jordydijk
door jordydijk Sep 5, 2016 om 16:06
Garantie & verzekeringen

Autoverzekering Jongeren

Ik probeer zojuist een verzekering voor mijn auto aan te vragen, ik heb 1 schadevrij jaar (ben zelf 21 jaar). Hoe kan het dat ik bij vele verzekeraars word geweigerd omdat ik onder de 24 jaar ben. En als ik een verzekeraar vind die mij wel accepteerd ik ineens 120 euro per maand moet betalen voor een basis WA-Verzekering. terwijl als ik mijn geboortedatum aanpas bij dezelfde verzekeraar bij de prijzencheck ik rond de 20 euro per maand zit voor dezelfde verzekering.
Waarom zit hier zon verschil in, en worden wij als jongeren hierin gediscrimineerd ? Mag dit wel ?

7101 16 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Sep 5, 2016 om 16:15
16835 Antwoorden / 108 Vragen

Dag Jordydijk, ja, er is een groot verschil qua prijs. Omdat je beginnend chauffeur bent. Kijk eens onder:
https://www.hoyhoy.nl/autoverzekering/info/autoverzekering-jongeren/
misschien dat dit je alles wat duidelijker maakt. Succes.

marita5
door marita5 - Sep 5, 2016 om 16:21
11517 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo JordyDijk ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

http://www.verzekeringen-online.nl/weblog/welke-factoren-bepalen-de-hoogte-van-uw-autopremie/

Hier kunt een autoverzekering berekenen ,

https://www.independer.nl/autoverzekering/info/prijs/autoverzekering-berekenen.aspx

jordydijk
door jordydijk - Sep 5, 2016 om 16:31
7 Antwoorden / 7 Vragen

Dank voor jullie reacties, ik vind het meer apart dat ik geweigerd word bij meerdere verzekeraars vanwege mijn leeftijd, is toch gewoon een soort van discriminatie.
Iets verschil in premie kan ik nog wel inkomen, maar 100 euro verschil tussen een 21 jarige en een 31 jarige vind ik wel heel erg bizar.

tenormin
door tenormin Sep 5, 2016 om 16:38
16835 Antwoorden / 108 Vragen

Een schrale troost is dat iedere jongere tot 24 jaar hetzelfde 'probleem' heeft. Echt discriminatie is het niet eens: als je oud mag worden en wilt blijven rijden, krijg je eenzelfde soort 'discriminatie', door een medische keuring. Gelukkig nog een ver van je bed show voor je. Wens je veilige kilometers hoor.

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2016 om 16:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die 31-jarige kan wellicht al 10 schadevrije jaren hebben. En nee dat is geen discriminatie. Dus maar op de fiets totdat u 24 bent.

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 5, 2016 om 17:08
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Niet alleen de leeftijd doet de premie omhoog schieten maar ook het feit dat u maar 1 schadevrij jaar heeft en totaal geen ervaring op de weg.
Mijn rij instructeur vertelde mij in 1991 dat ik pas een beetje kon rijden na 100.000 kilometer te hebben gedraaid of na een jaar of 7 rijden.
Een bevriende agent zei zelfs pas na 10 jaar rijden mag je spreken van enige ervaring, toen dacht ik wat een gelul maar ik ben er nu wel achter dat beiden wel gelijk hebben gehad.

Diewilik
PS verzekeren op naam van pa of ma kan u veel geld schelen u bouwt dan alleen geen schadevrije jaren op.

dokun
door dokun Sep 7, 2016 om 15:19
152 Antwoorden / 0 Vragen

Verzekering op naam ouders als de eigenaar van de auto de zoon is kan gezien worden als (poging tot)  fraude. Dan zijn ze nog verder van huis...

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 7, 2016 om 20:17
3449 Antwoorden / 25 Vragen
ro
door ronny530 - Sep 5, 2016 om 17:54
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Dat jongeren de hoofdprijs voor een autoverzekering betalen is al zeker 30 jaar het geval. Er is sprake van weinig rijervaring en het merk en type van de auto doet ook nog een duit in het zakje. De acceptatie hangt ook af van het merk en model auto, een Golf GTI o.i.d. is voor een jongere bijna onverzekerbaar vanwege het grote motorvermogen terwijl in veel gevallen over een Daihatsu Quore minder moeilijk gedaan wordt. De auto op naam van pa of ma verzekeren kan wel maar dan moet de auto op naam van één van die twee staan. Je bouwt dan geen no-claim op maar het aantal jaren in het bezit van een rijbewijs telt bij een verzekering wel mee.

pi
door pieterwolters - Sep 5, 2016 om 18:23
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Verzekeren heeft niets met discriminatie e.d. te maken maar alleen met statistiek. En op basis daarvan worden kansberekeningen en risicoanalyses gemaakt die tot een bepaalde premie leiden. Even zoeken wat een actuaris doet en je weet het.

frtits22
door frtits22 Sep 5, 2016 om 20:06
46 Antwoorden / Vragen

Nog even en op basis van statistiek wordt iedereen persoonlijk beoordeeld waarmee het hele mechanisme van een verzekering teniet is gedaan. Dan is verzekeren niet meer het spreiden van kosten en baten en betaalt iedereen meer aan de verzekering dan zijn eigen schade. Dat is inmiddels al het geval, velen sparen al zelf voor hun eigen pensioen.

tijger1
door tijger1 Sep 6, 2016 om 09:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Met pensioengasn is dan ook geen schade lijden.

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2016 om 18:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe komt u dan aan dat ene schadevrije jaar? Als u dan al verzekerd geweest bent, gaat u toch weer naar die verzekeraar?

Verzekeren op naam van pa of ma, kan de grootste problemen opleveren bij een schade als u eigenlijk de regelmatige bestuurder bent.

frtits22
door frtits22 - Sep 5, 2016 om 19:59
46 Antwoorden / Vragen

Discriminatie op basis van geslacht, geloofsovertuiging of politieke overtuiging is verboden, maar voor de rest is het gewoon toegestaan hoor.
Jongeren verdienen in dezelfde baan minder, een jongere kan geen bejaarden-kortingskaart aanvragen, een 30-jarige kan geen jongeren-kortingskaart krijgen etc. Er wordt gediscrimineerd bij het leven. Kinderkaartjes, gespuis onder de 4 jaar gratis. Dat u zoveel moet betalen is omdat uw leeftijdsgenoten relatief veel schade berokkenen. Welkom in geregeld Nederland, zodat het maar geregeld is.

dokun
door dokun Sep 7, 2016 om 15:21
152 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is niet alleen in Nederland zo hoor!!   Welkom op de wereld!!

aurora1
door aurora1 - Sep 6, 2016 om 01:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom blijft u niet bij uw huidige verzekering met 1 schadevrij jaar?
Van discriminatie is hier natuurlijk totaal geen sprake. Dergelijke woorden kunt u maar beter niet zo losjes gebruiken.
Lees dit eens door: http://www.beginner.nl/waarom-jongerenverzekering-duurder/ ,maar als u zo af en toe kranten leest en nieuws volgt had u dat allemaal kunnen weten.

ph
door philip36 - Sep 6, 2016 om 09:05
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het is eigenlijk een beetje krom.
Een WA verzekering voor de auto is verplicht.
Toch zijn er dus verzekeraars die je blijkbaar mogen weigeren en de premie wordt ook nog eens bepaald door de verzekeraar.
€120 per maand is natuurlijk een belachelijke hoge premie, zo'n €20 voor de overheid aan assurantiebelasting  en de rest €100 voor de verzekeraar.
Dat is dan zo'n €7 per dag aan premie.

Omdat het een verplichte verzekering betreft zou de overheid acceptatie door verzekeraars verplicht moeten stellen en daarbij een redelijke maximum premie.

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 7, 2016 om 13:30
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Philip36,  hoe kom je aan 7 euro per dag?  Maand gemiddeld 30 dagen x 7 euro is 210 euro.  100 euro zoals u schetst aan premie / 30 dagen is nog geen 3,50 euro per dag.

Mvg Diewilik

ph
door philip36 Sep 7, 2016 om 14:55
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@diewilik
U heeft gelijk, was even de tel kwijt, bedankt.

tijger1
door tijger1 - Sep 6, 2016 om 09:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@philip36

Over de premie van een verzekering betaal je geen btw. En een WA verzekering is wel verplicht voor een voertuig wat onder de WAM valt, maar niemand is verplicht zo'n voertuig aan te schaffen,
dus hoeft uiteraard ook de overheid niet te regelen dat elke verzekeraar iedereen moet accepteren voor een door de overheid vastgestelde premie.

ph
door philip36 Sep 6, 2016 om 09:47
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@tijger1
U heeft gelijk, ben hardleers, u heeft me dat al eens verteld, het moet  assurantiebelasting zijn, wel hetzelfde tarief. Heb het gecorrigeerd.
Omdat het verplicht is kan een verzekeraar gewoon een torenhoge premie vragen.
Om dat te vermijden zou de overheid wel een maximum premie in moeten stellen.
Nu is het een torenhoge premie accepteren of geen auto.

re
door reg - Sep 7, 2016 om 11:50
12 Antwoorden / 0 Vragen

Veel verzekeringsmaatschappijen hebben ook een toeslag voor ouderen. Door veel maatschappijen wordt daar niet over gecommuniseerd. Ik kwam daar per toeval achter doordat ik ging vergelijken op leeftijd. De premie wordt naar mate je ouder wordt verhoogd onder de dekmantel dat de kosten van de verzekeraar zij toegenomen.

sy
door sylvia_71 - Sep 7, 2016 om 20:23
288 Antwoorden / 0 Vragen

Of dit mag? Ja zeker weten van wel. Welkom in de grote-mensen-wereld!

mo
door mof - Sep 13, 2016 om 18:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat mag, is geen discriminatie want uw leertijdscategorie veroorzaKt de meeste schade

Ma
door Mat Matheij - Sep 13, 2016 om 22:18
986 Antwoorden / 3 Vragen

Uiteraard ondervindt je vormen van 'discriminatie' echter verzekeraars weten de cijfers en die houden in dat jongeren meer schade veroorzaken. Jammer maar helaas voor degenen die op verantwoorde wijze in hun auto stappen. Dat geldt helaas niet voor leeftijdsgenoten. Een jaar schadevrij stelt ook niet zoveel voor. Of het rijden -met toestemming- in een voertuig op ouders gestelde naam en verzekering helpt waag ik te betwijfelen. Zeker wanneer er sprake zou zijn van een ongeval.