F
door F de Moor Dec 2, 2022 om 12:13
Garantie & verzekeringen

Bemiddeling van een ongeluk

Teteringen, 2 december 2022

Goedendag,

Graag wil ik mijn beklagen over de afwikkeling tussen mijn verzekering Unigarant van de ANWB en mijzelf. Ik heb zwaar het gevoel dat ik benadeeld wordt. Graag wil ik de rede aangeven;

Op 2 september 2022 reed ik op mijn elektrische fiets achter een autoambulance op de Edisonweg in Tilburg. Ten hoogte van de Kwikfit stopte deze vrachtwagen. Ik wilde proberen de vrachtwagen te passeren, maar dat viel niet mee vanwege de geparkeerde auto’s.

Na een aantal seconden hoorde ik een repeterend piepsignaal en gelijk zag ik de vrachtauto op mijn afkomen. Omdat mijn elektrische fiets best zwaar is, kon ik de vrachtwagen niet meer ontwijken en werd letterlijk omver geduwd waardoor ik omviel en op de straat werd gekwakt. De snelheid was redelijk snel waardoor ik mij niet meer kon verplaatsen en de vrachtwagen reed letterlijk over mijn frame, met mijn been nog onder het frame.

Op aanwijzing van een getuigen die luidkeels aan het zwaaien en roepen was, is de chauffeur gestopt en weer naar voren gereden. Dat was mijn geluk!!

Omdat ik was schaafwonden en pijn in mijn onderrug had, heb ik 112 verwittigd. Politie en een ambulancebroeder zijn ter plaatse geweest. Op advies van de Politie heb ik mijn schade ook gemeld bij mijn verzekering v/d fiets, nl Unigarant van de ANWB. Deze verzekering heeft de schade in behandeling genomen en heeft een expertise laten uitvoeren.

De conclusie was dat ik ruim 2000 euro zelf moest ophoesten om weer dezelfde fiets weer aan te schaffen. Ik zou nl maar € 2200,- terugkrijgen. Voor alle duidelijkheid, ik ben aangereden en de chauffeur zat fout. Dat heeft hij zelf gezegd en is door de politie bevestigd. Hij reed achteruit. Verder is de fiets gloednieuw en was pas 3  maanden oud. Nu zou ik hem maar moeten laten repareren was het antwoord van de verzekering! Contact gehad met het bergingsbedrijf BRS en deze hebben nog steeds NIKS gehoord van Unigarant!

Gebeld met de klachtenafdeling van Unigarant en een klacht met dit verhaal ingediend. Daarop werd toegegeven dat er een vergissing in het spel was en dat er was uitgegaan van eenzijdig incident. Ben wederom gehoord en er was beloofd dat er een contra-expertise zou plaats vinden om de schade te verhalen bij de tegenpartij bergingsmaatschappij BRS in Tilburg.

We zijn nu 3 maanden verder en ik heb helemaal niet, geen fiets, geen geld, geen uitspraak, helemaal niets. Heb regelmatig contact willen zoeken, maar wordt van het kasje naar de muur gestuurd!

Graag zou ik mijn echt willen krijgen door mijn geld van aanschaf te krijgen zodat ik weer een fiets kan kopen die ik had voor het incident. Ben nou gedwongen om te carpoolen of met de auto te reizen. Dat mag toch niet de bedoeling zijn

Verder heb ik schade opgelopen aan mijn mobiele telefoon, broek en fietshelm!

Graag hoor ik van u de mogelijkheden die ik kan in gaan zetten

Met vriendelijke groet

[Naam- en adresgegevens verwijderd, red.]

3569 13 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Dec 2, 2022 om 12:20
854 Antwoorden / 3 Vragen

[edit -red.]

Het is altijd lastig die verzekeringen... Maar als je een rechtsbijstandverzekering hebt, dan zou ik die inschakelen. Heb je die niet dan www.juridischloket.nl

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 2, 2022 om 12:21
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Frank,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Heeft u een verhaalsrechtsbijstandsverzekering afgesloten?

Is de schade aan uw fiets getaxeerd door uw fietsenwinkel?

Is uw fiets bij de verkopende fietsenwinkel gebracht waar de verzekeringsexpert een taxatie heeft gedaan?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 2, 2022 om 13:02
2042 Antwoorden / Vragen

Volgens mij gaat er iets helemaal verkeerd. U heeft het over úw verzekering maar u moet niet bij úw verzekering zijn maar bij de verzekering van de chauffeur die u heeft aangereden. Nou bieden all risk autoverzekeringen verhaal bijstand en ik geloof dat dat men dat ook voor WA ging doen maar ik weet niet of fietsverzekeringen dat ook doen. U heeft ook veel meer schade dan enkel uw fiets. Ik vraag me zelfs af uw "aanrijder" al aansprakelijk is gesteld.

ro
door ronny530 - Dec 2, 2022 om 13:13
2773 Antwoorden / 41 Vragen

In dit geval lijkt me sprake van gedeelde schuld, de vrachtwagen stopte op de weg waarbij de remlichten ook gaan branden en die gaan pas uit als de vrachtwagen tot stilstand is gekomen. U zag blijkbaar die remlichten wel maar niet dat inhalen op dat moment niet mogelijk was m.i. heeft u geen voldoende afstand tot de vrachtwagen gehouden want als u had gezien dat er geen mogelijkheid tot in halen was geweest had u op tijd kunnen stoppen. Ik lees ook dat u wel gestopt bent maar op die plek bent blijven wachten en toen de vrachtwagen na een paar seconden met licht en piep signalen aangaf achteruit te gaan rijden bent blijven staan terwijjl u ook de mogelijk had om af te stappen en de fiets aan de hand naar achteren te verplaatsen. De vrachtwagenchauffeur heeft u in de spiegels niet opgemerkt en werd er door getuigen op gewezen dat u er nog stond maar toen was het al te laat. In mijn optiek had u voldoende mogelijkheden om een aanrijding te voor komen door uw fiets te verplaatsen maar doordat u dat niet gedaan heeft en op de plaats bent blijven staan, de waarschuwingssignalen die aangaven dat de vrachtwagen achteruit ging rijden genegeerd heeft maakt dat u volledig schuldig aan de aanrijding bent maar het is wel zo dat u als zwakkere verkeersdeelnemer het voordeel van de twijfel heeft.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 2, 2022 om 13:43
2042 Antwoorden / Vragen

Wat een idiote redenering. Straks zijn fietsers in de dode hoek nog zelf verantwoordelijk dat ze zo stom zijn om in die dode hoek te kruipen. Je wist immers wat er kon gebeuren. Dit was Tilburg, lekker "spulleke" op de vrachtauto, haast en achteruit met dat ding.

panter22
door panter22 Dec 2, 2022 om 15:17
6599 Antwoorden / Vragen

De vrachtwagenchauffeur maakt een bijzondere verrichting zonder dat hij volledig zicht heeft wat er achter de vrachtwagen gebeurt. Hij had eerst uit de vrachtwagen moeten stappen om te kijken, of betere spiegels moeten laten monteren. Hij is 100% aansprakelijk.

rj
door rjw Dec 2, 2022 om 16:35
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Zelfs met de beste spiegels zijn er onzichtbare gebieden voor een chauffeur. Als je achter een vrachtwagen zit moet je altijd zorgen dat je de spiegels ziet. Als je de spiegels niet ziet, ziet de chauffeur jou ook niet. Simpel zat lijkt me.

panter22
door panter22 - Dec 2, 2022 om 15:08
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe ben je verzekerd? Geen module verhaalsbijstand?
https://www.unigarant.nl/verzekeringen/fietsverzekering/
U
nive vergoedt dan alleen de schade aan de fiets.
Unive had je er op moeten wijzen dat je zelf de andere schade moet melden bij de verzekering van de vrachtwagen.
Alsnog doen. Eerst even bellen en de situaie uitleggen. Mogelijk krijg je een schadeformulier thuisgestuurd.
Ben je te laat of willen ze geen schade uitbetalen, dan contact opnemen met het Juridisch loket.
De schade die je in ieder geval  hebt is; kosten ambulance, mobiel, broek, nieuwe helm, kosten berger.

eddopeddo
door eddopeddo Dec 6, 2022 om 10:08
30 Antwoorden / 8 Vragen

Excuus maar Univé is hierin toch helemaal geen partij??

panter22
door panter22 Dec 6, 2022 om 14:53
6599 Antwoorden / Vragen

Ts heeft een beroep gedaan op de e-bike verzekering van Unive

rj
door rjw - Dec 2, 2022 om 16:37
3259 Antwoorden / 5 Vragen

2 opmerkingen:

- zorg dat je de spiegels ziet als je achter een vrachtwagen zit

- ga zoeken naar een lichtere fiets. Als een fiets t le zwaar is om snel te kunnen verplaatsen is dat domweg te gevaarlijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 2, 2022 om 17:02
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ten eerste, als al aangegeven door @HENKDEZEVEND dient u de chauffeur van de vrachtwagen aansprakelijk te stellen. Feitelijk behoort de verzekeraar van u dat ook te doen namens u maar dat kan afhangen van de polisvoorwaarden.

U geeft aan dat u over naar mijn mening meer dan afdoende bewijs beschikt m.b.t. het gebeurde en dat het beslist niet eenzijdig is. Daarbij is bovendien aan de orde dat u als fietser tot de zwakke weggebruikers behoort  en uw schade uitsluitend afgewezen kan worden indien sde oorzaak van het ongeval overduidelijk en bijna uitsluitend aan u is te verwijtent.

Bij uw verzekeraar heeft men dit kennelijk ook begrepen en heeft toegezegd nadere actie te ondernemen. In die zin is het toch afwachten omdat de afwikkeling van dit soort zaken soms erg lang kan duren.

Dat neemnt niet weg dat u toch niet zelf iets kunt doen: ik noemde al het zelf aansprakelijk stellen van de veroorzaker  Deze brief is daravoor te benutten zij het dat deze over autoschade gaat en u dat moet vervangen door de door u totaal geleden schade voorbeeldbrief aansprakelijk stellen.
Daarnaast wijs ik u op de mogelijkheid dat indien nadere en voor u posieve actie zijdens Unigarant zou uitblijven op de klacht mogelijkheid via www.kifid.nl waar u in eerste instantie de Ombudsman van KiFiD kunt benaderen voor nader advies. Succes gewenst!

Ga
door Gamba 1950 - Dec 5, 2022 om 15:01
4 Antwoorden / Vragen

Wat is er gedaan met uw letsel? Als ik u een goede raad kan geven neem eens contact op met Van Dort Letselschade https://www.vandortletselschade.nl/.
Het komt vaker voor dat uit dit soort ongevallen na enige tijd meer lichamelijke schade ontstaat en dan is het goed om een dossier op te bouwen.

Misschien heeft u wel een rechtsbijstandverzekering. Deze kan toch altijd helpen in zo'n geval.

Wilt u dit allemaal niet, dan is het van belang om ervoor te zorgen dat politierapport, schadeformulier, expertise rapport, letselschade en gemaakte kosten van vervoer en vervanging van kleding bij de verzekeraar van de tegenpartij via een aangetekend schrijven te melden. En dit schrijven stuurt u via mail en apart schriftelijk aan Unugarant met de mededeling dat u een rechtzaak start als er binnen 14 dagen geen actie is ondernomen. Geen telefonisch overleg accepteren. Het is ook van belang dat u uw ziektekostenverzekering belt en vraagt hoe zij dit hebben geregistreerd. Uw eigen risico kan bij ambulance- vervoer opgeeist worden. Ook die kosten moeten vergoed worden.

Een fout door Unigarant gemaakt daar hoeft geen contra-expertise voor plaats te vinden. Dat lijkt mij onzin.

1paul
door 1paul - Dec 6, 2022 om 08:21
3134 Antwoorden / 0 Vragen

u kiest ervoor om door een nauw gaatje te rijden waar dat niet kan, daarmee bent u zelf verantwoordelijk voor de situatie en kan ik me voorstellen dat de verzekeraar u ook verantwoordelijk stelt voor de ontstane situatie. ipv ertussen door te fietsen had u dan ook gewoon de auto aan de linkerkant moeten inhalen en niet rechts zoals u deed.

in het verkeer is de fietser en voetganger een zogenaamde zwakke deelnemer en die krijgen dan vrijwel altijd 50% van de schade vergoed, dit is uw mazzel eigenlijk, verder raad ik u aan de tegenpartij aansprakelijk te stellen en deze claim niet bij uw eigen verzekering neer te leggen!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 6, 2022 om 16:09
2042 Antwoorden / Vragen

Volgens mij is ook bij u het doel van de wetgever, zwakke verkeersdeelnemers te beschermen, nog altijd niet echt ingezonken. Tenzij een fietser echt roekeloos is en dit bewust zelf heeft veroorzaakt, is de sterke verkeersdeelnemer gewoon aansprakelijk, voor alles. Dat is geen mazzel, dat is de bedoeling!

1paul
door 1paul Dec 7, 2022 om 08:00
3134 Antwoorden / 0 Vragen
lo
door lovewinnie - Dec 6, 2022 om 16:52
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Schakel zo snel mogelijk een schadeletsel advocaat in.

Het kan zijn dat je indd dagwaarde van de fiets terug krijgt maar die is niet in 3 maanden gehalveerd.
Verder moet ook de overige schade zoals telefoon en kleding vergoed worden. Letsel is er ook dus daar hoor je ook een kleine vergoeding voor te krijgen ( reken je niet rijk).
Ook kosten voor vervangend vervoer kun je verhalen

Zolang je nog nergens voor akkoord heb gegeven kun je letselschade advocaat inschakelen.

Dat stuk is echt levensgevaarlijk. Moet daar 5 dg in de week fietsen met zoon omdat hij naar school moet ( hij op driewieler) en dat laatste doodlopende stuk rondom kwikfit in en uit rit is echt chaotisch . Auto parkeer verbod langs dat stuk zou echt geen overbodige luxe zijn

En als een wagen daar afslaat of voorgesorteerd staat naar links moet je wel rechts inhalen. Kunt niet anders. En wachten is ook geen optie . Auto of bus niet gewoon uit zijn doppen kijken. Zeker gezien dat stuk fietspad is wat gebruikt mag worden door autos en niet andersom

De
door Deopect - Dec 10, 2022 om 05:28
1 Antwoorden / Vragen

very nice blog.
<a href=https://www.receiptify.us>Receiptify Spotify</a>