tr
door trijniem Dec 4, 2009 om 09:22
Garantie & verzekeringen

Autoschade repareren

Ben ik verplicht mijn autoschade te laten repareren? tegenpartij heeft schuld bekend, ik ben all risk verzekerd.

33305 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 09:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag trijniem,

Het is aan de maatschappij of u een schade *moet* repareren. Echter, wanneer de maatschappij u een schadeuitkering heeft gedaan zonder verplichting dat u de schade moest maken, is het aan u of u de schade wel of niet laat maken.

Wanneer u later een andere schade heeft aan bijvoorbeeld uw bumper, dan kunt u natuurlijk die andere schade wel claimen. De maatschappij kan dan echter bij het bepalen van de hoogte van de schade rekening houden met de oude schade en deze in mindering brengen op de laatste schade.

Beantwoord door:
M.C. Diks
profielpagina

Met dank, ReadAC.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 10:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een beroep doet op jouw all risk verzekering, is het afhankelijk van de polisvoorwaarden. Daar zitten verschillen in. Sommige verzekeraars werken met vaste reparateurs (dan krijg je alles vergoed en een gratis leenauto gedurende reparatie). Anderen hebben een reparatieplicht, anders maar 75% vergoed etc. Dus kijk in de polisvoorwaarden. Bij wie ben je verzekerd?

Ze (verzekeraar tegenpartij) willen dat je een beroep doet op je All Risk dekking, maar dat is niet verplicht. Je kunt ook zelf je schade verhalen op de tegenpartij. Het is niet gebruikelijk, maar wel wettelijk toegestaan. Je moet dan alles zelf doen. Dat tegenpartij schuld heeft erkend is nog niet alles. De verzekeraar van tegenpartij moet de schuld erkennen. Als ze dat doen, dan kan je zelf aan de gang.

Hoe is de stand van zaken?

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben verzekerd bij centraal beheer Achmea. en heb een kies bewust polis.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo trijniem,

De tegenpartij schriftelijk aansprakelijk stellen en ook je eigen verz.my informeren.
Tegenpartij schakelt dan - als het goed is - zijn of haar eigen verz.my in. Deze handelt de zaak af. Laat de verz,my'en de zaak maar 'uitvechten'.
Natuurlijk doe je geen beroep op je AR als tegenpartij aansprakelijk is! Dat gaat ten koste van je bonus/malus en kost je eigen risico (afhankelijk van de polisvoorwaarden).
Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 13:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

edick3,

Tegenpartij schakelt dan - als het goed is - zijn of haar eigen verz.my in. Deze handelt de zaak af. Laat de verz,my'en de zaak maar 'uitvechten'.

Laat de verzekeringsmaatschappijen de zaak maar uitvechten zeg je en daarna natuurlijk doe je geen beroep op je AR. Deze opeen volgende zinnen zijn volkomen met elkaar in tegenspraak.

Natuurlijk doe je geen beroep op je AR als tegenpartij aansprakelijk is! Dat gaat ten koste van je bonus/malus en kost je eigen risico (afhankelijk van de polisvoorwaarden).

Dat is klinkklare nonsens. Ergens een klok horen luiden, maar geen idee hebben waar die klepel hangt !!!!!!! Zo komt de borrelpraat de wereld in.

Als de schade verhaalbaar is (tegenpartij heeft schuld) gaat dat dus nooit ten koste van je no-claim (bonus/malus). De verzekeringsmaatschappij behoeft immers niet zelf uit te betalen. Het eigen risico (dat bedrag) is een onderdeel van de schade en wordt ook door tegenpartij vergoed. Vaak neemt je eigen verzekeringsmaatschappij het verhaal van het eigen risico mee in het verhalen van hun schade (uitbetaalde bedrag), zodat je daarvoor ook nog eens niets hoeft te doen.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vladja,
Sorry als ik me wellicht wat onduidelijk heb uitgedrukt, maar ik bedoelde te zeggen dat je geen beroep op je eigen verz. om tot uitbetaling over te gaan (zónder de tegenpartij aansprakelijk te stellen) doet als tegenpartij aansprakelijk is!
Ben het dus met jouw uitleg helemaal eens en bedoelde hetzelfde.
Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

De verzekeringsvoorwaarden bij de Bewust autoverzekering houden o.a. in:

Bij een verzekerde schade wordt uw auto zo veel mogelijk gerepareerd met gebruikte, originele onderdelen. Deze onderdelen zijn nooit ouder dan uw eigen auto. En als deze niet beschikbaar zijn, wordt er gerepareerd met nieuwe originele onderdelen. De gebruikte onderdelen betreffen alleen plaatwerk, zoals deuren, spiegels en bumpers. Nooit motorische onderdelen.

Dat houdt in dat bij de schadevaststelling (de hoogte van het schadebedrag) al rekening gehouden wordt met lagere onderdeelprijzen - als deze nodig zijn - dus kan de schadevergoeding lager uitvallen dan bij een gewone All Risk-verzekering.

Schade aan uw auto? Uw verzekerde autoschade wordt altijd gerepareerd bij één van onze schadeherstelbedrijven. Wij betalen dan alle rekeningen, u hoeft niets voor te schieten. En natuurlijk zorgen wij ervoor dat u mobiel blijft.

Doordat Centraal Beheer afspraken heeft met een vast aantal reparatiebedrijven, liggen de uurlonen, die deze bedrijven hanteren voor reparaties van bij CB verzekerde auto’s, lager zijn dan gemiddeld. Dit kunnen ze doen (lagere uurlonen met CB), omdat ze door de overeenkomst met CB verzekerd zijn van een hoeveelheid werk. Het gevolg is, dat het vastgestelde schadebedrag dan ook lager zal zijn, dan bij een vrije keus van reparateur.

Beide polisvoorwaarden zorgen er dan ook voor dat de premie voor deze verzekering lager (goedkoper) is, dan bij een vrije keus verzekering (nieuwe onderdelen en garage naar keuze).

Artikel 6
Als er volgens het polisblad sprake is van de BeterBewust Autoverzekering, wordt
uitsluitend schade vergoed die door een met Centraal Beheer Achmea samenwerkende
schadehersteller of autoruitreparateur is gerepareerd. De kosten van herstel van de
schade worden door Centraal Beheer Achmea rechtstreeks met de schadehersteller of
autoruitreparateur verrekend. U ontvangt geen schadevergoeding.

Artikel 6 van de polisvoorwaarden vat het bovengenoemde samen. Daar staat tevens uitdrukkelijk, dat - als er niet gerepareerd wordt bij een samenwerkende schadehersteller - er geen enkele uitkering zal plaatsvinden.

U heeft geen reparatieplicht, maar als u niet laat repareren bij een aangewezen hersteller, dan ontvangt u € 0,00. Er wordt uitsluitend afgerekend met een samenwerkende schadehersteller.

Daar u wel premie betaalt voor een All Risk verzekering, lijkt mij de keuze voor de hand te liggen. Laten repareren volgens de voorwaarden. U heeft geen schuld, dus het kost geen no-claim en CB regelt - door deze constructie - ook het verhaal van het eventuele eigen risico.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u niet wilt laten repareren, maar liever geld vangt, dan moet u de schade zelf gaan verhalen bij de tegenpartij. Zoals eerder gezegd, u bent niet verplicht een beroep te doen op uw AR verzekering.

Heeft u naderhand schade aan uw auto, dan wordt bij de algemene beoordeling van de waarde van de auto, rekening gehouden worden met de bestaande schade aan de auto. De waarde wordt dus afgewaardeerd (dgawaarde minus bestaande schade) bij een total loss.

Krijgt u naderhand een volgende schade op de plaats waar al de oude schade zit, dan krijgt u de volgende schade vergoed onder aftrek van de al bestaande schade, dus dan blijft er vrijwel niets over om te vergoeden.

Aan u de keus en de risico-inschatting.

Vladja