si
door simonvogelaar Apr 19, 2019 om 15:31
Garantie & verzekeringen

Bosch wasmachine kapot door 10 cent muntstuk

Ik heb een Bosch wasmachine van 8 maanden oud. Nu is er één keer een 10 cent muntje meegegaan in de was en direct is de wasmachine kapot en moet ik hem laten repareren voor € 257. Ik ben van mening dat een wasmachine met een aanschafprijs van € 649,- bestand moet zijn tegen voorwerpen die niet groter is dan een knoop op een broek.
Zowel Bosch als Mediamarkt geven aan het niet te vergoeden omdat het defect is ontstaat door een extern voorwerp.

Weet iemand wat mijn rechten hierin zijn? Valt dit onder een ondeugdelijk product?

10776 20 Rapporteer

ma
door malty - Apr 19, 2019 om 15:47
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is er stuk gegaan door dat muntje, rubber in de deuropening?
Als dat muntje tussen de manchet komt kan het zijn dat de draaiende trommel de manchet beschadigd.
Kan me voorstellen dat dit niet vergoed wordt.

tenormin
door tenormin - Apr 19, 2019 om 16:02
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Al zou de wasmachine €1.000,00 gekost hebben; niet voor niets wordt het zeer aanbevolen om zakken te legen. Uiteraard kan er ook wel eens een knoopje van iets eraf gaan, maar dat is meestal niet van metaal. Uiteraard, en helaas voor u, Bosch en Media Markt hebben gelijk niet te vergoeden.

si
door simonvogelaar Apr 19, 2019 om 18:04
Antwoorden / 1 Vragen

Mijn broekknopen zijn wel van metaal. En de prijs moet toch weerspiegelen welke kwaliteit je kan verwachten. Dus dat ze afschermen dat degelijke voorwerpen niet op plaatsen kunnen komen waar het zoveel schade kan aanrichten.

lottesanne
door lottesanne Apr 25, 2019 om 07:52
438 Antwoorden / 47 Vragen

En spijkerbroeken dan? Die hebben toch metalen knopen? En hoe vaak laten die niet los?

tenormin
door tenormin Apr 25, 2019 om 11:33
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Zelden of nooit @ lottesanne.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 19, 2019 om 16:07
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ook idem, helaas is het defect niet veroorzaakt door een niet deugdelijk apparaat. U heeft kennelijk het ongelukkige toeval gehad dat het muntje op een plek is gekomen waar de schade is aangericht. Er is geen sprake van een ondeugdelijk product als het muntje de oorzaak is.

edrick3
door edrick3 - Apr 19, 2019 om 16:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Valt dit onder een ondeugdelijk product?
Uiteraard niet.
Het product is deugdelijk.
Helaas is dat muntje blijkbaar op een verkeerde plaats terecht gekomen (waar?) en heeft schade (wat? pomp kapot?) veroorzaakt.
Dikke pech.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Apr 19, 2019 om 16:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet niet wat voor schade dat muntstukje heeft veroorzaakt, maar uw wasmachine is niet bestemd om uw geld te wassen.

En u weet nu van te voren al dat die reparatie € 257 gaat kosten?

Maar al met al heeft dat natuurlijk helemaal niets vandoen met een ondeugdelijk product, maar met onzorgvuldigheid van uw kant.

si
door simonvogelaar Apr 19, 2019 om 18:01
Antwoorden / 1 Vragen

Gat in de kuip waardoor er lekkage ontstaat.
Dus een fabrikant hoeft er niet voor te zorgen dat een voorwerp te groote van een knoop niet op een plek kan komen waar het zoveel schade aanricht?

tijger1
door tijger1 Apr 19, 2019 om 18:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een knoop is heel wat zwakker dan een muntstukje.

si
door simonvogelaar Apr 19, 2019 om 18:06
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb sterk metalen knopen op mijn broek zitten hoor

audb
door audb - Apr 19, 2019 om 16:20
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als het de pomp is dan kan u het beste zelf een nieuwe kopen door op Google naar het type nummer van uw wasmachine in te geven plus afvoer pomp.

De meeste kosten zit namelijk in de voorij kosten en de tijd dat ze nodig hebben om de pomp te vervangen.

Het makkelijkst gaat het als de wasmachine op zijn kant wordt gezet zodat iemand er makkelijk bij kan.

Het is hoogstens 30 min werk.

Gezien de prijs wat u zou moeten betalen ga ik er vanuit dat dat het probleem is daar een manchet een stuk(je) lastiger is om te vervangen.

aurora1
door aurora1 - Apr 19, 2019 om 16:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat is door dat muntstuk kapot gegaan en hoe?

ma
door malty Apr 19, 2019 om 17:52
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De TS weet kennelijk voldoende en zwijgt.

si
door simonvogelaar Apr 19, 2019 om 17:58
Antwoorden / 1 Vragen

Er is een gat geslagen in de kuip. Hierdoor is een lekkage ontstaan.

jo
door jorisw - Apr 19, 2019 om 17:30
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het muntje kan dan wel klein zijn maar als je iets kleins honderden keren ergens langs laat gaan, kan het toch echt kapot gaan. Hoe goed het ook is. Vergelijk het met blaren op je voeten. Je schoenen veroorzaken geen blaren van een paar honderd meter lopen. Maar 10km of meer kan roet in het eten gooien.

edrick3
door edrick3 - Apr 19, 2019 om 18:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je schrijft: Er is een gat geslagen in de kuip. Hierdoor is een lekkage ontstaan.
En wat gaat die monteur dan voor € 257 maken?
Een 'pleister' op dat gat?
Kan me hier eerlijk gezegd weinig bij voorstellen.

si
door simonvogelaar Apr 19, 2019 om 19:03
Antwoorden / 1 Vragen

Een hele nieuwe kuip plaatsen

tijger1
door tijger1 - Apr 19, 2019 om 18:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zal die kuip van kunststof zijn en moet dat muntje ern tijdlang de boel dwars gezeten hebben,

En dat moet u dan toch ook gehoord hebben.

si
door simonvogelaar Apr 19, 2019 om 18:53
Antwoorden / 1 Vragen

Kuip is van kunstof. Ik heb het geluid alleen bij de laatste wasbeurt gehoort. En halverwege gaf die toen een error. Het muntje zat er niet langer in want kan me herinneren wanneer ik hem in mn achterzak had gestopt

tenormin
door tenormin - Apr 19, 2019 om 18:38
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@simonvogelaar, als u schrijft: metalen knopen aan broek: dan bedoelt u naar alle waarschijnlijkheid Jeans. Nu heb ik minimaal 65 jaar Jeans gewassen en er heeft nog nooit zo'n metalen knoop losgelaten. Maar een gat in de kuip door een euromuntje van 10 cent? U bedoelt echt de trommel? Kan het me bijna niet voorstellen dat dit een gat kan veroorzaken, tenzij het geen roestvrij stalen trommel is. Vind dit werkelijk best wel vreemd dan.

si
door simonvogelaar Apr 19, 2019 om 18:54
Antwoorden / 1 Vragen

In de kuip zit een gat. Die is van kunststof gemaakt

tijger1
door tijger1 Apr 19, 2019 om 18:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De trommel draait in de kuip. En waar was het muntje?

si
door simonvogelaar Apr 20, 2019 om 09:15
Antwoorden / 1 Vragen

Buiten de trommel gekomen. Tussen de trommel en kuip dus

mathijs_b
door mathijs_b - Apr 19, 2019 om 20:40
641 Antwoorden / 77 Vragen

Garantie is er op fabrieksfouten, daar is hier geen sprake van.
Dus waarom zou de schade vergoed moeten worden?

si
door simonvogelaar Apr 20, 2019 om 09:18
Antwoorden / 1 Vragen

Omdat je als consument mag verwachten dat ze een wasmachine zo maken dat er geen voorwerp ter grootte van een knoop op een plek kan komen waar het zoveel schade kan aanrichten.

mathijs_b
door mathijs_b Apr 21, 2019 om 00:04
641 Antwoorden / 77 Vragen

Zou een heel dure wasmachine worden het bestand zou moeten zijn tegen alle mogelijke onheil...

ma
door malty - Apr 19, 2019 om 21:22
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe heeft de monteur de oorzaak vastgesteld, heeft hij het muntje gevonden of heeft u verteld dat het een muntje uit uw achterzak zou kunnen zijn en waar lag dat muntje dan?
Ik neem aan dat de monteur de trommel niet verwijderd had.
Een gat in de kuip door een muntje, zou eerder een scheur verwachten en waar zit dat gat, in de buurt van de deur?
Het muntje zou tussen de manchet door tussen de trommel en kuip gekomen kunnen zijn maar dan een gat veroorzaken? niks is onmogelijk natuurlijk.
Een scheur in een kunststof kuip van een wasmachine komt wel meer voor lees ik op internet.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Apr 20, 2019 om 09:20
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ja met "witwassen" gaat het een keertje fout;-)) Maar van 1x een 10ct muntje meewassen en dan zo'n schade moet dan tijdens het centrifugeren dwars door het kunstof geslagen zijn. Blijft de vraag hoe komt dit muntje tussen de trommel en de kuip terecht dan moet er ook iets met de rubbers mis zijn.

ro
door ron503 - Apr 20, 2019 om 10:45
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Des te kleiner het voorwerp in dit geval muntstuk des te groter de kans op schade. Als het muntstuk tussen de trommel en de kuip terecht komt en bij hoog toerental centrifugeren losschiet is de middelpuntvliedende kracht zo groot dat er een gat in de kunststof kuip kan ontstaan. Heel vaak komt dat niet voor omdat het muntstuk met het waswater afgepompt wordt en in het filter achterblijft. Het is en blijft een gebruikersfout die voorkomen had kunnen worden door het wasgoed op aanwezige voorwerpen te controleren zoals dat ook in de gebruiksaanwijzing omschreven staat. U beroept zich op de kwaliteit van de machine als zijnde ik mag de maschine misbruiken want schade levert het toch niet op, dat is eigenlijk als met een Mercedes tegen een muur aan rijden en er dan vanuit gaan dat er geen schade is ontstaan.

Gr
door Grunn1 - Apr 20, 2019 om 12:12
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Vreemd dat een mutje buiten de trommel kan komen meestel blijft dit in de kraag van het deurrubber zitten. Mijn wasmachine is 10 jaar oud en heb al heel wat muntjes, paperclips en andere rotzooi meegewassen maar vind dit na verloop van tijd terug in het rubber en nog nooit schade gehad.

ro
door ron503 - Apr 20, 2019 om 12:48
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het klopt dat de meeste muntjes in het deurrubber blijven hangen maar dat is meer een gelukkig toeval want de kans dat het muntje tussen kuip en trommel belandt blijft aanwezig. Een vijftigcent munt is te groot om en zal dan ook niet snel tussen de trommel en kuip kunnen vallen maar een tien eurocent munt is dusdanig klein en dun dat de kans op doorvallen wel aanwezig is. De beruchte BH beugel die na een wasbeurt verdwenen is kennen de meeste wasmachine gebrukers wel maar die beugel breekt in stukjes af en wordt na verloop van tijd met het waswater weggepompt, het geluid is irritant maar veroorzaakt geen fatale schade. In dit geval heeft het muntstuk die in het wasgoed achter is gebleven voor een fatale schade gezorgd die voorkomen had kunnen worden als de gebruiker het wasgoed op aanwezige voorwerpen had gecontroleerd.

mo
door mof - Apr 24, 2019 om 14:31
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hoe toon je aan dat de wasmachinedoo het muntje is kapotgegaan? Of juist niet?
ze hebben gelijk mbt de clausule extern voorwerp. Je bent zelf verantwoordelijk voor het controleren van broekzakken ed

ag
door agapon - Apr 24, 2019 om 15:16
115 Antwoorden / 0 Vragen

merkwaardig dat dit door een klein muntje kan ontstaan, de vraag is wie heeft dat bepaald en aangegeven???
De ene hand wast nl de andere hand. Zou een tweede opinie laten maken en bekijken wat een onafhankelijke monteur hier van zegt.
Mocht het wel het geval zijn is het voor de hand dat dit door een externe oorzaak is gekomen en niet aan de wasmachine heeft gelegen. In dat geval is het pech.

1paul
door 1paul - Apr 25, 2019 om 08:34
3101 Antwoorden / 0 Vragen

vraag me af of specifiek vermeld staat in de gebruiksaanwijzing of u alles wat niet wasgoed is niet in de machine mag stoppen???

Staat dat er dan is het eigen schuld..... staat dat er niet kunt u daar op wijzen...

Gr
door Grunn1 Apr 25, 2019 om 09:38
1427 Antwoorden / 18 Vragen

We zijn niet in Amerika waar je alles moet specificeren wat wel en vooral niet kan. Hier zijn de regels daar gelukkig wat anders in.