St
door Striet Jun 9, 2019 om 14:10
Garantie & verzekeringen

Autoschade betaald aan hersteller

Een aantal weken terug heb ik op een parkeerplaats een aanrijding gehad. Ik heb de schade kunnen verhalen op de tegenpartij.
De schade is door de expert geschat, maar ik krijg nu een brief dat het geld wordt overgemaakt naar het schadebedrijf (nadat een akte van cessie is ontvangen??).
Mijn auto is niet meer de nieuwste, en ik wil hem eigenlijk helemaal niet laten repareren. Als tegenpartij heb ik toch geen reparatieplicht? Is het normaal dat dit bedrag wordt overgemaakt naar het schadebedrijf en niet gelijk naar mijn rekening?

13090 13 Rapporteer

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Jun 9, 2019 om 14:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Schrijf de verzekeraar een brief dat je het schadebedrag op je rekening tegemoet ziet.

Als je schade aan je auto hebt door iemand anders, dan kun je deze schade verhalen op de autoverzekeraar van deze tegenpartij.

Wanneer deze verzekeraar de schade vergoedt, is het nooit verplicht om deze schade te repareren. De verzekeraar van de tegenpartij kan namelijk geen voorwaarden verbinden aan de uitkering.

Je bent dus niet verplicht om de schade te repareren en kunt het geld ook voor iets anders gebruiken.

(Bron)

ne
door neodutchio - Jun 9, 2019 om 14:44
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Het ligt er aan wat voor verzekering u heeft. Er zijn verzekeringen die uitkeren en varianten die in natura leveren.

Overigens is het maar de vraag of u het hele schadebedrag zal ontvangen. Vaak is het dat reparatie betaald wordt, of dat de waardevermindering uitgekeerd wordt. Bij een auto op leeftijd zat die waarde niet zo groot meer zijn.

he
door henry1942 - Jun 9, 2019 om 15:04
100 Antwoorden / 28 Vragen

"neodutchio", lees eerst de vraag eens voordat je antwoord geeft .
 Welke verzekekring  TS heeft, is hier van geen doen,
Schadebedrag is al vast gesteld door de expert.
Dus gewoon uitbetaling aan TS is hier van toepassing.

tijger1
door tijger1 - Jun 9, 2019 om 17:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u de schade niet laat herstellen door dat schadebedrijf, kunt u wel een nota tegemoet zien van dat schadebedrijf ivm het taxeren van de schade. En dat moet u dan wel betalen.

St
door Striet Jun 10, 2019 om 00:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Die nota heb ik al betaald. Ik wil zelf kunnen bepalen waar ik de schade eventueel laat herstellen. Ik heb de auto hier alleen neergezet voor de schadetaxatie

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 9, 2019 om 18:15
16772 Antwoorden / 202 Vragen

En afgezien van alle al gegeven reacties: waarom zou u geld moeten ontvangen als u niet laat repareren? Waardevermindering of: ik laat de schade gewoon maar zitten etc.?

ju
door juliomariner Jun 9, 2019 om 18:37
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Dus iemand mag wel schade veroorzaken aan uw oude auto want ach is toch oud en heeft weinig waarde

St
door Striet Jun 10, 2019 om 00:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Precies, waardevermindering. Ik vind het bedrag aanzienlijk, en verder wil ik helemaal niet gebonden zijn aan dit ene bedrijf om de auto eventueel te laten repareren.

he
door henry1942 Jun 10, 2019 om 10:14
100 Antwoorden / 28 Vragen

Ook de nota van de taxatie kunt u bij de tegenpartij indienen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 10, 2019 om 10:28
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@JULIOMARINER: als iemand schade veroorzaakt aan een auto van iemand anders is die persoon aansprakelijk te stellen voor de schade.
De schade is normaliter af te leiden uit het bedrag dat herstel van de schade zal kosten en bij niet repararen wordt vaststellen van het schadebedrag zeer lastig. Ts. geeft aan niet te willen repareren en dat betekent dat er geen prestatie wordt verricht waarvoor een rekening wordt opgemaakt.

Voor het inschatten van waardevermindering is (ook) een taxateur nodig en hoe ouder de auto, des te lager zal dat bedrag dan zijn. Dat bedrag zal dan inderdaad wel te claimen zijn maar of de verzekeraar dan uitbetaalt is de grote vraag en vooral ook afhankelijk van het oordeel van de reparateur.
Bij goede reparatie is er geen sprake van relevante waardevermindering en kan er zelfs sprake zijn van waardevermeerdering, afhankelijk van schade en benut nieuw materiaal.

jo
door jorisw - Jun 9, 2019 om 18:19
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En als je de schade dan niet laat repareren: controleer wel heel goed of je met de schade mag blijven rijden (en of je door de volgende APK komt). Je kunt er zelf misschien geen last van hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat je er mee mag blijven rijden.

St
door Striet Jun 10, 2019 om 00:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is maar een flauw deukje en wat krassen, echt puur optisch. Vanwege spuitwerk op verschillende plekken loopt het schadebedrag dan toch in de papieren.

suzanne1957
door suzanne1957 - Jun 9, 2019 om 23:22
31 Antwoorden / Vragen

Mijn auto is niet meer de nieuwste, en ik wil hem eigenlijk helemaal niet laten repareren

Zoek gewoon een nieuw patiënt hopelijk heeft die een verzekering met voor jouw betere voorwaarden.

St
door Striet Jun 10, 2019 om 00:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil gewoon weten wat mijn rechten zijn. Dat staat los van de voorwaarden van de verschillende verzekeringen.

tijger1
door tijger1 Jun 10, 2019 om 08:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nieuwe patient? Waar heeft u hetover?

ma
door marnix1 Jun 10, 2019 om 09:16
256 Antwoorden / 22 Vragen

Suzanne, uw reacties verbazen mij keer op keer,
mooi!

ro
door ron503 - Jun 10, 2019 om 09:22
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De verzekeraar van de tegenpartij kan u niet dwingen om de auto te laten herstellen en zal als u de acte van cessie niet tekend het bedrag op uw rekening gaan storten. Staan er in die brief niet meerdere opties vermeld waaruit u kunt kiezen.

St
door Striet Jun 10, 2019 om 11:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee er staan verder geen opties genoemd. Ik snap niet zo goed wat die akte van cessie betekent. Want als ik het goed begrijp moet het schadebedrijf die tekenen en maakt de verzekeraar vervolgens het bedrag over naar het schadebedrijf. Kan dat kloppen?

tijger1
door tijger1 Jun 10, 2019 om 12:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@striet

Nee, dat klopt niet. Die acte van cessie zou u moeten tekenen, en betekent dat u de verzekeraar toestemming geeft het bedrag aan de hersteller over te maken.

Dus stuur ze een mail of briefje dat u het bedrag zelf uitbetaald wilt hebben.

St
door Striet - Jun 10, 2019 om 20:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties. Ik heb de verzekeraar een mailtje gestuurd dat ze niet op de akte van cessie hoeven te wachten en het geld op mijn rekening mogen overmaken. Nu even afwachten of dat ook echt gebeurt.

tijger1
door tijger1 Jun 10, 2019 om 22:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat moet gewoon. Heel simpel.

Mu
door Mufina - Jun 10, 2019 om 23:20
1 Antwoorden / Vragen

Ik raad u aan uw vraag op https://www.rechtswinkel.nl te plaatsen en meestal binnen 24 uur krijgt u reactie van een jurist op dat gebied gespecialiseerd. Het is gratis. Wel moet u eerste gratis inschrijven (username en email en een password zijn voldoende) en let op: er mogen geen namen van bedrijven genoemd worden. In andere worden, de vraag moet "geanonimiseerd" zijn, anders wordt niet geplaats/noch gereageerd.
Handige site voor een duidelijk aantwoord, echt van juristen, op alle gebieden (huurrecht/werk/consumentenrecht enz.)

tijger1
door tijger1 Jun 10, 2019 om 23:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts heeft hier al een correct antwoord gekregen. Hij heeft gewoon recht op uitbetaling.

panter22
door panter22 Jun 11, 2019 om 08:48
6599 Antwoorden / Vragen

@Mufina. Wat nu, krijg je niet genoeg klanten?

lo
door lovewinnie - Jun 11, 2019 om 08:40
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Bij verhaal schades is het nooit verplicht om de schade te repareren. Bij een casco-schade kan de verzekeraar het wel verplichten of de schade uitkering verlagen

mo
door mof - Jun 12, 2019 om 13:15
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De tegenpartij heeft schade veroorzaakt. Dit houdt in, waardevermindering van uw bezit, uw auto. U hoeft de schade niet te repareren, u mag bijv ook uw auto verkopen en een compensatie voor waardevermindering krijgen.
of niets doen. Als deschade is vastgesteld en de tegenpartij is aansprakelijk moet die een redelijk bedrag, dus een bedrag dat de waardevermindering uitdrukt. Betalen.
u heeft de schade geleden dus u heeft recht op de vergoeding. Niet een herstelbedrijf.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 12, 2019 om 18:51
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb in mijn leven diverse auto en motor aanrijdingen met nog rijdbare schades gehad, nooit mijn schuld.
Ik reed dan naar een gerennommeerd en duur schade herstel bedrijf.
En ik vroeg wat het herstel ongeveer zou kosten.
Ik belde dan de verzekeringsmaatschappij van de veroorzaker.
Die vroeg de auto naar de hersteller te brengen alwaar een expert de schade zou beoordelen.
Ik weigerde dat, en zei dat de expert bij mij thuis moest komen.
Ik noemde het opgegeven schadebedrag, en altijd werd ik het met de expert eens.
De schade liet ik zeer goedkoop of helemaal niet herstellen.
Ik reed altijd in oudere auto's, een deuk interesseerde mij niets.
Daar heb ik veel geld aan overgehouden.

En vraagsteller, had bij Google maar ingeklopt : is schade herstel verplicht.