lindavb
door lindavb Sep 14, 2004 om 13:46
Garantie & verzekeringen

Autoverzekering

Hallo, ik heb een autoverzekering van de Levob. Nu betaal ik per maand een heel hoog bedrag, namelijk 200 euro (!). Hoe of waar kan ik erachter komen of dit bedrag klopt en waar ze het op baseren. Van de Levob zelf krijg ik geen duidelijke uitleg.

1098 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 14, 2004 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag lindavb,

Hier kun je het beste achter komen als je jouw verzekering vergelijkt met andere autoverzekeringen. Plus als je Levob zelf opzoekt op de sites hieronder kun je nagaan of ze de juiste premie berekenen. Sukses, groeten, Ton.

Autoverzekering vergelijken

http://www.independer.nl/

http://www.verzekeringssite.nl/

http://www.wellowell.nl/

ve
door verwijderd - Sep 14, 2004 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor je snelle antwoord. Weet je misschien ook hoe een verzekeringsmaatschappij tot een jaarpremie komt? Kan dat verschillen per maatschappij? Waar is dat van afhankelijk? Ik zit nu op -2 schadevrije jaren dus ik kan niet overstappen, maar als ik mijn jaarpremie vergelijk op internet of telefonisch, dan is mijn jaarpremie het dubbele! Volgens mij hebben ze iets fout gedaan, maar ja, hoe kom ik daar achter? Bedankt.

ve
door verwijderd - Sep 14, 2004 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag lindavb,

Ik zou (als je dat nog niet gedaan hebt) een brief schrijven (eventueel aangetekend) naar Levob, met daarin het dringende verzoek om die informatie die je nodig hebt om zelf je premie te kunnen na rekenen omdat je denkt dat zij bij het berekenen van de premie een fout hebt gemaakt. Gaan ze daar niet op in dan zou ik tijdig op de afloopdatum je verzekering opzeggen en bijvoorbeeld je verzekering onderbrengen bij Univé. Dit is een zeer betrouwbaar bedrijf, met een reatief lage maandelijkse premie. Zelf heb ik er twee lopen. All-risk, de een van 3 jaar (cat.waarde 30.000) en een van 5 jaar (cat.waarde 32000). Wel alle twee met een maximum aan no-claim korting. De eerste voor 390 euro per jaar en de tweede ook voor 390 euro per jaar (dit omdat de tweede auto ouder is dan drie jaar en dan krijg je ook extra korting. Sukses met je zoektocht, groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Sep 14, 2004 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag lindavb,

Voor het berekenen van je jaarpremie heb je twee tabellen nodig. Een tabel "bonus-malus" en een tabel "premies". Op de eerste tabel kun je aan de hand van je eigen gegevens aflezen op welke trede je staat (kan positief of negatief zijn) en welk kortings% daarbij hoort. In de tweede tabel kun je aan de hand van de cataloguswaarde van de auto aflezen welk bruto All-Risks premiebedrag daarbij hoort. Denk wel aan de extra's van de auto, die moet je wel meerekenen. Plus, kijk even tot welke regio je behoort. Als je het bruto jaarpremiebedrag hebt gevonden trek je daar het kortingspercentage af of tel je juist het negatief kortingspercentage bij. Sommige verzekeringen geven ook nog korting bij de ouderdom van de auto en een toeslag bij periodiek betaling per maand. Het gevonden bedrag deel je door 12 en voila je hebt de maandelijkse premie. Als ik inschat dat jij op trede 5 staat dan is je kortings% waarschijnlijk 20%. Als je dat van (ook weer inschattend een auto van 30.000 euro) de bruto jaarpremie aftrekt, en je de juiste regio toepast plus de toeslag voor de maandelijkse betalingerbij telt, dan zul je waarschijnlijk zo rond de 100 euro uitkomen. Tenzij je een BMW hebt van rond een ton, dan zou een jaarpremie van 2400 euro wel kunnen natuurlijk. Groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Sep 14, 2004 om 18:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag lindavb

In mijn vorige en een na laatste bericht schrijf ik over 30.000  en 32.000 euro. Dat moet natuurlijk zijn 13.500 euro en 14.500 euro. Ook mijn inschatting van jouw situatie is natuurlijk op 13.500 euro gebaseerd. Zoals je ziet haalt iemand van mijn leeftijd nog steeds guldens en euro's door elkaar. Maar dat had je waarschijnlijk al wel begrepen. Groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2004 om 11:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi, ik zal inderdaad een brief sturen. Weet je ook of je ook extra 'boete' moet betalen als je bijvoorbeeld in de min staat met je schadevrije jaren? Ze zeggen van niet, maar die extra kosten moeten ze toch ergens vandaan halen. Linda.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2004 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag lindabv,

Ja hoor, je kunt behoorlijk in de min staan op een bonus-malus tabel. Daarom heet het ook een bonus (voordeel) malus (boete) tabel Sommige verzekeringsmaatschappijen gaan zelfs tot 150% (trede 1), 130% (trede 2) en 110 (trede 3) je betaald dan 50%, 30% of 10% bovenop de bruto jaarpremie. De meeste maatschappijen schalen je bij het begin in op trede 5 (korting 20% of 25%). Als je dan geen schade claimt of veroorzaakt loopt de trede jaarlijks op met 1 punt. Dus trede 6, 7, 8, enz tot vaak 19. Zodanig dat je op de hoogste trede een korting krijgt van 75& of 80%. In jouw voorbeeld ben ik dus uitgegaan van inschaling op trede 5 met 2 jaar schadevrij rijden, zoals je zelf aangaf. Sukses, groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2004 om 12:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, mijn laatste reactie staat onder jouw eerste reactie. Soms doet dit ding niet wat ik wil. Ton.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2004 om 00:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat betreft de BOETE

Als het goed is hoef je geen BOETE te betalen, maar bijvoorbeeld 110% van de normale premie.

Als je mij de volgende gegevens laat weten, wil ik je wel laten weten wat je bij LEVOB zou moeten betalen:

* Geb datum
* Gewicht auto
* Soort verzekering
           * Wil je Beperkt of Volledig casco verzekerd worden heb ik
              ook bouwjaar en cataloguswaarde van de auto nodig.
* BM-trede

Of is het probleem inmiddels opgelost?

Groet,

Madelief

www.madelieff.nl

ve
door verwijderd - Oct 21, 2004 om 13:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probleem is inmiddels verholpen.

Ik zit nu bij een andere verzekeringsmaatschappij, maar heb wel een klacht neergelegd bij Levob over de gang van zaken (heb namelijk nog steeds geen duidelijkheid).

Het wachten is nu nog op een antwoord.

Toch bedankt, Linda

ve
door verwijderd - Oct 24, 2004 om 19:03