zijn.. olie zuipen doet die al. 700 km 1 liter olie weg. Dus klepseals . Ketting is gegarandeerd uitgerekt . Oliepomp ben ik nog niet eerder tegen gekomen maar bedankt voor de aanwijzing . Volgens BOVAG heb ik wel recht op garantie van de reparatie . Of ik dit ga laten doen weet ik nog niet.. is het niet zo dat er een gemodificeerde ketting voor is met verbeterde spanner ? Volgens bmw komen de problemen door te lang wachten met het verversen van de olie.. klinkt logishe ? Ik weet dat de touareg v10 TDI met ketting tandwielen absoluut niet tegen verkeerde olie kunnen waardoor het hele zooitje in elkaar draaid...

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jun 11, 2018 om 21:07
11493 Antwoorden / 15 Vragen

@Didrickydo ,

U kunt ook inlichtingen vragen bij het Juridisch Loket in uw gemeente , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/contact/#

tijger1
door tijger1 - Jun 11, 2018 om 23:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus als ik het goed begrijp is die tweedehands auto van € 33.500 eigenlijk een wrak?

di
door didrickydo Jun 11, 2018 om 23:45
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is onzin.. het is een prima auto. Echter is de distributie ketting uitgerekt. Als je dit moet vervangen bij deze auto moet de gehele motor er uit en uit elkaar. Een reparatie die bij de bmw 8700,- kost. En bij de bmw specialist wat minder.

tijger1
door tijger1 Jun 11, 2018 om 23:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dat blijkt ineens na een week?

di
door didrickydo Jun 12, 2018 om 07:21
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik hoorde bij de koop al iets in de motor en heb de verkoper geattendeerd op het bekende probleem van deze motoren en hij was hier ook mee bekend. Verkoper was met mij eens dat het geluid niet hoorde en Hij zou er naar laten kijken voor aflevering en indien nodig laten repareren . Dit staat ook in de koopovereenkomst . Bij aflevering vertelde het bedrijf mij dat het niet nodig was om te repareren , en nu blijkt dit wel het geval en is het autobedrijf niet thuis.

di
door didrickydo - Jun 12, 2018 om 08:56
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de BOVAG gesproken .
Zolang de kosten van de reparatie niet in verhouding staan met de waarde van de auto moet het bedrijf de auto gewoon repareren ..

Tr
door Trostomaat Jun 12, 2018 om 13:13
239 Antwoorden / Vragen

Neem aan dat u bedoelt 'wel in verhouding'?

di
door didrickydo Jun 12, 2018 om 13:21
6 Antwoorden / 1 Vragen

Excuses verkeerd geformuleerd . Simpel gezegd mogen de kosten niet richting waarde van de auto gaan. Dan mag ik niet verwachten dat de Auto gerepareerd word. Maar dat gaat het niet . Dus repareren zegt BOVAG .

panter22
door panter22 - Jun 12, 2018 om 08:57
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt dus een auto gekocht met een distrubutieketting die niet al te best meer was en mogelijk direct of binnenkort moest worden vervangen. Dat wist je, want je hoorde een geluid bij de proefrit en het was een bekend probleem, ook voor jou.
Je hebt de auto daarna niet laten keuren, maar de beslissing of de distributieketting voor de koop moest worden vervangen aan de verkoper over gelaten.
Heb je voordat je betaalde nog even (eventueel samen met de verkoper) een rondje gereden en het geluid was weg?
Nu na een week moet de distributieketting wel vervangen worden. Hoe kom je daar dan achter?
Kosten €6000 tot €8700 voor de verkoper. Wegens extra bijgekochte BOVAG garantie.
Bij de onderhandelingen over de prijs van de auto heeft de bijna versleten distributieriem geen rol gespeeld?

di
door didrickydo Jun 12, 2018 om 09:12
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beste panter . Ik hoorde inderdaad een geluid wat er niet in hoorde . De verkoper was dit met mij eens en het is ook opgenomen in het koopcontract dat mocht dit de ketting zijn en vervangen moest worden, dit voor de aflevering zou gebeuren. ( Inpreciepe zou wat het probleem ook was opgelost worden voor aflevering ) In goede trouw vertrouwende dat de verkoper dit in eerlijkheid op zou lossen is het geld overgemaakt zodat ze met afleveringsklaar maken konden beginnen. Bij aflevering was het geluid nog steeds aanwezig maar vertelde de verkoper ( ik heb er naar laten kijken maar het is een product eigenschap ) ik geloofde hier natuurlijk niet in maar de auto was al betaald . Ik heb de auto toen op mijn kosten laten onderzoeken door de bmw en hier kwam toch de ketting uit . Kwa prijs zat er niet veel muziek meer in omdat het een perfecte onderhouden automobiel zou zijn zonder aankomende kosten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 12, 2018 om 11:09
16767 Antwoorden / 202 Vragen

Het garagebedrijf verplicht u tot niets. Het doet een aanbod om de auto terug te nemen. Wettelijk is er voor consumenten de regeling dat als repoaratie niet mogelijk is de verkoper een nieuw gelijkwaardig product dient te leveren of geld terug.

Reparatiekosten ad. € 6.000,00 betekent bovendien ca. 18% van de aankoopprijs en dat is erg veel.
In uw geval zou ik het echt wel weten: aanbod accepteren en uitzien naar een andere gelijkwaardige auto.

Als u er eventueel procedrene voor over heeft is dat aan u.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 12, 2018 om 11:45
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik zie toch echt heel andere prijzen,  even naar beneden scrollen voor meer info.
http://www.car-direct.nl/toelichting/ratelende-distributieketting-bmw-benzinemotoren/

di
door didrickydo Jun 12, 2018 om 11:59
6 Antwoorden / 1 Vragen

De n63 motor staat hier niet tussen

aurora1
door aurora1 - Jun 12, 2018 om 11:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mijn eerdere reactie kan ik niet terugvinden. In ieder geval wil de garage de auto wel repareren maar niet gratis.
Wat is in die week gebeurd dat die riem eerst niet en nu opeens wel vervangen moet worden?
Ik zou het aanbod aannemen want als die riem niet in orde is dan kan er vrij snel meer aan de hand zijn.
Ik vind vreemd dat u geen aankoopkeuring heeft laten doen, en voor die koopprijs, en ik vind ook apart dat u nog apart een garantie bijgekocht heeft.
Ik heb de indruk dat u niet alles verteld heeft.
Van welk jaar en welke maand is die auto? 100.000 km hoeft nl niet alles te zeggen.

di
door didrickydo Jun 12, 2018 om 12:04
6 Antwoorden / 1 Vragen

Als u verder had gelezen ziet u dat er van te voren over de ketting gesproken is . Maar deze volgende de dealer niet nodig was. Met de hoop dat die mij niet meer terug zal zien . Deze diende dus wel vervangen te worden maar de dealer probeerde er gewoon onder uit te komen. Garantie dien je extra voor te betalen als de auto met een meeneemprijs word geadverteerd .. auto is van 7-2011 Dan heb je het er over dat de dealer de auto wel wil repareren maar niet gratis ?? Ik zal nog even extra betalen voor de reparatie zeker als ik volledige BOVAG garantie bijgekocht heb.. koekoek

aurora1
door aurora1 Jun 12, 2018 om 12:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik had "verder gelezen" maar u meldt nog steeds niet waarom eerst niet maar na een week opeens wel gerepareerd moet worden. Veel geld voor die leeftijd.
Maar zoals al gezegd: accepteer het geld en koop een andere auto en laat die vóór de koop goed nazien. Of lees de tip over die andere prijzen.
Met een meeneemprijs is er nog steeds garantie. Ik heb ook de indruk dat u niet vooraf aan uw onderzoeksplicht heeft voldasn.

di
door didrickydo Jun 12, 2018 om 12:39
6 Antwoorden / 1 Vragen

U suggereerd een hoop is het niet autorai ? Nogmaals die ketting diende WEL vervangen te worden maar is NIET uitgevoerd door bedrijf omdat het volgens hun zogenaamd niet nodig was .. een onafhankelijk autobedrijf heeft echter geconstateerd dat deze WEL vervangen dient te worden. Mijn onderzoeksplicht heb ik wel gedaan want ik heb het met hem er over gehad en op laten nemen in de koopovereenkomst .

aurora1
door aurora1 Jun 12, 2018 om 12:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U wilt gelijk hebben. Prima. U geeft geen concreet antwoord op de vraag of er vanwege de riem nog iets aan de koopprijs gedaan is. Maar onderzoeksplicht is iets anders dan iets in een contract laten opnemen. Ik zou toch eens opzoeken wat dat is.
Succes met uw strijd. Overigens is eventueel vervangen vóór afevering iets anders dan gratis vervangen ná aflevering. U heeft hier vele reacties gehad, ik zou daar mijn voordeel mee doen.

di
door didrickydo Jun 12, 2018 om 13:04
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beste autorai . Ik heb er toch garantie bij gekocht ? Garantie houd toch in bij defect repareren zonder kosten voor de koper ? Daar komt bij dat er letterlijk in de overeenkomst staat dat als de ketting vervangen dient te worden dit voor aflevering of onder garantie word vervangen . Alleen vind de verkoper dat het niet nodig is in de eerste instantie , constateerd de bmw dealer anders.. en nu de verkoper ook door heeft dat het wel Nodig is wil die de auto terug.

panter22
door panter22 Jun 12, 2018 om 13:38
6599 Antwoorden / Vragen

Je schrijft nu dit:
Daar komt bij dat er letterlijk in de overeenkomst staat dat als de ketting vervangen dient te worden dit voor aflevering of onder garantie word vervangen
Dan wordt het een ander verhaal. Je hebt het steeds over de aflevering
Maar als de verkoper met je afspreekt dat de ketting zowel voor aflevering als in de garantieperiode wordt vervangen, kan zal hij zich daaraan moeten houden en niet zomaal de auto terug willen.
Maar het hangt af wat jullie afgesproken hebben en wat precies op het koopcontract staat.

di
door didrickydo Jun 12, 2018 om 14:11
6 Antwoorden / 1 Vragen

Precies dat wat ik net zeg is afgesproken . Maar goed . De verkoper heeft de auto vandaag bij hun garage gebracht om diagnose te stellen en ik wacht zijn bericht af. Volgens BOVAG moet meneer gewoon herstellen en als die Dat niet wilt kon ik contact op nemen met de geschillen commissie en die gingen dan verder in contact met het autobedrijf.

edrick3
door edrick3 - Jun 12, 2018 om 13:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ik heb de BOVAG gesproken .
Zolang de kosten van de reparatie niet in verhouding staan met de waarde van de auto moet het bedrijf de auto gewoon repareren ..

En heb je dit aan de verkoper doorgegeven?
Gaat de Bovag bemiddelen als ze bij hun weigering blijven?

di
door didrickydo Jun 12, 2018 om 13:18
6 Antwoorden / 1 Vragen

Nog niet doorgeven aan de verkoper. Ik wacht eerst zijn bericht af . De auto staat nu bij een autobedrijf waar de verkoper zaken mee doet. Hun gaan diagnose stellen en de verkoper zou dan weer contact me me opnemen . De BOVAG vertelde mij inderdaad dat als hij niet wilt repareren ik direct contact op moest nemen met de geschillen commissie en dan gaan hun bemiddelen

edrick3
door edrick3 Jun 12, 2018 om 13:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Even afwachten dan maar. Positieve reactie van BOVAG; dat geeft de burger weer moed. ;-)

tijger1
door tijger1 - Jun 12, 2018 om 13:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

 ) In goede trouw vertrouwende dat de verkoper dit in eerlijkheid op zou lossen is het geld overgemaakt zodat ze met

Dit vind ik eigenlijk de wonderlijkste zin in uw verhaal. Het gaat wel over een tweedehands autoverkoper. ;-))

di
door didrickydo Jun 12, 2018 om 14:07
6 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt . Maar ik had er een zeer goed gevoel bij deze jonge man . Kwam heel netjes over in een heel net bedrijf en het gevoel was goed.

ro
door ron503 - Jun 12, 2018 om 18:12
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees dat u op eigen kosten naar de BMW dealer bent gegaan en daar is geconstateert dat de distributieketting is uitgerekt en dat lijkt me niet echt handig want u had naar de verkoper terug dienen te gaan of toestemming voor een onderzoek bij de BMW dealer dienen te vragen. Op een auto met zo'n aanschafwaarde lijkt mij repareren onder Bovaggarantie voor de verkoper geen verlies lijdende reparatie want de reparatie kost meer tijd dan geld aan materialen en beetje Bovag garage heeft ook gekwalificeerde monteurs in dienst. Ik gooi maar even een balletje op maar kan het niet zo zijn dat er wat strubbelingen tussen u en de verkoper zijn ontstaan en de verkoper met het terugnemen van de BMWvan u af wil?.

di
door didrickydo Jun 12, 2018 om 18:32
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap dat dat zo lijkt maar tot op heden zijn wij nog steeds op goede voet en zijn er geen strubbelingen. Behalve dat ik direct heb aangegeven dat ik de auto niet terug ga verkopen aan de dealer maar er op staat dat de auto gerepareerd word.. misschien krijgt de beste man wel door dat ik verstand van zaken heb en hij niet achter zijn product staat en bang is dat er na deze reparatie misschien nog wat aan komt... maar nogmaals tot op heden goed contact en geen strubbelingen..

ik had inderdaad naar de verkoper terug kunnen gaan maar die vertelde bij aflevering dat de ketting niet gedaan hoefde te worden terwijl ik al wist aan het geluid te horen wat er aan de hand was. (Ik heb motorvoertuigen ervaring) ik moest toch naar de dealer waar die zijn laatste onderhoud heeft gehad omdat deze niet in het boekje genoteerd stond en ik dat graag compleet wou hebben . Ik heb toen van de gelegenheid gebruikt gemaakt om de werkplaats chef even te laten luisteren naar de motor en die constateerde direct het zelfde als ik ook al deed .

het bedrijf waar ik de auto heb gekocht beschikt volgens mij niet over een eigen werkplaats .. dit denk ik omdat de auto ook naar een garage gebracht word door het autobedrijf die een paar dorpen verderop zit en ik geloof niet dat deze in verbinding staan met elkaar.. al zal de beste man altijd minder betalen dan een gewone klant..

panter22
door panter22 Jun 12, 2018 om 19:53
6599 Antwoorden / Vragen

Handel je in auto's?
Je wist dat de distributieketting niet goed was toen je de auto kocht.  Je hebt de verkoper zover gekregen dat hij de garantie op de ketting op de aankoopbon heeft geschreven. Nu doe je direct een beroep op de garantie, dat voordeeltje van €6000 laat je je niet ontglippen.

di
door didrickydo Jun 12, 2018 om 21:19
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beste panter . Ik handel niet in autos . Heb wel automonteur papieren . Ik heb gewoon hard gespaard om deze auto te kunnen kopen, op voorwaarde dat deze auto geen problemen met de ketting had. Volgens het bedrijf had die dat niet. Ik Zeg van wel . Dus staat Dat op papier. Het geluid werd erger , dus klop ik inderdaad aan bij het autobedrijf.

di
door didrickydo - Jun 12, 2018 om 21:20
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beste panter . Ik handel niet in autos . Heb wel automonteur papieren . Ik heb gewoon hard gespaard om deze auto te kunnen kopen, op voorwaarde dat deze auto geen problemen met de ketting had. Volgens het bedrijf had die dat niet. Ik Zeg van wel . Dus staat Dat op papier. Het geluid werd erger , dus klop ik inderdaad aan bij het autobedrijf.

tot15karakters
door tot15karakters - Jun 13, 2018 om 13:16
2189 Antwoorden / 14 Vragen

In Oost Europa waar het uurloon voor een Motor eruit halen veel lager is en deze revisie word uitgevoerd is veel voordeliger!
Daar doen ze het voor minder als de helft en  meestal blijven ze daar ook.

Daar naar toe vervoeren en weer terug +  deze reparatie zelf is wel maandje werk!
Of je daar op wilt wachten.

Verder is dit een bekend probleem dus als je iets teveel KM maakte  zou ik deze dure in onderhoud niet kopen!
Naast de  ketting die gevoelig is voor Olie,  dus naast specificaties ook  niet zomaar  merkloze die op papier voldoet erin gooien en tijdig verversen!

Gezien het vele werk van deze ketting en nog enkele bekende punten als lastige automaten en zo  is de reden waarom vele  met een probleempje  liever voor Export gaan dan hersteld!

audb
door audb - Jun 13, 2018 om 15:06
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ik las pas te laat dat het de motor was maar €6000? dat moet dan meteen een nieuwe motor zijn.

Maar de garage heeft recht om evt een tweedehands motor er in te plaatsen dan wel een reparatie uit te (laten) voeren.

Ik vind het behoorlijk coulant van het bedrijf dat ze de auto terug willen nemen zeker omdat als de motor vervangen wordt en deze na 6 maanden er mee stopt u geen garantie meer hebt.

De verkoper hoeft echter u de €6000 niet te betalen als u de motor zelf laat vervangen/repareren zonder toestemming van de verkoper sterker nog de garantie kan dan komen te vervallen.

Als u de auto wilt behouden dan kan of de verkoper de motor laten opknappen/vervangen dan wel uw geld terug nemen.

Wat ik dan niet snap van de verkoper is dat hij u niet voor heeft gesteld om de motor te vervangen daar de auto later toch weer de verkoop in gaat laten slopen leverd hem veel minder op of hij verkoopt hem zonder garantie.

di
door didrickydo - Jun 13, 2018 om 15:47
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat de meeste niet weten over wat Voor auto/motor we het hebben. Het gaat om een bmw 550XI . Een vervangende motor voor deze Auto kost minimaal 12000,- en dan moet die er nog in. Dus die 6000,- is puur reparatie aan huidige motor . Op een reparatie zit OOK gewoon garantie. Ik heb verder ook niet geproken over het laten repareren door een ander bedrijf en daarna verhalen bij de koper. Ik heb alleen diagnose laten stellen. Nogmaals de auto gaat de verkoop niet in bij mij of bij het autobedrijf het is mijn auto en het blijft mijn auto . En nee ik handel niet in autos ik heb gewoon een vastgoed onderhoudsbedrijf.

aurora1
door aurora1 Jun 13, 2018 om 18:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Natuurlijk "weten de meesten niet over wat voor auto/motor het gaat", dat had u immers niet verteld? U had alleen een erg pedante/arrogante opmerking: "dat het niet over een Renaultje Clio gaat".
Die reparatieprijs is toch van BMW? Dat kan natuurlijk veel voordeliger en net zo goed. Toch denk ik nog steeds dat u iets verzwijgt, dat iets niet klopt.

di
door didrickydo Jun 13, 2018 om 18:17
6 Antwoorden / 1 Vragen

Bmw prijs is 8787,56
en dat jij dat denkt moet jij weten . Kan je ook ff uitleggen waar je precies op doelt ?

tenormin
door tenormin Jun 14, 2018 om 16:48
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@aurora1, O.T. Ik dacht even dat @didrickydo naar mijn (verkochte) Renault Cliootje verwees. ;-)

di
door didrickydo Jun 14, 2018 om 20:21
6 Antwoorden / 1 Vragen

@tenormin. Niks ten nadelen van een Clio . Stond ook bij met alle respect . Echter werd er gesuggereerd dat de reparatie niet zo duur zou zijn en er andere prijzen op internet stonden. Dit ging over simpelere motoren. Net zoals er gesuggereerd werd dat voor 6.000,- de hele motor vervangen werd.. dat kan bij dit slag autos gewoon niet.

aurora1
door aurora1 Jun 14, 2018 om 20:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb alleen de woorden van TS over een Clio geciteerd.
Ik vond het nogal denigrerend gezegd en daar doe ik zelf niet aan. Ik vind erg jammer dat u niet meer zelf rijdt. Lijkt me knap waardeloos.

di
door didrickydo Jun 14, 2018 om 20:30
6 Antwoorden / 1 Vragen

@autorai . Wat bedoelt u met ik vind het jammer dat u niet meer zelf rijdt ?

tenormin
door tenormin Jun 14, 2018 om 20:57
16816 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. @didrickydo, ik denk dat, heel sympatiek @aurora1 het jammer vind dat ik niet meer kan/mag autorijden. Kan je verzekeren dat het meer dan knap waardeloos is, aurora.

di
door didrickydo Jun 14, 2018 om 21:01
6 Antwoorden / 1 Vragen

@tenormin . Dat is spijtig om te horen . Lijkt me inderdaad knap waardeloos. Alle sterkte ermee !

ro
door ron503 - Jun 13, 2018 om 16:37
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft een diagnose laten stellen en zoals ik het lees is de motor nog niet defect maar de ketting maakt wel een hoorbaar geluid. Een volledige Bovag garantie houdt wel in dat gedurende 6 maanden alle defecten kosteloos hersteld worden en er voor aflevering groot onderhoud wordt gepleegd want anders mag er geen Bovag certificaat afgegeven worden. De Bovag garantie houdt echter niet in dat kettingen die binnen de marge van het onderhoud vallen niet preventief vervangen hoeven te worden tenzij u daar expliciet opdracht toe geeft en ook de kosten draagt. U weet vanuit uw kennis op dat gebied dat de ketting hoorbaar is maar dat heeft u niet belet om de BMW aan te schaffen en dat is niet echt slim geweest. In mijn optiek kunt u nu twee kanten kiezen, 1 door bliven rijden in de hoop dat de ketting breekt of, 2 als het aanbod nog staat het aankoopbedrag retour krijgen en ik persoonlijk zou voor optie 2 kiezen want met zo'n bedrag staat de BMW dealer u buiten op te wachten om u een aantrekkelijk aanbod te doen.

di
door didrickydo Jun 13, 2018 om 18:18
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Ron . Een rammelde ketting heeft geen marge.. dit is wachten tot die breekt en dan mag de motor wel compleet naar de schroothoop ...

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2018 om 16:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@didrickydo
Maar u hebt met al uw kennis van automotoren wel die auto met een rammelende ketting gekocht en ook nog afgenomen, zonder er op te staan dat hij vervangen werd.

U dacht ik betaal extra voor garantie en dan is het mijn pakkie-an niet.

di
door didrickydo Jun 14, 2018 om 20:18
6 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger

dat ik bijbetaald heb voor garantie lijkt me niet meer dan logishe met zo’n auto . Ik had de auto al betaald dus moest de auto wel afnemen. De verkoper was met mij eens dat het geluid niet hoorde bij de proefrit en hier naar ging laten kijken cq ketting vervangen.. vandaar dat dit ook in het koopcontract staat. Ik vertrouwde er dus op dat dat goed zou komen voor aflevering . Helaas bleek dus bij aflevering dat het volgens verkoper niet nodig was en deze in mijn ogen hoopte dat ik niet meer terug zou komen..

dat ik zoiets had van doet dit het niet vervangen ook prima ik heb toch garantie dan lost die het daarna maar op klopt ook . Moet je maar geen autos verkopen die niet goed zijn. Nu mag die hèt op gaan lossen. Ik blijf erbij dat hij dondersgoed wist dat de ketting wel gedaan diende te worden maar de gok heeft genomen mij niet meer terug te zien en niet zou twijfelen aan zijn verkoop praat van : product eigenschap .