Vr
door Vrijheid12 Dec 29, 2016 om 09:43
Garantie & verzekeringen

Bosch Siemens wasmachine lagers binnen 5 jaar na aanschaf defect?

Wat ons overkwam is dat onze Siemens wasautomaat na 3,5 jaar zoveel herrie begon te maken dat we de leverancier er bij hebben gehaald.
Zijn conclusie: lagerprobleem aan achterkant kuip.
De bezoekende monteur van BSH (Bosch-Siemens-Haulshaltgeräte) kwam tot dezelfde conclusie en overhandigde mij zelfs een schrijven met daarop dat reparatie ‘niet meer verantwoord of rendabel is’.

Aangezien ik geen enkel zoekresultaat kreeg op onze machine ben ik benieuwd of dit een incident betreft of dat er iets structureels met de kwaliteit van deze machines is.

Wie heeft er soortgelijke ervaringen opgedaan in 2016 met Wasmachines van Bosch en Siemens?
Wat is de leeftijd van de machine en wat is de inschatting van het aantal gedraaide wasbeurten?

15667 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2016 om 09:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zijn zoveel verschillende types wasmachines van Bosch en Siemens, dus misschien is het verstandiger het type erbij te zetten.

Mij komt het voor dat het een incident is en als die monteur een reparatie niet verantwoord of rendabel vindt, zal de leverancier u toch uitgebreid tegemoet moeten komen in de prijs van een nieuwe machine.

ph
door philip36 - Dec 29, 2016 om 10:19
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Zeer waarschijnlijk hebben leverancier en Bosch monteur wel gelijk maar u kunt zelf ook een idee krijgen wat de herrie veroorzaakt.

Volgens onderstaande link zit bij 75% van zulke machines een of ander atribuut onder de trommel
Lees eens
http://witgoedtips.nl/lagers-wasmachine-kapot.html

hansje klein
door hansje klein - Dec 29, 2016 om 10:34
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Kijk voor uw rechten op Consuwijzer.nl.

De Consumentenbond is hier géén echte HULP

Vr
door Vrijheid12 - Dec 29, 2016 om 10:47
7 Antwoorden / 1 Vragen

Type is WM16S443NL

Cookies
door Cookies - Dec 29, 2016 om 10:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waar heb je deze wasmachine gekocht? Als ik Google op dat type zie ik voornamelijk Duitse zoekresulaten.

Vr
door Vrijheid12 - Dec 29, 2016 om 11:05
7 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor jullie reacties.
Het is wel een NL uitvoering en gekocht in mijn eigen woonplaats. Het is een machine uit de IQ700 lijn.
In tegenstelling tot de voorgaande Siemens wasmachines (die het veel zwaarder hadden wat betreft het aantal wassen) is deze wel heel snel aan zijn einde.

BSH wil mij geen inzicht geven of dit incidenteel is of structureel vandaar dat ik er op deze manier enig inzicht in wil krijgen.

hansje klein
door hansje klein - Dec 29, 2016 om 11:26
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het schijnt, dat u met deze machine gewoon pech heeft gehad, eerder een incident dus (overbelading?).

1 - Mij valt echter op, dat er op nl-fora geschreven wordt over 'nederlands model' en 'duits model' (??).

2 - Er wordt wel vaker iets over het geluid geschreven. Over 'lagers' alleen dit:

Von: Rabbertz Bernd Michael
maandag 18 april 2016 10:01
Hallo , Maschine ist fantastisch , doch sehr laut geworden ! Rückwand demontiert ! Gleitlager des Motors gefettet , alles wunderbar . Doch der Schwungradbereich ist die Lärmquelle . Hab versucht eine Anleitung zufinden , damit ich das Schwungrad ( Übersetzung ) demontieren und das dahinterliegende Gleitlager zufetten ! Bitte um eine Lösung , sonst besteht festfressen des Gleitlagers . MfG Bernd

3 - De houdbaarheidstest van de Stiftung Warentest (Consumentenbond) is gelijk aan negen jaar gebruik en
het opgegeven bestelnummer (zònder NL) komt met 'gut' uit de test: TEST (D)

Vr
door Vrijheid12 - Dec 29, 2016 om 12:32
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik accepteer dat het een incident is. Maar dat zouden ze bij BSH als geen ander moeten weten.
Zowel mijn leverancier als de BSH monteur hebben overbelading niet aangehaald of als reden opgegeven. De BSH monteur heeft op de bon non-conform product gezet.
Waarom dan geen redelijk aanbod doen (conform algemene spelregels in Nederland) om e.e.a. goed te repareren? Maar daar gaan we waarschijnlijk nooit een antwoord op krijgen.

@Hansje Klein: dank voor de link. Had zelf ook al bij de oosterburen lopen zoeken.

ben wel nieuwsgierig waar je : De houdbaarheidstest van de Stiftung Warentest (Consumentenbond) is gelijk aan negen jaar gebruik
vandaan hebt? Een bron of link zou ik erg waarderen.

hansje klein
door hansje klein Dec 30, 2016 om 13:02
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De bron is de Stiftung Warentest zèlf. Kijk onder 'Dauerprüfung' waar de simulatie identisch is met niet negen, maar zelfs tien jaren gebruik. https://www.test.de/Waschmaschinen-im-Test-4296800-4296814/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 29, 2016 om 17:01
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Uw quote: De BSH monteur heeft op de bon non-conform product gezet. Dat maakt het boeiend want dat zou bewijs zijn namens de fabrikant zelf voor het geleverd zijn van een product dat niet aan de verwachtingen voldeed waarvoor het gekocht is! U (of een collega expert) geeft ook aan dat de normaleie nu (op basis van dat wetsartikel zou de leverancier/fabrikant u wel degelijk tegemoet moeten komen met op zijn minst een compensatie. In dat geval mag een bepaald bedrag voor afschrijving verrekend worden.:

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/187.html productaansprakelijkheid

Vr
door Vrijheid12 - Dec 30, 2016 om 09:27
7 Antwoorden / 1 Vragen

De exacte tekst is: Non-confrom lagers. Kostenopgave reparartie €xxx,xx wordt na non-conformregeling €yyy,yy.

xxx is dus hoger dan de aanschafprijs en yyy de helft.
Heb nu de leverancier aangesproken/geschreven aangezien de fabrikant niet thuis geeft. Aan de leverancier aangegeven de koopovereenkomst dan maar te ontbinden.
Van de leverancier een acceptabel reparatie aanbod gekregen. Het moet nog worden uitgevoerd dus we wachten nog even af.

We hebben dus pech met de wasmachine. Blijft de grote vraag over: Hoelang schat de fabrikant zelf in dat de wasmachine mee gaat? Ze hebben een formule voor het berekenen van de kosten bij non-conform maar willen of kunnen niet beantwoorden welke uitgangspaunten daarbij worden gehanteerd.

De uitkomst is in ieder geval slechter dan bij de wet geregeld.

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 30, 2016 om 12:46
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als je bij beginnende geluiden reeds een monteur had geroepen was dit lager te vervangen.
Als de trommel kapot geslagen is dus naast het lager ook het metaal waar dit in zit stuk is word compleet nieuwe buitenkuip en/of trommel.

Erg veel uurloon en niet rendabel helaas.
Te laat geluiden melden kan inderdaad dit probleem bij vele merken veroorzaken, van Indesit tot Miele.

Mijn advies, zelf eens gaan slopen en kijk of alleen lager of de bevestiging eromheen ook stuk is.
De monteurs voelen hoeveel ruimte eris en zeggen dan of herstel misschien wel of niet rendabel is.
Dat kunt U zelf niet, ruimte mag maar niet teveel en per merk type verschillend.

Ook de geluiden die met de hand draaiend geven een indruk maar de machine open halen kost tijd en geld...
Die moet altijd betaald worden ongeacht of het repareerbaar is of niet.

Nu deze toch stuk is,  zelf open halen en kijken en als herstel met lager niet kan coulance vragen.

hansje klein
door hansje klein - Dec 30, 2016 om 13:21
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De producenten kennen natuurlijk de foutquoten en oorzaken per model precies, die krijgen de gegevens van de reparatiebedrijven en zien welke onderdelen besteld werden. Helaas worden die niet gepubliceerd. Als tegenreactie heeft sinds jaren de Stichting Murks in Duitsland een platvorm ingericht om alle defecten door consumenten te laten registreren en die doen hier ook echt iets mee. In hun rapporten zijn de meest voorkomende fouten terug te vinden. Daar (natuurlijk) géén apparaten met modelnummers eindigend op -NL bij.

De Consumentenbond heb ik een jaar geleden op de hoogte gebracht van deze consumentenvriendelijke praktijk, maar zj reageren niet. De Stichting Murks heeft dit jaar een omvangrijk bericht wetenschappelijk laten onderzoeken en daarmee aangetoond dat véél fouten voorkomen hadden kunnen worden door kleine technische veranderingen. Een onderzoek is nu gaande of er wettelijke op grond van deze gegevens hogere garantietijden kunnen worden geeist van producenten van huishoudmachines.

Dat terzijde en u heeft hier niets aan behalve ervan op de hoogte te zijn gebracht dat de huishoudmachineproducenten in Duitsland de ontwikkelingen best goed kennen. Ú zult hier verder met de verkoper en/of de importeur moeten klaarkomen. Onder aftrek van een afschrijvingspercentage van rond de 50%, zou ik ieder gemaakte aanbod maar meteen aannemen.

tijger1
door tijger1 - Dec 30, 2016 om 13:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet bij de leverancier zijn, met de fabrikant heeft u niets van doen. En dat geldt ook voor de fabrikant tov u.

hansje klein
door hansje klein - Dec 30, 2016 om 13:43
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Vrijheid12. Voor het geval uw verkoper of de importeur géén acceptabele coulance-aanbieding maakt, kunt u tenslotte nog proberen een reparatie tegen de kostprijs van de noodzakelijke onderdelen te organiseren, indien u nog de tijd heeft zonder functionerend apparaat. Bezoek daarvoor eens een vrijwilligers-repaircafe in uw buurt: HIER

ha
door harryromijn - Dec 30, 2016 om 14:32
272 Antwoorden / 0 Vragen

Te vaak met niet-volle trommel gedraaid, waardoor de trommel is gaan zwiepen. Met 1000-1400 toeren is geen enkel lager of ophanging daartegen bestand.

mo
door moetdat - Dec 30, 2016 om 14:40
104 Antwoorden / 19 Vragen

Heb ook een Bosch wasmachine nu al weer 7 jaar 6 kg was, nog geen problemen mee gehad. De vorige was ook een Bosch 5kg was en deed 10 jaar mee. Wat er stuk ging was het anker, omdat de koolborstels versleten waren. Dus eigenlijk preventief borstels vervangen. Maar ja, na 10 jaar wil ik wel weer een nieuwe.