Vc
door VcL Jan 25, 2020 om 18:27
Garantie & verzekeringen

(Bij)betalen medicijnen zorgverzekering

Ik 2019 had ik bij Zorg en Zekerheid een zorg zeker polis en een av-top als aanvullende verzekering. Er was geen eigen risico meer over.

Omdat het, door de dermatoloog voorgeschreven, middel "Ketaconazol Shampoo" al langere tijd niet leverbaar was heeft de apotheker het meest vergelijkbare middel "Selsun" meegegeven. Dit middel heeft gelukkig ook gewerkt. Wel moest ik voor dit middel (bij)betalen.

Helaas vergoedt Z&Z deze betaling niet omdat dit middel niet voor vergoeding in aamerking komt.

Wat is nu de regel voor deze (bij)betaling? Moeten de kosten bij een vergelijkbaar middel worden vergoed als het standaard middel niet voorradig is?

Het komt steeds vaker voor dat een (voor mij voorgeschreven) medicijn tijdelijk niet leverbaar is waardoor ik steeds moet bijbetalen. Ik kan er toch ook niets aan doen dat het middel niet leverbaar is. Daarnaast bespaart de verzekeraar ook nog de originele kosten van de "Ketaconazol Shampoo" omdat deze niet geleverd wordt, (als er steeds meer medicijnen niet leverbaar zijn heb je op de duur geen verzekering meer nodig)

Ook heb ik deze vraag ook gesteld aan de NZA maar helaas nog geen antwoord hierop ontvangen.

5199 10 Rapporteer

getty
door getty - Jan 25, 2020 om 18:55
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De andere voorgeschreven shampoo zou volgens mij ook niet vergoed worden. Ik heb beiden ook altijd zelf betaald.

aurora1
door aurora1 - Jan 25, 2020 om 19:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan nog maar even wachten op de reactie van de NZA?
Maar moet niet iedereen zelf zijn shampoo betalen, ook die tegen roos? En zoveel kost die selsun toch niet?
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-salon-expert-klitwortel-haarlotion/p/20680

Yv
door Yvonne-909 Jan 27, 2020 om 10:45
14 Antwoorden / 2 Vragen

Selsun is toch echt wel duurder dan een fles van 1 euro van het Kruidvat. Kun je überhaupt niet met elkaar vergelijken qua werkzame stoffen ook.

aurora1
door aurora1 Jan 27, 2020 om 15:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, vindt u dat? En u meent dat te kunnen beoordelen, en op basis waarvan? De prijs? Zelf betalen? Maar deze tip - was dan ook niet voor u bestemd... Hetzelfde spul, duurder (duur is goed, als het maar vergoed wordt): https://www.kruidvat.nl/garnier-berken-zonder-vet-haarwater/p/21831

aurora1
door aurora1 Jan 27, 2020 om 15:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen
panter22
door panter22 - Jan 25, 2020 om 19:11
6599 Antwoorden / Vragen
tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2020 om 19:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een shampoo op kosten van de zorgverzekering? Heel apart.

tenormin
door tenormin Jan 25, 2020 om 20:20
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Heb wel, op voorschrift tandarts, Elmex Medical betaald gekregen. Maar dat zal nu ook niet meer zo zijn, met alle veranderingen etc. Was, geloof ik, in 2016.

edrick3
door edrick3 Jan 26, 2020 om 12:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Is speciaal voor huidaandoeningen en wordt bv voorgeschreven door dermatoloog. Zo apart is dat dus niet.

Tr
door Trostomaat Jan 27, 2020 om 01:09
239 Antwoorden / Vragen

Misschien wel apart als er alternatieven zijn, zelfzorgmiddelen, die, zoals hier, hetzelfde resultaat bewerkstelligen en die je zonder recept bij drogist of apotheek kunt kopen.

va
door vanlotjegetikt - Jan 25, 2020 om 20:57
809 Antwoorden / Vragen

Shampoo met ketoconazol is een medicinale shampoo en is alleen met een doktersrecept te verkrijgen.
https://optiphar.com/online-apotheek/nizoral-shampoo-antiroos
Selsun is dit niet en is gewoon bij de drogist te verkrijgen, vandaar dat ts dit gewoon moest betalen
Verder is Selsun specifiek voor roos  en Nizoral(ketoconazol) is een middel voor seborroïsch eczeem.
Ts, probeer eens Head & Shoulders en dan de meest simpele variant. Veel goedkoper, gewoon verkrijgbaar en niet agressief
Voor de overige plekken indien die er zijn, kijk eens of Gladskin werkt en dan de gel variant.
Succes

tijger1
door tijger1 Jan 25, 2020 om 22:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Paracetamol helpt ook voor bepaalde zaken en daar kan een dokter ook een recept voor uitschrijven. Maar dat wil nog niet zeggen dat het vergoed wordt.

Maar goed, schrijft de dokter een recept voor die shampoo en moet je het zelf betalen, kan je het opvoeren op de aangifte.

Yv
door Yvonne-909 Jan 27, 2020 om 10:49
14 Antwoorden / 2 Vragen

Selsun heeft meerdere medicinale werkingen, is niet alleen voor simpele anti-roos doeleinden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 26, 2020 om 10:35
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij dat u in deze kwestie toch bij uw apotheker moet zijn. Uw apotheker heeft u waarschijnlijk een niet preferent middel verstrekt waarvoor dan allereerst het verplicht eigen risico wordt belast en indien daar het maximum van is bereikt u zelf dient te betalen.
Een en ander zal duidelijk vermeld staan in uw polisvoiorwaarden.
Men had dat bij de apotheek wel aan u dienen te melden en die informatie zou dan ook op het etiket van het nu aan u verstrekte middel moeten staan naast de naam van uw huisarts en de gebruiksadvies.

Als dat niet het geval is, is het m.i. zinnig navraag te doen bij uw apotheek en indien er geen etiket van de apotheker aanwezig is dan is zijn en dan is  niet meer en minder, als al ook door andderen gezegd, een middel dat op meerdere plekken 'vrij' maar dan wel tegen betaling zelf, te koop is.

Maar hoe dan ook kunt u wel ook bij uw verzekeraar navraag doen of er sprake is geweest van een niet preferent middel.

Voor alle duidelijkheid: ik baseer ik mijn reactie op uw opmerking dat uw eigen risico volledig is benut. Indien het middel dat uw huisarts heeft voorgeschreven, het middel dat dus niet leverbaar blijkt te zijn een preferent middel is en er geen vervanging voor te vinden is is het m.i. wel een idee om daar een melding van de maken resp.navraga te doen bij https://www.zn.nl/ en ook bij https://www.consumentenbond.nl/service/contactgegevens  Dat geldt dus niet indien het door uw huisartsvoorgechreven middel al geen preferent middels is. En dat kunt u navragen bij uw ziektekostenverzekeraar.

Tr
door Trostomaat Jan 27, 2020 om 01:17
239 Antwoorden / Vragen

Helemaal mis. Met preferent middel of niet heeft dit niets van doen. Er moet betaald worden voor het middel dat hier als alternatief wordt verstrekt (voor het niet-verkrijgbare voorgeschreven middel), omdat het alternatieve middel geen geneesmiddel is in de zin van het Geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS). Het is een zelfzorgmiddel dat iedereen zonder recept zo bij apotheek of drogist kan kopen. Een simpele pijnstiller als paracetamol wordt, ook al wordt ie voorgeschreven door een arts, ook niet vergoed door de zorgverzekeraar.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 27, 2020 om 08:31
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@TROSTOMAAT: citaat uit de vraag: een door de dermatoloog (dus een specialist) voorgeschreven middel is niet verkrijgbaar. Zie o.a. ook de reactie van @LOTJEGETIKT.  Hoe dan ook is hier aan de orde dat er betaald diende te worden, of hetgeen de apotheker heeft verstrekt een niet preferent geneesmiddel is of helemaal niet voor vergoeding in aanmerking zou komen. Het verplicht eigen risico is immers geheel benut door Ts.

Aan u dus de vraag om te reageren op de vraag of het door de specialist voorgeschreven miuddel dat niet verkrijgbaar is wel of geen geneesmiddel is in de zin van het GVS.

(Mogelijk heeft u dus niet goed gemikt en misgeschoten met deze reactie)

panter22
door panter22 Jan 27, 2020 om 08:48
6599 Antwoorden / Vragen

@heremietkreeft, Selsun is voor iedereen verkrijgbaar bij de drogist en wordt niet vergoed.
https://www.medicijnkosten.nl/databank?zoekterm=SELEENSULFIDE&toedieningsvorm=SUSPENSIE&zi_naam=SELSUN%20SUSPENSIE%2025MG%2FML&hoeveelheid=15,00
En als Selsun evengoed werkt, dan kan het mogelijk beter zijn dat middel te gebruiken of  het alternatief van @vanlotjegetikt proberen.
Het middel dat ts voorgeschreven heeft gekregen schijnt nogal agressief te zijn en moet ook betaald worden(met afleveringskosten) totdat de €385 eigen risico betaald is.
Overleg met de huisarts of specialist,

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 27, 2020 om 09:10
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22 De specialist heeft Ketaconazol Shampo voorgeschreven en niet 'Selsun' en dat is m.i. de essentie van de vraag.

De apotheker geeft een vervanger af.

panter22
door panter22 Jan 27, 2020 om 10:14
6599 Antwoorden / Vragen

@Heremietkreeft, er is geen vervanger voor deze shampoo. Het middel wat in de buurt komt is Selsun, verkrijgbaar bij de drogist en apotheek, Dat zal de apotheekmedewerker ast wel uitgelegd hebben. Ts is vrij deze shampoo te accepteren of niet.

panter22
door panter22 Jan 27, 2020 om 15:19
6599 Antwoorden / Vragen

Varianten van dit middel
Geen varianten van hetzelfde middel bekend.
Vergelijkbare werking
Geen geneesmiddelen met een vergelijkbare werking bekend.
https://www.medicijnkosten.nl/databank?zoekterm=KETOCONAZOL&toedieningsvorm=SHAMPOO&zi_naam=KETOCONAZOL%20MYLAN%20SHAMPOO%2020MG%2FG&hoeveelheid=15,00
Het is mogelijk dat de zorgverzekeraar een preferentiebeleid heeft. Krijgt ts dan het middel van een andere fabrikant, dat duurder is, dan moet er bijbetaald worden. Dit noem je misschien een vervangend middel, Heremietkreeft, maar dit is niet het geval. Alles is op, ook het duurdere middel . En dan is het wachten of iets anders proberen.

diumenge
door diumenge - Jan 27, 2020 om 07:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Moest je nu betalen of bijbetalen? Dat is nogal een verschil.

va
door vanlotjegetikt - Jan 27, 2020 om 14:21
809 Antwoorden / Vragen

Oke, even van voor af aan
Selsun valt niet onder het GVS.
Als vervanger voor Nizoral(Ketoconazol), tja daar heb ik als eczemer mijn bedenkingen over.
De vraag gaat over preferente middelen en ik heb het daar ook niet over gehad omdat dit niet vt is. bvd
Nizoral valt wel onder het GVS en daar had de apotheek gelijk moeten vertellen dat Selsun dat niet is.Ketoconazol is de stofnaam en Nizoral is de merknaam.
Scheelt een berg geschrijf naar het NZA.

Apotheker had gewoon duidelijk moeten zijn bij het afleveren van Selsun.
Er zit een groot verschil in de samenstelling van Selsun en Nizoral en dan heb ik het niet over vergoedingen wel of niet.
(beiden zijn tuig in het gebruik, vergeve mij mijn taalgebruik, omdat ze de hele bacterie balans van iemands vel overhoop halen).

Vc
door VcL - Feb 18, 2020 om 19:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen,

Dank jullie wel voor de antwoorden.
De shampoo was enkel een voorbeeld om duidelijk te maken waar ik, en vele andere mee te maken hebben.
Namelijk het (bij)betalen omdat een voorgeschreven middel niet leverbaar is, hoewel het eigen risico van 385,00 euro al betaald is.

Omdat het steeds vaker voorkomt dat een medicijn niet leverbaar is was ik benieuwd of een patiënt ergens terecht kan voor deze extra kosten.
Voor mij kwam het bijbetalen in 2019 al enkele keren voor maar gezien op alle verzekerden besparen de zorgverzekeraars door het niet vergoeden
van een vervangend middel vele miljoenen.

tijger1
door tijger1 Feb 18, 2020 om 19:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zijn aanvullende verzekering die het bedrag wat u moet bij betalen vergoeden. Maar of u daar nu zoverl mee opschiet?

Deze kosten kunt u in ieder geval opvoeren bij uw aangifte.

Maar gelukkig was het maar een voorbeeld.