cokkebok
door cokkebok Aug 10, 2018 om 19:06
Garantie & verzekeringen
Canexel bekleding voor de woning en Caravan/chalet

Op het moment heb ik veel problemen met de canexel bekleding (panelen) van mijn 10 jaar gelen geplaatste chalet.
De garantie van dit materiaal is 15 tot 25 jaar.
Na 4 jaar begonnen er al problemen met de canexel delen .... onder garantie is toen onze chalet geheel opnieuw geschilderd.
3 jaar later weer slechte plekken en rottings verschijnselen in canexel panelen .... onder garantie is de achterzijde en de kopse kant totaal van nieuwe canexel delen voorzien en de gehele chalet opnieuw geschilderd.
Helaas nu weer 2 jaar later, slechte plekken en rottings verschijnselen in de niet vervangbare delen aan de voorzijde van mijn chalet ...
Wederom een garantie claim ingedient bij LP Canada ..... heeft een jaar geduurt voordat ze reageerden, ivm met de vele klachten .... wordt niet meer gerepareerd omdat deze canexel delen niet meer in de Benelux worden geleverd, maar uit coulance geeft Canexel in Canada een vergoeding van 481 Euro voor het vervangen van deze canexel delen ..... Maar wat moet ik daarmee .... deze delen zijn niet meer leverbaar hier in Nederland en over de kosten voor vervanging en arbeidsloon wordt niet gesproken .... Daar zit je dan met een chalet van 30.000 euro die nu na 10 jaar aan het rotten is ...
Ik heb een mail gestuurd naar LP Canada hierover maar tot op heden nog geen antwoord hierop ontvangen.

15011 6 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 10, 2018 om 19:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op het Radar forum loopt al een hele tijf een topic over deze zelfde kwestie met meer dan 80 reacties. Las daar ook een adres waar het in Nederland wel te koop is.

Misschien interessant voor u?

https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=157283&p=2588705&hilit=Canexel#p2588705

cokkebok
door cokkebok Aug 10, 2018 om 23:36
4 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je wel tijger1, Deze heb ik inderdaad allemaal gelezen, maar deze leverancier levert deze canexel delen niet meer.
LP Canada geeft aan dat ik voor verdere claims bij de leverancier moet zijn van het Chalet .... maar die heeft deze canexel ook niet meer.
In Principe is de leverancier verantwoordelijk voor de levering van deze ondeugdelijke chalet.
Helaas heb ik geen rechtsbijstand vereniging en kan deze ook niet afsluiten voor deze case.
Kan ik de leverancier in gebreke stellen en eissen dat hij deze ondeugdelijke canexel delen vervangt voor een alternatief .... hij heeft tenslotte dit chalet gebouwd en een garantie verstekt van 15-25 jaar ... ondanks dat de leverancier van de canexel delen hier in Nederland niet meer bestaat.
Ik heb inmiddels contact met nog 2 gedupeerden ..... We kijken of we een grotere groep gedupeerden bij elkaar kunnen krijgen om een case te gaan beginnen  (of eventueel via de sociale media) tegen de leverancier van deze canexel delen cq, de leverancier(s) van deze caravans/chalets.
Ikzelf ben zelf totaal niet op de hoogte van deze "rechtswandeling" .... ik zoek dus naar een mogelijkheid voor dit probleem.
met vriendelijke groet.

tijger1
door tijger1 Aug 11, 2018 om 00:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vraag mij af of u niet beter naar andere bekleding van de buitenkant kunt uitkijken?

Persoonlijk zou ik een garantie van 15 tot 25 jaar niet echt vertrouwen.

tenormin
door tenormin - Aug 10, 2018 om 19:38
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Heeft u de prijs wel goed geschreven: een nieuw chalet van €30.000,00? Als er niet meer te leveren is, tja, dan zal er iets alternatiefs gezocht moeten worden voor canexel bekleding. Begrijp dat u met €431,00 niet ver komt maar ja, zie uw recht maar te krijgen.

cokkebok
door cokkebok Aug 10, 2018 om 23:47
4 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je wel, tenormin, voor je reactie.
De prijs is inderdaad 30.000,00 euro.
Dit chalet is bij een caravan/chalet bouwer gebouwd onder de verkoop belofte dat dit materiaal onderhoudsarm was met 15-25 jaar garantie.
Deze chalets worden door de bouwer nog steeds geleverd, maar het is mij nog niet duidelijk welke materialen nu worden gebruikt, de website is daar niet duidelijk over.
Ik zal daar binnekort naar informeren.
Zie svp ook mijn reactie op de opmerking van tijger1.
met vriendelijke groet.

hutch
door hutch - Aug 10, 2018 om 20:45
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Uiteraard reageren malafide 'bedrijfjes' niet (meer). Dit 'bedrijfje' voelt ook wel aan dat u geen kant op kunt en daarmee hoopt dat u de moed opgeeft.
Dat heet demotiverend (niet) optreden.

Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

cokkebok
door cokkebok Aug 10, 2018 om 23:52
4 Antwoorden / 3 Vragen

dank je wel hutch.
De leverancier van dit product, canexel, is geen klein bedrijfje .... het is een zeer groot bedrijf die dit materiaal over de gehele wereld levert.
Alleen niet meer in de Benelux ....dat is nu juist een van de problemen.
Zie ook ook mijn reactie op de opmerking van ,tijger1 en tenormin.
Met vriendelijke groet.

marita5
door marita5 - Aug 11, 2018 om 08:16
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Cokkebok ,

Ik lees dit :

Canexel is gegarandeerd goed Canexel wordt geleverd met een KOMO attest-met-productcertificaat. Het attest-met-productcertificaat is afgegeven door Stichting Keuringsbureau Hout (SKH)., Canexel heeft 25 jaar garantie op het basismateriaal en 15 jaar garantie op de toplaag. Een gevelbekleding die alle positieve eigenschappen in zich verenigt hoeft niet duur te zijn , klik op de rode regels

http://www.hendriksraalte.nl/kunststoffen/06320_canexel_brochure_nl_lr5b15d.pdf

Neem eens contact op SKH , niet geschoten is altijd mis .

https://www.skh.nl/nl/contact

https://www.skh.nl/nl/organisatie/klachten-beroepen

cokkebok
door cokkebok Aug 13, 2018 om 21:48
4 Antwoorden / 3 Vragen

Hartelijk dank, Maritas, voor uw reactie.

Ik ga zeer zeker, op deze sites,informatie inwinnen over het hoe en wat ik kan gaan ondernemen.
Ik kreeg vandaag ook de hint om de rijdende rechter, Hr Frank Visser, over deze zaak  advies te vragen in het TV programma Frank Visser rijdt Visite van SBS6.
Ik ga eens kijken hoe ik deze heer kan consulteren.
Met vriendelijke groet.

marita5
door marita5 Aug 13, 2018 om 21:50
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , suc6 .

ja
door jan46 - Aug 13, 2018 om 13:48
6 Antwoorden / 1 Vragen

Is er al naar de oorzaak van het rotten gezocht?
er kan sprake zijn van te veel vocht in het chalet.
Canaxel is een hotproduct dat tegen vocht slecht bestand is.
Als vocht het probleem is is reparatie zinloos.
Het vochtprobleem moet dan eerst aangepakt worden.

cokkebok
door cokkebok Aug 13, 2018 om 21:58
4 Antwoorden / 3 Vragen

Dank U wel, Jan46, voor uw reactie.
De oorzaak is, wat mij is medegedeeld door een medewerker van de chalet bouwer, dat er lange tijd canexel is geproduceerd in Canada met een verkeerde verhouding van  houdvezels en epoxi.
Hierdoor is de canexel gevoelig geworden voor vocht opname op de plekken waar de cannex delen met elkaar zijn gekoppeld .... de lange naden dus.
De rottings verschijnselen en barsten van de verf gebeurt hierdoor op de verbindingsnaad van de panelen.
Dit is ook duidelijk te zien op de foto.
Dit verschijsel is te zien over de gehele lengte van de cannexel delen.
Met vriendelijke groet.

frisiantje
door frisiantje - Aug 13, 2018 om 14:12
13 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo.

Ik ben enkele jaren werkzaam geweest in de chaletbouw, en ik kan u vertellen dat er met canexel niets mis is, mits het op goede wijze wordt gemonteerd.
Ventilatie is van groot belang. Zijn er ventilatieopeningen aangebracht aan de onderkant? (groot genoeg, en met insectwerend materiaal)
Is er aan de bovenkant -vaak in het plafond- ventilatie aangebracht, ik denk dan aan roosters van een paar centimeter in diameter.
Op die manier wordt er een verticale luchtstroom gerealiseerd wat erg belangrijk is zodat er geen vocht aan de achterkant van het canexel kan intrekken.
Bij een slechte ventilatie heeft het geen zin om te gaan schilderen. Dat is alleen symptoombestrijding.

cokkebok
door cokkebok Aug 13, 2018 om 22:17
4 Antwoorden / 3 Vragen

Dank U wel, frisiantie, voor uw reactie.
Dit is mij bekend, het chalet is inderdaad volgens de regels gebouwd en de ventilatie voldoet aan de eissen.
Dit is 3 jaar geleden bevestigd door 2 inspecteurs die voor de 2e maal de garantie claime kwamen bekijken.
Op hun advies is toen ook de gehele achterzijde en de kopse kant van nieuwe cannexel delen voozien en de gehele chalet geschilderd met hiervoor de juiste verf : Sikkens, Rubbol EPS Thix, Almond Canexel.
Maar helaas heeft het niet geholpen voor de aangetaste delen.
De eerste maal dat ik problemen met deze canexel delen werd geconfroteerd was al na 4 jaar en dan te bedenken dat de garantie geld: 15 jaar op de verf en 25 jaar op de canexel delen.
Met vriendelijke groet

frisiantje
door frisiantje Aug 14, 2018 om 00:24
13 Antwoorden / 0 Vragen

In dat geval lijkt het erop dat er iets mis is gegaan tijdens de productie van de Canexel, en ja hoe dan precies uw garantie te claimen is mij niet bekend.
Het zal toch een juridisch dingetje worden ben ik bang.
Succes gewenst!

Ka
door Kahoona Sep 18, 2018 om 15:57
Antwoorden / Vragen

Wat bedoel je met "ventilatieopeningen met insectwerend materiaal)" ? ... wat voor materiaal ?

Bij mij heb ik 1 keer gehad dat er een muis via de "spouw" van een wand op het plafond kon komen, en aan de andere kant van het chalet ging hij weer via de "spouw" naar beneden.

Ik heb ook een chalet van canexel. Ik moest de zonkant na ongeveer 15 jaar schilderen.