Je
door Jeroen van V May 12, 2022 om 18:34
Garantie & verzekeringen

Autoverzekering Academica spontaan stopgezet

Ik heb vandaag, 12 mei 2022, contact gehad met Academica als tussenpersoon voor mijn autoverzekering.
Dit gesprek vond plaats rond 16:45u en is (als het goed is) opgenomen door het belsysteem van Academica.

N.a.v. dat mijn zoon zijn rijbewijs gehaald heeft, heb ik de vraag gesteld wat er eventueel moest gebeuren als hij ook gebruik zou maken van mijn auto.
Hierop werd gevraagd hoe vaak dit voor zou komen.
Heel eerlijk heb ik aangegeven, als het kon, dan zou dit ongeveer 3x in de week zijn i.v.m. waterpolo.
Hierop kwam als antwoord, dat de huidige verzekering hier niet op ingericht was en dat hier een melding van gemaakt moest worden.
De medewerkster aan de telefoon ging het navragen voor de zekerheid bij een collega van de backoffice.

Na een aantal minuten krijg ik dus inderdaad te horen dat als mijn zoon in de auto zou rijden, dat hij niet verzekerd zou zijn.
Waarop mijn antwoord is, dat hij dus niet in de auto zal rijden aangezien hij niet verzekerd zou zijn.

Tot mijn grote verbazing krijg ik gelijk de mededeling dat mijn verzekering per 20 mei 2022 stopgezet wordt.

Dus n.a.v. een vraag of ik mijn zoon extra moet mee verzekeren of dat dit überhaupt kan, wordt mijn eigen verzekering opgezegd zonder mijn toestemming.
Als ik vraag waarom mijn verzekering gelijk stopgezet wordt, krijg ik als antwoord omdat Academica dit niet kan controleren of mijn zoon wel of niet in de auto rijd...

Er is geen alternatief aangeboden, zoals bijvoorbeeld de 2e bestuurder aan te passen.

Ik vind het toch wel een hele rare gang van zaken dat een vraag stellen, lijdt tot het opzeggen van een verzekering.

Zelf was ik niet van plan de verzekering op te zeggen.

6599 13 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - May 12, 2022 om 18:58
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Er is achterdochtig gereageerd omdat men bang is dat uw onervaren zoon toch van de auto gebruik zal maken met een groter risico op schade.

19.02u
Dat u verzekering stopgezet is kan op een misverstand berusten, dat opgenomen gesprek moet dus nog eens goed beoordeeld worden.

https://na.nl/autoverzekering/veelgestelde-vragen/als-ik-iemand-anders-auto-laat-rijden-deze-bestuurder-maakt

tenormin
door tenormin - May 12, 2022 om 19:01
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Maar u weet toch dat voor jongeren die pas hun rijbewijs hebben gehaald er een heel andere verzekering geldt dan voor de meer geroutineerde rijder, zoals u? Zoals ik nu begrijp is er sprake van miscommunicatie met uw verzekering. Dus nogmaals eens, op papier, per mail of via hun online contactformulier proberen uit te leggen dat dit niet uw bedoeling is en zeker niet over opzeggen van deze verzekering. Hoop dat over een en ander goede kortsluiting kan worden gemaakt.

Je
door Jeroen van V - May 12, 2022 om 19:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

@Sjoppy
Dat had ik ook al gevonden (achteraf).
Maar dan blijft nog steeds het verbluffende, dat er zonder wederhoor, mijn verzekering spontaan stopgezet wordt.
Dit alleen nog maar na het stellen van de vraag wat wijsheid is.

sjjoppy
door sjjoppy May 12, 2022 om 19:04
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Heb later nog iets toegevoegd. Verbluffend is het zeker.

sjjoppy
door sjjoppy May 13, 2022 om 09:04
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Dat uw verzekering stopgezet is kan op een misverstand berusten, dat opgenomen gesprek moet dus nog eens goed beoordeeld worden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 12, 2022 om 21:13
2008 Antwoorden / Vragen

U moet de polis er maar eens op naslaan maar grote kans dat de verzekering op papier toestaat dat familieleden met uw auto rijden. Dus in plaats van de polis aan te passen wat mogelijk niet kan heeft men het probleem getackeld door u uit de verzekering te halen. Vraag om een schriftelijke verklaring voor het royement dan kunt u ook bezwaar maken en eventueel naar het Kifid.

Je
door Jeroen van V May 12, 2022 om 21:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat ga ik ook zeker doen.
Volgens mij is er ook minimaal volledige maand opzegtermijn wettelijk, ipv de 8 dagen die nu ineens gegeven zijn.
Sowieso wil ik een bewijs van mijn 19 schadevrije jaren voor de nieuwe verzekering.
Ik wacht ook zeker af wanneer de schriftelijke bevestiging binnenkomt van dit royement.
Hier zou volgens mij ook de reden bij vermeld moeten worden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 12, 2022 om 21:58
2008 Antwoorden / Vragen

Ik zou d'r echt druk op zetten want zo'n royement moet je mogelijk ook weer melden op de aanvraag bij nieuwe verzekeraar en dan zouden die je ook wel eens preventief kunnen weigeren.

Je
door Jeroen van V May 13, 2022 om 07:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de polisvoorwaarden van National Academic is nagezocht.
Staan toch wel vreemde dingen, of ik interpreteer het verkeerd.
Onderstaand wat gedeeltes uit de polis.
Het lijkt erop dat als je auto WA-verzekerd is, er meer mensen in mogen rijden....

I. WETTELIJKE AANSPRAKELIJKHEIDSVERZEKERING (WA)

De Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA) is op grond van de Wet Aansprakelijkheid Motorrijtuigen een verplichte verzekering. Deze verzekering is er voor schade aan anderen veroorzaakt met uw auto, waarvoor u aansprakelijk bent.

ALGEMEEN

Artikel 1. Wie zijn de verzekerden?

  • Verzekeringnemer = u. Dit is de persoon die de verzekering heeft afgesloten.

  • De eigenaar van de auto. Dit is de persoon die op het kentekenbewijs staat.

  • De bezitter van de auto. Dit is de persoon die de auto tijdelijk en met toestemming van de eigenaar

    gebruikt.

  • De houder van de auto. Dit is de persoon die de auto tijdelijk en met toestemming van de eigenaar

    onder zich houdt. Bijvoorbeeld een garage bij de APK.

  • De bestuurder van de auto. Dit is de persoon die de auto bestuurt met toestemming van de eigenaar.

  • De passagiers die met uw toestemming meerijden.

    In de auto die op deze polis is verzekerd.

    Artikel 2. Welke auto is verzekerd?

    De personenauto die op het polisblad staat. Dit geldt ook voor de gekoppelde toercaravan, vouwwagen, trailer of aanhangwagen; zolang deze nog niet veilig buiten het verkeer tot stilstand is gekomen. Het kenteken van de auto staat op uw naam of op naam van uw partner met wie u samenwoont en ingeschreven staat op hetzelfde adres.

***

III. ALLRISK (VOLLEDIG CASCO)

Deze dekking is een aanvulling op WA en is er voor schade aan de ruiten van uw auto en schade aan de auto, bijvoorbeeld door brand, storm, hagel, diefstal en inbraak. Daarnaast is er ook dekking voor aanrijding (eigen schuld) en vandalisme.

ALGEMEEN

Artikel 1. Wie is verzekerd?

Verzekeringnemer = u. Dit is de persoon die de autoverzekering heeft afgesloten. Artikel 2. Welke auto is verzekerd?

De personenauto die op het polisblad staat.
Het kenteken van de auto staat op uw naam
of op naam van uw partner met wie u samenwoont en ingeschreven staat op hetzelfde adres.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 13, 2022 om 11:35
2008 Antwoorden / Vragen

Zo interpreteer ik het ook en dat is wat ik hierboven bedoelde. In plaats van hun voorwaarden gestand te doen royeren ze u, 'probleem' opgelost. Maar ik heb grote twijfels of dat wettelijk wel kan, vandaar dus eerst schriftelijk de formele grond van het royement en dan een jurist voor een hele pittige brief en/of eventueel een gang naar het Kifid.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 12, 2022 om 22:52
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jeroen,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Om wat voor een auto gaat het?

Om wat voor een autoverzekering gaat het?

Hoe hoog is uw no-claim-opbouw?

Je
door Jeroen van V May 13, 2022 om 07:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om een Mazda 3.
En de auto is all-risk verzekerd.
Noclaim trede 19 (75%)

Ho
door Hommer May 13, 2022 om 07:07
30 Antwoorden / Vragen

Nou GA: kom maar op met uw persoonlijke advies aan TS nu uw onzinnige detailvragen wederom zijn beantwoord.

Geeft u ook even advies als de auto een VE Golf was die alleen WA verzekerd is met 6 schadevrije jaren?  Ben zo ontzettend benieuwd naar dat advies en waarom dat anders is.

pino123
door pino123 May 13, 2022 om 08:29
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Gelukkig hebben we nu informatie die geheel niet ter zake doet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 13, 2022 om 11:46
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Het staat in de voorwaarden van de verzekering....

Ho
door Hommer May 13, 2022 om 12:09
30 Antwoorden / Vragen

Waarom stelt u allerlei vragen GA als uw antwoord is: het staat in de voorwaarden van uw verzekering?

TS neemt moeite om uw vragen te beantwoorden, en u neemt geen enkele moeite om iets met die informatie te doen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 13, 2022 om 12:35
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Hommer,

U doet weer negatief...

Ik had de informatie nodig om het uit te zoeken...... ;<))

Ho
door Hommer May 13, 2022 om 14:31
30 Antwoorden / Vragen

Kunt u me dan uitleggen hoe deze informatie u heeft geholpen om het uit te zoeken? Ik snap niet waarom het type auto of het aantal schadevrije jaren uitmaakt voor de vraag.

Eigenlijk ook niet waarom het type verzekering dat zou doen. Dus kunt u mij dat uitleggen? Dan zult u zien dat ik niet zomaar negatief ben.

justmeagain
door justmeagain - May 12, 2022 om 23:31
623 Antwoorden / 8 Vragen

Buiten dit om, uw zoon bouwt geen schadevrije jaren op als hij op uw polis zou rijden. Iedere schade die hij rijdt gaat u 5 jaar naar beneden in uw aantal schadevrije jaren.
Een jongere verzekering is peperduur.
Ik snap uw verzekeraar el maar vindt ook dat ze wel erg proactief handelen.

Je
door Jeroen van V May 13, 2022 om 07:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat hij geen schadevrije jaren opbouwt, is niet het probleem.
Intentie was om sowieso binnen een maand of 3 een eigen auto te kopen en op zijn eigen naam te verzekeren.
Dit heb ik ook meerdere keren aangegeven tijdens het gesprek.
Het feit waar ik me het meest aan stoor, is dat mijn eigen verzekering opgezegd wordt, alleen maar omdat ik een vraag stel.

panter22
door panter22 May 13, 2022 om 08:53
6599 Antwoorden / Vragen

De intentie heeft een verzekering niet veel aan.

dm
door dmv May 13, 2022 om 16:51
71 Antwoorden / 11 Vragen

Ik vind dit geen proactief handelen. Ik vind het stigmatisering en voorbarig.

panter22
door panter22 - May 13, 2022 om 08:51
6599 Antwoorden / Vragen

Je zoon is jonger dan 24 jaar en gaat structureel alleen al voor waterpolo  3 x per week in je auto rijden. Daarnaast zal hij toch wel vaker de auto gebruiken? Uitgaan, weekendje weg etc. Het komt er op neer dat dan hij 2e bestuurder is.
Kennelijk kan een beginnende bestuurder niet 2e bestuurder worden. kijk in de voorwaarden.
Het is een verzekering voor hoger opgeleiden. Voldoet hij aan die eis?
Het is logisch dat als je zoon zijn rijbewijs heeft gehaald, wil rijden. Zolang hij zelf geen auto heeft, dan ligt het voor de hand dat het die van jou is. Dat geef je zelf al aan.
Koop hem een auto of laat hem er voor werken.

https://na.nl/sites/default/files/docs/Verzekeringsvoorwaarden-autoverzekering-N22-AUT-01.pdf

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 13, 2022 om 09:49
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, dit lijkt mij toch een kwestie om dan maar van verzekeraar te veranderen. Naar mijn mening is dit een vreemde gang van zaken omdat het veel meer en vaker zal voorkomen dat iemand die zojuist het rijbewijs heeft gehaald in een auto gaat rijden van zijn/haar ouders.

Uiteraard heeft u de optie om formeel te klagen en indien de reactie naar uw mening onredelijk blijft en u door de opzegging mogelijk ook schade leidt kunt u dit overwegen https://www.kifid.nl/klacht-indienen/  Het is wel zinvol om in ieder geval nog goed na te gaan wat er in uw polis staat m.b.t. het rijden door een andere persoon dan u zelf.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 13, 2022 om 11:47
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jeroen,

Het staat in de voorwaarden van uw verzekering.

Je
door Jeroen van V May 13, 2022 om 13:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

En wat wil je hiermee zeggen?
Ten eerste, dat is promovendum en geen National Academic.
Ten tweede, er staat dat je moet melden dat je een andere vaste bestuurder heeft (ja, dit kan gevolgen hebben voor de premie).
Maar ik vroeg voor advies aan de de tussenpersoon, stel dat mijn zoon in mijn auto zou gaan rijden.
Dit slaat kant nog wal m.b.t. het stopzetten van MIJN verzekering.

ju
door juliomariner May 13, 2022 om 15:48
1311 Antwoorden / 2 Vragen

De verzekering geldt voor het voertuig, niet voor degene die hem bestuurd.
Stel dat u in een andere niet verzekerde auto een ongeval veroorzaakt. Dan vergoed de verzekering van het wel verzekerde voertuig uw schade ook niet.
De verzekeraar heeft uw vraag waarschijnlijk verkeerd begrepen en heeft gedacht dat uw 24 jarige zoon medebestuurder werd. |Dan mogen ze de verzekering opzeggen aangezien de voorwaarden dan veranderd worden. net zo goed dat u de verzekering mag opzeggen als de verzekeraar de voorwaarden veranderd.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 13, 2022 om 18:01
1747 Antwoorden / 31 Vragen

@Juliomariner,

Bedankt voor uw reactie : u steunt mij niet vaak... ;<))

Veel mensen lezen de Algemene Voorwaarden niet bij het afsluiten van een verzekering.....

ju
door juliomariner May 13, 2022 om 20:30
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Ik schreef dat niet om u te steunen maar omdat het antwoord voor de verandering eens wel zinvol was.
Zo nu kent u me weer

wi
door wim koelewijn - May 13, 2022 om 12:00
67 Antwoorden / Vragen

Had de verzekering wel stopgezet moeten worden..immers, als de zoon rijdt en schade maakt is hij domweg niet verzekerd..toch ?

Je
door Jeroen van V May 13, 2022 om 13:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

En dat is waarom ik om advies gevraagd heb, wat het handigste is om te doen.
Het advies wat ik dus kreeg, was een andere verzekering te zoeken omdat die van mij per 20 mei stopgezet gaat worden.
Zij kunnen niet controleren of ik hem alsnog in mijn auto zou laten rijden.
Wat natuurlijk kolder is, ik ga niet iemand onverzekerd in mijn auto laten rijden, met eventuele alle gevolgen van dien mocht er iets gebeuren.

ju
door juliomariner May 13, 2022 om 15:50
1311 Antwoorden / 2 Vragen

U misschien niet maar er zijn er genoeg die het er wel op wagen.
Verzekeren is niets anders dan risico's inschatten. Ze vonmden uw risico te hoog worden ( uw zoon gaat toch in de auto rijden).
Het risico werd ze dus gewoon te hoog

ro
door ronny530 - May 13, 2022 om 13:08
2751 Antwoorden / 41 Vragen

Blijkbaar is de auto All Risk verzekerd want in Artikel 1 staat dat enkel de verzekeringnemer u dus met de auto mag rijden. U vraagt dat voor alle zekerheid nog na want als het niet mag gaat uw zoon ook niet met de auto rijden. Op basis van een aanname dat er een kans zou kunnen zijn dat uw zoon zonder of met uw toestemming toch met uw auto gaat rijden de verzekering opzeggen is wel heel erg voorbarig te noemen. Edoch een autoverzekeraar mag als er vermoedens van oneigelijk gebruik van de auto zijn de verzekering opzeggen. Feit is wel dat u vanaf 20 mei niet meer verzekerd bent en nu dus al op zoek dient te gaan naar een andere verzekeraar nadeel bij het aanvragen van een nieuwe verzekering de vraag wordt gestelt of u ooit een verzekering is geweigerd of dat een verzekeraar de verzekering beëindigd heeft. Eerlijkshalve zal u die vraag met ja moeten beantwoorden en dan bestaat de kans dat u direct geweigerd wordt of omdat er nog geen informatie in het CIS te vinden is om de reden wordt gevraagt. De reden van de opzegging is te absurd voor woorden want u heeft niets verkeerds gedaan en als een simpele vraag al reden tot opzeggen is zie ik geen probleem voor een nieuwe verzekeraar.

Je
door Jeroen van V May 13, 2022 om 13:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het rare wat ik aan die polisvoorwaarde vind, is dat alleen ik in die auto zou mogen rijden.
Wel heel vreemd dat Academica mijn vrouw wel netjes als 2e bestuurder kon aanmerken.
Je zou verwachten dat je als je all-risc en daarmee ook een hogere premie betaald, juist meer mogelijkheden hierin zou hebben als wanneer je alleen WA verzekerd.

ro
door ronny530 May 13, 2022 om 14:11
2751 Antwoorden / 41 Vragen

Het kan ermee te maken hebben dat enkel u en uw vrouw met de auto mogen rijden omdat u partners van elkaar bent blijkt ook uit deze zin. Het kenteken van de auto staat op uw naam of op naam van uw partner met wie u samenwoont en ingeschreven staat op hetzelfde adres.

ju
door juliomariner May 13, 2022 om 15:53
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Als u bij de nieuwe verzekering netjes aangeeft wat de reden is dat de oude is opgezegd zullen ze waarschijnlijk ook andere voorwaarden maken (dus uw zoon ook als regelmatige bestuurder) gaan aanzien en dat zult u ook merken in de premie. Het zal anders zijn als uw zoon een eigen auto en dus eigen verzekering heeft, het risico dat hij dan in uw auto gaat rijden is voor de verzekering weer kleiner en betaald u weer een normale premie.
Heel vervelend maar het is niet anders.

dm
door dmv - May 13, 2022 om 16:55
71 Antwoorden / 11 Vragen

• Een bestuurder jonger dan 24 jaar gaat structureel twee of meer keer per week gebruik maken van de auto.
Ik denk dat er gehandeld is nav deze voorwaarde en er sprake is van miscommunicatie van hun zijde. IM.i.mogen ze obv het gesprek niet zomaar de verzekering beeindigen. Zie vorige reacties hoe te handelen qua royeren.

1paul
door 1paul - May 16, 2022 om 07:40
3101 Antwoorden / 0 Vragen

op zich mag men dit doen, u heeft verder dus geen reden om aan te nemen dat dit nog weer teruggedraaid word, zoek een andere verzekeraar is dus het devies.