Ja
door Jan1950nl Feb 14, 2019 om 17:25
Garantie & verzekeringen

Claim premierestitutie door Independer afgewezen

In 2009 heb ik via Independer een overlijdensrisicoverzekering afgesloten bij Generali. Omdat ook ik vermoed dat ik jarenlang teveel premie heb betaald, heb ik Independer aansprakelijk gesteld. Zij wijzen deze aansprakelijkheid af met de volgende argumentatie:"Independer is echter geen adviseur, bij ons kun je een ORV alleen afsluitenop basis van execution only. Dat wil zeggen dat consumenten zelf, zonder advies, een ORV afsluiten. Dat is financieel aantrekkelijk, want ze betalen geen advieskosten. Het betekent ook dat ze aelf verantwoordelijk blijven voor de resterende looptijd van de ORV".

Mijn vraag is: Is het mogelijk door deze constructie de zorgplicht , vastgelegd in de Wet op het financieel toezicht, sneaky te omzeilen?

680 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 14, 2019 om 17:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

“Sneaky omzeilen” nogal liefst.

U gaat naar een vergelijkingssite voor ORV’s, zoekt de meest passende voor u uit, ZONDER ADVIESKOSTEN, en nu denkt u die site aansprakelijk te kunnen stellen voor eventueel teveel betaalde premies?

U wilt blijkbaar van twee walletjes eten, maar u weet dat die ezels die daar tussen staan dan verhongeren.

Thijs12
door Thijs12 - Feb 14, 2019 om 17:52
536 Antwoorden / Vragen

Als je niet betaald hebt voor die zorgplicht hoeft die noch omzeild, noch gegeven te worden.

pe
door peentjes - Feb 14, 2019 om 18:10
421 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft destijds uw zorgplicht afgekocht. En daarmee alleen uzelf verantwoordelijk gemaakt.

edrick3
door edrick3 - Feb 14, 2019 om 18:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wat dacht je dan ?
betalen geen advieskosten.
betekent ook dat ze aelf verantwoordelijk blijven voor de resterende looptijd van de ORV".
Duidelijk toch; je bent zelf verantwoordelijk.

ro
door ron503 - Feb 14, 2019 om 18:41
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Independer.nl is een vergelijkingswebsite met de optie om de verzekering van uw keuze direct af te sluiten. Als u een voordelige verzekeraar kiest dan kunt u de voorwaarden en zo meer duidelijk inzien en als die voorwaarden u aanstaan dan kunt u beslissen of u die bij die verzekeraar de verzekering afsluit. Advies heeft u niet gekregen dus kunt u ook niet misleid zijn daar komt nog bij dat een orv geen complex product is waarbij advies en zorgplicht van toepassing is. M.a.w. als u van mening bent dat u teveel heeft betaald mag u dat met Generali in dit geval zelf uitvechten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 14, 2019 om 20:39
16845 Antwoorden / 202 Vragen

U bedoelt te vragen of de wet die u noemt 'sneaky'is omzeilt?

U bent van mening dat u mogelijk te veel premie heeft betaald. Dan is er maar één manier om er achter te komen en wel navraag doen bij Generali. En vervolgens, als u een antwoord krijgt dat u niet zint u wenden tot de Ombusdman Klachten Instituut Financiële diensten. KiFiD

Generali ius degene die verantwoordelijk is als er teveel preemie zou zijn berekend en niet Independer.

tijger1
door tijger1 Feb 14, 2019 om 22:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts moet helemaal niet bij Generali zijn. U begrijpt blijkbaar niets van waar dat gedoe over gaat.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 15, 2019 om 09:54
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Het gaat per saldo over mogelijk teveel berekende rente en het is dan echt de verzekeraar waar je moet zijn.  Maar ja, u weet ook werkelijk alles.

En ik neem vragen serieus en niet als gedoe.

tijger1
door tijger1 Feb 15, 2019 om 12:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u weet niet waar het over gaat. Dat is het probleem.

aurora1
door aurora1 - Feb 14, 2019 om 21:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Gratis vergelijkingen bekijken op een gratis website, zelf uw keuze maken en dan achteraf vinden dat ze aansprakelijk zijn voor eventueel teveel betaalde premie? Vindt u die redenatie zelf wel kloppen?

tijger1
door tijger1 - Feb 14, 2019 om 22:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit

Generali heeft helemaal niet teveel premie berekend. Dus daar valt echt niets te halen.

Het Kassaprogramma claimt dat tussenpersonen hun klanten hadden moeten attenderen dat zij wellicht, misschien, je kan niet weten, nu een voordeliger verzekering zouden kunnen afsluiten.

Maar de Ts is 10 jaar ouder dan toen hij de eerdere afsloot en misschien heeft hij nu wel kwaaltjes, waardoor een verzekeraar hem helemaal niet meer wil hebben.

Dus het is nog maar helemaal de vraag of hij elders en dan ook nog goedkoper terecht kan.

En hij heeft ook nog geen gebruik gemaakt van een tussenpersoon.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 15, 2019 om 11:41
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, Ts schrijft letterlijk dat hij vermoed dat hij teveel premie heeft betaalt! Ik ben en blijf van mening dat hij dan daarvoor bij de verzekeraar dient aan te kloppen voor het doen van navraag.
Van aansprakelijk stellen kan eerst dan sprake zijn als er nader bewijs komt dat dat inderdaad zo is of een duidelijke berekening/antwoord achterwege blijft.

tijger1
door tijger1 Feb 15, 2019 om 12:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook de Ts weet niet waar hij het over heeft.

tijger1
door tijger1 - Feb 15, 2019 om 12:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit

Dat hele gedoe komt, omdat ze half naar een programma luisteren en kijken en denken daar valt iets te halen,

En zo zit het niet in elkaar.