HappyHenny
door HappyHenny Jul 8, 2012 om 17:20
Garantie & verzekeringen

Autoverzekering all risk / casco

Is er iemand die weet - of iets zinnigs kan zeggen over hoeveel jaar heeft het zin een nieuw-aangeschafte auto all risk (ik geloof dat dat nu casco heet) te blijven verzekeren?

12037 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 8, 2012 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is mede afhankelijk van de nieuwprijs, het automerk en type, brandstof, no-claim-korting, etc.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 8, 2012 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon even je verzekeraar bellen. Die kunnen het in jouw geval vertellen.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2012 om 17:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

All Risk staat gelijk aan WA volledig Casco.
WA beperkt Casco is maar een beperkte verzekering van schade aan uw auto.

Over het algemeen wordt aangenomen dat 4 jaar een All-Risk verzekering zinvol is, maar dat is ook afhankelijk van de rijstijl en financiële mogelijkheden van de bestuurder. Daarna kunt u een WA beperkt Casco nemen en na een jaar of 6-8 een eenvoudige WA verzekering. Die laatste dekt uitsluitend de schade die door uw toedoen aan anderen wordt toegebracht.

Dit is een heel algemene aanname, want er zijn veel factoren die van belang kunnen zijn, zoals:
- financiële armslag van de eigenaar
- rijstijl van de bestuurder(s)
- noodzaak tot het hebben van deze auto
- prijs van de auto
- premie-vrijstelling i.v.m. schadevrije jaren

Maar goed, verzeker niet dat wat u zelf zou kunnen betalen en verzeker wel datgene waarvan u het risico niet kunt dragen.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2012 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op zondag 8 jul 2012, 17:32: Gewoon even je verzekeraar bellen. Die kunnen het in jouw geval vertellen.

Dat lijkt mij een slecht advies.
Verzekeraars zijn (aantoonbaar) de slechtste adviseurs.
U weet wel, woekerpolissen, bonussen, zakkevullerij, ontslagpremies, pensioenstortingen ....
Het is goed dat TS hier z'n vraag stelt en niet aan zijn verzekeraar.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2012 om 17:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad stel ik die vraag bij voorkeur NIET aan de verzekeraar zelf!
Het antwoord van czar is vanwege de diverse mogelijke afwegingen wel behulpzaam. Als ik die zou nummeren, is
1. niet aan armoedegrens maar toch wat beperkt 2. goed 3. niet strikt noodzakelijk maar wel èrg fijn...4. kleine stadsauto en 5: no claim nu 45% en n.v.-beschermet van toepassing... Wat zou jij, czar, mij onder deze omstandigheden adviseren?

ve
door verwijderd - Jul 8, 2012 om 18:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heet wel geen czar maar ik denk dat u ook moet kijken naar de huidige waarde.
dan bedoel ik dag waarde.
is de auto bv 2000 euro waard dan zal het gouw te duur zijn tov de waarde
een kapotte gelijmde voorruit vervangen bv kost al gouw 500 euro
rijdt u nog niet zo lang auto of heeft u een keer een aanrijding gehad omdat uw nocl maar 45% is.
werkt u met vreemd geld dan zou ik hem eerder wa casco verzekeren.
desnoods is het mogelijk om een hoger eigen risico tenemen.
invormeer ook eens bij div andere maaschapijen.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2012 om 18:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste happyh,

Die 45% no-claim is nogal laag. De maximale no-claim is 70-80%
Een beginnend bestuurder krijgt al snel 20-30% no-claim.
Dat betekent dat je nu best flink betaalt aan premie voor een all-risk.
Hoe lang rijd je al schadevrij en wat is je leeftijd?

Mijn eerste indruk is: ga eens shoppen bij de verschillende verzekeraars, er zitten in jouw geval enorme verschillen in premie.

Voor de rest zou mijn advies bij een nieuwe kleine stadsauto zijn (in jouw geval):
Neem eerst eens een all-risk voor de eerste 3 jaar en kijk dan hoe je er dan voor staat. Je kunt het jaarlijks opzeggen of wijzigen, dus waarom jezelf helemaal vastleggen? Dan kun je je financiële armslag nog eens bekijken en vergelijken met de waarde van de auto. De eerste 3 jaar is een all-risk verzekering wel verstandig, tenzij je natuurlijk nog een ton op de bank hebt staan, dan hoeft dat niet.

Maar vooral vergelijken in jouw geval. Bijvoorbeeld bij Independer (ook aangeraden door Kassa!) Gewoon kenteken, postcode, geboortedatum en schadevrije jaren invullen en goed kijken of het all-risk (volledig casco) is. Dan kun je volgens mij flink besparen. Zo niet, dan zit je al goed.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2012 om 18:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

grindweg schreef op zondag 8 jul 2012, 18:13: ik heet wel geen czar maar ik denk dat u ook moet kijken naar de huidige waarde.
dan bedoel ik dag waarde.
is de auto bv 2000 euro waard dan zal het gouw te duur zijn tov de waarde

Het gaat hier om een nieuw-aangeschafte auto.
Inmiddels is bekend dat het een kleine stadsauto betreft, dus pak 'm beet tussen de 8.000 en 12.000 euro aanschaf. Voor ruit-schade aan een oude auto (zoals ik heb) hoef je helemaal geen beperkt casco te nemen, Nieuwe ruiten kosten bijna niks, als je ze privé aanschaft dan. Voor de verzekering is het zomaar 1000 euro, maar privé, zeker bij een kleine stadsauto, pak-'m-beet 250 euro, inclusief inzetten en BTW.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2012 om 18:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk in de polisvoorwaarden onder schadevergoeding. Daarin is vermeld met hoe de verzekerdewaarde volgens de verz.maatschappij wordt afgeschreven.
Vaak het eerste jaar niets, daarna gaat de afschrijving in. In het algemeen is drie jaar voor een volledig casco een goed advies. Maar ieder jaar nagaan wat de andere maatschappijen bieden kan voordeel opleveren.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2012 om 18:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

magda schreef op zondag 8 jul 2012, 18:39: Kijk in de polisvoorwaarden onder schadevergoeding. Daarin is vermeld met hoe de verzekerdewaarde volgens de verz.maatschappij wordt afgeschreven.

Dit is een uitstekende opmerking die ik zelf even was vergeten te melden.
Een verzekering betaalt hooguit de dagwaarde van de auto uit, niet de nieuwwaarde. Is je auto dus 3 jaar oud en rijd je 'm total-loss dan krijg je zeker geen nieuwe, maar de dagwaarde van een 3 jaar oude auto. De all-risk premie blijft echter wel jarenlang hetzelfde, die gaat niet omlaag met de dagwaarde van de auto.
Ik ben het helemaal met magda eens: 3 jaar all-risk en daarna eens verder kijken. Zelf ben ik, na 3 jaar, geen voorstander van beperkt casco (dekt vooral ruitschade), dan zou ik eerder gaan voor uitsluitend WA.

Ik begrijp dat je niet alle polisvoorwaarden online kunt vergelijken als je niet een weekje vrij neemt, dus kijk gewoon op de link van independer, dan ben je snel wijs (nee, ik ben geen aandeelhouder van independer). En desnoods bel je de verzekering daarna gewoon zelf op en geef je via independer online niks op. Het is gewoon een handige vergelijker om snel te zien wat het beste is in jouw situatie.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2012 om 19:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

bij sommige verzekerings polissen kun je 3 jaar voor nieuw waarde verzekerd blijven zonder extra kosten.
wij hebben een nieuwe c1 op deze manier verzekerd
voor de rest blijft mijn verhaal staan

ve
door verwijderd - Jul 8, 2012 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

was ik vergeten wij betalen met 75% no claim 385 euro op jaar basis.
het bedrag verschilt ook nog iets per regio de zgn regiokorting

ve
door verwijderd - Jul 8, 2012 om 19:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

grindweg schreef op zondag 8 jul 2012, 19:05: bij sommige verzekerings polissen kun je 3 jaar voor nieuw waarde verzekerd blijven zonder extra kosten.

Super-aanvulling en die klopt ook.
Houd er dan wel rekening mee dat je dan vaak de auto gedurende die tijd wel alle beurten moet laten geven bij de merk-garage.

grindweg schreef op zondag 8 jul 2012, 19:05: voor de rest blijft mijn verhaal staan

Helemaal niets op aan te merken op dat verhaal, ik ben het er helemaal mee eens. Het enige was dat het een nieuwe auto betrof (staat al in de vraag van TS). Ik rijd zelf altijd een oude 2-de hands en die rij ik tot de draad toe af. Ik neem zelf dus alleen maar WA. Meer onderhoudskosten, minder de verzekeringskas spekken.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2012 om 21:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allemaal bedankt voor het meedenken en -overleggen. Ik geloof dat jullie me alles ingefluisterd hebben dat ik moet weten om goede zaken te kunnen doen....

ve
door verwijderd - Jul 8, 2012 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

czar schreef op zondag 8 jul 2012, 17:42:
Dat lijkt mij een slecht advies.
Verzekeraars zijn (aantoonbaar) de slechtste adviseurs.
U weet wel, woekerpolissen, bonussen, zakkevullerij, ontslagpremies, pensioenstortingen ....
Het is goed dat TS hier z'n vraag stelt en niet aan zijn verzekeraar.

Als dat het geval is heb je wel een heel slechte verzekeraar, waar het verstandig is om sowieso weg te gaan. Mijn verzekeraar, je hoeft ze gewoon maar even te bellen, doet daar niet moeilijk over en geeft gewoon advies als je daar om vraagt.

ve
door verwijderd - Jul 10, 2012 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leeftijd auto zegt niets.
Wat is het premieverschil tussen WA en WA+casco?
Als dat E 150 per jaar is waarom zou je dan het risico nemen als je auto E4000 + waard is om niets te krijgen bij total-loss/diefstal (indien alleen WA zoals sommigen hier "adviseren")??

Verder is het premieverschil bij maximale korting tussen WA en WA+bepekt casco zo minimaal (vaak maar E40/E60 per jaar) dat je net zo goed beperkt casco kan verzekeren.

Casco of niet:
kijk naar je bankrekening, hoe nodig je de auto hebt voor dagelijks gebruik en wat het premieverschil is tussen de verschillende dekkingen. Als je een auto met geleend geld hebt gekocht verzeker deze (mits de lening uiteraard nog wat voorstelt) dan altijd casco, anders heb je en geen auto en wel een lening, dan ben je verder van huis!