corne444
door corne444 Jan 6, 2019 om 21:02
Garantie & verzekeringen

Ben ik verplicht om een uitvaartverzekering te betalen??

ben ik verplicht om een uitvaartverzekering te betalen ?volgens mijn bewindvoerster wel ;maar is dit  wel zo?? ik leef van 1 uitkering.

16122 19 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jan 6, 2019 om 21:11
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Corne444 ,

U bent een uitvaartverzekering niet verplicht , maar is wel beter om uw nabestaanden niet op te zadelen met kosten en problemen , lees ook hier .

https://www.elkeuitvaartverzekeringvergelijken.nl/uitvaartverzekering-verplicht/.

Ps : Is dit nog altijd dezelfde bewindvoerster waar u niet tevreden over was ?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 6, 2019 om 21:43
16774 Antwoorden / 202 Vragen

En stel dat TS wel degelijk een verzekering heeft en er premie betaald dient te worden? Een bewindvoerder zal m.i. nooit het afsluiten van een verzekering vragen.

marita5
door marita5 Jan 6, 2019 om 21:46
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt mij als Ts al een uitvaartverzekering heeft , hij deze vraag hier niet zou stellen .

Ka
door Kassagebruiker - Jan 6, 2019 om 21:33
683 Antwoorden / 5 Vragen

U kunt beter (als u uw nabestaanden met mogelijk kinderen) niet met uitvaartkosten wilt opzadelen, vroeg of laat komen die toch voor die kosten te staan, zou ik een kapitaal verzekering nemen bij/voor een budget uitvaard bedrijf, Een crematie kan dan vaak al voor € 2.000, een begrafenis wordt wegens grafrechten duurder, iets tegen de € 3.000 aan. Willen de nabestaanden meer luxe, dan zullen zij dit moeten bijpassen, simpel. Die premie kost u afhankelijk van uw leeftijd meestal nog geen € 10 per maand. Google eens.

Als u vanwege de soos wordt begraven/gecremeerd, komen die toch uiteindelijk naar de erven/familie, dus ..........

mi
door midas Jan 7, 2019 om 12:48
64 Antwoorden / 1 Vragen

Uitvaard?

Ka
door Kassagebruiker Jan 7, 2019 om 13:08
683 Antwoorden / 5 Vragen

Zinvolle opmerking, daar heeft ècht waarde voor de vraagsteller, vroeger schoolmeester geweest?

tenormin
door tenormin Jan 7, 2019 om 13:35
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@kassagebruiker, zou me niet opwinden over wat @midas schrijft: gewoon type foutje, moest hij ook kunnen hebben gelezen dat u het eerder (uitvaartkosten) wel goed schrijft.

tijger1
door tijger1 - Jan 6, 2019 om 21:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent zeker niet verplicht een uitvaartverzekering te betalen. Maar als u stopt met premiebetaling wordt de polis premievrij gemaakt en een opgebouwd tegoed wordt dan gereserveerd.

Mocht u komen te overlijden, dan zal dat tegoed ongetwijfeld niet voldoende zijn om de uitvaart te betalen. De vraag is of dat erg is. Als u een uitkering hebt van de Sociale Dienst, zullen zij in ieder geval de kosten voorschieten, maar ze kunnen die kosten wel verhalen op uw ouders of eventuele kinderen.

De vraag is natuurlijk ook hoe hoog die premie is en of dat erg bezwaarlijk is in uw situatie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 6, 2019 om 21:38
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ervan uitgaande dat u een uitvaartverzekering heeft dient u volgens de overeenkomst ook de premie te betalen.
Niemand kan u dwingen om een uitvaartverzekering ag te sluiten als u dir nirt heeft. Maar op badis van hetgeen u aangeeft over uw bewindvoerder heeft u wel een verzekering

corne444
door corne444 - Jan 6, 2019 om 21:45
3 Antwoorden / 2 Vragen

nee ;dit is weer un andere bewindvoering
de vorige heb ik zijn ontslag laten aanzeggen door de rechter want die was nooit bereikbaar en mun schulden waren alleen maar opgelopen;dus voor ieder 1 die dit leest ;kijk uit met bewindvoering want ze proberen je een oor aan te naaien ;omdat je al in 1 kwetsbare positie zit ;heb je der ook niet je hoofd helemaal bij dikwijls maar ik ben niet bang uitgevallen helaas voor de witte boord criminelen.het ergste van alles is ;de schulden die op mijn naam staan heb ik zelf niet gemaakt ;ik ben 49 jaar schulden vrij geweest tot andere mensen der eigen gingen bemoeien met mijn financien ;het systeem hier in  nederland is ook zwaar pet ;als je un rekening ff niet kunt betalen krijg je boetes en verhogingen ; de meeste mensen willen wel betalen maar kunnen het niet. volgens mijn zit half nederland in de schuldsanering;mvg corne tilburg.

diumenge
door diumenge Jan 6, 2019 om 21:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Neehoor, half Nederland zit niet in de schuldsanering. Gelukkig maar. Maar sterkte met de bewindvoering, ik hoop dat het met deze bewindvoerder wel goed gaat en je er snel uitkomt.

tijger1
door tijger1 Jan 6, 2019 om 22:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@corne

Ja, het is uiteraard allemaal andermans schuld.

Maar misschien kunt u uw vraag nog wat toelichten? Wil die bewindvoerder dat u een verzekering afsluit? Dat kan men u niet verplichten.

Of wil u stoppen met betalen voor een verzekering die al loopt? Ook dat is uw eigen keuze.

jo
door jorisw Jan 6, 2019 om 22:41
4340 Antwoorden / 1 Vragen

In welke landen krijg je dan geen boetes en verhogingen als je de rekeningen niet betaalt? En waar worden in die landen dan de extra gemaakte kosten van betaald?

corne444
door corne444 Jan 7, 2019 om 08:46
3 Antwoorden / 2 Vragen

beste tijger ;mijn ouders hebben dit 30 jaar lang betaald voor mijn ;die zijn nu un bietje dood ;kinderen heb ik niet ; ik sta als alcoholist op papier ;daarom wou de dela mijn niet meer verzekeren omdat alcoholisten niet oud worden volgens hun ;ik ben gestopt met drinken sinds 9 december 2018 dus dat smoesje kunnen ze niet meer verkopen maar blijft volgens sommige wel minimaal 1 jaar staan ;de dela steekt al het geld van mijn ouders wat de afgelopen 30 jaar is betaald in hun zak ;ik moest zogenaamd volgens mijn bewindvoerster verplicht verzekerd zijn omdat anders het gemeente huis de kosten moest betalen volgens haar ;DIT KLOPT DUS NIET.ik betaalde eerst 2.74 euro per maand ;en nu moet ik omdat de wet op de privacy niet goed werkt hier in nederland het volle pond betalen 14,75 per maand gaan betalen ;dit vindt ik nergens op slaan;slapende rijkworden wil ik ook wel.ik heb ook mijn buik vol van witte boord criminelen ;ik ben 52 jaar en mijn leven is helaas niet zo rooskleurig verlopen ;maar dit hoef ik niet te pikken vindt ik ;mvg corne van de sanden ;tilburg.

marita5
door marita5 Jan 7, 2019 om 09:23
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@corne444 , ik moest zogenaamd volgens mijn bewindvoerster verplicht verzekerd zijn omdat anders het gemeente huis de kosten moest betalen volgens haar ;DIT KLOPT DUS NIET, Lees hier het gegeven antwoord  https://www.uitvaart.nl/juridisch/overige/verzekeringen/weigering-begrafenisverzekering-dela/877 Ps : U bent gestopt met drinken , volhouden nu , is een goed voornemen voor 2019 . Succes .

ha
door harrybre Jan 7, 2019 om 11:34
240 Antwoorden / Vragen

In 2007 is een schoonzus overleden, die niets aan uitvaartverzekering had gedaan. Dus: OF de gemeente zorgt voor een uitvaart, en komt met de rekening naar de familie ( erfenis door alle broers en zusters verworpen, dus ging men naar de kinderen daarvan, ja Overheid en geld mislopen... kosten van invordering onbvelangrijk..). OF... Uiteindelijk samen gelapt en waren € 4300 kwijt voor een zo sumier mogelijke uitvaart.
Aan u, waar u uw familie mee opzadelt.

Cookies
door Cookies Jan 7, 2019 om 11:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je schrijft dat je van de alcohol af bent. Dan heb je nu toch wel geld over voor een uitvaartverzekering?

ma
door manwijf Jan 7, 2019 om 12:58
574 Antwoorden / 1 Vragen

"het systeem hier in  nederland is ook zwaar pet" zegt u?
Kijk eens naar dat programma over die deurwaarders in Engeland. Daar wordt je voor een schuld van zo'n 5.000 pond al aan de deur. Dan is het of gelijk betalen of ze halen je huis leeg. Daar zijn ze niet zo moeilijk.

Het betalen van een uitvaartverzekeringspremie zal misschien niet meevallen, maar u heeft deze situatie door uw verslaving zelf veroorzaakt. Nederigheid past u beter. Ik zou zeggen: doorzetten en werk zoeken in het nieuwe jaar.

ma
door manwijf Jan 7, 2019 om 12:59
574 Antwoorden / 1 Vragen

Lees: Daar komen ze voor een schuld van zo'n 5.000 pond al aan de deur.

tenormin
door tenormin Jan 7, 2019 om 13:42
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@manwijf, dat stond er toch al: 5.000 £ ? ;-) Opbouw is wat anders: maakt toch niets uit?

lottesanne
door lottesanne Jan 8, 2019 om 19:34
438 Antwoorden / 47 Vragen

U bent net een maand gestopt met drinken. Dat wil niet zeggen dat u dit voor de rest van uw leven volhoudt. Niet dat ik in u geloof, maar de verzekeringsmaatschappij hanteert een zeer ruime termijn voordat ze geloven dat u clean bent. Een terugval is zeker in het eerste jaar heel goed mogelijk. Vervelend voor u, maar het is wel de realiteit. En inderdaad, je hebt van die bewindvoerders....... En hebben uw ouders altijd voor u betaald of was dit alleen voor hun eigen uitvaart. Dit blijkt niet echt uit uw antwoord.

pe
door peentjes - Jan 7, 2019 om 00:25
421 Antwoorden / 0 Vragen

Nee. Slaat nergens op. Het betalen van welke vrrzekering dan ook is iw eigen keuze.

merryweather
door merryweather - Jan 7, 2019 om 11:24
50 Antwoorden / 0 Vragen

Nee,dat is niemand....maar het is tenzij u geen kinderen/ouders heeft of andere familie heeft  behoorlijk asociaal om er geen te  hebben.Het kost rond de 13 euro per maand  en een ander opzadelen met uw uitvaartkosten is gewoon "not done" zelfs als dat een "budget"( nooit van gehoord  ) uitvaart zou betreffen.U leeft van een uitkering die soms hoger is met alle toeslagen dan menigeen verdiend dus een ander opzadelen met die kosten is echt niet netjes en ook als de gemeente het moet betalen omdat u niemand heeft betaald de belastingbetaler het.

Ka
door Kassagebruiker Jan 7, 2019 om 12:09
683 Antwoorden / 5 Vragen

@Merryweather,  google eens op "budget uitvaart" en er gaat een wereld voor u open. Zelf in mijn regio meerdere budget uitvaarten ervaren, niks mis mee, correct en respectvol. Alleen geen luxe, maar daar kies je voor, of niet.

jpm
door jpm Jan 7, 2019 om 12:21
820 Antwoorden / 28 Vragen

Merryweather, juist het hebben van toeslagen kan reden voor problemen geven. Soms komt door omstandigheden een situatie zo te liggen dat mensen veel toeslaggeld weer terug moeten betalen. Dat begint met geen toeslag te ontvangen plus het bedrag dat moet worden terugbetaald. Dus van minder geld ineens iets terugbetalen wat je gewoon nodig hebt voor andere uitgaven. Zo begint menig schuldenproblematiek.

Fr
door Frederique1999 - Jan 7, 2019 om 11:31
4 Antwoorden / 4 Vragen

ook ik heb geen verzekering meer, maar ik vind tegenover je nabestaanden heb je wel de plicht dat zij niet voor de kosten opdraaien en heb ik geld voor hen ozij gelegd. Als je intikt; de goedkoopste begrafenis dan kom je op een redelijke prijs een crematie regelen als je dan niet dat stukje cake met koffie geserveerd wilt hebben dat scheelt heel veel geld. De begrafenissen rijzen de pan uit en door het verdriet wat je op dat moment hebt kan je neit goed nadenken. Daar maken de ondernemening graag gebruik van, helaas:-(

re
door red1 - Jan 7, 2019 om 11:42
329 Antwoorden / 1 Vragen

Neem DELA  kost bijna niks per 3 maanden en ze regelen alles voor je

marita5
door marita5 Jan 7, 2019 om 11:47
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@red1 ,  lezen is ook een kunst , lees de reacties van Ts eens door. Dela wil Ts niet meer verzekeren wegens gezondheidsrisico , tenzij Ts een hogere premie betaald .

Cookies
door Cookies Jan 7, 2019 om 12:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dan maar wat meer premie betalen. Oorzaak en gevolg. Je gaat je nabestaanden niet met door jezelf veroorzaakte ellende opzadelen.

tijger1
door tijger1 Jan 7, 2019 om 12:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita

En dat is dus een onzin verhaal. De premie wordt tussentijds niet aangepast aan de gezondheidstoestand. Ook kan een uitvaarverzekeraar een verzekering niet opzeggen wegens een verslechtering van de gezondheid van een verzekerde. Zou wat moois zijn.

marita5
door marita5 Jan 7, 2019 om 12:50
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , heeft u de reactie van Ts gelezen ? deze was aan u gericht , onder corne444 6 jan om 21.45

tijger1
door tijger1 Jan 7, 2019 om 13:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5. Dat heb ik gelezen. Maar dan zullen zijn ouders 30 jaar betaald hebben. En klaar zijn met die polis.  En nu zal hij weer een nieuwe verzekering af willen of moeten sluiten. En gezien de leeftijd is dan de premie natuurlijk veel hoger. Een lopende verzekering kan wegens de gezondheidstoestand NIET verhoogd worden in premie.

ko
door korenbloem2000 - Jan 7, 2019 om 12:19
33 Antwoorden / Vragen

Nee hoor....als er geen geld is voor een uitvaart, wordt de familie er op aangesproken om de uitvaart te betalen.
Maar als daar daaraan niet voldoen kan worden, wordt het door de sociale dienst van de gemeente, waar de gestorvende woonde, betaald.
Wel uiteraard heel sober.....

ioannes
door ioannes - Jan 7, 2019 om 13:02
20 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, tenzij iemand onder "bewind" wordt gesteld, en dan niet langer dan de duur daarvan (b.v. WSNP).

ci
door cieta - Jan 7, 2019 om 13:40
14 Antwoorden / 0 Vragen

Je bent het niet verplicht,maar het is wel zo netjes om een uitvaartverzekering te hebben, of te zorgen dat er geld apart staat om een uitvaart/crematie te kunnen bekostigen.Wij hebben het enkele maanden geleden meegemaakt,dat de (vrijgezelle) broer van mijn man overleed en wij voor de kosten konden opdraaien.Mijn man was de enige nog in leven van hun gezin.Mijn zwager had geen verzekering en ook niks apart gezet.Dus dat kwam voor ons, als AOWers,erg koud op ons dak.De gemeente wil dat wel voorschieten,maar de 'naaste' familie moet het wel terug betalen.Dus daar ben je mooi klaar mee!

tijger1
door tijger1 Jan 7, 2019 om 14:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u de erfenis had verworpen had udie uitvaart van uw broerniet hoeven betalen.

De gemeente kan alleen verhalen op ouders of kinderen. Of op erfgenamen die niet verworpen hebben.

im
door imadab1958 - Jan 7, 2019 om 13:52
2 Antwoorden / 0 Vragen

Nou ik had een bewindvoerder ooit en die vond alles wat je niet nodig aan verzekeringen dus bijv begrafenis doe maar weg mocht je dood gaan dan betaald de gemeente her wel dus ja ook een goeie gedachte en hij stopte hem gewoon koste teveel en of je er wat van zei deed het gewoon

ke
door kessel45 - Jan 7, 2019 om 14:37
75 Antwoorden / 45 Vragen

Nee IK heb óók geen uitvaartverzekering, maar er is voor de nabestaanden wél voldoende geld om alles te regelen.

gerbera
door gerbera - Jan 7, 2019 om 15:16
7348 Antwoorden / 14 Vragen

ben ik verplicht om een uitvaartverzekering te betalen

De vraag is blijkbaar wat onduidelijk. Heeft u een verzekering lopen dan dient de premie gewoon betaald te worden, tenzij u hem premievrij maakt.
Heeft u geen verzekering is er niemand die u kan verplichten er een te nemen.

En dat gedoe over nabestaande en of men zelf wel of geen verzekering heeft is hier niet van belang. Dit zijn persoonlijke en bijkomende zaken waar niet over geoordeeld kan worden

Jo
door JoostdeWit - Jan 7, 2019 om 15:22
2 Antwoorden / Vragen

Aangezien het mij een beetje onduidelijk is wat u precies met uw vraag bedoelt ga ik twee antwoorden geven.

Als u een uitvaartverzekering heeft bent u verplicht deze te betalen, tenzij u hem premievrij maakt.

Als u nog geen uitvaartverzekering heeft bent u ook zeker niet verplicht deze af te sluiten.
Echter draaien in dat geval uw nabestaanden op voor de kosten, dus is het wellicht toch het overwegen waard.

Dit hoeft echt niet duur te zijn.
Check eens een vergelijkingssite, voor minder dan een tientje kunt u al een uitvaartverzekering afsluiten

ce
door celshiemi - Jan 8, 2019 om 19:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

als je niet als ""trupje""eenzaam en alleen door gemeente begraven wilt worden . zonder familie of vrienden en bezoek ....
maar volgens mij regelt bewijsvoering zowieoz uitvaart verzekering

mo
door mof - Jan 11, 2019 om 03:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dat bent u niet verplicht.

Jo
door JokeSk55 - Jan 11, 2019 om 04:06
20 Antwoorden / 2 Vragen

Nee  het is niet verplicht.
Maar..... mocht u overlijden, wie betaald dan de uitvaart e.d..
U spreekt over een bewindvoerder waaruit ik opmerk dat u financieel heel krap zit en kan dan ook voorstellen dat elke Euro die niet hoeft uitgegeven te worden heel belangrijk is.
Ik heb geen idee wat uw leeftijd is maar hou er rekening mee met hoe later u een verzekering afsluit des te hoger de maandelijkse premie wordt.